פורים מהסיוטים ביד התשעה: חודשיים של פיצוצים וכלבה שנדרסה

פורים בשכונת יד התשעה: חזיזים שמתפוצצים על רכבים נוסעים, קולות נפץ עד שש בבוקר, כלבה שברחה ונדרסה למוות בכביש 531 ופקחים ושוטרים חסרי אונים

פורסם בתאריך: 21.3.19 17:02

תושבי יד התשעה בהרצליה עוברים בחודשיים האחרונים לילות נוראיים של רעשי נפצים וזיקוקים שמפוצצים בני נוער בשכונה, ושהגיעו לשיאם בימים האחרונים של חג פורים. התושבים מדווחים שאתמול בלילה, ועד השעה שש בבוקר היום, פוצצו נערים בשכונה נפצים וזיקוקים. אחת התושבות אף חוותה טרגדיה, כשכלבתה ברחה מהבית בשל קולות הנפץ, ונמצאה לאחר שעתיים מתה בכביש 531 (על כך בהמשך). פניות של התושבים אל המוקד העירוני ואל המשטרה לא הצליחו לדבריהם להביא סוף לתופעה המטרידה והמסוכנת.

צפו בנפצים מתפוצצים על ניידת ביד התשעה (סרטון שהופץ ברשתות החברתיות בשכונה):

"יש בעיה חמורה בשכונה הזאת", מספר אחד התושבים, "יש כנופיות של ילדים שפשוט מחליטים להשתעשע בפורים ומפוצצים חזיזים על ימין ועל שמאל. דיברתי עם הילדים האלה כמה פעמים וביקשתי מהם לא לעשות את זה בשכונה והם הסבירו לי שזו מסורת. הם עושים את זה על הכביש וזורקים את זה על מכוניות. הם עשו את זה לאשתי כשהיא נסעה באוטו. הם גם זורקים את זה בלובי של בניינים. מדובר בחתיכת פיצוצים, אלה ממש זיקוקים. אנחנו כבר כמה חודשים לא ישנים בלילות".

פניתם לרשויות?

"פנינו כמה דיירים למשטרת גלילות עשרות פעמים. שלשום בחצות ראיתי כמה נערים מתחת לבית שלי עם נפצים, צעקתי עליהם שיעופו משם והם ברחו. התקשרתי למשטרה והם אמרו שעכשיו באה ניידת ושאחכה שם. לא דובים ולא יער. אף אחד לא הגיע. כתבתי גם מכתב לראש העירייה, למנכ"ל העירייה ולמנהל מחלקת הפיקוח בעניין. יש פה חד משמעית אזלת יד של הרשויות בחוסר הטיפול שלהם בנושא. משטרת גלילות, מחלקת הביטחון בעיריית הרצליה הם האחראים לזה מבחינתי. למה לא מחרימים את החזיזים ומוציאים מהם טביעות אצבע? למה לא שמים סמויים בשכונה? הילדים האלה זורקים נפצים לבתי עסק במרכז והם מפחדים להתלונן כי הילדים האלה הם ילדים להורים שבעלי העסקים מעדיפים לא להתעסק איתם. הם יושבים באופן קבוע במרכז המסחרי וכולם יודעים מי אלה והמשטרה פשוט לא עושה עם זה כלום כי היא לא מטפלת בזה. אולי אם היו מפוצצים נפצים ליד הבית של ראש העיר הוא היה יודע מה אנחנו מרגישים. זו התעללות, אנחנו חווים פה טרור. היום זה כלב, מחר זה ילד או אישה בהריון שנוסעת על הכביש ופיצצו לה נפץ על האוטו".

אתה חושב שהסברה לילדים תעזור?

"לעשות פעולות חינוך והסברה לילדים, מפה לא תבוא הבשורה, הם מקבלים גיבוי מההורים שלהם. העירייה והמשטרה חייבות לעשות עם זה משהו. הם טוענים שהם נותנים קנסות ועוצרים חשודים אבל עובדה הם לא מצליחים למגר את זה. אז אם היו לנו רוצחים סדרתיים בשכונה גם את זה הם לא היו מצליחים למגר? יש אווירה של פחד ואימה, של אנשים שעדיף לא להתעסק איתם ובגלל זה אנשים מפחדים לדבר. אני רוצה לעזוב את השכונה ויש עוד דיירים כמוני. זה לא נורמלי".

כאמור, ביום ראשון בלילה ברחה כלבה של אחת מתושבות שכונת יד התשעה מהחצר לאחר ששמעה רעשים של פיצוצי נפצים וזיקוקים. הכלבה נמצאה לאחר כשעתיים מתה בכביש 531 לאחר שככל הנראה נדרסה. "ביום ראשון בלילה הכלבה שלי ברחה מחצר הבית בגלל הנפצים", מספרת תושבת השכונה, "פתחתי את השער ויצאתי כדי לבקש מהנערים שפוצצו נפצים ליד הבית שיפסיקו והיא חמקה החוצה וברחה. היא היתה בחרדה ובלחץ מכל הפיצוצים האלה שאנחנו שומעים כבר כמה שבועות יום-יום כל היום. היא היתה ממש באטרף מהנפצים האלה, הם שיגעו אותה".

הכלבה שנדרסה

מה עשית אחרי שהיא ברחה?

"התקשרתי למוקד העירוני של הרצליה ולמוקד העירוני של רעננה ואמרתי שככל הנראה היא ברחה לכיוון כביש 531. במוקד של עיריית רעננה אמרו לי שהם קיבלו דיווחים מתושבים על כלב שמשוטט בכביש 531 והפנו אותי למוקד של מע"צ. פניתי אליהם והם אמרו לי שהם קיבלו דיווח על כלב שמשוטט בכביש 531 לפני 40 דקות ושיש להם עד שעתיים לטפל בעניין. הסברתי להם שאם היא נפצעה היא כבר לא תשרוד ואם היא לא נפצעה אז היא עלולה להידרס. הרגשתי שזה לא עניין אותם. יצאתי לחפש אותה והיו כמה שכנים שעזרו בחיפושים, בעיקר חיפשנו על כביש 531. קצת אחרי חצות הודיע לי השכן שלי, שהיה בקשר עם מע"צ והגיע למקום לראות את הכלבה, שהיא נדרסה, שמישהו פגע בה ונסע. אם הם היו מגיעים לפני כן אולי היא היתה ניצלת. חייבים שיהיו לוכדים ב-531. זה לא סיפור ראשון. נשבר לי הלב, הכאב לא עוזב אותי. היא היתה אצלנו שלוש שנים וחצי. היא היתה בת ארבע, כלבה מיוחדת, היא היתה לה נשמה עתיקה, היתה רגישה וחברותית עם אנשים וכלבים".

פנית לעירייה בנושא הנפצים?

"שלשום פגשתי את ראש העירייה באירוע ואמרתי לו שיעצרו את הילדים האלה ושאם ההורים ישלמו קנס אולי זה יעזור. הוא אמר לי שמיגרו את הבעיה. זה לא נפצים. מוכרים לילדים חומר של זיקוקים, עד שילד לא יאבד יד או רגל אף אחד לא יתעורר. אני לא יודעת מה יהיה. אני לא מבינה את ההורים שנותנים לילדים שלהם לשחק בדברים האלה. אני נלחצת מהבומים האלה של הנפצים והזיקוקים ואני לא היחידה. זה פשוט נוראי, חג הפורים הזה הפך להיות סיוט. אני לא מבינה איך לא עוצרים את זה".

כבר בתחילת פברואר, לפני חודש וחצי, כתב תושב יד התשעה לראש העירייה משה פדלון ולמנכ"ל העירייה יהודה בן עזרא: "ברצוני ליידע אתכם באופן אישי על אזלת היד של גורמי האכיפה בעיר ובשכונה בפרט", כתב התושב, "ישנה תופעה רחבת היקף של פיצוץ נפצים ברחבי השכונה על ידי בני נוער בגילאי 16-14 לערך. תושבי השכונה פנו מספר רב של פעמים למשטרה ולמוקד העירוני, אשר עד היום לא הצליחו לשים קץ לתופעה. מסרנו תיאורים מדויקים של החשודים במעשה ואף תיארנו את דפוסי הפעולה הקבועים שחוזרים על עצמם. היום, בשעה 20:15 בני הנוער אף כיוונו את הנפץ לעבר מכוניתה של אשתי אשר נהגה בכיכר שבמרכז השכונה ובנס לא קרה לה דבר. מדובר בסכנת חיים, מטרד של ממש הגורם לחרדה של כל התושבים והילדים באזור, זה אף הגיע לרמה שאנחנו שוקלים לעזוב את העיר".

מכתבו של התושב הועבר למנהל אגף בטחון, פיקוח וסדר ציבורי בועז מייזל שענה לו: "תופעת בני הנוער שמשליכים נפצים וגורמים למפגע ולהפרעת השקט והשלווה בשכונה מוכרת לנו. יש לנו בשבועיים האחרונים עליה ניכרת בכמות האירועים בשכונה ואנו ערים לכך. לכן, יותר ויותר ניידות אכיפה עירוניות נכנסות לשכונה הן על מנת להוות גורם הרתעתי והן כדי לתפוס. אולם המחשבה שניידות האכיפה העירוניות יכולות לדור בשכונה אינה ריאלית, כיוון ויש מפגעים ואירועים חמורים לא פחות בשכונות נוספות בעיר, וגם להם צריך לתת את הקשב הראוי. בשבוע האחרון הצלחנו לתפוס שישה בני נוער ולהטיל עליהם קנסות כבדים. להבטיח לך שניתן יהיה למגר את התופעה לאפס, זוהי תהיה הבטחה שלדעתי היא חסרת אחריות. בני הנוער בעלי תעוזה, מתגרים בשוטרים ובפקחים. אנשי אגף הביטחון שפועלים לאכיפת הנושא עושים עבודתם רגלית ותוך כדי מרדף (ברור לך למי היתרון המשמעותי). אבל אנחנו לא נוותר ונמשיך להילחם בתופעה. בד בבד, חשוב לזכור, כי האחריות המלאה לאכיפת נושא הנפצים הינה של משטרת ישראל, ובכוונתי להיפגש עם מפקד תחנת גלילות על מנת לוודא כי הוא מבחינתו מבצע את כל פעולות האכיפה הנדרשות, כולל הפעלת מודיעין, כוחות מיוחדים ועוד. בשנים קודמות, עסקנו בזה, תחנת גלילות ואגף הביטחון של העירייה בשיתוף פעולה, כולל כוחות יס"מ ומה לא – והצלחנו רק להקטין את התופעה, אך לא למגרה".

עוד כתב מייזל: "לכן, אם תשאל: מה יהיה הסוד שיוציא אותנו למקום אחר: תשובתי תהיה פעולה הוליסטית משולבת של חינוך ילדים, חינוך הורים, אחריות הורית וגם אכיפה. אכיפה לבדה לא יכולה למגר לבדה תופעה קשה ופסולה. אכיפה שהיא ללא מערכת חינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי, בלי מחויבות הורית ואחריות הורית לא יכולה לפתור בעיות. מקדמת דנא, אכיפה לבדה לא פתרה בעיות של פשיעה חמורות יותר וחמורות פחות. לכן, יש חשיבות רבה שגם ועד השכונה יפנה לכלל ההורים בשכונה, שיעשו פעולות פרואקטיביות לשליטה בבני הנוער ולמיגור תופעות כגון אלו. לסיכום, אני חושב שבמקום שנשתמש במונחים של 'אוזלת יד…' וכד', נמשיך לפעול בשיתוף פעולה, כלל מערכי החינוך, ההסברה, האכיפה, הגורמים הממתנים בשכונה וההורים – והכל על מנת להביא שקט ומזור לשכונה. אני לא יכול לבא לפקח ושוטר עם המילה 'אוזלת יד' ולטעון בפניהם על 'אוזלת יד' כשהם עדיין מתנשפים לאחר עשר דקות של מרדף רגלי אחרי שלושה בני נוער שזרקו דקות קודם נפצים ועכשיו 'משחקים' בשוטרים וגנבים".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מזה כשבועיים, לקראת חג הפורים, מבצעת תחנת גלילות פעילות נרחבת גלויה וסמויה ברחבי העיר בדגש לשכונת שביב במטרה למנוע שימוש בנפצים ושאר צעצועים מסוכנים העלולים לגרום  לפחד ובהלה באוכלוסייה. לראייה לפעילות האינטנסיבית המבוצעת בנושא שהשנה ניתנה לו תשומת לב יתרה, אפשר לראות בנתון של ירידה של כ-20% בקריאות להפרעות מנוחה או הקמת רעש בשבועיים האחרונים בהרצליה. אנו נמשיך בפעילות מבצעית רחבת היקף זו גם בסוף השבוע הקרוב לשמירה על איכות החיים בעיר".

תגובת עיריית הרצליה: "נושא הנפצים נאכף בחומרה על ידי משטרת משראל בסיוע השיטור העירוני וסיירת ההורים. העירייה הפיקה חומרי הסברה לנוער ולבעלי העסקים ואף העלתה קמלייי הסברה בשבועות שלפני החג".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    המשטרה (והשיטור העירוני) פשוט מזלזלים בתושבים. מתקשרים אליהם אומרים שיש נפצים הם אומרים "בטח אנחנו שולחים ניידת" – ב90% מהמקרים הם אפילו לא מגיעים, במקרה שהם כבר כן מגיעים הם עושים סיור של 2 דקות בשכונה ובורחים מפה וככה הפיצוצים ממשיכים שעות. גועל נפש של יחס אם הם היו באמת רוצים יכלו בכיף להשליט פה סדר אבל למה לפתור את הבעיה כשאפשר להמשיך לפצח גרעינים בתחנה ולא לעשות כלום. חבל שאין שום פיקוח וביקורת עליהם.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הכי קל להאשים את העירייה, המשטרה, שמישהו אחר יטפל בנושא.
    גרתי בשכונה הזו לפני שנים ובהזדמנות הראשונה עזבתי אותה.
    עזבתי כי
    מידי שנה כבר עשרות שנים החל מחודש חפני פורים ועד אחרי יום העצמאות התושבים משליכים נפצים.
    מידי שנה בשבועות משליכים ביצים ושקיות מים על כלי רכב.
    את הזבל לא סורקים הפח אלא סביבו.
    בניה פרועה ולא חוקית
    התנגדות ועיניים גדולות כאשר רוצים פינוי בינוי בשכונה.
    לא מתביישים לצאת בכתבות הגד בית הספר רעות בגלל הצלצולים.
    ועוד ועוד.
    השכן שמתלונן יודע בודאות מי זורק את הנפצים, מי הילדים, מי המשפחה.
    הכי קל להתלונן בעיתון, אבל ללכת למשטרה ולהגיש תלונה עם שם וזיהוי של משליכי הנפצים, על זה מישהו חשב?
    כנראה שהפחד, ולא רק הוא, ההרגל שנשב בבית ומישהו אחר יעשה את העבודה זה מה שמוביל בשכונה הזו.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר