ורד יהודה. צילום מרב רביץ מושל
ורד יהודה. צילום מרב רביץ מושל

הספר של ורד יהודה ילמד את הילדים שלכם שכסף לא גדל על העצים, ואולי גם אתכם

תושבת הרצליה ורד יהודה למדה על התנהלות פיננסית נכונה בדרך הקשה, בעקבות משבר משפחתי שחוותה. כיום היא מומחית בנושא ומייעצת לחברות ומשפחות. בימים אלה היא מגייסת כסף כדי להוציא לאור ספר פיננסי לילדים שכתבה, שהוא לא לילדים בלבד

פורסם בתאריך: 11.1.19 08:55

מה זה כסף? מאיפה הוא בא? ולמה הוא משמש? – אלה חלק מהשאלות שבהן עוסקת תושבת הרצליה ורד יהודה, בספרה הפיננסי לילדים "התגלית של גלית – כסף לא גדל על העצים", שאותו היא רוצה להוציא לאור באמצעות מימון המונים.

היא "זכתה" בשיעור הראשון שלה בהתנהלות פיננסית נכונה כשההורים שלה התגרשו, והיא ואמה נותרו חסרות כל ונאלצו להתחיל מאפס. בזכות אותה ההתנהלות, עזרתם של אנשים טובים ותורמת נדיבה שמימנה את לימודה, יהודה נמצאת היום במקום אחר לחלוטין.

יהודה היא רואת חשבון, שעסקה בביקורת פנים ובייעוץ להתנהלות כלכלית נכונה לחברות ולאנשים פרטיים. כיום היא מייעצת בעיקר למשפחות ונשים במסגרת התנדבותה בעמותת פעמונים, ובמקביל היא מקדמת תוכנית של חינוך פיננסי לתלמידי גנים ובתי ספר יסודיים. בספרה, שמיועד לבני ארבע עד תשע, היא מסבירה בשפה פשוטה, בסיסית, מלאת הומור ובחרוזים על העולם הפיננסי שמתואר דרך החוויות היומיומיות שעוברת כוכבת הספר הילדה גלית והשאלות שהיא מפנה לאמה.

איך הגיע הרעיון לכתוב ספר פיננסי לילדים?
"הילדים שלי מאוד התעניינו מה אני מייעצת למשפחות בתחום הפיננסי ושיתפתי אותם", מספרת יהודה, בת 45 , נשואה ליניב ואמא לליאור בן ה-14 ולתמר בת ה-10. "לפני כשנה הבת שלי תמר, שהיתה אז בכיתה ג', הציעה שאבוא לכיתה שלה וארצה בפני התלמידים על כסף ואיך צריך להתנהל איתו. אחרי ההצלחה של ההרצאה, זה הלך וצמח וכתבתי תוכנית בת 16 מפגשים שהם יותר חווייתיים ולא הרצאה פרונטלית, כמו הכנת קופת חיסכון ומשחק של סחר חליפין. תוך כדי כתיבת התוכנית התחיל להתגבש הספר".

מה מיוחד בספר שלך?
"אמנם שם הספר הוא 'התגלית של גלית – כסף לא גדל על עצים' אבל זה ממש לא העניין העיקרי, וזה אחד הדברים שאני מדגישה למשל בתוכנית שאני מעבירה בבתי ספר לכיתות א' עד ג'. אני נותנת לכסף את המקום הראוי לו, כי התחושה היא שכולם רודפים אחרי הכסף ואיבדו כל פרופורציה. הספר חושף בפני הילדים מושגי יסוד מהעולם הפיננסי ומדגיש בפניהם מסר ערכי – שהכסף הוא אמצעי ולא מטרה. הוא לא קונה אהבה, משפחה, אושר וחברות וכסף אפשר גם לתת ולא רק לקבל. למילה כסף יש מטען רגשי אצל אנשים והספר שלי מעלה את הנושא ללא המטען הרגשי. אני אמנם מדברת בשפה של ילדים אבל העקרונות הם אותם עקרונות. גם המבוגרים יכולים ללמוד מהמפגשים ומהספר. חשוב לי שהספר יהיה כלי ולא ספר קריאה חד-פעמי וכל פעם לתת דגש למשהו אחר. הילדים הולכים ומתקדמים צעד אחר צעד יחד עם גלית והתגליות שלה.

ורד יה6דה. "אמא, אמא, תראי!". איור מתוך הספר "התגלית של גלית - כסף לא גדל על העצים". מאייר: עוזי בנימין

מתוך הספר "התגלית של גלית – כסף לא גדל על העצים". מאייר: עוזי בנימין

"לספר צורף גם דף דגשים להורים, מה שהופך את הספר לסוג של פעילות חווייתית. בספר יש גם תכנים להעשרה, הצעות לפעילויות ועידוד של חשיבה יזמית, למשל איזו עשייה יכולה להשיג להם כסף ובמקביל מה אפשר לעשות עם הכסף, כמו לתרום ולתת כדי לעזור לאחרים. עוד דבר מיוחד הוא שאני קושרת ארבעה נושאים – כסף, התנהלות כלכלית נכונה, צרכנות נבונה והשפעה של כל אלו על הסביבה שלנו, ואיך כללים בסיסים בהתנהלות כלכלית הם אותם כללים בסיסיים לשמירה על הסביבה, איך הצרכנות שלנו משפיעה על הסביבה. כמו שמשאבי הטבע שלנו הם מוגבלים בכמות שלהם אז כך גם כמות הכסף וצריך להתנהל בצורה חכמה".

מה הילדים עונים כשאת שואלת אותם מאיפה מגיע הכסף?
"התשובות של הילדים מצחיקות מאוד – מההורים, מהסופר וילד אחד ענה לי 'הולכים ברחוב ונופלים כי המדרכה לא בסדר ואז תובעים את העירייה'. עד היום אף תשובה לא כללה את השורש ע.ב.ד. מבחינת הילדים, כסף לא מגיע כתוצאה מעבודה ועשייה. יש סיפורים מאוד יפים של יוזמות של לתרום בגדים, שמיכות וספרים ולארגן מכירה בגינה ציבורית של פופקורן, מרשמלו ומיץ ולתרום את כל הכסף לאיזה ארגון. אני ממש נמסה מזה שבגיל מאוד צעיר יש ילדים עם מודעות מאוד גבוהה של עזרה לזולת ונתינה".

למה פנית לגיוס המונים?
"הלכתי על הדסטרט (אתר גיוס המונים) בגלל החיבור לאנשים ולעשות משהו ביחד. זה הופך את הפרויקט לשיתופי, גם תומכים בהוצאה לאור וגם מקבלים את הספר או את התשורות האחרות שאני מציעה שם, כמו ספר מודפס והזמנה למפגש 'העצמה נשית דרך המספרים' ומפגש לילדי הכיתה ביוזמת ועד ההורים. זה מה שיפה בפלטפורמה הזאת. נותרו לי עוד מספר ימים בודדים, עד 15 בינואר, והמלאכה מרובה. אני צריכה לגייס עוד כ-30 אחוז, כ-6,000 שקל. היעד הוא 21 אלף שקל".

מה קורה עם תוכנית הלימוד שכתבת?
"רשמתי את התוכנית במאגר התוכניות החיצוניות של משרד החינוך. עכשיו אני עובדת על תוכנית לגני ילדים ואני רוצה להכניס את התוכנית לבתי ספר דרך מחלקות של איכות הסביבה ברשויות מקומיות".

מה הקשר בין כסף לאיכות הסביבה?
"למשל הנושא של החזרת בקבוקים שחייבים בפיקדון כאמצעי לקבלת כסף, שזה גם מקור להשגת כסף דרך עשייה כלשהי. גם הנושא של צמצום צריכה נכנס פה. למשל החנויות של הכל בשקל, כשמשתמשים במוצרים האלה לשתי דקות ואז זה נזרק, אז אני מדגישה שהבעיה העיקרית היא הפסולת שנערמת ומזיקה למשאבי הטבע, אם זה לזיהום המים והקרקע ולהרג החיות בים וביבשה. בספר יש קטע שגלית מעלה רעיון שהיא תמכור צעצועים ישנים. זה לא רק העניין של עשייה לשם השגת כסף, אלא גם בהפחתת הצריכה. זה מדגיש את כל היתרונות שבמיחזור ובשימוש חוזר. אני נותנת דוגמאות של איך אפשר להשתמש בפריטים שיש לנו בבית, לעשות בהם שימוש חוזר וליצור מהם דברים במקום להשליך אותם לפח ולקנות דברים אחרים, למשל הפיכת הקופסה של השיבולת שועל לקופת חיסכון".

מתי למדת לראשונה על התנהלות כלכלית נכונה?
"לפני 24 שנים היתה לי תקופה מאוד לא סימפטית בחיים שלי. ההורים שלי התגרשו ואבא שלי ביטל לי את כל הצ'קים ללימודים. הייתי אחרי צבא וידעתי מה אני רוצה ללמוד ונרשמתי ללימודים, תכננתי את העתיד שלי ופתאום ראיתי את כל הקלפים האלה נופלים. אמא שלי תמורת הגט ויתרה על הכל. היא יצאה מהבית רק עם הבגדים ונאלצנו להתחיל מאפס, זה היה ממש להגיע לתחתית של התחתית. אמא היתה בסביבות גיל 40 פלוס ואני הייתי בת 20 ומצאנו את עצמנו בדירת חדר בשכונת התקווה והיא עבדה חצי משרה והיתה צריכה לממן את השכירות. זה היה מאוד קשה. בזכות התנהלות כלכלית נכונה, וזה שהיינו מחושבות, הצלחנו לצאת מזה והיום אנחנו מאוד רחוקות משם".

יהודה חיפשה לקנות ספרים ללימודים האקדמיים במחירים שיכלה לעמוד בהם. היא פנתה ליו"ר של עמותה קטנה שעזרה ברכישת ספרי לימוד לתלמידים בבתי ספר יסודיים והוא אכן עזר לה ברכישת ספרים. יום אחד הגיעה בשורה מפתיעה. " הוא פתאום הודיע לי שהפכתי להיות פרויקט של העמותה ושדרך מישהי נמצאה תורמת מבלגיה שתממן לי את הלימודים", מספרת יהודה, "שלחתי לכל כך הרבה עמותות בקשה לעזרה ולא נעניתי, ואם כן זה היה בתנאים שלא יכולתי לעמוד בהם. הוא בא ועזר לי מבלי שאבטיח לו משהו כשהוא לא הכיר אותי ולא פגש אותי מעולם. גם האישה ששידכה ביני לבין התורמת והתורמת עצמה לא פגשו אותי מעולם. פגשתי אותו לראשונה אחרי חמש שנים, בחתונה שלי. כל הפעילות ההתנדבותית שלי וכל מה שאני עושה זה כדי להמשיך את מה שהוא התחיל. כשבן אדם מבקש עזרה צריך לעזור לו וכשהוא יוכל הוא יעביר את זה הלאה. את הספר אני מקדישה לו, חוץ מלאמא שלי ולמשפחה שלי. אחרי חיפושים של כמה חודשים, לפני שבועיים איתרתי את האישה ששידכה בין העמותה לתורמת מבלגיה ונפגשתי איתה. זה היה מאוד מרגש. אני אמורה להיפגש עם התורמת מבלגיה שנמצאת עכשיו בארץ ואני ממש מתרגשת לקראת הפגישה".

למה חשוב לך ללמד דווקא ילדים התנהלות פיננסית נכונה?
"אני באמת מאמינה שהתנהלות כלכלית זה משהו כל כך בסיסי בכישורי החיים, וחשוב להקנות את זה לילדים מגיל מאוד צעיר כי הם הופכים להיות צרכנים מאוד מהר. לא ההתנהלות הכלכלית שלי הביאה אותי למצב הזה, אלא המציאות של ההורים שלי. כשאני רואה היום משפחות שמגיעות למצבים כאלה בגלל התנהלות כלכלית, אז אני אומרת חבל. לא לימדו אותנו איך להתנהל כלכלית, לא בבית הספר, לא בצבא ולא באוניברסיטה. למרות שאנשים נרתעים ומפחדים ולא רוצים להתחיל עם זה, אבל ברגע שהם מבינים עד כמה זה פשוט, ההקלה הנפשית שיש להם היא עצומה. מה שלמדתי מהניסיון שלי ושל אחרים שלא התנהלו כלכלית נכון – זה הדרייב שלי להביא את זה לילדים. הילדים יכולים לגרום לשינוי אצל ההורים שלהם. אני עד כדי כך מאמינה בזה. חשבתי ליזום סדנה של הורים עם ילדים של לנהל יחד את הוצאות הבית. מצד אחד הילד יבין שכל הדברים שהוא מקבל אותם בצורה טבעית, כמו מים חשמל, עולים כסף. גם ההורה תוך כדי ינהל את ההוצאות ויקבל טיפים על מה להסתכל, איך הוא יכול לחסוך ולעקוב כל חודש אחר ההוצאה".

מה הלאה?
"אני מתכננת להעביר סדנאות אצלי בבית להורים וילדים ואני גם מציעה את הסדנאות בבתי ספר ובמרכזי למידה. זה כרגע הכיוון שאני הולכת אליו ורוצה לפתח אותו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ורד יהודה

    "התגלית של גלית – כסף לא גדל על עצים"
    ספר עם ערך מוסף לילדים ולהורים בתמיכת המונים!
    נותרו 4 ימים בלבד
    כדי להנות ממחירים מוזלים ולתמוך בהוצאת הספר לאור!
    לפרטים נוספים – http://bit.ly/2AlOxmJ

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר