תעש נוף ים. צילום ניר קידר
תעש נוף ים. צילום ניר קידר

חביות החשודות כמכילות פסולת חומרים מסוכנים התגלו במתחם אפולוניה

שתי חביות התגלו בחודש שעבר אחרי שקרקע נסחפה בעקבות הגשמים. לפני יומיים התגלו שתי חביות נוספות. הן נמצאו בתוך המתחם המיועד לבנייה במסגרת "תוכנית אפולוניה" שמקדמת המדינה

פורסם בתאריך: 14.3.19 18:36

ארבע חביות החשודות כמכילות פסולת חומרים מסוכנים התגלו בשטח הגן הלאומי אפולוניה, כתוצאה מקריסת קרקע בשל גשמים. ב-20 בפברואר התגלו שתי חביות, ולפני כיומיים נחשפו שתי חביות נוספות. תחילה היה חשש כי החביות מכילות חומרים נפיצים, אך מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, בעקבות פניית צומת השרון, כי החשש הזה נשלל. השטח, נזכיר, שימש בעבר מפעל של התעשייה הצבאית (תעש). החביות נמצאו בתחומי "מתחם אפולוניה" – תוכנית הבנייה שמקדמת המדינה להקמת 2,687 יחידות דיור, שאושרה למרות שטרם נערך בשטח סקר סביבתי, נושא שמצוי בימים אלה בדיונים בבית המשפט העליון.

"בתאריך 20.2.2019 התקבל במשרדנו דיווח על חשיפת חלקי שתי חביות מתכת בתחומי הגן הלאומי אפולוניה", נמסר מהמשרד להגנת הסביבה, "החביות נחשפו כתוצאה משקיעת קרקע לאחר גשמים. החברה לשירותי איכות סביבה, כזרוע ביצוע של המשרד, מנהלת את הפעילות לזיהוי תכולתן ולפינוי החביות מהאתר. מכיוון שקיימת סבירות כי החביות מכילות שאריות מפעילות תעשייתית שהתקיימה במתחם תעש הסמוך, הטיפול בהן נעשה על ידי חברה המתמחה בכך, תוך נקיטת פעולות מונעות סיכון ותוך סגירת האזור – כדי למנוע גישה למבקרים באתר".

עוד נמסר: "לפני יומיים החלו במקום פעולות חשיפה ושיקוף של החביות. התגלו שתי חביות נוספות ובסך הכל ארבע חביות. בבדיקות הראשונות נשלל קיומם של מכלולים/מרעומים ולפיכך הוסר מהפרק הסיכון הבטיחותי.  בתחילת השבוע הבא יוצאו החביות מהקרקע ויבוצע דיגום מקיף של תכולתן והקרקע סביבן. המשרד להגנת הסביבה ימשיך להנחות ולפקח על ביצוע הפעולות ויעדכן לאחר  קבלת הממצאים".

מהמשרד נמסר גם כי "במשך יותר משנתיים מנסה החברה לשירותי איכות סביבה לקבל מעיריית הרצליה היתר לביצוע עבודות שיקום ראשוניות באתר שמטרתן טיפול במוקדי זיהום הקרקע וסילוק מפגעים באתר – בין היתר פסולות שהוטמנו באתר. עם זאת, היתר זה לא ניתן למרות ניסיונות רבים לקבלו".

אתמול ביקשה עיריית הרצליה לצרף את המסמך שהוציא המשרד להגנת הסביבה בעקבות מציאת החביות כראייה חדשה, במסגרת דיון בבית המשפט העליון בערר שהגישה המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי לבטל את אישור תוכנית הבנייה במתחם אפולוניה. בית המשפט המחוזי קבע אז כי התוכנית אושרה מבלי שנערך בשטחה סקר סיכונים סביבתיים.

"לפני מספר ימים התקבל בידי המשיבות 6-7 (עיריית הרצליה והוועדה המקומית) מידע חדש – במסגרת מסמך של המשרד להגנת הסביבה מיום 21.2.19 אודות קריסת קרקע בשל הגשמים במתחם אפולוניה, שכתוצאה ממנה התגלו חביות חשודות כמכילות פסולת חומרים מסוכנים/נפיצים בשטח התוכנית", כתב בא כוח העירייה עו"ד אסף הראל בבקשה להוסיף את המסמך כראייה, "חביות אלה נמצאו באזור שלא צויין לגביו, ב'סקירה ההיסטורית' ובסקרים המאוחרים יותר, כעולה מהמסמך, כי קיים בו פוטנציאל או מידע כלשהו על קבורת חביות/ פסולת חומרים מסוכנים/ נפיצים. על בסיס זה, הוחלט על ידי המשרד להגנת הסביבה על שורת פעולות, ובהן השלמת חקירה היסטורית מול גורמי תעש".

הוא הוסיף: "ראייה חדשה זו חיונית לשם תמיכה והוכחת התממשות החששות אותם הביעו ועליהם הצביעו המשיבות 6-7, כתוצאה מהפיכת הסדר הנכון וביצוע תכנון על בסיס עובדתי חלקי בלבד, במודע, מבלי שנערך 'סקר היסטורי' כמשמעותו בהנחיות המשרד להגנת הסביבה, מבלי בוצעו מלוא סקרי הקרקע ומי התהום הנדרשים להשלמת המידע, ובטרם נערך סקר הסיכונים שכולל בחינת אופני ודרכי טיפול בזיהומים, ומשכך – מבלי שנאספו מלוא הנתונים הדרושים לגיבוש ההחלטות המהותיות אודות עצם הפיתוח, יעודי הקרקע, מיקומם, שלביות הפיתוח וכדומה, החלטות תכנוניות מהמעלה הראשונה".

באשר לטענת המשרד להגנת הסביבה כאילו לא נתנה לו היתר לטהר את השטח, מסרה עיריית הרצליה בתגובה: "טענת המשרד להגנת הסביבה על אי קבלת ההיתר מופרכת מיסודה שכן החברה לשירותי איכות הסביבה מעולם לא הגישה לעיריית הרצליה את רובם הגדול של המסמכים הנדרשים כחלק מדרישות היתר הבנייה, כפי שנדרש בכל היתר בנייה המונפק על ידי רשות מקומית על פי חוק התכנון והבניה.  בקשות העירייה כללו בין השאר דרישות להבטחת שלום הציבור, בריאותו ובטיחותו היות ובאזור קיימים ככל הנראה חומרים מסוכנים. לפני מספר ימים אכן הגיע לידי העירייה מכתב המפרט כי התגלו חביות חשודות המכילות פסולת חומרים מסוכנים /נפיצים בשטח התכנית. עולה, כי חביות אלה נמצאו באזור שסקרים שנערכו בו לא הראו כלל כי קיים בהם פוטנציאל או מידע לגבי קבורת פסולת חומרים מסוכנים או נפיצים. גילוי זה, מאשש את חששות העירייה כי רב הנסתר על הגלוי בשטח אפולוניה וכי יש להשלים בהקדם סקר סיכונים מלא ולאחריו טיהור של הקרקע המזוהמת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר