איל פביאן. צילום דני שביט
איל פביאן. צילום דני שביט

המתנגדים לתוכנית הענק ברובע הצפוני גייסו יותר מ-30 אלף שקל כדי לעתור לבג"ץ נגד קבינט הדיור

המתנגדים מנסים לגייס 40 אלף שקלים. חבר המועצה, איל פביאן, שמוביל את הגשת הבג"ץ: "ביטול ההחלטה על ידי בג"ץ היא הסיכוי היחיד"

פורסם בתאריך: 7.2.19 08:25

תושבים בהרצליה המתנגדים להחלטת קבינט הדיור להכריז על מתחם "הרובע הצפוני" בהרצליה, ומתחם המט"ש, כמתחמים מועדפים לדיור, גייסו עד כה 31 אלף שקלים כדי לממן עתירה לבג"ץ נגד החלטת הקבינט. בתחילת השבוע יצאו פעילים נגד הבנייה המתוכננת מגופים שונים בהרצליה, ותושבי השכונות הצפוניות גן רש"ל ונחלת עדה הסמוכות לשטח התוכנית, במבצע גיוס כספים דרך אתר פייבוקס, כשהיעד הוא 40 אלף שקלים.

ההחלטה לצאת למבצע גיוס הכספים התקבלה בישיבה שקיימו חבר מועצת העיר איל פביאן ועו"ד חיה ארז בסוף השבוע שעבר עם פעילים ממטה המאבק לבינוי שפוי בהרצליה והרצליה איכות חיים, ומשכונות צפון הרצליה גן רש"ל ונחלת עדה, ועם חברת מועצת העיר תמי גרוסמן.

נציין כי הזמן שנותר למתנגדים להגיש את העתירה לבג"ץ הוא קצר יחסית. למעשה, נותר עוד כשבוע להגשת העתירה בשל הצורך להגיש עתירה בתוך פרק זמן קרוב ל-45 ימים מיום החלטת קבינט הדיור ב- 31.12.2018. כשהיעד הוא כ-40 אלף שקלים. פביאן מציין כי עתירה כזו, ככל שתוגש, תתבסס על הפניות בכתב שלו לשרי הקבינט קודם התכנסותו, ועל הפנייה של עו"ד חיה ארז בשמו ליועמ"ש בבקשה לבטל את החלטת הקבינט, ועל תשובת היועמ"ש לפנייה זו. פביאן יהיה העותר מרכזי יחד עם תושבי הרצליה ושכונותיה השונות ככל שתוגש עתירה על ידם.

הפגנת תושבים בחודש יולי בכניסה לשדה התעופה, נגד קידום התוכנית בותמ"ל

הפגנת תושבים בחודש יולי בכניסה לשדה התעופה, נגד קידום התוכנית בותמ"ל

נזכיר כי במכתב ששיגרה עו"ד ארז בשם פביאן ליועמ"ש נטען כי יו"ר ועדת השרים לענייני דיור (קבינט הדיור), שר האוצר כחלון, ביצע לכאורה "מחטף" (לשון המכתב) והחליט, אחרי ההכרזה על פיזור הכנסת, להכריז על שטחי צפון הרצליה ומט"ש הרצליה כמתחמים מועדפים לדיור. את ההחלטה הוא קיבל כשהיה השר היחיד בישיבה.

"משמעות ההכרזה היא שהתכנון של כל צפון הרצליה ושל שטח המט"ש עוברים לתכנון במסלול המהיר, כלומר על ידי הותמ"ל – הוועדה לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור", מסביר פביאן, "ביטול ההחלטה על ידי בג"ץ היא הסיכוי היחיד למנוע את התכנון על ידי הותמ"ל, להחזיר את התכנון לוועדה המקומית והמחוזית ולהבטיח את היכולת שלנו כציבור להשפיע על התוצאות. ביטול ההחלטה יכול להסיר את הסכנה של תכנון לא שפוי בותמ"ל מעל הראש של תושבי הרצליה. אם הממשלה הבאה לא תאריך את תוקף חוק הותמ"ל – הותמ"ל תתבטל באוגוסט 2019".

אבל מדוע דווקא להגיש עתירה? 

"כדי להגיש תביעה משפטית, וכמובן בג"ץ, צריך לעשות פעולות מקדימות שנקראות 'מיצוי הליכים', בית המשפט איננו מקבל מצב בו פונים ישירות אליו מבלי שמוצו ההליכים המקדימים האפשריים. במקרה שלנו ההליכים המקדמיים הייתה הפנייה שלי לשרי קבינט הדיור במכתב ישיר, ואחר כך הפנייה הרשמית בשמי על ידי עו"ד חיה ארז ליועמ"ש. לאור הפעולות הללו, וכאשר היועמ"ש ענה כפי שענה לפנייה של עו"ד חיה ארז – ניתן, ואף אין ברירה אחרת אלא להגיש כעת בג"ץ – אחרת החלטת קבינט הדיור נשארת בעינה ונכנסת לתוקף רשמי והותמ"ל מתחיל לעבוד על השטחים בהרצליה שעליהם הוחלט בקבינט הדיור. לכן, עתירה לבג"ץ חייבת להיות מוגשת על ידי כמי שעשה את הפעולות המקדימות המתאימות ומיצה את כל ההליכים לפני שהוא פונה לבג"ץ".

ולמה להגיש את הבג"ץ עצמאית? אין שת"פ עם העירייה?

"המדיניות של העירייה הידועה לי היא התנגדות נחרצת לכמויות היח"ד שבהן נקבה מתכננת הותמ"ל דליה פרסיקו, ובהתאם נשלחו מכתבים מפורטים מעיריית הרצליה בתחילת נובמבר. זו העמדה הברורה של העירייה הידועה לי. אם העירייה תחליט להצטרף לעתירה שלי יחד עם התושבים כמובן שנברך על כך. כל פעולותיי עד כה בעניין הזה ידועות לעירייה ולציבור היטב, והן נערכו ברציפות כבר מספר שבועות החל ממחצית דצמבר ואילך. המהלך העצמאי שלי הוא כאמור הכרחי בתנאים הללו לאור מה שנעשה ולא נעשה בשבועות האחרים על ידי כל הגורמים. לוחות הזמנים הם מאוד קצרים כעת ונדרש לקדם את תהליך הגשת הבג"ץ במהירות. עלות של עתירה לבג"צ נעמדת בכ-40 אלף שקלים. אני פועל בצורה הכי נכונה שאני חושב שאני חייב כאיש ציבור לפעול למען תושבי הרצליה והעיר הרצליה ובכלל, במקרה זה גם למען תהליך קבלת החלטות ומנהל תקין במדינת ישראל".

קרני גילון מהתאגדות התושבים "הרצליה איכות חיים" אמרה כי "הרצליה איכות חיים מתנגדת להעברת מתחמים כלשהם מהרצליה לותמ"ל. תכנון העיר צריך להעשות במסגרת הועדה המקומית והמחוזית, במסגרת תוכנית מתאר כוללנית לעיר, תוך התחשבות בציביון העיר ובתשתיות".

פעיל אחר אמר: "בנוסף לבעיה החמורה שבהעברת פרויקטים לותמ"ל, הפרויקטים עצמם הם בעייתיים ולא ניתן להפריד ביניהם לבין תנופת הבניה המטורפת שמתרחשת בהרצליה. ללא הפרויקטים הנ"ל, שבמסגרתם מתוכננים לפחות 17 אלף יחידות דיור, יש עוד עשרות אלפי יחידות דיור שנמצאות בשלבים שונים של תכנון ובניה: 13 אלף דירות, אלפי חדרי מלון ועשרות אלפי שטחי תעסוקה ומסחר בחוף התכלת; 5,000 יחידות דיור במסגרת פינוי בינוי בשכונת יד התשעה; יותר מ- 10,000 יחידות דיור בשאר 21 מתחמי פינוי בינוי; יותר מ-10,000 יחידות דיור פוטנציאליות במסגרת תמ"א 38. גם בשטחים הפתוחים של גליל ים, מתחם זרובבל ומסביב למרכז הבינתחומי אמורים להיבנות אלפי יחידות דיור על השטחים הפתוחים שבאזור. בחמש השנים האחרונות נבנו בהרצליה מעל 7,500 יחידות דיור, הרבה יותר מהממוצע הארצי. בימים אלו יאוכלסו 600 יחידות דיור בפרויקט הרצליה הילס והוחל בבנית עוד 450 יחידות דיור ומרכז מסחרי ענק במקום התחנה המרכזית שנהרסה. לסיכום, בהרצליה נבנו ונבנות עשרות אלפי יחידות דיור במנותק מפרויקטי הותמ"ל. האוצר מתעלם מהנתונים הללו ודוחף לבניה נוספת ובלתי אחראית תוך התעלמות ממצוקת תשתיות, בעיקר תחברתית, ההולכת ומתעצמת בהרצליה".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בהרצליה:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יהושוע שאבי

    הבחור הזה משועמם לגמרי. אבל קחו קודם כל עידכון חשוב לפני שנים הרצליה ורעננה עם (בילסקי) התנגדו להמשך הפעלת שדה התעופה עם הזמן הוחלט להעביר את השדה התעופה מכאן החליטו בממשלה לבנות על האדמות פרוייקט קטן . אני חושב שצריך להכפיל את הבנייה שם . אבל מי יושב כיום בוועדה לקידום בוותמל". נכון בילסקי. ועל כן אני אומר לכם כל המתנגדים אינטרסנטים. צריך לבנות פרוייקט גדול כי העיר צריכה את זה . יכניס הרבה כסף לעיר .תעסוקה ופרנסה לאלפים .

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בושה שהעיריה ופדלון יושבים בחיבוק ידיים ולא מונעים את המחטף המכוער שעשה כחלון שלמעשה הוא מחוסל פוליטית ולא איכפת לו להפוך .כנראה שנוח לפדלוןאת הרצליה לגוש בטון חסר תשתיות.כנראה שנוח לפדלון המצב הקיים שמרכז העיר שנראה כמו מעברה ושהדתיים ימשיכו להשתלט על הרצליה ואיך תראה העיר יקבע כחלון על דעת עצמו מבלי להתחשב באף אחד.

  3. שוקי

    בכפר סבא ראש העיר עזר וביטלו את התכניות המטורפות של כחלון להפוך את העיר לגוש בטון בלי תשתיות.פה פדלון הוא משתף של כחלון ולא באמת איכפת לו מטובת התושבים.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר