ישיבת מועצת העיר. צילום: עיריית הרצליה
ישיבת מועצת העיר. צילום: עיריית הרצליה

חוק המרכולים: מועצת העיר אישרה הגשת בג"ץ נגד משרד הפנים

משרד הפנים דחה בראשית השבוע את חוק העזר העירוני שאישרה מועצת העיר בינואר, המאפשר פתיחת עסקים בשבת. בישיבה מיוחדת שנקבעה להיום החליטה המועצה לעתור לבג"ץ

פורסם בתאריך: 9.8.18 07:34

מועצת עיריית הרצליה אישרה הערב (חמישי, 9.8), בישיבה שלא מן המניין, ברוב של 11 תומכים מול ארבעה מתנגדים (צבי וייס מהבית היהודי, משה ועקנין ואבי ברדה מש"ס, אלעד צדיקוב מגשר), להגיש עתירה לבג"ץ נגד החלטת שר הפנים לדחות את אישור חוק העזר העירוני המאפשר פתיחת עסקים בהרצליה בשבת, חוק שאישרה המועצה בינואר כדי לעקוף את חוק המרכולים של הכנסת.

נזכיר שבמכתב ששלח ביום ראשון השבוע מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, לעיריית הרצליה כמו גם לעיריות אחרות שאישרו חוקי עזר דומים (מודיעין, ראשון לציון, חולון וגבעתיים), ובו הודיע על דחיית אישור חוקי העזר, כתב כהן כי העיריות לא נימקו מדוע פתיחת העסקים בשבת חיונית. שר הפנים דרעי הותיר פתח לעיריות שלא לאכוף חוק המרכולים וצוטט כאומר ש"האכיפה לגבי עסקים שפועלים בשבת היא בסמכותה הבלעדית של הרשות המקומית. למשרד הפנים אין סמכות ויכולת לאכוף זאת".

בעקבות הודעת משרד הפנים פנה מוקדם יותר השבוע יו"ר האופוזיציה יריב פישר ליועצת המשפטית של העירייה, ענת בהרב-קרן, לאחר שהחתים יותר משליש מחברי מועצת העיר, בבקשה שתאשר קיום של "כינוס על פי דרישה" (בהתאם לסעיף 9 א' לפקודות העיריות) של ישיבה שלא מן המניין כדי לאשר את הגשת העתירה. היועצת המשפטית אישרה את הבקשה וכך נכתב בזימון לישיבה: "למרות כי עולה ספק אם הוגשה דרישה המפרטת כנדרש סדר יום והצעת החלטה, ראש העירייה החליט על זימון ישיבה שלא מן המניין, שעל סדר יומה 'הצעת חוק עזר להרצליה (פתיחת עסקים וסגירתם), התשע"ח – 2018'. יצוין כי ראש העירייה הביע הסכמה עקרונית להצטרף לעתירה משותפת לבג"ץ מטעם השלטון המקומי. כמו כן, העירייה השיבה למכתב מנכ"ל משרד הפנים, המתנגד לחוק העזר".

אתמול, טרם הדיון במועצה, הורה ראש העירייה משה פדלון ליועצת המשפטית לעירייה להיערך להגשת עתירה לבג"ץ, בהתאם להחלטת המועצה. "לאחר שבחנתי את הנושא לעומק, ובנוסף לשיתוף הפעולה עם עתירת השלטון המקומי, אבקש להיערך כבר כעת להגשת עתירה לבג"צ מטעם עיריית הרצליה בעניין חוק העזר הנ"ל. כל זאת בכפוף לאישור מועצת העיר, אשר תתכנס מחר, ה- 9.8.2018 , לדיון בנושא", כתב פדלון.

יו"ר האופוזיציה יריב פישר (יש עתיד) אמר: "בפעמיים שהעלתי את הנושא בחצי שנה האחרונה במועצת העיר דרשתי שנגיש מיד את החוק לבג"ץ כי שר הפנים לא יאשר את זה לעולם. חבל לי שפדלון שוב פעם שינה את דעתו הלוך חזור והדבר הזה יפגע בסיכויינו בבג"ץ. אני שמח שמועצת העיר שהתכנסה היום לבקשתי אישרה את דרשיתי להגיש במיידי עתירה לבג"ץ".

מעיריית הרצליה נמסר שבתחילת השבוע נשלח מכתב בשם העירייה למנכ"ל משרד הפנים, בו צויין כי חוק העזר בהרצליה "מבקש לשמור את המצב הקיים – 'סטאטוס קוו' הקיים בעיר מימים ימימה, באופן המאזן בין צרכיהם של הציבור החילוני המתגורר בעיר ומהווה את מירב תושביה לבין שמירת צביונה היהודי דתי וייחודו של יום השבת כיום המנוחה השבועי… למרבה הצער שר הפנים בחר שלא ליתן את הסכמתו לנוסחו המעודכן של חוק העזר – וכך הלכה למעשה עלול להיות מופר האיזון שהתקיים במשך עשרות שנים בעיר הרצליה".

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר אחרי החלטת המועצה הערב כי "בהרצליה חיים חילונים ודתיים בהרמוניה ובכבוד הדדי כבר למעלה מ-30 שנה ואני עומד על כך שהסטטוס קוו הזה יישמר".

מנכ"ל עיריית הרצליה יהודה בן עזרא אמר: "עיריית הרצליה פועלת מתוך כבוד ורגישות, תוך דאגה לאי פגיעה באורחות החיים הן של הציבור הדתי-מסורתי והן של הציבור החילוני".

חבר המועצה מש"ס משה ועקנין אמר בישיבה: "לעניות דעתי ישיבת המועצה מיותרת לחלוטין. ישיבת מועצה מגמתית של חברי מועצה שנאחזים בקרנות המזבח וכל מטרתם לצייץ שאולי מישהו מהציבור יחשוב בטעות שהם פעלו או פועלים למענם. וכל זה תחת מטריה של שנאת חינם חירחורי ריב ומדון. שר הפנים אמר במפורש שהחוק הזה לא אמור להשפיע על אף רשות בארץ, חיים ביבס מנסה לתפוס טרמפ תקשורתי בנושא ומפיל אחריו פוליטיקאים שהיו רדומים חמש שנים ועכשיו לקראת מערכת הבחירות התעוררו לחיים, אך ורק שמדובר בשנאת חינם ולמגר ולהדיר ציבור דתי תורני, בנסיון לגנוב דעת קהל ציבורית. זכור תזכרו שהשבת גדולה וחזקה מכל מפלגה, עסקן,  פוליטיקאי וכו׳. לא מספיק שכבר רמסתם אותה בחוק עזר עירוני אתם ממשיכים ומנסים גם דרך הבג"צ שזה מהלך ככוס רוח למת. בכל מקרה, מה שהיה או מה שיהיה, חבל חבל שכך פועלים בגלל לחץ פוליטי מגמתי ערב בחירות".

חבר המועצה ממרצ, יוסף לונדון, אמר: "אינני חפץ להפוך את השבת לחולין, אולם יש צרכים של רוב הציבור בהרצליה, שלא ניתן להתעלם מהם. בניגוד לדבריו של משה ועקנין, חברי המועצה התומכים בהגשת הבג"ץ, אינם נאחזים בקרנות המזבח. חלקם הודיעו שלא יתמודדו בבחירות הקרובות. מי שתומך בהגשת הבג"ץ, פועל על פי צו מצפונו, ומייצג נאמנה את הציבור שבחר בו. על הדברים הללו אמרו חכמים: 'כל הפוסל במומו פוסל'. הטענה כי הגשת הבג"ץ הינה ביטוי של שנאת חינם ורצון ולמגר ולהדיר ציבור דתי תורני, הינה מופרכת. כשם שאין אנו מנסים לשנות את אופי השבת בבני ברק ובמודיעין עילית, הציבור הדתי בהרצליה לא יכפה את עמדתו על הרוב החופשי. מהכרותי את הציבור הדתי בהרצליה, יש לי תחושה שהעמדות הקנאיות שמציגים נציגיו, אינן מבטאים העמדות של הציבור שהם כביכול מייצגים. הפתרון המוצע בשינוי חוק העזר העירוני, נותן מענה ראוי הן לציבור החופשי והן לשמירת הצביון המיוחד של יום השבת, ולכן אצביע בעד הגשת בג"ץ נגד ההחלטה של שר הפנים שלא לאשר את חוק העזר העירוני".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר