הקורקינטים של ליים. צילום אלעד מלכה
הקורקינטים של ליים. צילום אלעד מלכה

תקועים בקמפוס: הרכבת הפסיקה את השאטל לבינתחומי, העירייה עצרה את פרויקט הקורקינטים השיתופיים

כבר חודש ששירות ה"קמבוס", מתחנת הרכבת למרכז הבינתחומי, לא פועל. כדי לספק פתרון מיידי, פנתה אגודת הסטודנטים לחברת הקורקינטים השיתופיים ליים, אך העירייה הקפיאה את הפרויקט עד שיוסדר רגולטורית

פורסם בתאריך: 19.3.19 12:24

רק בשבוע שעבר הודיעה חברת ליים (Lime) על יציאתה לדרך, בשיתוף אגודת הסטודנטים של המרכז הבינתחומי בהרצליה, לפרויקט של קורקינטים חשמליים ושיתופיים – ולאחר ימים ספורים הושהה הפרויקט. לפי גורמים המעורבים בפרויקט, העירייה החרימה מספר קורקינטים, נתנה קנס כספי למי שאחראי על פיזורם ועצרה את הפרויקט. בעקבות זאת, נערכה אתמול פגישה בין המעורבים בפרויקט לבין העירייה וצפויה פגישה נוספת בשבוע הבא לצורך הסדרת הפרויקט בעיר. גורמים אחרים טוענים כי הקורקינטים שהוחרמו על ידי העירייה יוחזרו לחברה וכי הקנס הכספי בוטל. גורמים הקרובים לחברת ליים מסבירים כי הסיבה להשהיית שיתוף הפעולה היא שיחות עם העירייה בשל בקשתה לדון בפרויקט יותר רחב.

יו"ר אגודת הסטודנטים של המרכז הבינתחומי נדב מנדלסון סיפר כי הפנייה של האגודה לחברת ליים נבעה מהצורך לספק לסטודנטים פתרון מיידי, בשל ההודעה החד צדדית של הנהלת רכבת ישראל בחודש שעבר כי הם מפסיקים את מימון ה"קמבוס", שאטל חינמי שפעל מספר שנים והסיע סטודנטים מתחנת הרכבת למרכז וחזרה. לדבריו, מחצית מעלות השאטל ממומנת על ידי רכבת ישראל והמחצית השנייה על ידי המרכז הבינתחומי, כ-150 אלף שקל לכל אחת בשנה.

באגודת הסטודנטים אומרים כי העירייה, בשיתוף פעולה איתם, שלח אתמול ראש העירייה משה פדלון פנייה רשמית בעניין למנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון, בו ביקש להחזיר את השאטלים לפחות עד סוף שנת הלימודים הנוכחית. "באחרונה קיבלה אגודת הסטודנטים הודעה כי השתתפות הרכבת במימון השאטלים הנ"ל מופסקת לאלתר. יש לציין כי הודעה זו הותירה את הסטודנטים ללא מענה באמצע הסמסטר. בשנים האחרונות היה שיתוף פעולה פורה בין רכבת ישראל ובין אגודת הסטודנטים בנושא קו ייעודי עבור סטודנטים מתחנת הרכבת למרכז וחזור. הקו הקל באופן משמעותי על סטודנטים לגשת לתחנת הרכבת ולהתנייד מהקמפוס ואליו. הקו חיזק והגביר את כמות הנוסעים ברכבת והפך להרגל. כידוע לך, על אף הקירבה האווירית בין תחנת הרכבת ברעננה למרכז הבינתחומי הרצליה, לא תוכננה גישה פיזית בין התחנה ובין צפון הרצליה, הסמוכה לבינתחומי. סיטואציה זו היא בעוכרינו הרשות המקומית, הרכבת והסטודנטים. – ללא השתתפות הרכבת במימון מערך האוטובוסים העלויות יושתו על הסטודנטים והנסיעות ברכבת יצטמצמו וגם תיפגע הגישה לתחבורה ציבורית אפקטיבית".

עוד מציינים מהאגודה כי שבעה אחוז מהסטודנטים בבינתחומי, כ-500 סטודנטים, משתמשים בשירות של השאטלים בחודש. "בסופו של דבר זה פוגע במי שאין לו רכב", אומר מנדלסון, " בניסיון לספק חלופה מיידית, כי קווי האוטובוס בעיר לא מספקים מענה כרגע, יצרנו קשר עם חברת ליים ועם גורמים בעירייה ופרסנו מספר מצומצם של קורקינטים כפיילוט. לצערנו, עקב קצר בתקשורת, העירייה החליטה להקפיא את השירות, עד שיוסדרו מספר עניינים בירוקרטיים. אנו מקווים כי העניין יוסדר בקרוב וכי תסופק אלטרנטיבה מיידית לסטודנטים שלנו, שנפגעו באופן חמור מביטול הקמבוס. אנו ממשיכים במאמצים משותפים עם העירייה ועם מחזיקת תיק התחבורה דניאל אייזנברג, שאיתה נפגשנו שלשום, למצוא פתרונות חלופיים לשאטלים".

גורמים שמעורבים בעניין מספרים כי כבר בשנה שעברה הודיעו מרכבת ישראל שהם לא רוצים להמשיך לממן את השאטלים אך לאחר מו"מ הם הסכימו להמשיך לשנה נוספת.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "מזה מספר שנים רכבת ישראל שיתפה פעולה עם המרכז הבינתחומי במימון משותף ובעלות שנתית של כמאתיים וחמישים אלף שקלים, עבור שירותי ההיסעים מתחנת הרכבת בהרצליה למרכז הבינתחומי. לאור הגרעון התקציבי שנמצאת בו החברה, הוחלט להפסיק את המימון".

מהמרכז הבינתחומי הרצליה נמסר בתגובה: "לצערנו החליטה רכבת ישראל לבטל את תקצוב שירותי הקמבוס, אשר אפשר לסטודנטים שאין ברשותם רכב פרטי ונוסעים בתחבורה ציבורית להגיע ללימודיהם. המרכז הבינתחומי פנה לעיריית הרצליה ופועל בשיתוף עמה למצוא פתרונות חליפיים. אנו מקווים כי הרכבת תשקול שנית את החלטתה ותמצא דרך להמשיך לתמוך בפרויקט החשוב הזה".

מעיריית הרצליה נמסר כי "עיריית הרצליה, באמצעות מחזיקת תיק התחבורה דניאל אייזנברג והחברה לפיתוח כלכלי, בוחנת בימים אלו אפשרויות להקמת מערך תחבורה שיתופית וידידותית לסביבה בעיר. לאגודת הסטודנטים אין הסמכות לקבוע מה יוצב במרחב הציבורי העירוני והקורקינטים פוזרו בעיר, ללא כל תאום מראש מול גורמי העירייה". מנכ"ל העירייה יהודה בן עזרא מסר כי "כאשר תתקבל החלטה בעניין, יבוצע תהליך מסודר של 'קול קורא' בנושא, כפי שמחויב על פי החוק".

מחזיקת תיק התחבורה, חברת המועצה דניאל אייזנברג, אמרה: "לאחר פגישה שהיתה לי עם אגודת הסטודנטים אתמול, במסגרתה עלתה מצוקתם בנושא השאטלים, פניתי לראש העיר על מנת שיסע בכלים העומדים לרשותו, והוצאנו מכתב היום לרכבת ישראל למציאת פתרון לנושא. כמי שפועלת לקדם תחבורה ציבורית תוך עמידה על עקרונות איכות הסביבה, אין ספק שהשאטלים מהרכבת לבינתחומי הינם כלי תחבורה הכרחיים. אני מקווה ששר התחבורה ורכבת ישראל יחזירו את המצב לקדמותו".

מחברת ליים בישראל נמסר: "בעקבות בקשת אגודת הסטודנטים של המרכז הבינתחומי בהרצליה, החלה חברת Lime בפיילוט מצומצם בשיתוף המוסד האקדמי, במסגרתו פרסה החברה קורקינטים חשמליים שיתופיים אשר יאפשרו פתרון זמין שיאפשר לסטודנטים להתנייד בנוחות ובמהירות מתחנת הרכבת אל המוסד ובחזרה. החברה נפגשה היום (יום שני) עם מחזיקת תיק התחבורה בעיריית הרצליה, דניאל אייזנברג, וכרגע מתקיים איתה דיאלוג שמטרתו לקדם את מהפכת התחבורה החכמה בעיר".

נציין כי בתחילת החודש שעבר החלה ליים את פעילותה בתל אביב וברמת גן ופיזרה בשלב הראשון כ- 500 קורקינטים חשמליים ירוקים ברחבי שתי הערים. הקורקינטים השיתופיים מאפשרים את התחלת הרכיבה באמצעות אפליקציה ייעודית בסמארטפון, רכיבה לכל נקודה בעיר ללא צורך בתחנות עגינה, ותשלום על בסיס זמן הנסיעה: עלות השכרת קורקינט תהיה 5 שקלים, וכל דקת נסיעה תעלה 50 אגורות. בשלב ראשון, הקורקינטים יהיו זמינים לשימוש ורכיבה החל מ-7:00 בבוקר ועד 23:00 בלילה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר