התחנה של חברת החשמל ביד התשעה. צילום יהודית לוזון
התחנה של חברת החשמל ביד התשעה. צילום יהודית לוזון

"בבניינים הסמוכים מתו אנשים מסרטן": ביד התשעה דורשים לפנות את תחנת חברת החשמל

תחנת המשנה ה"ארעית" של חברת החשמל הוקמה לפני כמעט 20 שנה, וממוקמת במרחק של 60 מטרים מבתי התושבים. חברת החשמל: "במרחק הזה רמות הקרינה זניחות"

פורסם בתאריך: 20.1.19 18:13

תושבים בשכונת יד התשעה (שביב) בהרצליה דורשים לפנות את תחנת המשנה הארעית של חברת החשמל שהוקמה בשכונה בשנת 2000. התושבים הגרים בסמיכות לתחנה חוששים מההשלכות על בריאותם. הם טוענים כי כמה תושבים כבר חלו בשל מגוריהם בקרבת התחנה. התושבים טוענים כי תקנות הקרינה הבלתי מייננת אינן ברורות ולא ניתן למצוא מידע על המרחק שצריך להיות בין תחנות המשנה לבנייני מגורים על פי התקן, ומבקשים כי מידע זה יפורסם באתר האינטרנט של חברת החשמל.

סוזי נדב, בעלת נכס בשכונת יד התשעה ומובילת "המאבק לתכנון שפוי יד התשעה הרצליה", שיגרה בשבוע שעבר מכתב למשרד להגנת הסביבה בעניין. "מדוע לא מתכוונים לפנות את 'תחנת משנה ארעית שביב' בהרצליה למרות שהוא נמצא ממש ממש בקרבת בנייני מגורים בשכונת יד התשעה (שביב) למרות שחברת החשמל והמשרד להגנת הסביבה יודעים על ההשלכות על בריאות ציבור רחב של דיירים שגרים בסמיכות קרובה מאוד מאוד לתחנה זו?", כותבת נדב. "אנחנו מתריאים שציבור גדול כבר חלה מנזקי תחנה זו ואני דורשים לפנות את 'תחנת משנה ארעית שביב'".

"מדוע הוקמה 'תחנה משנה ארעית שביב' בלי שניתנה אפשרות לתושבי יד התשעה (שביב) הרצליה יכולת להגיש התנגדות לכך?", מוסיפה נדב. היא גם שואלת במכתבה, "מדוע בתקנות הקרינה הבלתי מייננת לא מופיע מהו המרחק שצריך להיות בין תחנות משנה לבין מבני מגורים ומבני ציבור על פי התקן? מדוע תחום זה נשאר מעורפל ולא ברור? מדוע אין שקיפות מידע על תחנות משנה באתר האינטרנט של חברת החשמל?".

שמוליק ניסים, תושב השכונה שהחל את המאבק בפינוי התחנה לפני חמש שנים, אומר: "לפני חמש שנים התחלנו לבדוק את הנושא של הקרינה מתחנת שביב ביחד עם המחלקה לאיכות הסביבה בעירייה וחבר המועצה תום סטרוגו. בהתחלה התבצע סיור במקום ואחר כך נעשו מדידות של קרינה בבית שלי, שנמצא כ-50 מטרים מהתחנה, והן חרגו בהרבה מהמותר. בסיור הראיתי להם שהתחנה לא רחוקה כפי שהחוק דורש מקו הבניין שלי. לאחר הבדיקות, היתה ישיבה של המחלקה לאיכות הסביבה ושם הוצגו תוצאות הבדיקה. התפלאתי לראות שבדוח הופיעו מדידות נמוכות בהרבה ממה שנמדד אצלי בבית. ראש העירייה אמר לנו שהוא סיכם עם חברת החשמל שהתחנה תועתק תוך שנתיים לתוך השדה. גם בישיבת ועד עם מנכ"ל העירייה לפני כשלוש שנים נאמר שיעתיקו את זה. מאז שום דבר לא קרה. בבניינים הסמוכים לתחנה מתו כבר כמה אנשים מסרטן ב-15 שנים האחרונות, ויש חולת סרטן בבניין שהכי קרוב לקו המתח".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "הנושא הינו אך ורק בסמכות חברת החשמל".

תגובת חברת החשמל: "תחנת משנה שביב הינה חלק ממערכת הולכת החשמל הארצית ותפקידה להוריד את המתח העליון למתח גבוה המחולק לבתי השכונות בסביבתה. חברת החשמל מקדמת הליך סטטוטורי להקמת תחנת משנה חדשה שתחליף את התחנה הנ"ל בעתיד. התחנה הוקמה בשנת 2000,  בשטחים פתוחים והיא מרוחקת כ- 60 מטרים מבתי התושבים הקרובים ביותר. במרווח זה רמות השדה המגנטי, ככל שנובעות מהתחנה, הן זניחות.

"ככלל, ההיבטים הבריאותיים הקשורים בשדות מגנטיים מרשת החשמל נחקרו באופן מעמיק ונרחב ברחבי העולם, זה קרוב ל-40 שנה. עמדת הגופים הבינלאומיים ובראשם ארגון הבריאות העולמי הינה, כי גם לאחר המחקר הרב – לא הוכח קיום השפעות בריאותיות עקב שהייה לאורך זמן ברמות שדה מגנטי הקיימות ליד מתקני חשמל, ובפרט במרחק הקיים במקרה זה. לפיכך, אין לייחס למיקום התחנה השלכות בריאותיות עבור תושבי השכונה. טיוטת התקנות לחוק הקרינה הבלתי מייננת שפורסמו לשימוע ציבורי לאחרונה, קובעת מרווחים מינימליים עבור מבנים מאוכלסים בקרבת מתקני חשמל חדשים. המרווחים לעיל תואמים את המלצות דוח ועדת המומחים משנת 2005, המעוגן בחוק, ותחנת משנה שביב עומדת בהם כנדרש".

תגובת המשרד להגנת הסביבה: "מבדיקת המשרד עולה שהתחנה מוקמת במרחק של כ-60 מטרים מן המגורים, מרחק שבו רמת החשיפה לקרינה היא מזערית, ומתחת לסף שעליו ממליצים המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני אומר משהו לתושבי יד התשעה היא שביב.
    המדינה לא סופרת אתכם, ולא אכפת לה ממכם.
    גם לראשות העיר לא אכפת ממכם.
    להשוואה
    לאורך רעננה היה קו מתח גבוה עשרות שנים. קו מתח מנוה עמל דרך רעננה שחצה את כל העיר.
    כאשר כביש 531 הוקם, הועבר הקו בצורה תת קרקעית בתוואי של כביש 531, ברצועה של הרכבת.
    ואילו את התחנה בשביב השאירו ככה.
    הסיבה היא כי שביב נתפסת בתור אוכלוסיה חלשה, ענייה שאפשר לזלזל בבריאות התושבים שלה, כי אף אחד לא יתבע את המגינה או יעורר מהומות.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מה שמשרד איכ"ס לא אמר, זה שמיתקני החשמל שגורמים לשדה מגנטי חזק, שגורם ליצירת יוני קורונה באויר, שנינשמים וגורמים ליצירת רדיקלים חופשיים, הגורמים החזקים חימצון קשים כולל מחלות סרטן.
    הבנת את זה ברוך ? זה ישראבלוף.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר