הברושים הכרותים
הברושים הכרותים

עצי ברוש בני עשרות שנים הפריעו לשכנים, אז הם כרתו אותם

ניסיון של אחד השכנים למנוע את הכריתה לא צלח. נציגת ועד הבית: "לא כרתנו את העצים, אלא גזמנו אותם לפי החוק". משרד החקלאות: "מדובר בכריתה לכל דבר"

פורסם בתאריך: 5.9.18 09:09

דיירים ברחוב זלמן שניאור בהרצליה כרתו שישה עצי ברוש בני 34 שנים, סמוך לבניין מספר 30 ברחוב, ככל הנראה באופן לא חוקי וללא האישורים המתאימים. נציגת ועד הבית טוענת כי לא התבצעה כריתה אלא גיזום בלבד, אך במשרד החקלאות אומרים כי מדובר בכריתה לכל דבר. ניסיון של אחד הדיירים לעצור את הכריתה לא צלח.

הכריתה אירעה לפני כשבועיים, ב-19 באוגוסט. העצים נחתכו למחצית מגובהם ולפי משרד החקלאות לא יוכלו לצמוח מחדש. תושב הרחוב, אבי קרנר, שניסה למנוע את הפגיעה בעצים, מספר כי גילה על הכוונה לגזום יומיים קודם לכן באמצעות הודעה שנשלחה לדיירי הבניין בוואטסאפ. "שלחו הודעה שביום ראשון כורתים מחצית מגובה הברושים של הבניין הסמוך בזלמן שניאור 30, ומבקשים לסגור חלונות", מספר קרנר, "אינסטינקטיבית עניתי להודעה 'מי אישר להם?'. התשובה שקיבלתי הייתה 'העצים מסוכנים ולכן אין מנוס'. לא הסתפקתי בזה והתקשרתי לנציגת ועד הבית של זלמן שניאור 30 והבנתי שהסיבה לחיתוך העצים היא כי על אחד מהם יש קן צרעות".

קרנר פנה מיד למוקד העירייה. "מוקדן בשם תומר אמר לי שזאת עבירה פלילית לכרות עצים בוגרים ללא אישור ושדיבר עם נציגת ועד הבית והתריע על כך בפניה. באותו יום ראשון הגעתי הביתה וראיתי את הגוזם שהגיע לחתוך את הברושים וכבר הספיק לחתוך שניים מהם. ניסיתי לעצור את העבודה, הזמנתי משטרה וגם פניתי לאגף איכות הסביבה של העירייה ולקק"ל שניסו לאתר לי את הסיירת הירוקה. מהמשטרה הגיעו ועצרו את העבודות עד שיגיע המפקח העירוני, שלומי אזולאי. כשהגיע המפקח הוא פנה לגוזם ואמר לו 'איך אתה עושה את הפעולה הזאת?'. הרגשתי מאוד בטוח שהם לא ימשיכו לחתוך את העצים. המפקח הרים טלפון ליערן שהוא מכיר, ואף נתן לי לדבר איתו. ציינתי בפני היערן שחיתוך שכזה אינו חוקי ויגרום לכך שהברושים ימותו אך הוא טען שהם יתבעו והוסיף: 'עזוב, אתה תלך לבית משפט ואתה לא תזכה'.

"לאחר השיחה המפקח אישר את החיתוך של העצים. באותה נקודת זמן החלטתי שאני מוותר, אבל זה ממש לא תקין. לא יכול להיות שיש חוק בישראל ואנשים עושים כרצונם. אני עדיין לא מבין איך העירייה נתנה את האישור לעשות משהו בניגוד לחוק. יש הוראות ברורות מה מותר ומה אסור לעשות במדינת ישראל. לצערי, הברושים כבר חתוכים לחצי הגובה וזה מאוד חורה לי. ממש לקחתי את זה הלב, לא ישנתי כמעט שלושה ימים אחרי זה. ניסיתי לדבר אל לב האנשים ולא הצלחתי. בדיעבד, אני מצטער שלא ביקשתי לראות אישורים בכתב".

נציגת ועד הבית בזלמן שניאור 30 מסרה בתגובה: "לא כרתנו את העצים, אלא גזמנו אותם לפי החוק. החוק מתיר לגזום עד גובה שבעה מטר מהצמרת ואנחנו השארנו תשעה מטר. עצי הברוש האלה הם מפגע בטיחותי, גרמו למחלות וישבו עליהם קנים של צרעות. אי אפשר להזיז את הקן אז כרתו את החלק ועכשיו אין כלום. יש שכנים בבניין שאלרגים לעצים האלה. שכנים התלוננו שנכנסו להם יונים, צרעות ודבורים בגלל העצים, אז גזמו את הענפים שלא ייכנסו לבתים. היה שכן אחד שקשור מאוד לעצים ואהבתו לעצים נובעת מזה שנוח לו שהם מסתירים לו את מרפסת הבית. העצים הם רכוש פרטי ששתלו בחצר הבניין שלי. אני לא צריכה סיבה מיוחדת לגזום אותם, אני יכולה להחליט שבא לי לגזום אותם כי העץ גבוה מדי, כי הענפים ארוכים וכי זה נראה מכוער. גזמו את כולם לאותו הגובה כדי שייראה טוב ואחיד. מאגף שאיפ"ה, מהפיקוח של העירייה ומהמשטרה הגיעו לפה והם אמרו להמשיך בעבודות כי זה חוקי".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "במקרה המדובר, על פי הגדרת החוק, מדובר בכריתה לכל דבר, האסורה ללא האישורים המתאימים, לרבות מקרים מסוג זה. לצערנו, כיוון שמדובר בכריתה, העצים לא יצמחו מחדש. כאמור, נשמח לקבל את הפרטים והתיעוד על מנת לבדוק את הנושא לעומק, ובמידה ויידרש, למצות את הדין עם הנוגעים בדבר. משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על העצים ובצמצום הפגיעה בהם ורואה בחומרה כל עבירה של כריתת עצים ללא רישיון או קבלת אישור. בהתאם לכך, הרישיונות מתקבלים בצורה מבוקרת וכל בחינת בקשה לכריתה מתבצעת בצורה עניינית על פי קריטריונים ברורים תוך בדיקת כל עץ ועץ, דבר אשר מצמצם את הכריתות המאושרות בפועל לעומת הבקשות שהוגשו. במקרה המדובר, מבדיקה שנערכה, לא נמצא רישיון כריתה עבור העצים הללו".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "העצים מצויים בשטח פרטי והאירוע לא בוצע על ידי העירייה. העצים בעיר חשובים ויקרים לנו. ככלל, העירייה נמנעת ככל האפשר מגיזום או חיתוך היכן שהדבר אינו הכרחי. כל פעולה שכזו נעשית אך ורק באישור של יערן. חשוב לדעת שהעצים נגזמים תמיד באופן שמאפשר את צמיחתם המחודשת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משה

    העצים הללו מטרד רציני ברוש הוא עץ שמביא הרבה צרות . ראשית הוא יותר הרבה אלרגיות נזלת גירודים קוצר נשימה ובמשרד החקלאות מודעים לזה היטב .וכן הוא בהחלט מביא חרקים מסוימים. זה קל לומר אל תגזום מטרד שכזה . מאחר שהעצים הללו לא נועדו להיות צמודים כל כך לבתי מגורים .אני לא דייר שם אבל אני מצדיק אותם .

  2. ירון

    דיי אם כל היפה נפש שמתערבים בדברים לא שלהם מי שחי שם מחליט מה טוב לו

  3. גל

    אז הכניסו לעיריית הרצליה אדריכל נוף שמאמלל את כולם ונכנס לתחתונים של כולם כדי ליצור עוד בירוקרטיה על בירוקרטיה. ועכשיו כל פיפס שרוצים לעשות יש עוד מחסום… מדינה מגעילה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר