הרב דוד דהן. צילום עזרא לוי
הרב דוד דהן. צילום עזרא לוי

ראש הקהילה הצרפתית בהרצליה: "אנחנו מרגישים ששונאים אותנו פה"

בית הכנסת של הקהילה הצרפתית בהרצליה פועל כבר שנים בבית פרטי בהרצליה פיתוח, בלי אישורים מתאימים. השכנים מתלוננים על מטרדים והעירייה פועלת במישור המשפטי. נשיא הקהילה דוד דהן: "לא רוצים פה עולים חדשים. נעזוב לעיר אחרת"

פורסם בתאריך: 21.1.19 15:24

תושבים המתגוררים בסמוך לבית הפרטי שברחוב וינגייט 90, המשמש בפועל כבית כנסת של הקהילה הצרפתית בהרצליה, מתלוננים כי בית הכנסת פועל ללא אישור מתאים, דבר המייצר לדבריהם מטרדים בשכונה. עיריית הרצליה פועלת נגד בית הכנסת במישור המשפטי, וראש הקהילה הצרפתית בעיר ומנהל בית הכנסת, דוד דהן, אומר: "אנחנו מרגישים ששונאים אותנו פה. נעזוב לעיר אחרת".

התושבים טוענים כי המקום משמש גם כמקווה, מרכז התכנסויות ומועברים בו שיעורי דת. עוד טוענים התושבים כי המשתמשים במבנה פלשו לשטח הציבורי הצמוד לבית, ומשתמשים באורח קבוע בשטח לצורך קיום אירועים והתכנסויות. לטענת התושבים, אף הוקמו בשטח הציבורי עוגנים קבועים בקרקע המשמשים לעיגון אוהל אירועים המוקם באופן תדיר, אם כי לא בחודשים האחרונים. בשטח גם נפרש דשא סינטטי ועליו ממוקמים בכל אירוע שולחנות וכיסאות לטובת קהל המונה לעיתים יותר מ-70 איש, שמתאספים במקום משעות הבוקר המוקדמות בימי המנוחה. התושבים מתלוננים כי האירועים האלה מהווים מטרד חוזר ומתמשך ומציינים כי גם בימי חול כשיש פעילות בבית הכנסת המשתתפים מגיעים עם המכוניות שלהם ומחנים אותן במקומות לא חוקיים ואף חוסמים את חניות התושבים.

בית הכנסת של הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח

בית הכנסת של הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח

הבית הפרטי פועל כבית כנסת מזה שמונה שנים. בשנת 2012 נתנה ועדת המשנה לתכנון ובניה אישור לשימוש חורג בחלק מקומת הקרקע של בית המגורים כבית כנסת, אך הגבילה אותו עד 3.4.2015 וכן לא אפשרה להפיק אישור להמשך השימוש החורג במקום מעבר לתקופה מוגבלת של שלוש שנים. על אף שהאישור פג כבר לפני כארבע שנים פעילויות בית הכנסת ממשיכות כסדרן. בנוסף לכך יש חריגות בניה במגרש שלטענת העירייה גם הן וגם עניין השימוש החורג במבנה נמצאים בטיפול משפטי.

אתמול (א'), בשעות הבוקר, הגיע למקום טרקטור מלווה בניידת של הפיקוח העירוני, והקים תלוליות עפר בשטח הציבורי הצמוד למבנה. לדברי התושבים, מטרת הקמת התלוליות היא ככל הנראה להפסיק את הפעילות שמתקיימת בשטח זה על ידי פעילי בית הכנסת.

נציין שבישיבת מועצת העיר שהתקיימה בשבוע שעבר הוגשה שאילתה בנושא בית הכנסת בוינגייט 90 על ידי יריב פישר (יש עתיד). פישר ציין כי "למרות שמתבצעות אי אלו פעולות אכיפה מאז 2010 התקבלו פניות רבות במוקד העירוני, באגף הפיקוח על הבניה ובמשרד נציב תלונות הציבור בנוגע למפגעים, הסגת גבול, בניה לא חוקית, הפרות סדר, הקמת רעש וחניה. על פי מידע שהתקבל באוקטובר 2018, בהקשר של אוהל האירועים ניתנו 110 דוחות, 13 דוחות בלבד שולמו, 23 דוחו פעילים לא שולמו, 4 דוחות בוטלו, 69 דוחות הועברו לאכיפה מנהלית במשרד עו"ד סנדרוביץ והוגש ערעור על דוח אחד".

יריב פישר

יריב פישר

פישר שאל כיצד מתכוונת העירייה לפעול כדי להוציא לפועל את החלטת הוועדה, אילו אמצעים מעשיים עומדים לרשות העירייה במהלכם של ימי שבת וחג לצורך פינוי התקהלויות על רחבת שטח ציבורי הצמוד לבית הכנסת, וכן ביקש לדעת והאם מוצו כל ההליכים והאם נעשה שימוש בכל האמצעים לגביית הקנסות שהוטלו על בית הכנסת.

בתשובת העירייה לשאילתה נכתב: " בגין ביצוע עבירות בנייה ללא היתר ושימוש חורג, הוגשו לבית המשפט כתבי אישום מתאימים על פי פניות מחלקת הפיקוח על הבנייה. בית המשפט הורה בצו על הנאשם להרוס הבנייה שהוקמה בעבירה ולהפסיק את השימוש החורג. משצווי בית המשפט לא קוימו, נקטה מחלקת הפיקוח על הבניה כפי שהיא נוקטת במקרים דומים והעבירה דיווח על כך אל התביעה העירונית אשר הגישה כתבי אישום נוספים בגין הפרת הצווים השיפוטיים. תיקים אלה מתבררים בימים אלו בבית המשפט".

עוד מסרה העירייה: "אגף הביטחון והפיקוח ערך במקום אכיפה מאסיבית באמצעות רישום דוחות קנס. בשנת 2018 בלבד נרשמו 48 דוחות עבירה, בשנת 2017 נרשמו 37 דוחות. יש לציין כי 25 דוחות קנס שולמו והיתר הועברו לאכיפה מנהלית אצל משרד עו"ד סנדרוביץ. יש לציין כי דוח אחרון נרשם בתארך 22.12.18 ומאז נערכות בדיקות במקום מדי שבת והופסקה הוצאה החוצה של שולחנות וכיסאות או כל דבר אחר המהווה השתלטות על השטח. אנו נמשיך לבקר במרום ככל שיידרש. בכל הקשור לפינוי התקהלות, הנושא אינו בטיפול של גוף עירוני. אנחנו לא מטפלים בפיזור הפגנות או התקהלויות לא חוקיות, אלא משטרת ישראל בלבד. ככל שקנסות או דוחות אינם משלומים, דואג האגף להעביר אותם אל משרד עו"ד סנדרוביץ הפועל לגבייתם בכל האמצעים הנדרשים".

אחד התושבים המתגוררים בסמוך לבית מספר: "הטרקטור, שאותו ליווה רכב אבטחה של האכיפה העירונית, יצר הפרעה מסיבית להמשך קיום האירועים, שמקיים בית הכנסת כבר שמונה שנים. על זה אפשר להגיד כל הכבוד לראש העיר, שעמד במילה שלו בעניין הזה, וגם לסגנית ראש העיר עפרה בל שפועלת בעניין".

למה בית הכנסת כל כך מפריע לכם?
"מדי בוקר, כבר בשעה 6:00, חונות מכוניות באדום-לבן, בצומת, במקומות חניה של השגרירות ושל בתים פרטיים, בימי רביעי למשל הפעילות במקום נמשכת עד השעה 11:00 בלילה. אנשים פשוט זורקים את המכוניות שלהם שם וגם כשמעירים להם הם אומרים שזה בסדר. בזמן האחרון נותנים להם דוחות, אבל זה לא תמיד היה כך. יש שם מתחם פעילות שיש בו גן אירועים, יש שם פעילות ציבורית וזה לא מתאים לאיזור. אם אין להם היתר, לא בטוח שיש להם אישור כיבוי אש לקיים אירועים, או אישור של משרד הבריאות. ויש במקום מקוואות לנשים ולגברים ומגישים שם אוכל".

גלילה יבין, פעילה של יש עתיד הרצליה, אמרה: "יש עתיד עוקבת כבר זמן רב אחר עבירות הבניה בבית הכנסת הלא חוקי בוינגייט 90, כולל הפלישה לשטח הציבורי הצמוד. אנו מברכים על כך שהעיריה נקטה באמצעים נוספים לצורך אכיפת החוק, וזאת בהמשך לשאילתה שהעלנו בנושא בישיבת המועצה האחרונה. אנו מקוים שזהו צעד ראשון בשורת צעדים שנדרשת לביצוע אכיפה מלאה של החוק. אין ספק כי הגיע הזמן למצוא פתרון חלופי וחוקי למתפללים במקום".

דוד דהן, נשיא הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח, ומנהל בית הכנסת בוינגייט 90, אומר: "כבר עשר שנים העניין הזה קיים. אנחנו קהילה של כ-250 איש שעלו לארץ מצרפת ויש עוד כ-200 משפחות שקנו פה נכס ועדיין לא התיישבו. יש פה חוסר הבנה. יש פה קהילה יפה של עולים שכולם אקדמאים ואנשים מבוססים ומשפחות עם ילדים ואין הבנה ואין גישה לאנשים האלה. אנחנו לא מפריעים, אנחנו אנשים ככל האנשים, אנחנו עדיני נפש ואנשים מאוד מכובדים ולא צועקים. אנחנו כאילו מפריעים. לא רוצים פה עולים חדשים, לא רוצים לקבל אותנו. אנחנו לא משתלטים על השטח, אין לנו כאן עניין של נדל"ן ואנחנו לא מרוויחים כסף, אנחנו שוכרים את המקום. אנחנו רק רוצים לחיות כמו שחיינו בפריז, בצרפת".

אבל אין לכם אישורים.
"גרמן נתנה לנו אישור ואחר כך מישהו מסיבה לא מובנת עצר לנו את האישור. עכשיו ביקשנו עוד אישור, זה לגיטימי לבקש אישור כשיש קהילה גדולה שמגיעה לכ-1,500 איש והיא ממשיכה לגדול כל יום. אנחנו מרגישים שאין טייס במטוס. ברעננה יש חום ואהבה לקהילה הצרפתית, זה ממש תענוג ופה אין כלום. אנחנו מרגישים ששונאים אותנו פה. מי שיפסיד זה אתם כי אנחנו נעזוב פה. אנחנו לא מתכוונים להילחם הרבה, פשוט נעבור לעיר אחרת. עשינו פה שיפוצים ונכנסנו למו"מ עם מחלקת ההנדסה וסיכמנו על כל השיפוצים שעשינו שהם יאושרו רטרואקטיבית. לא עשינו משהו יוצא דופן. בשבת במשך שעה בדיוק, משעה 11:00 עד 12:00 בצהריים, אנחנו יוצאים החוצה ואנחנו שמים שישה שולחנות, מדברים שעה ועושים דבר תורה, אוכלים משהו ונכנסים. זה שטח ציבורי שהוא גינה. הם לא רוצים שנעשה את זה, אז לא. על זה עושים מהומה? אתמול כשבאו לעשות פה עבודות עם הטרקטור כולם בקהילה צחקו. זו גישה של אלימות. כואב לי שככה מתייחסים לקהילה כזאת יפה".

יש תלונות על רכבים שחוסמים את הרחוב.
"אין פה בעיה של חניה, רחוב וינגייט ריק. חוץ מזה שאנחנו באים בשבת ללא רכב, הרוב שומרים שבת. לדעתי, יש פה כמה בודדים, אולי חמישה-עשרה בני למעלה מ-80, שמתלוננים בכל פיתוח והם מתייחסים אלינו לא יפה. הם לא ראו אישה בהיריון או תינוק כבר 40 שנה. לא באנו לארץ לריב עם אף אחד ואנחנו לא נשחק את המשחק שלכם של דתיים וחילונים, זה לא ברמה שלנו. אנחנו הגשנו בקשה לקבל אישור חורג וזמני לבית הכנסת לשלוש שנים ואנחנו מקווים שבמשך הזמן הזה נקבל מגרש לבנות עליו בית כנסת לקהילה הצרפתית שהולכת וגדלה. זה בתהליך כבר שמונה שנים. הגשנו את הבקשה ב-2014, כל פעם עולה עוד נקודה ועוד נקודה ולא מאשרים לנו. אנחנו רוצים לעשות הכל כמו שצריך. ההרגשה היא שהכל בידי בירוקרטים פונקציונרים שמנהלים את זה. אנחנו אוהבים את הרצליה, את הרצליה פיתוח ואת ישראל. אנחנו לא ניתן לאף אחד לעשות לנו מה שעשו פה בשנות ה-50, אנחנו לא נתין לאף אחד להיכנס להנהגה שלנו ולהגיד לנו איך להתנהג. עשיתם פה מספיק נזק ליהודים הספרדים בשנות ה-60 וזה לא יחזור עוד פעם".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "עיריית הרצליה פועלת להפסקת הפעילות הלא חוקית בכל הכלים העומדים לרשותה. בכל הקשור לבנייה בלתי חוקית בתחום הנכס – הנושא בטיפול משפטי. הפעילויות הנערכות מחוץ למתחם המגרש בצד הציבורי יופסקו לאלתר באמצעות האגף לפיקוח, ביטחון וסדר ציבורי".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נכון אנו לא רוצים פורעי חוק בהרצליה
    מי שרוצה להשתלט על שטחים שחגיש היתר במסלול החוקי כמו כל אזרח

  2. חיים

    סביבת שכנים עויינת לחינם. שכונה שלא רוצה יהודים שומרי תורה ומצוות. בושה לעיר הרצליה

  3. שכן

    מר דהן , ממשיך בשקריו. טען בוועדה המחוזית שאיין במקום בית כנסת וכך טען גם בבית המשפט לעניינים מקומיים בהרצליה. "רחוב וינגייט רק והם לא עומדים באדום לבן" אנחנו מזמינים כל אחד להגיע בשעה 0615 לאזור ולראות כמה כליי רכב עומדים באדום לבן, יש מתפלל שמגיע כבר שנים רבות בכל בוקר ועומד באדום לבן בוינגייט 88/90. יש לו תג נכה וטוען שמותר לו לעמוד. להזכירכם , החוק אומר שמותר לנכה לעמוד בניגוד לחוק אם איין חנייה פנויה בסביבה. אזרחים שקטים ומנומסים" .כאשר מעירים להם על רעש או חנייה שאינה חוקית הנייר לא יסבול את הצעקות והקללות. 6 שולחנות ? מסתבר שמר דהן לא יודע לספור ככל הידוע גם גברת גרמן לא נתנה להם אישור אלה הועדה המחוזית אישור חורג לשלוש שנים.
    איין אנו שונאים את עולי צרפת , אבל לא מקבלים אנשים מקללים , מאיימים ולאישה מבוגרת ניצולת שואה שמבקשת להזיז רכב שמפריע לתנועה הם קוראים נצית ולקצין צה"ל שרוצה לצאת עם ריכבו מחנייה הם אומרים שמבייש את מדי צה"ל.
    מר דהן : אל תאיים עלינו שתעזוב. עבריינים שחושבים שהכל מגיע להם מוטב לנו שלא יהיו בשכנותנו.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יאללה תעוף
    לרעננה או לפריז או מארקש. אתה לא מעניין אף אחד. נודניק עבריין. ראינו כבר רבנים פושעים כגון דרעי ומלצר. הקידומת רב זה משהו שהייתי מתבייש בו. דרך אגב ראש העיר הוא לובי אז מה אתה מקשקש על אפליית מזרחיים. באו בשנות השישים, לקחו מה שלקחו, עכשיו חוזרים שוב כי גם בפריז לא טוב להם (תמיד כולם לא בסדר המרוקאים, הצרפתים, האשכנזים ועכשיו תושבי הרצליה). מזרחי זה תמיד הבכיין שכולם מתנקלים לו. נשמח לשמוע שהם שומרי חוק ובנתיים מוזמנים להתפלל לחבר הדמיוני בבתי הכנסת הקיימים שבהם הם לא מסוגלים להיות יפיי נפש ומצליחים לריב עם כולם כל הזמן. יש מספיק בתי כנסת בהרצליה אין צורך בבתי כנסת נפרדים. כאלו בכיניים , הזויים

  5. תושבת הרצליה פיתוח

    גם יהודים שומרי תורה ומצוות מחויבים לכבד את החוק כמו כל אזרח במדינה. ישראל, כמו צרפת, היא מדינת חוק.
    וקצת התחשבות בשכנים לא תזיק – עדיני נפש? מכובדים?…כנראה שלא מספיק, לאור הפלישה המחוצפת לשטח ציבורי, המטרדים החוזרים ונשנים ומספר הקנסות הרבים שקיבלו המשתמשים במקום. ההיתר שניתן בתקופת גרמן הוגבל מראש, כמו שרשום בכתבה, לשלוש שנים, ללא אפשרות לחדשו. המשתמשים במקום מזלזלים בהחלטות הועדה המקומית, פקחי העיריה ובית המשפט.
    די להיתממות – כבדו את הסביבה, השכנים ואת החוק ותזכו גם אתם ליחס מכבד.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני קורא את התגובות הגזעניות והפוגענית של תושבי הרצליה פיתוח ולא מאמין.
    חבורה מתנשאת וגזענית שמינית מתושבי הרצליה להגיע לים ולחנות סמוך לבתיהם.
    חבורה שמתנגדת להקמת מלון בחוף הים שיספק הכנסה ופרנסה לתושבי העיר.
    חבורה שהתנגדה לבתים לאוכלוסיות מיוחדות.
    חבורה שמחזירה את העולים מצרפת למארקש.
    חבורה שמתנגדת לכל מה שיהודי כאן, לעלייה נפלאה מצרפת, למתפללים בבית כנסת.
    מהיכן באה השנאה הזו, מדוע יריב מצטרף לקריאות השנאה והגזענות הללו.
    היכן ראש העיר למנוע גזענות וקריאות כאילו.
    ברצוני להתנצל בשמי בשם משפחתי שעלתה ממרוקו בשם ילדי בפני מר דויד והקהילה על התנהגות גזענית של
    תושבי הרצליה פיתוח.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא הבנתי את תושבי הרצליה פיתוח, אם השטח ציבורי מה. ונע מהציבור שחלקם מפעולה צרפת להשתמש בו.
    מחר גם תחסמו את הים כי זה שטח ציבורי.
    מה עם גנים ציבוריים?
    גם זה אסור.
    והקריאות לסלק את העולים מצרפת חזרה, זה בלתי נתפס.
    אם כתבה כזו היתה בצרפת הרי כל המדינה היתה על הרגליים.

  8. לא אנונימי

    לא אנונימי. יפה לך לקשקש יש המון בתי כנסת גם של חבד שאפשר להתפלל שם ולא ייתכן שיעשו מבית פרטי ללא כל תשתית לחניה וקיבולת לעשות מזה בית כנסת אף אחד לא שונא צרפתים ובטח לא מרוקאים או מזרחיים כן זו מדינה של קיבוץ גלויות ליהודים והחוצפה שלכם עוברת כל גבול אין אפשרות לעשות מה שרוצים אפילו ראש הממשלה והנשיא הם לא מעל החוק

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר