ראש עיריית הרצליה משה פדלון מדבר עם המפגינים
ראש עיריית הרצליה משה פדלון מדבר עם המפגינים

"מי מקים גני ילדים מתחת לאנטנות?". אחרי חודשים בלי פתרון, ההורים יצאו הבוקר להפגין. צפו:

הורי ילדי אשכול הגנים בשכונת גליל ים הפגינו הבוקר מול עיריית הרצליה בדרישה להזיז את האנטנות שעל גג בניין בזק המיועד להריסה. ראש העירייה יצא אל המפגינים והבטיח לבדוק. ההורים: "אם לא נקבל תשובות נפגין שוב". אחד היזמים: "בתחילת 2020 יפרקו את האנטנות"

פורסם בתאריך: 19.9.19 13:19

הורים לילדי אשכול הגנים הילדים שברחוב נתן אלבז בשכונת גליל ים בהרצליה, הפגינו הבוקר בפתח בניין העירייה ודרשו את הסרת האנטנות הסלולריות שעל הבניין המיועד להריסה, ברחוב הרב קוק 99, מרחק כמה עשרות מטרים מגני הילדים.

ההורים צעקו: "לא ניתן את ילדינו לסכן" ונשאו שלטים שעליהם נכתב: "לא יקום אותו אדם שיגיד לנו ההורים כי ילדינו ב-100 אחוז לא יהיו חולים", "מי יציל את ילדי הגן? בריאותם בסכנה! פדלון, תרים את הכפפה ותדאג לילדים שלנו", ו"מי מאשר הקמת אשכול גן ילדים 70 מטר מאנטנה? משה פדלון".

ראש עיריית הרצליה משה פדלון יצא אל המפגינים ואמר כי ידבר עם עו"ד ליאור כץ, עורך הדין החיצוני של העירייה בענייני איכות הסביבה, ויבדוק לעומק את העניין. הוא הוסיף כי יתייעץ עם היועצת המשפטית לעירייה איך ניתן לזרז את הריסת הבניין שעליו מוצבת האנטנה. "אם לא נקבל תשובות עד יום חמישי, נתייצב ליד העירייה להפגנה נוספת ונדרוש לקבל תשובות. אנחנו לא מתכוונים לוותר. לא נסכן את בריאות ילדינו", אומרים ההורים.

נזכיר כי לפני כשלושה חודשים העלו התושבים עצומה לרשת שעליה חתמו כ-390 אנשים. הם מבקשים להסיר את האנטנות "בטרם הדבר יגבה מחיר מהתושבים ובעיקר מהילדים הרכים, אשר מוכח מחקרית כי הינם רגישים יותר לחשיפה לקרינה כה גבוהה, פי שלושה בהשוואה למבוגרים".

ההורים שלחו אז גם מכתב לעירייה וביקשו שתפעל להסרת אנטנות או הזזתן טרם פתיחת שנת הלימודים. "ככל שהמצב הנוכחי ימשך כפי שהוא והאנטנות הקיימות תמשכנה להיות בסמיכות כה רבה לגני העירייה בהם שובצו ילדינו – לא נוכל לשלוח את ילדינו בלב שלם לגנים אלו ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה", כתבו אז. בעניין הוגשו בחצי השנה האחרונה שתי שאילתות והצעה לסדר במועצת העיר על ידי חבר המועצה רונן וסרמן (יש עתיד).

בפגישה שהתקיימה ב-4 באוגוסט בין ראש העירייה וסגניו, נציגי ההורים ונציגי המשרד להגנת הסביבה, טען יעקב ברדה – מהנדס בכיר לבטיחות קרינה במשרד להגנת הסביבה, כי הקרינה שפולטות האנטנות עומדת בתקן. נציגי ההורים טענו מנגד כי תקן הקרינה הישראלי הוא מהגבוהים בעולם ודרשו להעתיק את האנטנות ממקומן, או לחילופין את גני הילדים. ראש העירייה אמר שינחה את אנשי המקצוע לדבר עם חברות הסלולר במטרה להעתיק אותן, גם אם זמנית, לצפון פארק הרצליה.

במכתב שנשלח למשה פדלון ב-8 בספטמבר, בשם כ-20 הורים, הם טוענים כי מתקן ניטור שהציבה העירייה במקום "מודד את הקרינה בקצב נמוך ומציג ממוצע בלבד, ולכן אינו משקף את רמת הקרינה האמיתית אליה נחשפים הילדים בגן יום יום, 9 שעות ביום".

עוד כתבו כי רמת הקרינה שנמדדה, גם על ידי ההורים עצמם, "אכן עומדת בתקן הישראלי, אולם התקן מתייחס לחשיפה אקוטית (טווח קצר) ולא לחשיפה כרונית (ממושכת) – ילדינו שם 9 שעות ביום! התקן אינו מבחין בין מבוגר לילד – על פי משרד הבריאות, ילדים רגישים יותר לנזקי הקרינה. התקן ברוב מדינות אירופה נמוך בהרבה מהתקן הישראלי (ראה טבלה מצורפת). על כן התקן אינו רלוונטי". עוד הם טוענים כי "חוזר מנכ"ל של משרד החינוך קובע כי הקרינה במוסדות החינוך חייבת להיות נמוכה מאחוז מהסף של ארגון הבריאות העולמי, כלומר נמוכה מ 10 מיקרוואט לסמ"ר".

בנוסף כתבו כי "קרינה סלולארית ברמה הנמצאת באשכול הגנים בנתן אלבז 1, בחשיפה ממושכת עבור ילדים היא מסוכנת. ובכל מקרה, כשמדובר בילדים ברור שעדיף לפעול על פי עקרון הזהירות המונעת. וזו גם המלצת משרד הבריאות. אין לנו ספק כי הילדים באשכול הגנים נתונים בסיכון ממשי (סיכון שהשלכותיו עשויות להתגלות רק בעוד עשרות שנים), אך ידינו כבולות ואנו חסרי אונים. אנו פונים אליך כיוון שאתה האחראי לכך. הגן הוא גן עירייה, והרשות העירונית היא האחראית לבטחון הילדים. בתוכנית אב עירונית של עיריית הרצליה כתוב כי "לא יוקמו מתקני שידור בסמוך לבתי ספר, גני ילדים, בתי חולים ומוסדות לקשישים. אנו מבקשים ממך לדבוק במדיניות זו ולדאוג לבטחון ילדינו: הסר את האנטנות בהקדם או דאג למיקום חלופי לאשכול הגנים".

אשכול הגנים והאנטנה ברקע. צילום באדיבות ההורים

הדס גנוט, אמא לילדה שלומדת באחד הגנים שבאשכול, גן גורן, הוסיפה: "ראש העיר שוכח שמדובר בילדים בני שלוש עד חמש שהם מאוד חשופים לנזקים של קרינה. הוא כל הזמן ניסה להפנות את האחריות לכיוון של המשרד להגנת הסביבה ואמר שהוא לא אחראי והוא לא קובע. הוא זה שבנה את השכונה על האנטנה ואת הגן מתחת לאנטנה, 70 מטר בלבד. מי מקים גני ילדים מתחת לאנטנות? מבחינתנו, הוא האחראי הבלעדי. אני לא יודעת למה הוא לא מסיר את הכפפה ועוזר לנו לפעול ולדחוף את הנושא הזה. הפצרנו בראש העיר שאם הוא לא מצליח להוריד את האנטנה שיימצא לנו מבנה חלופי. הוא אמר שהוא יציע לחברות הסלולר להעביר את האנטנות לפארק הבאסה. ביקשנו ממנו לראות את ההצעה ולא קיבלנו. זה ככל הנראה לא נעשה. ניסינו לפנות גם ליזם, שהוא גם הבעלים של הבניין שמיועד להריסה ולא קיבלנו מענה".

אחד המשקיעים בפרויקט הבנייה המתוכנן הוא אייל לוי. "שום דבר לא מעכב את הפרויקט", הוא אומר, "אמורים להיבנות במקום שני בניינים עם 14 קומות, בסך הכל 112 יחידות. יש אישור עקרוני של הוועדה מקומית והתכנון הוא להגיש באיזור אוקטובר בקשה סופית להיתר, ואם העירייה תאשר אז הכל בסדר וככל הנראה היא תאשר. זה אומר שבתחילת 2020 מפרקים את האנטנות, הורסים ובונים. אף אחד לא יודע להגיד תאריך מדויק, זה מאוד תלוי בעירייה. ככל שהם ילחצו יותר, זה ירוץ קדימה. זה יכול להיכנס לוועדה בעוד כמה שבועות וגם כמה חודשים. הנתונים ידועים, כל מה שנותר זה לזרז בוועדות. למיטב הבנתי ההפגנה היום עבדה".

הפגנת ההורים להסרת האנטנה בגליל ים, מול בניין העירייה

חבר המועצה רונן וסרמן, שמלווה את מאבק התושבים, אמר לצומת השרון: "בחצי השנה האחרונה הגשתי שלוש שאילתות ושתי הצעות לסדר בקשר לנושא האנטנות הסלולאריות בגליל ים ובשכונת יד התשעה. המון אנשים לא מודעים להשלכות של הקרינה מאנטנות סלולריות ופוטרים את עצמם כשהם אומרים שככל שיש יותר אנטנות זה פחות קרינה. אבל האמת היא שיש קרינה, וככל שיש יותר אנטנות במקום אחד אז הקרינה יותר מסוכנת. מתחת לבניין שעליו מוצבות האנטנות הסלולריות יש שני גני ילדים. התושבים ביצעו בדיקות קרינה שהראו שמסוכן להיות במקום. אני מתכוון להמשיך ולעזור לתושבים בנושא ומקווה שהנהלת העירייה תצליח לגרום לבניין הזה להיעלם עד סוף חופשת סוכות".

רונן וסרמן

רונן וסרמן

תגובת עיריית הרצליה: "הגורם היחיד בעל הסמכות והאחריות להקמה וההפעלה של אנטנות סלולריות הוא המשרד להגנת הסביבה. כחלק מאישורי ההפעלה של האנטנה – דורש המשרד מהחברה הסלולרית לבצע בדיקות קרינה – ורק במידה והן תקינות מאושרת הפעלתה. למרות זאת, על מנת להסיר כל ספק, הורה ראש העיר לבצע בדיקה חוזרת של מידת הקרינה באיזור ובמוסדות הציבור הנמצאים בקרבת הבניין. דוחות המדידה שנעשו במקום מראים כי הערכים לא עוברים את ערך הסף המחמיר המוגדר על ידי המשרד להגנת הסביבה. חשוב לציין בהקשר זה שבניין בזק עליו נמצאות האנטנות עומד בפני הריסה. לגבי העגורנים, בטיחות הילדים קודמת לכל ועיריית הרצליה מקפידה על אכיפת תנאי בטיחות בעבודה באתרי בניה הסמוכים למוסדות החינוך".

תגובת המשרד להגנת הסביבה: "הקרינה הנפלטת הינה קרינה בלתי מייננת. באחד מגני הילדים הותקנה מערכת ניטור המודדת קרינה בלתי מייננת באופן רציף, להלן קישור לתחנות הניטור: http://www.monitem.co.il/gmap/index.html. לקראת מועד פתיחת גן הילדים בשכונה בספטמבר 2019, דרש המשרד מחברות התקשורת לבדוק אם יש צורך בהתאמת כיוון והספקי השידור במקום, על מנת לוודא כי רמת הקרינה לא תעלה על הסף שנקבע על ידי המשרד. המדידות מלמדות כי רמת החשיפה לקרינה בלתי מייננת נמוכות באופן ניכר מהספים המומלצים על ידי המשרד להגנת הסביבה וכי אנו ממשיכים לעקוב אחר תוצאות המדידה (נתוני המדידה באתר חשופים לכלל הציבור). יודגש, כי קרבה פיזית בין התורן שעליו האנטנות למבנה אינה מלמדת על חשיפה גבוהה יותר. על-פי מדידות הקרינה שנעשו באזור ויצאו תקינות, האנטנות שברחוב הרב קוק בהרצליה אינן מהוות סכנה לציבור".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. אמא שלא מוותרת

    אם גם ככה הורסים את הבניין למה חברות הסלולאר לא מתפנות כבר? לא מצליחה להבין. תחילת 2020 זה עוד המון זמן! הילדים שלנו כל יום, 9 שעות ביום סופגים קרינה מסוכנת!

  2. אמא חרדה

    ראש העיר חוזר וטוען שהאנטנה חוקית ושאין בסמכותו להסירה. הוא רק שוכח שהוא אחראי על גני העירייה והוא אחראי על בטיחות הילדים!!
    משה פדלון, את הילדים/נכדים שלך היית שולח לגן הזה???
    מלא את חובתך וגאג לילדים לפני שיהיה מאוחר מדי!

  3. לא מוותרת

    מעניין אותי אם מי מהמשרד להגנת הסביבה שטוען בתוקף שהאנטנות אינן מהוות סכנה לציבור היה שולח את ילדו לגן 70 מטר מהאנטנה??? לא רוצים להזיז את האנטנה? אז ראש העייירה משה פדלון- תמצא לנו גן אחר!

  4. יפה מזרחי

    כסבתא לאחד מהילדים שבגן, מאז שנודע לי על האנטנה, הדרתי שינה מעיני מרוב דאגה, כמו רבים אחרים שילדיהם נמצאים בגן. כל ההשעה במנה, בחינוך ובהתנהלות השוטפת לא שווה כלום, אם חלילה יחלו ילדי הגן בשל הקירבה לאנטנה. כולי תקווה, שהפעם יהיו מעשים אחרי המלים וההבטחות והאנטנה תוסר באופן מידי.

  5. שחר

    תגובת העירייה לא עניינית ואינה מתייחסת לעובדה שהתקן לא רלוונטי במקרה של חשיפה ממושכת. מרגיש שמאז הפגישה בתחילת אוגוסט ראש העיר לא עשה דבר כדי לעזור לתושבים.

  6. מודאגת

    לא יאמן!
    אותם תשובות של ראש העיר כחודש וחצי אחר פגישה בנושא של התושבים איתו. שום דבר לא זז. אין פתרונות ממשיים ואין יעדי זמן. נראה כאילו הכל נאמר כדי להרגיע את התושבים. עצוב!
    רק כדי להבהיר! הערכים שמשרד איכות הסביבה עצמו נקב בפגישה בעירייה היו גבוהים מאוד, יותר מהתקנים ברוב מדינות אירופה! נכון…התקן הישראלי מתירני מאוד, פי 10 ויותר מרוב מדינות אירופה, אבל מה… מדובר כאן בילדים בני 3-6… אף אחד לא רוצה לחשוב מה יהיו ההשלכות על הילדים הקטנים האלו בעוד x שנים! עיריית הרצליה, משה פדלון… תתעוררוווווו !!!

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    את הגן של הילד שלי העבירו ממקום אחר למתחם של גליל ים וכל זה בשביל להעביר לשם גן אחר

  8. קרינה מזיקה מכל עבר

    בכל הרצליה מתכוונים לפרוס רשת G5 מזיקה ביותר. שימו לב למיכל הקטן הכחול הממוקם על פנסי הלדים החדשים. אם זה לא מטריד אתכם אנחנו בבעיה.

  9. עמיר - ללא קרינה בשבילך

    מי שלא מבין בקרינת רדיו ובנזקיה מקים אנטנות בתוך ערים ובונה גני ילדים מול אנטנות.
    אין מקום לאנטנה הזו שם.
    הורים יקרים, תבינו בבקשה שאותה קרינה נפלטת מהיידים הסלולריים שלכם וציוד ה WIFI ותעשו לעצמכם טובה, צמצמו שהם שימוש ותחזרו לרשתות קוויות.

  10. תושבת כעוסה!

    אפילו על תחילת 2020 אין התחייבות רשמית להסרת האנטנה… ממש זלזול בתושבים והפקרת הילדים, בשכונה שלכאורה ממותגת כיוקרתית. עם כל הכבוד לפארקים ומדשאות- בהיעדר תנאי בריאות בסיסיים לילדים, אין לכך שום ערך. לא נשקוט עד אשר האנטנה תוסר, לכן מוטב שהעירייה כבר תפעל ותחסוך את המשך ההתכתשויות הלא נעימות מולה

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר