אל"ם טליה גזית. צילום דובר צה"ל
אל"ם טליה גזית. צילום דובר צה"ל

"כל מרכיב, מעצם היותו מחובר לרשת, הוא יעד לתקיפה"

מפקדת יחידת ממר"ם, תושבת הרצליה אל"מ טליה גזית, חושבת שמלחמת הסייבר כבר כאן, גאה במהפכה הטכנולוגית שעובר צה"ל וגם בילדים שבחרו להיות לוחמים. ראיון

פורסם בתאריך: 27.4.17 11:53

בעידן של רשתות חברתיות, אינטרנט ולוחמת סייבר, אל"מ טליה גזית, ממלאת את אחד התפקידים הדרשניים והמורכבים ביותר בצה"ל: מפקדת יחידת ממר"ם (מרכז המחשבים ומערכות המידע) בצה"ל.

"הסייבר היא המלחמה הנוכחית, לא הבאה", היא אומרת השבוע, "זה קורה עכשיו וזו ההתמודדות שלנו. כיום, כל התהליכים בצה"ל מתנהלים בתוך הרשת. מצד שני, הרשת בעצמה היא מרחב לחימה לכל דבר. העוצמות והיכולות של צה"ל מתבססות על יכולות טכנולוגיות, אבל גם הרשת עצמה היא מרחב לחימה, כשבעולם הסייבר מאגרי המידע הופכים להיות אובייקט שלאויב יש מוטיבציה לפגוע בו, או לקחת נתונים, וזה משהו שלא היה בעבר. בעבר היינו מספקים מערכת של שליטה ובקרה בכוחות, ולא היה לנו שום סיכון מלבד תקלות טכניות".

גזית מסבירה שככל שהלחימה מערבת יותר אמצעים טכנולוגים כך נדרשת הגנה על יותר טכנולוגיות. כשם שכל אזרח כיום מצויד במכשיר סמארטפון בכיסו, כך גם הלוחם בשטח מצויד בטכנולוגיות מתוחכמות, שיחידת הממר"ם מחויבת להגן עליהן. "כיום, כמעט כל דבר בצה"ל הוא טכנולוגיה, גם בפלטפורמות הכי טקטיות", אומרת גזית, "לחייל הבודד יש אמצעים טכנולוגים שאיתם הוא נלחם וזקוקים להגנה. ההחלטות מתבססות על יכולות טכנולוגיות בדרגים הגבוהים. למעשה כל מרכיב, מעצם היותו מחובר לרשת, הוא יעד לתקיפה ודורש הגנה, שכן הסייבר הוא זירת קרב בפני עצמה, ומשרתת יחידות, החל מלשכת הגיוס והמינהלת ועד לטכנולוגיות רשת המחוברות לטנקים, מטוסים וציוד מבצעי נוסף בשטח. אמנם אנחנו מתעסקים בטכנולוגיה, אבל ההוויה בהרבה מובנים היא הוויה מבצעית, שכן הזמינות של המערכות ומורכבותו של עולם הסייבר מחייבים אותנו לפעול כיחידה מבצעית. אנחנו מפתחים דפוסי פעולה שלא אפיינו את היכולות הטכנולוגיות בעבר, מבחינת התרגולים, המענה המבצעי, תפיסות ושיטות פעולה שקשורים לעולם הסייבר, ולכן במובן מסוים זה מאוד מזכיר מרחבים של לחימה".

ומה עוד עושים ביחידה?

"אנחנו נותנים פלטפורמות לסביבה הטכנולוגית של המשתמש בצה"ל באשר הוא. בין השאר אנחנו מספקים מערכות לניהול כוח אדם לצה"ל, מערכי תכנון לניהול כל היבטי הלוגיסטיקה, לניהול העורף במצבים של התקפת טילים או פגיעה באזרחים, ומערכות לחימה נוספות מסוגים שונים שאי אפשר לפרט לגביהן. אנחנו מספקים פלטפורמה שהמערכות האלה יהיו מעוצבות ודואגים שהיכולת תהיה מונגשת וזמינה למשתמשי הקצה. בעידן הנוכחי כמעט כל דבר נמצא ברשת, ולכן הדרישות וקצב המענה הולכים וגדלים. ההתפתחות הטכנולוגיה מחייבת אותנו כיחידה לתת מענה מהיר מבחינת היכולות שאנחנו מספקים, בקשת מאוד רחבה של פתרונות, החל מהרמה הטקטית ועד העולם המערכתי האסטרטגי".

מי מתקבל לשרות ביחידה?

"לאור האתגרים המורכבים שהיחידה מתמודדת איתה בתחום הסייבר, אנחנו קולטים ליחידה את הטובים שבטובים, נוער בעל יכולות לימוד עצמי של טכנולוגיה, חדשנות, יוזמה ובעיקר אנשים עם חשיבה פורצת דרך מחוץ לקופסה. בגלל שההתמודדות הופכת להיות מאתגרת ממה שהיה בעבר, הצורך שלנו בכוח אדם איכותי הופך להיות יותר משמעותי בתוך תהליך הגיוס. לכן אנחנו יחידה מאוד אטרקטיבית. בגלל שהטכנולוגיה כל כך דומיננטית בצה"ל ומכיוון שגם הרשת היא באמת שדה קרב".

אל"ם טליה גזית בטקס הסיום באקדמיה הצה"לית למקצועות המחשב והגנה בסייבר. צילום דובר צה"ל

אל"ם טליה גזית בטקס הסיום באקדמיה הצה"לית למקצועות המחשב והגנה בסייבר. צילום דובר צה"ל

ממר"ם היא יחידת המחשב הראשונה שנוסדה בצה"ל, והיא אמונה על מתן שירותי המחשוב לכלל החילות ולאגפי המטה הכללי. היחידה אחראית על הבטחת זמינותם של תהליכים מבצעיים-תיקשוביים בצה"ל, על הגנת סייבר ברשתות אגף התקשוב ועל תפעול מרכזי המחשוב. "היחידה מורכבת כיום משלושה תפקידים מרכזיים: תכניתנים, מנהלי תשתיות ואנשים שעוסקים בתחום הסייבר", מסבירה גזית, "מה שיפה ביחידה הוא שמעבר למקצועות הליבה שלה, היא מאוד הטרוגנית, גם מבחינת קשת המקצועות, המסלולים ומגוון התפקידים שהיא מציעה. לכל מקצוע יש מיומנויות ודרישות אחרות".

לצד שלושת המקצועות המרכזיים אפשר למצוא ביחידת ממר"ם טכנאים, מנהלי רשתות ותפקידים אחרים שעוסקים בביטחון מידע. כל אלה משתלבים בצורה מעניינת וייחודית בממר"ם. "בגלל שאנחנו מתעסקים בהמון תוכן, המקצועות בה מגוונים", אומרת גזית. "הדבר מייצר יכולת הסתכלות על עולם האיי-פי בצורה מאוד רחבה, המאפשרת לקדם דברים בצורה משמעותית".

גזית העבירה את ילדותה בהרצליה וכיום מתגוררת בעיר עם שני ילדיה. היא משמשת כמפקדת היחידה מזה כשנתיים. את הקריירה הצבאית היא החלה ביחידה, שם נחשפה למגוון רחב של תפקידים. לאחר הגיוס לממר"ם, המשיכה את שירותה הצבאי ביחידות נוספות באגף התקשוב במסגרת המערך הטכנולוגי, הפיתוח, תשתיות, ניהול פרויקטים בעולם המערכות המבצעיות וכן בתחום העורף. "התפקיד מחייב אותי להיות בזמינות גבוהה סביב השעון, אבל לא מדובר רק בזמינות שלי, אלא שיש צוות של קצינים ונגדים שאחראים על הזמינות ומבינים את משמעות המשימה. גם בחגים ובחופשות אנחנו עושים פעולות כדי לקדם ולשדרג מערכות, והתפקיד הוא בהחלט מאוד אינטנסיבי. קורה שיש שיחות באמצע הלילה ובשעות מאוחרות, ובאופן שגרתי קורים לא מעט אירועים אשר מחייבים אותנו לעשות הערכות מצב, במיוחד שיש פעילות מבצעית ברקע, אבל לאו דווקא, שכן גם גיוס וייעוץ בבקו"ם מצריך הערכות. כל הצבא היום מתבסס על יכולות טכנולוגיות, ולכן אנחנו נותנים מענה סביב השעון".

והאנשים?

"אני מתה על האנשים ביחידה הזו", אומרת גזית, "מיטב הנוער מגיע ליחידה, ולא משנה מה המקצוע שלהם בתוך מגוון המקצועות ביחידה, אפשר לראות שלאנשים כאן יש ברק בעיניים, חדוות יצירה, מסירות והבנת המשמעות של מה שהם עושים, יצירתיות ויכולות מדהימות. יש לי את הזכות לפקד על היחידה הזו ולא רק להוביל, אלא להסתער קדימה. אנחנו משפיעים בגדול על צה"ל ומאפשרים לו להיות בעל יתרון משמעותי מתוקף העובדה שאנחנו נותנים לו יתרון טכנולוגי. התקופה הנוכחית היא תקופה מיוחדת. אנחנו נמצאים בתהליך שאנחנו יכולים לקרוא לו מהפכה טכנולוגית. אגף התקשוב מוביל אוסף של פרויקטים מאוד משמעותיים שקורים אחת לדור. מדובר בפרויקטים שישנו ויעצבו את המרחב הדיגיטלי בצה"ל, ואפשר לומר שהם מעצבים את צה"ל מחדש בהיבט הטכנולוגי. זו זכות מאוד גדולה להיות בתקופה כזו ולהוביל את המהלכים הללו בצה"ל".

ילדיה בחרו להתגייס לתפקידים קרביים בצה"ל. בנה של גזית השתחרר מהצבא לפני מספר חודשים לאחר ששירת כלוחם מג"ב ובתה משרתת בימים אלו כלוחמת ביחידה קרבית. "הילדים שלי חיים את ההוויה הצבאית ואת התרומה למדינה מאז שהם קטנים. בחירתם ביחידות קרביות מגיעה ממקום מאוד התנדבותי, מרצון לתת מעצמם את המקסימום. כשנתיים לפני הגיוס הבן שלי התאמן כדי להגיע ליחידה קרבית וגם הבת שלי בחרה בתפקיד מתוך אהבה למה שהיא עושה. שניהם רצו מאוד לתרום וספגו את זה גם מהבית אני מניחה. אני חושבת שהרוח בבית היא רוח של תרומה ונתינה לחברה ולאחר, זה בא לידי ביטוי לא רק בתרומה לצה"ל, אנחנו עושים עוד דברים אחרים שבהם אנחנו תורמים לקהילה. אני גאה בילדים שלי".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר