משה פדלון. צילום עזרא לוי

משה פדלון בראיון לצומת השרון: "יש לי עוד הרבה מה לעשות ועוד המון חלומות"

מרגיע את החששות מתוכנית המתאר, חושף את התכניות למלונות החדשים, מסביר מדוע עצר את הבנייה ואיך זה קשור למכסת המים ומבטיח שוויון הזדמנויות עם שיעורים פרטיים בחמישה שקלים וחוגים מסובסדים. ויש לו גם מסר לסוחרים בסוקולוב ולהורי חטיבת הנגיד. ראיון מיוחד עם ראש עיריית הרצליה

פורסם בתאריך: 21.6.19 12:16

שבעה חודשים וחצי אחרי שניצח בבחירות לראשות עיריית הרצליה, בפעם השנייה ברציפות, ולצד הפרויקטים הגדולים אותם הוא מוביל בעיר, מתמודד משה פדלון עם כמה בעיות חדשות שצפו בעיר בתקופה האחרונה אבל בעיקר ממשיך בחזון שלו ובמסע לעבר המטרות שהציב עבור הרצליה. אחת הבעיות היא למשל המעבר העוקף שהקימה העירייה בחוף הנפרד ושזכה לביקורת מצד הציבור הדתי. אחרת היא מחאת ההורים של תלמידי חטיבת הביניים שמואל הנגיד נגד החלטת משרד החינוך לעבור מחמישה ימי לימוד לשישה, מחאה שעוררה סערה לא קטנה בעיר. "משרד החינוך עלה על זה שחטיבת הנגיד פעלה ללא אישור בעניין של יום שישי", אומר פדלון בראיון מיוחד לצומת השרון, "אני מכבד את החלטות משרד החינוך, שמשלם גם את השכר למורים ורוצה שוויון בין כל בתי הספר בעיר. החינוך בהרצליה הוא באחריות ובסמכות משרד החינוך ולא של הרשות המקומית. משרד החינוך הוא זה שקובע את הפדגוגיה ואת התכנים. זה לא התפקיד שלי ואני לא יכול להתערב בזה".

אתה בעד או נגד חמישה ימי לימוד? בהנהגת ההורים העירונית רוצים אולי להרחיב את המתכונת של חמישה ימי לימוד לכל החטיבות.

"יש גם קבוצה גדולה של הורים שפנתה אלי ושמעוניינת שהילדים ילמדו ביום שישי ולא יסתובבו בעיר עם קורקינט. אני מכבד את ועד ההורים המרכזי, אבל עדיין מי שמחליט הן הרשויות המוסמכות – נקודה סוף. אנחנו מכבדים את ההורים ומשתפים איתם פעולה בהרבה מאוד תחומים".

הם טוענים שקיבלו אישורים לפעילות של "שישי יצירתי" בעבר.

"היו אישורים לפני 15 שנה והם היו חד-פעמיים וזה נגמר. יש מנהלת מחוז ויש מפקחת והם רוצים שוויון בין כל בתי הספר וזו ההחלטה שלהן. משרד החינוך אומר 'שמעתי אתכם' ומנהלת המחוז עומדת על כך שהתלמידים ילמדו ביום שישי".

אתה לא יכול להמליץ למשרד החינוך לשמר את המתכונת הנוכחית?

"דיברתי פעמיים עם מנהלת המחוז וכתבתי לה מכתבים שאני מבקש לשקול את החלטתה מחדש. היא אמרה לי לא. הזמנתי אותה לפה והיא אמרה לי לא מוחלט".

לגבי החוף הנפרד, האם אתה מרוצה מהפתרון? הציבור הדתי אינו מרוצה, גם משטח החוף שנותר וגם ממיקום הגשר, שמתחתיו עוברות נשים גם בלבוש שלטעמם אינו צנוע. ראשי הציבור הדתי בבני ברק אף נתנו הוראה לציבור שלהם ללכת לחוף בבת ים. אתם שוקלים לעשות שינויים בחוף או במעבר?

"לא, הכל בסדר גמור, אנחנו קיימנו את החלטת בית המשפט לאפשר מעבר חופשי לחילונים מצפון לדרום ומדרום לצפון ולדתיים יש גשר שדרכו הם מגיעים לחוף. התפקיד שלי הוא לשמור על סטטוס קוו מנצח ולהרגיע את הרוחות. תמיד אחד מרוצה והשני לא. יש מספיק מקום לכולם. החוף הוא גדול. ירצו – ייסעו לבת ים. אין לי בעיה עם זה. אני הייתי בשטח והמקום מספיק גדול לכולם והוא מכבד ומכובד. יש סככת הצלה חדשה והמקום נעים ואסתטי".

יש תלונות על בעיית נגישות בחוף. האם תעשו שם גשר לנכים כמו שהיה בעבר?

"אם צריך נעשה".

משה פדלון צילום עזרא לוי

משה פדלון. צילום עזרא לוי

* * *

יש הבדל בין ראש העירייה משה פדלון של הקדנציה הראשונה לבין זה של הקדנציה השנייה?

"ברור. בקדנציה הראשונה הייתי צריך ללמוד את המערכת, לקדנציה הזו אני מגיע עם יותר ניסיון. כבר בתחילת הקדנציה הזו הבהרתי לכולם, גם לקואליציה וגם למנהלים הבכירים, מהי המדיניות שלי, המגמות והיעדים המרכזיים בתחומי החינוך, הכלכלה, התיירות, שוויון הזדמנויות ואיכות הסביבה לשנים הקרובות. יש לי יעדים ברורים למה שאני רוצה לעשות בשנים הקרובות. יש לי תיק מיוחד רק לדברים האלה".

מה היה חסר לך בקדנציה הראשונה ברמה האישית כראש עירייה?

"קיבלתי תפקיד מאוד רחב. למרות שהייתי עוד קודם לכן בתפקיד בעירייה, זה היה מעבר מלהיות ראש אגף לתפקיד של ראש רשות שאחראי על 115 אלף תושבים ועל כל תחומי העשייה – תחבורה, כלכלה, הכל".

אפרופו 115 אלף תושבים, יש הרבה תכניות בניה בהרצליה, חלקן גדולות מאוד, כמו קריית המסלול בשדה התעופה. לאן אתה שואף להגיע מבחינת מספר תושבים ומה מבחינתך הקו האדום שאתה אומר 'זה גדול עלינו'?

"מי שמכתיב את התב"ע ואת מספר התושבים זו מדינת ישראל. התב"ע אושרה לא בתקופתי, אני רק קיבלתי אותה. אני בעד התחדשות עירונית – פינוי בינוי ותמ"א 38. זיהינו כ-30 מתחמים, מה שנקרא מתחמי הרכבות, שיש בהם בניינים מתפוררים ושחייבים להרוס הכל ולבנות חדש. יש שם בניינים שמתפוררים ויש שם בעיות ביוב ומים. המטרה שלי היא איכות חיים ואיכות סביבה טובות יותר לתושבים. המדינה רוצה לבנות אבל יש דברים שהם 'טאבו' אצלי. למשל, המדינה רוצה לבנות במתחם אפולוניה ואני רוצה להקים אקו פארק. הרצליה תתרום את חלקה להגדלת היצע הדירות במדינה, נעשה את זה בעיקר בהתחדשות העירונית".

מה הסיבה שעצרתם באחרונה את ההתחדשות העירונית?

"עד עכשיו אישרנו חמישה מתחמים – שיכון ויצמן, שיכון דרום, הר מירון, מנדלבלט ורמב"ם. כעת אנחנו עושים הערכת מצב לגבי אספקת המים. תתפלאי, אבל נאלצנו לעצור את ההתחדשות העירונית עד להגדלת מכסת המים להרצליה. אין מספיק מים עכשיו כדי לבנות עוד פרויקטים. בכל זאת, כשבונים יחידות דיור ומגדילים את מספר התושבים צריך להגדיל את היצע המים והחשמל בעיר. את מספר יחידות הדיור המקסימלי שאנחנו יכולים לאשר בהתחשב בכמות המים כבר אישרנו. כדי להקים את שכונת גליל ים הייתי צריך לבנות שם בריכת מים של 17 אלף קו"ב. היום הרזרבה של המים בעיר היא שני אחוזים בלבד, כשבערים אחרות היא חמישה או שישה אחוזים. אני למעשה כבר ירדתי מתחת לקו האדום. אני לא יכול לתת עכשיו הבטחה לאלפי יחידות במסגרת התחדשות עירונית נוספת בלי שיש לי מקורות נוספים של מים וחשמל. חברת מקורות הבטיחו לי שבאוגוסט הם יגדילו את כמות המים בעיר. אם זה יקרה, אני אמשיך לאשר".

אתה לא חושש שאם תעמיס יותר מדי יחידות דיור על התשתיות הן לא יעמדו בזה?

"אנחנו עושים את זה בהלימה לתשתיות. ביד התשעה, שקרובה לכביש 531, לכביש 20 ולתחנת הרכבת, אני רוצה לקדם תוכנית פינוי בינוי. אנחנו בין הרשויות הבודדות שהתחלנו בהקמת נת"צים כחלק מתוכנית 'מהיר לעיר'. שלב א' התחיל מקניון שבעת הכוכבים לכיוון תל אביב. נסיים את שלב א' ונראה אותו כהצלחה, נלמד לקחים ונעבור לשלב ב' ו-ג' – לשדרות ירושלים לכיוון רעננה ולשדרות בן גוריון לכיוון רמת השרון ותל אביב. לגבי התחבורה אין מנוס מלעבור לאוטובוסים ורכבות. אין ברירה. הכבישים בין גדרה לחדרה לא יכולים להכיל את כמות כלי הרכב. רק בשנתיים האחרונות ייבאו לארץ 400 אלף כלי רכב. אם נשים את הרכבים האלה אחד ליד השני צריך 8,000 ק"מ כביש מבלי לנסוע. לכן אין ברירה, אנחנו נקים את הנת"צים. אם תיסע באוטובוס לתל אביב תגיע תוך 15-13 דקות. אם תיסע ברכב הפרטי זה ייקח לך שעה ורבע-שעה וחצי".

כמה יחידות דיור יתווספו להרצליה עם כל תכניות הבניה שמתוכננות?

"אנחנו לקראת סיום הכנת תכנית המתאר של הרצליה. זוהי תכנית מצוינת. היא מידתית, אחראית ומקצועית, שכוללת התחדשות עירונית ובניה חדשה. ב-15 שנה הקרובות נגיע לעוד 19 אלף יחידות, כולל הכל. צריך לקחת בחשבון שמדינת ישראל זקוקה עד שנת 2040 ל-1.5 מיליון יחידות דיור וזו התרומה שלנו. תרומה מידתית".

מהם השינויים הבולטים בתכנית המתאר החדשה?

"הפעם ערכנו שיתוף ציבור עם 22 מפגשים ושמענו את רחשי הציבור. יש בה פחות בניה והיא מדברת על התקופה שעד שנת 2035. מה שיקרה בשנת 2060 או 2070 לא מעניין אותי כרגע. אני מסתכל על 15 השנים הקרובות ואנחנו מדברים על 19 אלף יחידות דיור לעומת התוכנית הקודמת שבה דיברו על 50 אלף יחידות דיור עד 2060. התוכנית תוצג למליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ולציבור פעם נוספת, ולאחר מכן יהיה מו"מ עם הוועדה המחוזית. תכנית מתאר זה לא רק יחידות דיור – זה גם כבישים, מוסדות ציבור וגם ריאות ירוקות. זה הכל".

במקביל, המדינה מקדמת באמצעות הותמ"ל בנייה בשדה התעופה, במתחם המט"ש ובאפולוניה. בשדה התעופה מדברים על 12-11 אלף יחידות דיור נוספות. מה העמדה שלך לגבי הבניה שם?

"העמדה שלי היא שצריכה להיות שם תכנית מידתית. אני לא רואה את שדה התעופה מפונה משם בחמש-שש שנים הקרובות. בשטח של שדה התעופה אין תשתיות לאומיות. יש שם בעיית ניקוז קשה מאוד. כביש 20 ו-531 סגרו את הניקוז והמים לא מגיעים לים כפי שהם צריכים. איני יודע כמה שטח הניקוז הזה ייקח, אז איך אפשר לתכנן עכשיו יחידות דיור? קודם כל צריך להניח תשתיות לאומיות וצריך לקחת בחשבון, לפני שעובדים על התוכנית, את בעיות הניקוז, סלילת כבישי אורך ורוחב, שטחים ירוקים וחומים, מחלפים ותחנות רכבת. מדינת ישראל לוקחת אורך כפול רוחב וקובעת את מספר יחידות הדיור. אני אומר – קודם כל תניחו את כל התשתיות שצריך ונראה מה יתרת השטח לבניה עצמה. למדינת ישראל, נכון לעכשיו, אין תכניות לאזור שדה התעופה בכל הקשור להזרמת מים וחשמל, כבישים, תחנת רכבת ומחלפים על 531 ונתיבי איילון. אז למה לרתום את העגלה לפני הסוסים? דברו איתי על תשתיות לאומיות. לפי מה שאני קורא בעיתונים, משרד התחבורה לא הולך לתקצב את קו המים מצפון לאזור. אז מה אתם בונים? הם מדברים על יחידות דיור ואני מדבר קודם כל על תשתיות. אחרי שיהיו תשתיות נשב ונדבר על המספרים עצמם. זו העמדה שלי וזו המלחמה שלי איתם".

* * *

משה פדלון מדבר בלהט על הנושאים החשובים שעל סדר יומה של הרצליה. הוא שולט בחומר, מרמת חוג במתנ"ס ועד תשתיות ותכניות בנייה גדולות. חשוב לו מאוד, כפי שהוא מדגיש, להמשיך לצמצם פערים, לתת שוויון הזדמנויות.

מה לא הספקת בקדנציה הראשונה ולא תוותר עליו בקדנציה השנייה?

"חשוב לי מאוד להמשיך לצמצם פערים ולתת שוויון הזדמנויות למבוגרים ולילדים. אני רוצה להביא יותר ילדים למרכזי הלמידה שלנו, שהם מההכנה לכיתה א' ועד י"ב. אני רוצה להגדיל את מספר הילדים שהולכים לחוגים, למוזיאון ולצופים – שלא רק 90 אחוז מהילדים יבואו. ילדים שההורים שלהם ידם אינה משגת ואין להם כסף לשיעורים פרטיים יבואו למרכזים וישלמו סכום סמלי של חמישה שקלים. גם אם ילד רוצה להשתתף בחוג או להצטרף לצופים וידם של הוריו אינה משגת, הוא ישלם סכום סמלי של עשרה שקלים. לגבי המבוגרים, פתחתי לגיל השלישי כיתות לימוד בבתי הספר השונים וסיימו ממש עכשיו חמש כיתות, סך הכל 84 תלמידים. אני גם רוצה לבנות קהילות חקלאיות בבתי הספר. חשוב לי להקנות לילדים ערכים. אני רוצה להקים מרכז מדע וטכנולוגיה לגיל הרך ליד המרכז הבינתחומי. זה כבר בשלבי תכנון סופיים. הכוונה היא להביא כל יום שלושה גני חובה שילמדו מדע וטכנולוגיה. התחלנו גם לבנות את קמפוס המדעים החדשני במתחם תיכון חדש.

"אנחנו עומדים להקים עוד שני בתי מלון חדשים ואנחנו מקדמים אותם במרינה ויש לנו כבר תב"ע מאושרת לשני בתי מלון מפוארים ויפיפיים של האחים חג'ג' ושל צמרות המרינה, הם עכשיו בתכנון מתקדם. בקדנציה הקודמת הקמנו שלושה בתי מלון – הרודס, פאבליקה וניקס. התיירות פורחת בהרצליה. אנחנו גם רוצים לחבר את התלמידים שלנו עם חברות ההייטק וכבר היום יש שיתופי פעולה ואני רוצה להרחיב את זה לחברות נוספות. אני רוצה להתמקד בקדנציה השנייה גם בנושא שבילי אופניים. אני הולך להקים מרכז לנהיגת אופניים ואוטוטו נפתח אותו".

יש להרצליה נקודות תורפה? דברים שצריך להשקיע בהם יותר?

"ברור שיש. ב-50 אחוז מהזמן שלי אני עוסק בשוטף וב-50 אחוז בחלומות ובאותן נקודות חולשה. אני רוצה לשפר את השירות באגף ההנדסה. כשאני מזהה בעיה אני מטפל. אנחנו הולכים לשדרג ולשפץ ולהקים ארבעה מתנ"סים חדשים בנווה עמל, בנווה ישראל, ברחוב המסילה ובגליל ים בהשקעה של יותר מ-200 מיליון שקל. בעוד חודשיים נחנוך את המרכז הקהילתי ברחוב וינגייט בהשקעה של 36 מיליון שקלים ויהיה גם מועדון לגיל השלישי".

מה התוכניות שלך לגבי מרכז העיר ומה לגבי בעיית החניה שם?

"בקרוב אנחנו נמנה מנהל חדש שיהיה אחראי על רחוב סוקולוב-בן גוריון ואני אשב עם צוות היגוי לתיאום ציפיות כדי שנבצע מתיחת פנים לסוקולוב. אנחנו הורסים את הישן ובונים חדש. תהיה מדרכה טובה ותקינה, ספסלים, גינות, נארגן עוד צל וכדומה. במקביל אני מצפה מבעלי החנויות לאסתטיקה, לחזות יפה, חלון ראווה יפה ושהסוכך יהיה נקי. אם בעל עסק יזדקק לעזרה כספית לשפץ – נעזור. יש לנו קרן שנוכל לתת לו הלוואה ללא ריבית. שיטת המכירה בסוקולוב זה העמס וסע, ולכן אני מצפה מהסוחרים שיחנו את הרכבים שלהם בתוך חניון עירוני ולא בכחול-לבן. לפי בדיקה שלי, 150 בעלי עסקים מחנים כל יום בסוקולוב ומאבדים 3,000 לקוחות ביום ו-300 אלף שקל פדיון".

ולגבי אזור החוף?

"אנחנו מתכוונים לטפל בטיילת רמות ים ואנחנו הולכים לתחרות אדריכלים לתכנון שלה. קניון ארנה ישודרג ויקומו בו מרכזי כנסים וחללי עבודה להשכרה של WEWORK, ואם יהיו חנויות ומסעדות אז הן יהיו ברמה גבוהה. אני לא רואה שם חומוסייה או גלידריה או חנות שמוכרת צעצועי פלסטיק לים".

אם אתה צריך לשכנע משפחה לבוא לגור בהרצליה, באילו שלושה-ארבעה דברים תתמקד?

"אנשים עוברים להרצליה בגלל איכות החיים הגבוהה בעיר והחינוך המצוין, גם לבעלי צרכים מיוחדים. רבות מהמשפחות שעוברות להרצליה הן משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים. כך למשל יש כיום 18 גנים לילדים עם צרכים מיוחדים בעיר, כשנכנסתי לתפקיד היו רק שמונה גנים. יש פה חינוך מצוין. הרבה משפחות עוברת להרצליה מהסיבות האלה וגם מסיבות של איכות סביבה".

יש לך כבר החלטה אם תתמודד לעוד קדנציה?

"זה עדיין מוקדם מאוד. יש לי עוד הרבה מה לעשות ויש לי עוד המון חלומות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מקווה שהחלומות לא יהיו בגובה "מגדלי חלומות" שמתוכננים בעיר, פן יהפכו לסיוטים…..

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הרחוב שלי הפך לאזור מסחרי רחוב שקט וקטן שהפך לאזור מסחרי אין יום ואין לילה תנועה של מכוניות מוניות שליחים משלוחים אופנועים מנבוסים פעילות פיננסיטית אצל התושבים אחד קורא לזה בורסה אחד החיים הטובים ואיחוד משפחות משא של קניות כל התושביםמאין זה בא ול4 כל שומרי החוק מסתיריים מידע אין שקיפות בתלונות הציבור ובמשטרה

  3. אני

    יפה שנעשים תוכניות והלוואי שיפתרו את בעיות החניה הרבות ששוררות בעיר ואחד המקומות הוא באיזור הבינתחומי. לפני כמה ימים נעשה את מסיבת סוף השנה יחד עם ההורים ופשוט השתלטו על כל פיסת האיזור עם המכוניות. זה היה נורא, הנהגים עלו על המידרכות היפות בלי שום התחשבות על המאמצים שנעשים לשמור על עיר יפה ולא יתכן שיש אוניברסיטה מפוארת ואף אחד לא חשב עד עכשיו על חניון תת קרקעי בשביל להקל על הלחץ באופן כללי. מקווים שיהיה חלק מהתוכניות לשיפור הנוחיות של התושבים.

  4. הורה מחטיבת הנגיד בהרצליה

    אולי נתחיל בזה שהעיר תנוהל על ידיי ראש העיר ולא על ידיי ראש מנהל החינוך.
    אפשר להתקדם משם.
    אני בחרתי משה פדלון וקיבלתי שליטה של ראש מנהל החינוך.
    לי זה לא ניראה תקין.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר