המועצה הדתית בהרצליה
המועצה הדתית בהרצליה

אתם תושבי הרצליה וזקוקים לתעודת נישואין או תעודת כשרות? ייתכן ותהיה לכם בעיה

מאז פטירת רב העיר הרצליה אין מי שיחתום על התעודות. המועצה הדתית מחכה לאישור מהרבנות באשר לשני מורשי חתימה שהציעה

פורסם בתאריך: 23.1.19 17:18

אתם תושבי הרצליה וצריכים תעודת נישואים או כשרות? תאלצו להמתין עד שיוסמך מישהו לחתום על המסמכים או עד למינויו של רב עיר חדש. מאז פטירתו הפתאומית של רב העיר הרצליה הרב יצחק יחיאל יעקובוביץ זצ"ל לפני כשבועיים' נותרה הרצליה ללא רב עיר. חלק מסמכויותיו – לחתום על תעודות נישואים ותעודות כשרות לעסקים בעיר – אינן יכולות להתבצע מבלי מישהו שהוסמך לכך על ידי הרבנות הראשית.

יו"ר המועצה הדתית בהרצליה עו"ד דן פנחס פנה אתמול למועצת הרבנות הראשית וביקש כי ידאגו למישהו שיוסמך לחתום על התעודות האלה בהרצליה. הוא מציע שני רבני שכונות, שהם עובדי המועצה הדתית והם מוכשרים לחתום על תעודות, אך הדבר מותנה באישור מועצת הרבנות הראשית. החוק אינו מאפשר למנות אנשים לתפקידים ציבוריים בתקופה של חצי שנה לפני הבחירות הכלליות. לכן, ככל הנראה, תושבי הרצליה יצטרכו לחכות לאחר הבחירות ולאחר השבעת הממשלה החדשה.

הרב יעקבוביץ ז"ל עם ראש המועצה הדתית דן פנחס

הרב יעקבוביץ ז"ל עם ראש המועצה הדתית דן פנחס

"תהליך בחירת רב עיר הוא תהליך ארוך ומורכב. רק שר הדתות מוסמך להחליט על הליך של בחירת רב עיר, בין השאר במקרה שרב העיר נפטר", אומר פנחס, "שר הדתות מפרסם ברשומות שיש לבחור רב עיר חדש, ורק אז מתחיל התהליך. למשרה יתפרסם מכרז על פי תקנות של שירותי הדת היהודיים, ושאליו יוכלו לגשת כל החפצים בכך. רק עליהם לעמוד בקריטריונים, שהם די נוקשים, ולהיות מוסמכים לכהן כרב עיר. חלק מהתהליך הוא פעולת ועדת איתור, ולאחר מכן ועדת בחירות שמורכבת מהרבה גורמים, מהמשרד לשירותי דת, מהרבנות הראשית, ממועצת העיר ומנציגי ציבור בתוך העיר. אך התהליך הזה, שהוא ממילא מורכב, יחל רק לאחר הבחירות לכנסת שיתקיימו באפריל. לפני הבחירות לא ניתן במשך חצי שנה להתחיל את התהליך על פי חוק ואין מינויים בתקופה זאת".

עוד מוסיף פנחס: "הרמה המקצועית של המועצה הדתית חשובה, וחשוב שיהיה רב עיר. לרב עיר, מעבר לסמכות הרוחנית, יש סמכויות של חתימה על תעודות נישואים ותעודות כשרות ועוד דברים. עניין תעודות הנישואים הוא די קריטי, כי זוג שנישא מקבל מאיתנו תעודת נישואים ויחד איתה הוא פונה למשרד הפנים ונרשם כזוג נשוי. הרבה פעמים צריך את התעודה הזאת לצרכים שונים כמו ליציאה לחו"ל, לתיקון דרכון, לכל מיני היבטים. מכיוון שכך התחלתי לפעול בעניין תחילה בדקתי את הדברים האלה ופניתי לרבנות הראשית לישראל בבקשה דחופה כדי שיסמיכו רב שמוסמך לחתום על התעודות האלה. יש לי במועצה שני רבני שכונות שהם עובדי מועצה והם מוכשרים לחתום על תעודות. לאחר שביררתי אם הם מוכנים לקחת את התפקיד על עצמם, בנוסף לתפקידם כעת וללא תוספת תשלום על כך, המלצתי למועצת הרבנות הראשית להסמיכם, אבל בסופו של דבר הגורם היחיד שמחליט הוא מועצת הרבנות הראשית. אני ממתין כעת לתגובה שלה. ברבנות הראשית מודעים לדחיפות ואני ממתין שהם יאשרו לי רב שיחתום על התעודות האלה. זה מעין שלב ביניים עד שייבחר רב עיר חדש. אני רוצה להדגיש כי אין רב עיר מכהן עיר ולא יכול להיות רב עיר אלא בהתקיים כל התנאים וכל התהליכים לבחירת רב בהתאם לחוק שירותי הדת. זה לא יהיה בחודשים הקרובים".

דן פנחס באדיבות המוצעה הדתית

דן פנחס. צילום באדיבות המועצה הדתית

אז אילו שירותים המועצה כן מספקת עכשיו?
"המועצה הדתית מוסמכת לעשות את רוב הפעילות של שירותי הדת, אם זה לטפל במקוואות, בעירוב, בקשות וכל נושא המשגיחים. כל הדברים האלה נעשים כרוטינה מכיוון שנבנה מנגנון ויש מנהלי מחלקות ואני מעליהם והדברים עובדים. יש שני דברים שיש להם היבט חוקי משפטי וזה תעודות – תעודת הנישואים ותעודת הכשרות, שעל זה רב העיר המנוח חתם וזו היתה הסמכות שלו. כעת צריך מישהו אחר שיחתום על התעודות החדשות. לצורך זה אין סגן או ממלא מקום או מורשה חתימה אוטומטי. לכן צריך לבקש ממועצת הרבנות הראשית לאשר לנו רב שעומד בקריטריונים ולהסמיך אותו לתפקיד".

אז מה קורה אם מגיע זוג שרוצה להתחתן?
"אנחנו יכולים לקבל אותו והכל מתנהל כשורה, הם יכולים לפתוח תיק ולעשות את כל ההליכים ולהינשא, אבל לאחר החתונה אנחנו אמורים לתת לזוג תעודת נישואים והיא צריכה להיחתם על ידי רב מוסמך על ידי הרבנות. כרגע אין לנו רב כזה. אני מאמין שבימים הקרובים כבר נקבל את התשובה מהרבנות הראשית ואז אף אחד לא ירגיש בכלל שחל שינוי, כי לא חלף הרבה זמן מאז מותו של הרב. למזלם הטוב של הזוגות שנישאו יום או יומיים לפני מותו הוא חתם על כל התעודות שהיו עד אותו היום, כך שבינתיים לא נוצרה בעיה לאף זוג. אני רוצה להיערך לפני כדי למנוע בעיות ולא לכבות שריפות".

מה עושים עם בתי עסק שמבקשים עכשיו תעודת כשרות?
"האמת היא שזה לא קורה כל יום שעסק מגיע ומבקש תעודת כשרות. בדרך כלל העסקים הכשרים עובדים באופן רוטיני ואין בעיה. אם עסק מחר ירצה תעודת כשרות, גם הוא צריך לעשות תהליך מסוים ולהכשיר את המקום וכו', אם הוא יסיים את התהליך הוא יוכל לקבל תעודת כשרות זמנית. בזה אין צורך באישור רב העיר אלא באישור של מנהל המחלקה שהוא מוסמך לכך ואז העסק יכול להתחיל לעבוד ללא עיכובים. אני אשמח שיאשרו לשני הרבנים שעובדים אצלי במועצה ואז העבודה תזרום".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה לשאלה מתי יחל תהליך בחירת רב עיר חדש: "רב העיר החדש ייבחר על פי הנהלים הקבועים בחוק".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר