נורדאו 5 בהרצליה ללא קרדיט
הכולל ברחוב נורדאו 5 בהרצליה

חריגות בנייה נרחבות בכולל בהרצליה ב' שהוכרז כמבנה לשימור. העירייה מנהלת חקירה

בסיעות מרצ ויש עתיד דורשים מהעירייה לפעול נגד הכולל ברחוב נורדאו 5, שבו לפי הדיווחים הוקם מקווה ומתקיימים אירועים המוניים, בניגוד להיתרים. מנהלת אגף הפיקוח על הבנייה בעירייה: "מתנהלת חקירה ואיסוף נתונים"

פורסם בתאריך: 1.11.18 08:48

תושבים בשכונת הרצליה ב' מתלוננים על עבודות בניה ללא היתר במבנה ברחוב נורדאו 5 בשכונה, שבו פועל הכולל חזון מרדכי, וכן על שימוש חורג במבנה. לטענת התושבים במקום פועל מקווה, והמבנה משמש למגורים של תלמידים ומתקיימים בו אירועים המוניים, כמו חתונות ובריתות שמפריעים לאורח החיים הרגוע והשקט בשכונה. התושבים טוענים כי התלוננו לעירייה מספר לא מבוטל של פעמים בעניין אך העירייה אינה אוכפת את החוק. בתגובה למכתב ששלחה לעירייה לפני כשבועיים רשימת מרצ-התנועה הירוקה, בה נדרשה העירייה לפנות את הכולל, מסרה מנהלת אגף הפיקוח על הבנייה בעירייה כי מתנהלת חקירה בעניין.

"מזה זמן רב פועל כולל המלין אברכים ובו ישיבה ומקווה ברחוב נורדאו 5 בשכונת הרצליה ב', המהווה מטרד לתושבי השכונה", כתבו מרצ והתנועה הירוקה לפני כשבועיים למהנדס העירייה מייק סקה, "עובדות אלה ידועות לך שכן בעניין זה התקיים דיון במועצת העיר ובו הצהיר ראש העיר כי חריגות הבניה במקום טופלו במלואן. על פי עדויות קיימות, תמונות מהשטח ועדויות תושבים, ניכר כי קיימת בניה מתמשכת, המהווה על פניו חריגה המפריעה באופן חד משמעי לשלוות התושבים, ומהווה לכאורה עבירות על החוק. ניכר כי הונחו תשתיות נוספות כגון מבנה ארעי עם סככה, הונחו תשתיות בטון ובלוקים המהווים לכאורה התחלות בניה והרחבה של מבני קבע, כפי שנצפה בצילומים בנספחים. בניגוד להצהרת ראש העיר, הרי שבמקום עדיין קיימות חריגות בניה משמעותיות והוא מהווה מטרד קשה הפוגע באיכות חייהם של תושבי השכונה. במקום נבנה מקווה טהרה שלא על פי היתר בניה כדין וחרף כל זאת עירית הרצליה אינה מסוגלת ליתן מזור לתושבי השכונה".

כאמור, מנהלת אגף פיקוח על הבניה מירי טמם השיבה למכתב זה כך: "מתנהלת חקירה ואיסוף נתונים ונשקלת פנייה לבית המשפט ובחינת ההליכים המשפטיים המתאימים לכך". עוד הוסיפה כי "נושא זה מוכר ומטופל אך בשל קושי באיסוף פרטים נדרשים מתעכב הטיפול בכך".

הבניין המדובר, שהוקם ב-1932, שימש במשך שנים ארוכות כבית קפה בשם גלי ים עד שנות ה-80, אז נפתחה בו מסעדה מזרחית. כעבור כעשור הפך המבנה לחנות למכירת רהיטים מהמזרח הרחוק, חנות שנסגרה לפני כמה שנים. לפני כעשור רכשה עמותת חזון מרדכי את המבנה ומאז הוא מופעל על ידה. המבנה הוכרז לפני יותר משנה כבניין לשימור.

כבר משנת 2012 החלו תושבים להתלונן לעירייה על עבודות בניה שמתקיימות במתחם הכולל, כמו בניית מדרגות לאורך החזית הדרומית של המבנה. "לאט לאט המקום הולך וגדל", אומר דוד רוזנברג, שמתגורר ברחוב נורדאו, "יש שם כל מיני עבודות בניה שהחלו כבר לפני שלוש-ארבע שנים. לדעתי, נחפרו שם או מרתף או עוד חדרים, משהו שלא רואים מבחוץ כי במשך תקופה היו מוציאים משם שקים של חומרי בניין. לפני כשנתיים הם בנו מאחור מבנה מתחת כמו פרגולה או סוכה מאוד גדולה מקורה. הם הפסיקו לאיזו תקופה ובסוף המשיכו ועשו קירוי מסיבי. התחיל לפעול שם גן ילדים, יש שם מאחורי הבניין עוד בניין מגורים שגרים בו כל מיני נערים. אין לי שום בעיה עם אנשים דתיים, חילונים, ערבים וכל דת, גזע, צבע ומין. העניין הוא אחר מבחינתי – השוויון בפני החוק. הם עושים שם דברים בניגוד לחוק והעירייה לא עושה שום דבר, למרות שפונים אליה וקוראים לה חדשות לבקרים לראות מה קורה שם. לא שמעתי על אף קנס או צו הריסה שניתנו להם, ולא על פקח או מודד שהגיעו לשם".

רוזנברג מוסיף: "לאורך שנים, בצד הצפוני של המבנה הייתה ירידה מבטון למגרש ריק ושם היו מחנים את כלי הרכב. לפני כחודש הם פתאום גידרו חלק מהירידה הזאת, חסמו את הירידה למכוניות והגדילו את מבנה המתכת שיש להם שם. כדי שהם עדיין יוכלו לחנות, הם שפכו בטון על איזושהי עלייה שבמקור לא אמורה לשמש כעליה למכוניות. לפי אתר העירייה מדובר בשטח מסחרי, לא שטח שאמור לשמש לכולל או בית כנסת. בעבר כשהייתה שם מסעדה, בחזית ובצד הצפוני של המבנה הייתה מעין פרגולה פתוחה, מעין מרפסת. המרפסת הזאת נסגרה לחלוטין ועד הקו של הרחוב נבנה שם קיר. הכל חפלאפ אחד גדול. אין לי ספק שיהיה שם אסון".

תושבת אחרת, המתגוררת סמוך לכולל, מוסיפה: "בהתחלה היו בכולל כעשרה אנשים תושבי האזור. לאט לאט הם התחילו לגדול ולהביא אנשים מערים אחרות ולשכור פה יחידות דיור. בימי שישי מגיעים לפה אברכים בהמוניהם באוטובוסים. אין לי שום בעיה עם דת, הבעיה שלי היא הרצון שלהם להשתלט. הבעיה שלי היא שעיריית הרצליה על כל אגפיה לא עושים שום דבר בעניין למרות חריגות בניה. בנוסף, הם מקיימים שם אירועים, חתונות, בריתות ובר מצוות ואנחנו התושבים סובלים מרעש אימים באמצע השבוע. לפני כמה שבועות ביום חמישי הם עשו חתונה של 300-200 איש ולכבוד החתונה הם בנו עוד קיר מלבנים שחוצץ בין הסככות. בימי שישי הם חונים על המדרכות וחוסמים לאנשים את הכניסה לבתים אבל לא נותנים מקבלים דוחות. הם עושים מה שבא להם ואף אחד לא עוצר אותם".

לפני כשבועיים שלחה גלילה יבין, אדריכלית ומספר שלוש ברשימת יש עתיד למועצת העיר, מכתב ליו"ר ועדת השימור העירונית צבי וייס. יבין שהחלה לבדוק את העניין במאי האחרון מציינת במכתב: "אנו פונים אליך בשם תושבים רבים בשכונת הרצליה ב' (אזור ג' ההיסטורי) לנוכח אזלת היד המצערת שמפגינה עיריית הרצליה בכל הנוגע לאכיפת חוק התכנון והבניה במבנה המיועד לשימור. מדובר במבנה היסטורי ייחודי וחשוב שהיה מבנה מרכזי בחיי התרבות המקומיים והאזוריים והיה לשם דבר, אתר שמהווה חלק ממתחם אותו מקדמים לשימור ולו פוטנציאל גבוה. עבודות הבניה והפיתוח המתבצעות במקום מזה שנים, וכן השימוש במבנה כישיבה, בית כנסת ואולם אירועים הינו בניגוד להיתר הבניה שבתוקף משנת 1948. למיטב ידיעתנו לא הוצאו היתרי בניה מתאימים לשינויים במבנה ובסביבתו, ו/או אישור לשימוש חורג ו/או אישור לשינוי השימוש שנקבע בהיתר כדין. להוסיף חטא על פשע, החריגות הנ"ל מתבצעות תוך פגיעה חמורה במבנה המוגדר לשימור במסגרת תכנית לשימור אתרים בהרצליה הר/2000/שמ/77א, המקודמת בוועדה המחוזית". יבין דרשה מוייס "לפעול במידי, על פי חוק להורות על עצירת כל העבודות המתבצעות במקום, כולל הפסקת השימוש החורג לאלתר והתווית תכנית פעולה לשיקום המבנה ההיסטורי".

גם סמנכ"לית ומנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל תמר טוכלר שלחה בשבוע שעבר מכתב לוייס ודרשה ממנו להתערב באופן מיידי באתר "על מנת למנוע כל פגיעה נוספת במבנה היסטורי חשוב זה".

וייס מסר בתגובה: "ועדת השימור לא אחראית על הפרות הבניה ולא על האכיפה ולא על כל יתר הדברים. ועדת השימור מורכבת מגורמים, שרובם מחוץ לעיר, אנשי מקצוע שונים, פרופסורים, מהנדסים ואדריכלים, והם דנים כשמגיע בפני הוועדה איזה מבנה ראוי לשימור. היא לא מתייחסת לאכיפה ולא לפקחים אלא לדיון המקצועי".

יבין אף התכתבה רבות בתקופה האחרונה עם מנהלת אגף הפיקוח על הבניה בעיריית הרצליה, מירי טמם. טמם השיבה בסוף אוגוסט לאחת התכתובות: "לצורך הוצאת צו הפסקת עבודה/צו הריסה נדרשות התייעצות עם התובע העירוני וחתימת מהנדס העיר או יו"ר הוועדה. לאחר ביקור המפקח בשטח, ועקב הממצאים, נמצא כעת הצו בהכנה. צו מינהלי להפסקת השימוש איננו עומד על הפרק, מכיוון שחלפו כל המועדים המוגדרים בחוק להוצאתו. לכן, אנו עובדים בערוץ אכיפה אחר".

יש לציין כי הנושא הועלה בהצעה לסדר היום על ידי חבר המועצה יריב פישר מיש עתיד בישיבת המועצה בנובמבר 2017. בתגובה לדברים שהציג פישר הסביר אז ראש עיריית הרצליה, משה פדלון: "על פי החוק, להפעלת כולל אין צורך באישור ואין לו צורך ברישיון עסק במדינת ישראל. לפני מספר חודשים הובא לידיעתי עניין חריגות הבניה בכולל ברחוב נורדאו 5 בהרצליה ב'. אני אישית יחד עם מהנדס העיר יצאנו למקום, ערכנו סיור בכל המבנים ואכן התגלו חריגות בניה וניתן צו להרוס את כולן באופן מידי. הגיעו אלי משלחות המתנגדות לכך והופעל עלי לחץ מירושלים, אבל לא נכנעתי, ואכן פקחים דיווחו לי לאחר מכן שכל חריגות הבניה הלא חוקיות נהרסו. הנחתי את מהנדס העיר מאז לערוך מעת לעת ביקורות ובמידה וישנם חריגות בניה יש לפעול לאלתר על פי דין בנוגע אליהן. כל חריגה תפורק, אני מבטיח לכם". בתום הדיון הסוער שנערך בעניין, הוסרה ההצעה מסדר היום ותושבי הרצליה ב' ופעילי 'הרצליה חופשית' אשר נכחו בישיבה קמו ויצאו ממנה בהפגנתיות.

עופר לוי העומד בראש רשימת מרצ- התנועה הירוקה: "אני שמח שהעירייה אכן נכנסה לעובי הקורה בנושא החמור הזה, אך אני מתקשה לקבל את הטענה כי קיים לעירייה קושי באיסוף הנתונים. אנחנו כחברי מרצ-התנועה הירוקה, נעזור בלי היסוס לכל גורם בעירייה שיבקש לקבל את החומרים אותם אספנו ולבד שהמטרד הזה עבור תושבי השכונה ייפסק במהירות".

מיבין נמסר: "אנחנו מצטערים, אם כי לא לגמרי מופתעים מכך שעיריית הרצליה טרם מצאה דרך להביא לאכיפת חוקי התכנון והבניה בישיבת חזון מרדכי. הנהגת העיר מכירה את הנושא היטב: יריב פישר ביקש להעלות את הנושא לדיון בישיבת מועצה בנובמבר 2017. קיימנו התכתבות ענפה, הכוללת תיעוד של המשך ביצוע העבירות בזמן אמת, מול מחלקת הפיקוח. מדובר כידוע במבנה לשימור בו נדרשת אכיפה קפדנית שבעתיים. הנושא סוקר בהרחבה בתקשורת והובא לידיעת גורמי השימור והאכיפה במחוז ואנו ממתינים להתייחסותם בתקווה שהאחראים על אכיפת החוק יביאו להפסקת השערורייה הזו לאלתר".

מהכולל חזון מרדכי מסרו שהרב אינו מדבר עם נשים וסירבו להגיב לכתבה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. ארץאוכלתיושביה

    בתור אדם חילוני שלא היה בבית כנסת בסביבות 5 שנים אני מתבייש מצרות העין,הקנאה והחוסר לקבל את הדתיים.בוודאי שא ישנן חריגות בנייה או דברים לא חוקיים יש לאכוף את החוק אבל ההתמקדות באנשים הדתיים ובנסיון להכפיש אותם כואבת לי כאזרח.אם היו עושים דבר כזה לאריתראים בדרום תל אביב אותם יפי נפשהיו יוצאים להגנתם.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רק הישיבה מפריעה כל בתי העסק לא ושאתם יושבים על המדרכות ומכוניות חוסמות את כל האזור זה לא מפריע ולכם לא מגיע קנסות אזלת יד כל העניין אך ורק שאתם שונאים דת

  3. איילה לבנה

    פדלון מתפתל ונשמע לא אמין.מעניין איפה נמצא לב האינטרסים שלו? לא נראה שבהרצליה העיר ובתושבים שרק הרגע בחרו בו מחדש.

  4. יפעת

    הרב אינו מדבר עם נשים???! קצת מדאיג, לאור העובדה שיש שם הרבה בחורים צעירים ואבודים…

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה העיריה לא מורידה את המבנים הלא חוקיים בכולל בהרצליה ב'..הזנחה והפקרות.העיקר שאת הדירות הם מאלצים למדוד 3 פעמים כאילו שאפשר לבנות באויר .זה מתאים לעירחה הזאת.

  6. נכסים בשרון

    יש להמשיך פעילות המבורכת במקום.
    המקום נגיש לכל אדם וכך יש להמשיך

  7. אזרח יהודי

    לכול השקרנים תגידו תודה שלא פתחו מועדון לילה שמותר לפי החוק דבר נוסף המכוניות שחונות מעל המדרכה הם של אותם האנשים שיושבים בבית הקפה בנורדאוו 2 דבר נוסף הבנין בנורדאוו 2 הוא הסכנה לציבור בימים אלה אני פונה לבית המשפט ולעיריה שיבדקו את הבינין

  8. אזרח יהודי

    שלום היום צילמתי רכבים חונים על המדרכה ליד הבינין ברחוב נורדאו 5 לא ניתן לשלוח לכם תמונות אבל תקשיבו טוב אלה סוגי הרכבים שחונים על המדרכה מזרטי ,פורש,מרצדס,י ש בידי תמונות זה השקר של התולונות הרכבים הם שייכים להברך כולל שמרווח 2000 שח בחודש ??????? שקרנים

  9. אוהב ישראל

    תמיד יחפשו את הדתייים לא משנה מה הם עושים העיקר שקורה משהו חס וחלילה הם יודעים בדיוק לאן ללכת בשביל לקבל עצה או ברכה פשוט כפויי טובה אין לכם מושג מה המקום הזה חולל כמה אסונות נמנעו מהרצליה בגלל המקום הקדוש הזה כמה הפשע ירד בהרצליה בגלל המקום הזה הכולל עושה רק טוב להרצליה ואין לי ספק שהוא ימשיך לעשות הרבה ולעזור לאנשים ולשקם נערים במקום שיסתובבו ברחובות ויעשו שטויות רק האחדות ביננו זה מה שיביא את הגאולה השילמה אז תפסיקו לנבור על הישיבה תתחילו להתרכז בעינינים שלכם ולא בשל אחרים
    כי עם ישראל חי וקיים לעד

  10. אדם ניטרלי

    לגברת יפעת
    לא בדיוק הבנתי מי אובד ומה אובד ולאן אובד
    ומה הקשר לזה שהרב לא מדבר עם נשים, נניח שזה אמת אין קשר לדברים שאמרת
    ומה בדיוק מדאיג, האם בדקת בבתי ספר אם כל התלמידים שם לא אבודים ויש להם משמעות בחיים (חילוניים) או שלא
    למה נראה לך שבחור שלומד שם הוא אובד בדיוק על סמך ניחוש
    יש לי מספר לא מובטל של חברים שלמדו בבית ספר חילוני יחד איתי ושם דווקא אובדים המון הרבה מאוד נוטלים כדורים נגד דיכאון חרדות פחדים זה נראה לי אדם אובד
    הוא אובד עצות פשוט עד שנצרך לצערנו לכדור שאולי יעזור ואם נגמר או שכח נגמר לו היום מבחינתו
    אני דווקא עברתי שם וראיתי בחורים שמחים ועליזים ויצא לי לדבר עם כמה מהם והם מספרים בהתלהבות רבה על הכל
    אני חושב שאדם שאומר על השני "אובד" הוא בבעיה כי ההסתכלות שלו איננה נכונה בעליל ואולי כנראה עבר עלייך משהו באותו יום

    בכל אופן לעניין הכתבה אני קצת מכיר מקרוב את נושא החניות(אני עובר שם כל בוקר) ואכן הרכבים החונים הם מרצדסים ומזרטי אני לא חושב שאברך או בחור ישיבה יכול להרשות לעצמו ואיפלו אם יש לו הורים עשירים מאוד בדרך כלל ההורים הללו אינם שמחים שבנם יושב ולומד תורה ולכן הסיכוי שיקנו לו רכב כזה הוא אפסי מאוד
    וגם אם נמצא יוצא דופן האם נאמר שגם השאר כן קשה להאמין לכך
    מבדיקה שעשיתי אחרי כמה כתבות נגד המקום הספציפי הזה תשאלתי בחור מי הם אלו שנמצאים כאן
    ועלה בידי שהרבה אנשים שלומדים שם הם אנשים שכנראה ללוא המקום הזה היו ברוחב והיה מתרבה פשע בעיר ואמתתי את הנושא עם גורמים מהעולם הזה שבו הם היו נמצאים ולכן לפי דעתי נראה שלהפך המקום הפך אדם שהיה אדם שלא מתאים לרחוב כי אם לבתי סוהר ואחדים מהם ישבו בו תקופות לאדם שיכול לנהל משק בית תקין ולחנך ילדים
    נו כנראה שהדתיים האלה עשו משהו טוב ואתם נלחמים באנשים ובעצם יורים לעצמכם ברגליים וחבל

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר