צילום אילוסטרציה כיתה ריקה

הנהגת ההורים בהרצליה תאפשר לקיים את מבחן המיצ"ב בשפה

בינואר פתחה הנהגת ההורים במאבק וקראה להורים לא לאפשר לילדים לקחת חלק במבחנים. פגישה שקיימו נציגי ההורים בסוף השבוע עם מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך שכנעה אותם אחרת. עם זאת הם אומרים: "אם לא נראה שינוי משמעותי, נעצור את בחינות המיצ"ב באנגלית ובחשבון ונסלים את המאבק"

פורסם בתאריך: 4.3.19 11:16

הנהגת ההורים העירונית בהרצליה תאפשר לתלמידים להשתתף במבחני המיצ"ב בשפה שאמורים להתקיים מחר (שלישי) בקרב תלמידי כיתות ה' ו-ח' ב-11 בתי ספר בהרצליה. זאת, לדברי נציגים בהנהגת ההורים, בעקבות פגישה שהתקיימה בינם ובין מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך חיה שיטאי ביום חמישי שעבר.

נזכיר שהנהגת ההורים המקומית סחפה אחריה הנהגות הורים ברחבי הארץ כשפתחה בחודש ינואר במאבק יזום נגד מבחני המיצ"ב של משרד החינוך, מבחנים הנערכים בחודשים מרץ ומאי בכיתות ה' ו-ח' בבתי הספר ברחבי הארץ, ובודקים את הישגי התלמידים באנגלית, לשון ומתמטיקה ובכיתה ח' גם במדע וטכנולוגיה.

ההורים הקימו עמוד פייסבוק בשם "בהרצליה לא יהיה מיצ"ב", וקראה להורים בהרצליה לשלוח מכתב למנהלי בתי הספר כי הם אינם מעוניינים שילדיהם ייבחנו בבחינות המיצ"ב או בבחינות ההכנה למיצ"ב.

"לפני מספר חודשים החלה הנהגת ההורים העירונית הרצליה לפעול לביטול בחינות המיצ"ב", נמסר מהנהגת ההורים, "לשמחתנו, הצטרפו אלינו רשויות רבות ברחבי הארץ. הסיבות לרצוננו בביטול המיצ"ב רבות, ובהן התחרות המיותרת בין בתי הספר, השקעת משאבים בלימוד למיצ"ב על חשבון לימוד משמעותי, חוסר ההתחשבות בילדים עם הפרעות למידה ועוד. כאשר החל התהליך קראנו להורים לא לשלוח את ילדיהם לבחינות המיצ"ב, על מנת לייצר לחץ על משרד החינוך לעשות שינוי בצורת המדידה וההערכה של בתי הספר. לשמחתנו, משרד החינוך היה קשוב לבקשתנו וביום חמישי, 28 בפברואר, נקראנו למשרדה של מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך חיה שיטאי. היא עדכנה כי משרד החינוך פועל לשינוי הערכות בתי הספר כבר משנת הלימודים תש"פ, וכי בקרוב יקים ועדה הכוללת נציגי הורים שתבחן את החלופות. כמו כן, ביקשה שיטאי שנפגין אחריות ולא נפגע בתקינות בחינות המיצ"ב בשנה זו.

"לאחר דיונים רבים החלטנו לאפשר את קיום בחינות המיצ"ב בשפה, המתוכננות ליום 5 במרץ כסדרן, ובמקביל לאפשר למשרד החינוך להקים את הוועדה ולהתחיל לפעול בנושא שינוי שיטת המיצ"ב. אנו מקווים שנראה שינוי כבר בשבועות הקרובים. במידה ולא נראה שינוי משמעותי, אנו שומרים לעצמנו את האפשרות לעצירת בחינות המיצ"ב באנגלית ובחשבון המתוכננות לחודש מאי, ואף להסלים את המאבק".

עם זאת, אחד מיוזמי המאבק, רותם לוין, עד לאחרונה יו"ר ועד ההורים בבית הספר ברנר בהרצליה ואב לתלמידה בכיתה ה', אומר: "אני מתנגד שבתי תיבחן מחר במבחני המיצ"ב. אני אישית מתכוון לראות ממש עד הרגע האחרון אם כל הילדים שילכו לבית הספר יחויבו להיבחן. אם כן, בתי לא תלך מחר לבית הספר. הסיטואציה הזו, שבה משרד החינוך מציב בפני ההורים דילמה, ומאלץ אותם לבחור בין עמידה על עקרונות לבין הגעה לבית הספר, פשוט מקוממת. מדוע הורה שלא מעוניין שילדו ייבחן מחויב לקחת יום חופש ולא לשלוח אותו לבית הספר? מדוע משרד החינוך עומד על הרגליים האחוריות למרות כל מה שכבר הובן ומאיים על מנהלים ומנהלות בשלילת תקציבים?".

עיריית הרצליה העבירה את דברי מנהל אגף החינוך, ד"ר יעקב נחום, להורים, לקראת המיצ"ב מחר. הוא מאשים שם "גופים אינטרסנטיים", שניצלו כלשונו את פרסום תוצאות המיצ"ב "לטובת רווחים כלכליים בתחומי הנדל"ן ואתרי אינטרנט שונים". הוא כותב כי "עם זאת, חשוב שבתי הספר ימשיכו לבדוק את עצמם בכלים מהימניים, כדי לשפר את מדדי האיכות בתוך מוסדות החינוך" ומזמין את ההורים "לקיים דיון מעמיק ומקצועי כדי לבחון ולהציע פתרונות איכותיים בעתיד".

ד"ר נחום: "למה מיצ"ב ולמה צריך להתקיים מחר? כי אסור ליצור אנרכיה, די לנו עם זה. חשוב לשוחח ולחשוב יחד איך לשפר, לתקן. במקביל, לאפשר לבתי הספר להמדד באמצעות מדדים מהימנים כדי ליצור שיפור מתמיד במשאב האנושי, הפדגוגי, האקלים החברתי והקהילתי. לבדוק את מידת מוגנות התלמידים והמורים ועוד. המיצ"ב משמש ככלי הערכה, מדידה ובקרה למנהלי בתי הספר ולצוותי המורים. הוא משקף תמונת מצב של בית הספר, מיפוי חוזקות וחולשות שעל פיהם יתקבלו החלטות בדבר הקצאת משאבים דיפרנציאליים לתלמידים, שיפור תהליכי הוראה, הכשרת מורים, שיפור אקלים ועוד.

"נכון, נראה כאילו מערכת החינוך עסוקה בלבחון את עצמה לדעת ומנסה כל העת להעלות את הישגיה באמצעות שיפורים נקודתיים, לקראת מבחני יעילות ויצירה של בתי הספר. ראוי להדגיש שתהליכי מדידה והערכה אינם אמורים לשנות את שגרת הלימודים של בתי הספר. הפרשנויות שאומצו על ידי גורמים בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה החמיצו את יעדם ומטרתם של המבדקים. בתי ספר המתכננים בקפידה ובודקים את עצמם בכל שלב, יכולים להפוך את הבדיקה החיצונית לשולית ולא ליעד מרכזי וחזות הכל.

"לצערנו, פרסום תוצאות המיצ"ב (מתוך חוק השקיפות) נוצל על ידי גופים אינטרסנטיים לטובת רווחים כלכליים בתחומי הנדל"ן ואתרי אינטרנט שונים. ההשלכות באו לידי ביטוי בשינויים דמוגרפיים סוציואקונומיים שהתרחשו בין ערים ובתוך הערים בישראל. השלכות שהגבירו את הלחצים והחרדות על המנהלים והמורים משם להורים ותלמידים. אין ספק, שגם הפרסומים האחרונים לא הטיבו, בלשון המעטה, עם מטרות המדידה וההערכה של בתי הספר.

"עם זאת, חשוב שבתי הספר ימשיכו לבדוק את עצמם בכלים מהימניים, כדי לשפר את מדדי האיכות בתוך מוסדות החינוך. כעת, אני מציע,  ובמיוחד מחר, לאפשר למנהלים לבצע את עבודתם המקצועית, ובמקביל לקיים דיון מעמיק ומקצועי כדי לבחון ולהציע פתרונות איכותיים בעתיד. תודה לועד ההורים העירוני על החשיבה הפרובוקטיבית להמשך חשיבה משותפת לקראת העתיד בנושא המיצ"ב. בהצלחה לתלמידים וצוותי החינוך".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הורים שאינם מבינים את מעמדם והשפעתם על הורים אחרים והמערכת.
    הרי אף אחד לא באמת שומע להנהגת ההורים ותכלס אף אחד לא שואל אותם או מקבל את אישורם.
    הכותרת יוצרת תחושה של נתק בין הנהגת ההורים למצב בשטח.
    הנהגת ההורים אינה מצליחה בפועל ליצור קבוצת לחץ.
    לכל היוצר היא קבוצת פריקה לקבלת תלונות ההורים, אבל כאשר צריך להשבית או לבצע פעולת מחאה שם להנהגת ההורים אין השפעה.
    חבל

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר