מייק סקה צילום מוטי קמחי
מייק סקה צילום מוטי קמחי

"שיעברו לערים אחרות": מהנדס העירייה נאלץ להתנצל על דברים שאמר על תושבים המתנגדים לתוכנית האיים מלאכותיים

סקה אמר את הדברים בכנס שהתקיים באוניברסיטת חיפה, שם פרש את חזונו לאיים שיקומו מול חופי הרצליה - וננזף על ידי המנכ"ל

פורסם בתאריך: 3.7.18 18:35

מהנדס עיריית הרצליה, מייק סקה, נאלץ להתנצל השבוע על דברים שאמר בתחילת השבוע בכנס של עמותת צלול (הפועלת לשמור על איכות הסביבה בדגש על ימים ונחלים), באוניברסיטת חיפה בנושא איים מלאכותיים. סקה הציג בכנס את החזון שלו להקמת איים כאלה מול חופי הרצליה, וכשתושבת הרצליה עו"ד חיה ארז טענה בפניו כי תושבי הרצליה הביעו התנגדות לתוכנית הזאת במפגש בנושאים סביבתיים שהתקיים בבית קינן בחודש שעבר, ענה סקה בתגובה: "אז שיעברו לערים אחרות".

מעיריית הרצליה נמסר שסקה ננזף על ידי מנכ"ל העירייה על האמירה הזאת, ואמר שהדברים נאמרו בהומור. "מהנדס העירייה ננזף על ידי מנכ"ל העירייה על אמירתו בכנס צלול", מסרה העירייה, "עמדה זאת אינה משקפת את עמדת ראש העירייה והעירייה. הליך בניית האיים, שאמורים לתת מענה לצפיפות, תיעשה בשיתוף תושבי העיר, לאחר בדיקת כל ההשפעות הסביבתיות. המהנדס התנצל ואמר שהדברים נאמרו בהומור, ההומור הלא ראוי אינו מקובל על ראש העירייה".

לטענת עו"ד ארז, שייצגה את תושבי נווה עמל בהתנגדות לתכנית המתאר הכוללנית של הרצליה, "לאיים מלאכותיים בכלל, ובעיקר איים קרובים כל כך לחוף, צפויה להיות השפעה משמעותית ביותר על הסדימנטציה (משקעים ימיים) בחופי ישראל ועל קצב נסיגת החוף והרס המצוק החופי, על תפקוד המערכות האקולוגיות הימיות, על הנוף לים ועוד. החזון של איים מלאכותיים למגורים לא מקובל על ידי אף גורם רשמי במדינה. מסמך המדיניות למרחב הימי שמקודם היום על ידי מנהל התכנון, במטרה להתוות עקרונות לניצול המרחב הימי בעתיד, למשל, מדבר על איים מלאכותיים למתקני תשתית בלבד אך לא על איי ענק למגורים ומסחר במרחק של כשניים-שלושה קילומטרים מהחוף. לכן, ההיתכנות של מימוש החזון הזה והסיכוי לאשר אותו במוסדות התכנון נמוכה ביותר".

היא הוסיפה: "נשאלת השאלה, למה הארנונה של תושבי הרצליה צריכה לממן את ההון שהעירייה משקיעה בקידום החזון הזה, בפגישות רבות עם גורמי מקצוע בחו"ל ובמכרז הבינלאומי לבדיקת היתכנות האיים, שעל פי דבר מהנדס העיר, מייק סקה, אמור להתפרסם בעוד שנה. זה בסדר לחלום חלומות, אבל לפני שמשתמשים בכספי התושבים כדי לממש את הפנטזיה, כדאי לבדוק אם התושבים מעוניינים בזה ולפעול בשקיפות, ולפרסם את היקף הכספים שמושקעים בעניין. ועולה גם השאלה – איך החלום הזה משפיע על תוכנית המתאר הכוללנית של הרצליה, שאמורה להתוות את חזון העיר לעוד 20–30 שנה? אותה תוכנית אשר, בלחץ התושבים, נעצרה על ידי הוועדה המחוזית ונמצאת היום בתהליך גיבוש מחדש?".

 

את תוכנית האיים שיקומו מול חופי הרצליה החל סקה לקדם באמצעות אגף ההנדסה לפני כחמש שנים, ב-2013, כחלק מהפתרונות למצוקת הדיור והקרקעות. לפי התוכנית, יוקמו שני איים מלאכותיים, שגודלו של כל אחד מהם כ-800 דונם, במרחק של כ-1.5 קילומטרים מחוף הים של העיר, במקטע הדרומי, מול המרינה הקיימת. כחלק מהתוכנית ייבנו 40 אלף יחידות דיור, מקטע תיירות ובתי מלון, מאות מטרים של תעסוקה, ספורט, פנאי, נופש ותשתיות. בנוסף, לפי התוכנית יועבר שדה התעופה האזרחי בהרצליה אל תוך הים. בינואר האחרון החליטה הממשלה להקים צוות בראשות המועצה הלאומית לכלכלה, לקידום הקמת איים מלאכותיים מול חופי ישראל.

לפי כתבה שפורסמה בגלובס לפני שלוש שנים, התכוונה עיריית הרצליה להשקיע כ-650 אלף שקל בתכנון ראשוני ובדיקת היתכנות לתוכנית. באגף ההנדסה בעיריית בהרצליה כבר פנו לחברות בינלאומיות כדי לאמוד את העלות של פרויקט בסדר גודל כזה. לפי דבריו של סקה, מדובר בתוכנית שעלותה מיליארדים.

מעמותת צלול נמסר: "צלול קיימה לראשונה דיון, שנעדר מהשיח הציבורי על תכנון המרחב הימי, בדבר ההשלכות הסביבתיות של איים מלאכותיים ואף פרסמה נייר עמדה ובו הציגה בעיות רבות בנושא, הנוגעות לרגישות הסביבה הימית שלא היו חלק מהדיון הציבורי עד כה. בשיח על איים מלאכותיים ישנה התעלמות גורפת מבעיית זיהום המים, הפגיעה בחופים ובעמידות המצוק אשר כבר היום נמצא בסכנת קריסה, ועוד שורת בעיות. צלול ממליצה לבחון בזהירות ולדחות ככל האפשר הקמתם של איים מלאכותיים בים התיכון, וזאת לאור הסיכון הרב שהם עלולים ליצור לסביבה הימית ולחופים. הצעת עיריית הרצליה על אי שישמש למגורים מקדים את זמנו ואף אינו עולה בקנה אחד עם השיח אשר מתמקד באיים לצורך תשתיות ושדה תעופה בלבד".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אי אפשר יותר עם המגלומניה הזו.
    כל מועמד לראשות העיר הרצליה צריך להתחייב להעיף את המחדל הזה הביתה.
    לילדים שלי לא נבנה בית ספר בשכונת הרצליה הירוקה, ילדים בגן הילדים ובבתי הספר נוסעים באוטובוסים כי אין בית ספר בגליל ים, אין סידורי תנועה בהרצליה הייטס, כל בוקר פקקי תנועה בעיר,
    אין גישה לתושבי הרצליה לתחנת הרכבת ברעננה,
    כל דבר שהמגלומניה הזה נוגע בו , לא צומח דשא.
    והוא מבזבז לנו מליונים על בניית איים בים.
    תתחיל לבנות בית ספר ותשתיות לטרפת הבנייה בהרצליה.

  2. אחד

    בקרוב אתה תלך לעבוד לאחת מחברות הבנייה שאתה מקושר אליהן. חבל שאתה עושה נזקים לגברדיה בקומה השביעית בעירייה

  3. אזרח מודאג

    מהנדס העיר המגולומן יחד עם ראש העיר שהתפקיד גדול עליו בכמה וכמה מידות צריכים לתת כל אחד יד למאיה וללכת יחד הביתה.
    יקח שנים להבין את גודל האסון שהשלישיה הזו גרמה כאן.

  4. אלון

    אוייי מה יהיה עם עיריית הרצליה והעומד בראשה? כניראה שכול האוחזים בעמדות השפעה נדבקים מראש העיר בשיגעון גדלות וחושבים את עצמם למייצגים. אף אחד לא נתן להם סמכות להשתמש בכל פנטזיה מטומטמת שעולה בראשם. ראש העיר גער במהנדס העיר.חחחחחח ונאמר לנו שכל מה שהוא התכוון זה בהומור!
    חחחח שוב פעם מנסים להרדים אותנו לפניי הבחירות. למי שיש שכל שיבעט את ראש העיר הזה לקיבינמט

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אדריכל עיר, כמו הרבה תפקידים, צריך להחליף כל כמה זמן. לפי ההתנהחות, הדברים לא נאמרו בהומור

  6. עילי

    מהנדס העיר ההזוי הזה שמוליך את ר׳ העיר באף, מוביל את הרצליה לתהום. כל בקשה של הקלה בתב״ע לתוספות של קומות ודירות מאושרת. מעניין למה ? מי מקבל כאן מעטפות חומות ?

  7. רחמים

    מייק סקה בכלל גר בהרצליה שהוא שולח אותנו לערים אחרות? חצוף

  8. תושב ותיק

    ועוד לא דיברנו על הגברת הצעירה מאיה כץ שחתומה על כל תוכנית בניה והשתתפה בכל ישיבת הועדה למתן אישורי בניה. קראתי ראיון עימה שבו היא מודיעה שתדאג בעתיד להגביל את הבניה המטורפת ולהתחיל לאזן את אישורי הבניה בהתאם לתשתיות. מעניין היכן הייתה לכל אורך הקדנציה ומדוע לא פעלה לטובת האזרחים הותיקים אלא נגדם. מעניין מה שווה המילה שלה כעת לאחר שהוכיחה במעשים שתושבי העיר הותיקים אינם מעניינים אותה ואישרה בניה ותמ"א בצורה סיטונאית. ניסיתם פעם לשלוח לה מייל בעניין וזכיתם לתשובה?? הגברת יודעת להתנהל ובטח לדבר אך חייבים להזכיר לה בכל פגישה ובכל אסיפת בחירות את עברה. במידה והיא רוצה להתמודד ולקבל את קולנו תצטרך להסביר ובעיקר לשכנע כיצד היא מיישבת את הסתירה בין עברה לבין הבטחותיה לעתיד? ולא , לא יעזור לה להגיד שההתחדשות העירונית היא גזירה ארצית כי ערים אחרות הוכיחו שזה בהחלט לא כך וגם לא יעזור לה להגיד שאילולא הייתה שם הדברים היו נראים גרועים יותר .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר