בית הכנסת אחדות בהרצליה. צילום נריה לוי

רק תפילה אשא: יצאנו לבדוק איך מתכוננים לכיפור בבתי הכנסת בהרצליה

השיעורים המיוחדים, ההיסטוריה, המימון של הפעילות השוטפת, המתפללים הקבועים, האנשים שתרמו, הסגנון, והתכניות לעתיד. רגע לפני יום כיפור, ביקרנו בכמה בתי כנסת בעיר

פורסם בתאריך: 8.10.19 08:30

"קהילת אחדות – כשמה כן היא"

בית הכנסת אחדות ברחוב הכוזרי בהרצליה

בבית הכנסת אחדות שברחוב הכוזרי 3 בהרצליה יש כ-150 מקומות לגברים ועוד כ-70 מקומות לנשים.

היסטוריה: בית הכנסת הוקם בשנות ה-40 בסלון של משפחת דרייפוס בהרצליה. ספר התורה ששימש את בית הכנסת אז עדיין נמצא בהיכל בית הכנסת. לאחר מכן עבר בית הכנסת לצריף בשוק של הרצליה, ובשנות ה-80, לאחר פינוי השוק ובניית מתחם לב העיר, עבר בית הכנסת למקומו הנוכחי ברחוב הכוזרי. לפני כעשר שנים עבר בית הכנסת שיפוץ כללי, במסגרתו נוספו ריפודים על כל הכיסאות, חודש עיצוב הפנים ועוד.

סגנון וזרם: “בית הכנסת הוקם כבית הכנסת של ה’ייקים’ – יהודים יוצאי גרמניה”, מספר גבאי בית הכנסת אשר פוייכטוונגר, “כיום נוסח התפילה הוא אשכנזי-ישראלי, אבל נשמרו כמה מנגינות ‘ייקיות’ מקוריות”.

מה קורה בימי חול ובסופי שבוע: “בית הכנסת פעיל בכל ימות החול, שבתות ומועדי ישראל. מתקיימות תפילת שחרית (6:15) וערבית (20:15) ושיעור קבוע בתלמוד הבבלי – דף היומי (19:15). בשבתות בית הכנסת מתמלא מפה לפה. הגבאים ומתפללי בית הכנסת שמחים לקבל במאור פנים ולמצוא מקום לכל אחד ואחת”.

מה קורה בחגים: “בית הכנסת מתמלא מפה לפה בחגים. האירוע שכל הקהילה מחכה לו הוא שמחת תורה, אז כל הקהילה רוקדת וחוגגת בהתלהבות את סיום קריאת התורה. באמצע ההקפות עוצרים לקידוש וכיבוד עשיר. קהילת אחדות כשמה כן היא, מקבלת בשמחה כל אחד ואחת הבאים בשעריה. הרגע המרגש ביותר אצלנו בבית הכנסת היה לפני שלוש שנים כשזקן המתפללים, שלום שורץ, שהוא ניצול שואה שאיבד את כל משפחתו באושוויץ חגג יומולדת 90 ועלה לקרוא את הפטרת בר המצווה שלו. שלום עדיין מתפלל מדי שבת וחג בבית הכנסת, ומעורב באופן פעיל בניהול התפילה”.

מה נמכר בסכום הכי גבוה בכיפור: “בבית הכנסת אחדות לא מוכרים את פתיחת ההיכל וכדומה. ועד בית הכנסת מחלק אותם בין המתפללים באופן שוויוני. כל מתפלל ומתפללת יכול לתרום לאחזקת בית הכנסת כפי רצונו. דמי חבר ומקום קבוע בבית הכנסת נרכשים ב-1,200 שקל לזוג, ו-720 שקל למתפלל בודד. תשלום זה הוא המאפשר את החזקת המבנה והצרכים השונים של בית הכנסת לאורך השנה”.

 

"מאות ילדים נכנסים להיכל עם פנסים לשמוע את ההבדלה"

בית הכנסת של קהילת תורת חיים, ברחוב יהודה הנשיא בהרצליה

בית הכנסת הקונסרבטיבי של קהילת תורת חיים בהרצליה

קהילת תורת חיים, הקהילה המסורתית (קונסרבטיבית) של הרצליה, נמצאת כבר ארבע שנים ברחוב יהודה הנשיא 52, בשכונת הרצליה הצעירה. "הקהילה שלנו שוויונית", מספר הרב של הקהילה בשנתיים האחרונות ברי שלזינגר, "הישיבה היא משותפת ומשפחתית. נשים משתתפות כמו גברים בכל התפקידים בניהול התפילות – הן עולות לתורה, קוראות בתורה ומשמשות כשליחות ציבור".

היסטוריה: הקהילה פעילה בהרצליה יותר מ-40 שנה ומסונפת לתנועה המסורתית בישראל. "שנים רבות נדדנו בין אולמות שכורים ברחבי הרצליה – היינו בבית נעמ"ת, בבית האזרח ובמרכז יום לקשיש עד שבשנת 2007 העניקה לנו עיריית הרצליה את המגרש שעליו עומד הבניין שלנו היום", מספר הרב שלזינגר, "תהליך הבניה התארך, אבל ב- 2015 נכנסו לבניין והתחלנו לקיים בו תפילות. קיבלנו מספר תרומות משמעותיות מחו"ל לבניית הבניין, שקרוי היום 'בנין איימס – וולמן' על שם הקרן שתרמה את החלק הארי, אבל גם חברי הקהילה הכניסו את ידם עמוק לכיסיהם וגייסו את שאר הכסף להשלמת הבניין. באולם התפילה הרגיל יש מאה מקומות ובחגים אנו מוסיפים עוד 150 מקומות. כמובן שכל המקומות פתוחים לנשים ולגברים כאחד".

סגנון וזרם: "נוסח התפילה שלנו הוא נוסח אשכנז ואינו שונה מנוסח התפילה בבתי כנסת אורתודוכסיים".

מה קורה בימי חול ובסופי שבוע: "תפילות מתקיימות אצלנו כל שבת וכל חג – קבלת שבת, ותפילות שחרית ומוסף. לצערנו, אין לנו מניין קבוע בימות השבוע, ורק לעתים, בדרך כלל לרגל אירועים כמו בר או בת מצווה, אנו יכולים לקיים מניין בתפילת מנחה בשבת או בתפילת שחרית בימי שני וחמישי. חוץ מזה אנו מקיימים חוגי לימוד במהלך השנה, ובנוסף על כך, אנו מאמינים שבית כנסת הוא מקום להתכנסות – לאו דווקא לתפילות. אנו מקיימים לעתים קונצרטים, הרצאות ואפילו הצגות תיאטרון הגיעו אלינו. בשנת 2019 43 נערים ושתי נערות חגגו בר/בת מצווה בקהילה. יש כבר משפחות שנרשמות לשנת 2020 לבר ובת מצווה. גבאי בית הכנסת וסגן יו"ר העמותה יפתח שפיר ואני מלמדים את הבנים והבנות לברי המצווה".

מה קורה בחגים: "אנחנו נפגשים בבית הכנסת בעיקר לתפילות בראש השנה ויום כיפור, יש לנו שני בני מצווה בחול המועד סוכות. אני אדרוש ואעביר שיעורים. תושבי שכונת הרצליה הצעירה פוקדים את בית הכנסת בהמוניהם בעיקר בפורים, כל נדרי, נעילה ושמחת תורה. אנחנו בית הכנסת השכונתי של הרצליה הצעירה ואנחנו מקבלים את כולם בסבר פנים יפות. אנחנו מאוד שמחים לארח את תושבי השכונה והעיר. אחרי נעילה בצאת יום כיפור מכבים את האור ומאות ילדים נכנסים אל תוך ההיכל עם פנסים לשמוע את טקס ההבדלה שלי בליווי הגיטרה".

מה נמכר בסכום הכי גבוה בכיפור: "חברי הקהילה הקבועים משלמים דמי חבר בסך 1,500 שקל בשנה למשפחה או 750 שקל לבודד. רק בכל נדרי המקומות מסומנים. אורחים המזמינים מקומות מראש מתבקשים לשלם עבור הכיסאות. אבל, למעשה, אורחים תמיד מתקבלים בברכה. השיטה שלנו של גביית דמי חבר גם פוטרת אותנו מן המנהג של 'מכירת עליות'. העולים לתורה והמפטירים בחגים נבחרים מבין חברי הקהילה. בשבתות במהלך השנה העסק מתנהל פחות או יותר על פי תור".

"אני מאמין שיהיו כ-1,500 איש באירוע"

בית הכנסת היכל מרדכי בהרצליה פיתוח

בית הכנסת היכל מרדכי בהרצליה פיתוח

בבית הכנסת היכל מרדכי, שברחוב יצחק בן צבי 132 בהרצליה פיתוח, יש 400 מקומות לגברים ו-300 לנשים.

סגנון וזרם: עדות המזרח וירושלמי.

היסטוריה: "זה בית כנסת מאוד מפואר, מושקע ויפה", אומר אחד המתפללים הקבועים בבית הכנסת, "בית הכנסת קיים 24 שנה והוא קרוי על שם מרדכי וציפורה בוזיילוב, שהיו בין המייסדים ותרמו את הסכום הראשון להקמתו. בבית הכנסת יש מקומות קבועים רק למייסדיו שתורמים סכום מסוים מדי חודש לבית הכנסת".

מה קורה בימי חול ובסופי שבוע: "יש בבית הכנסת אולם לפעילות של ילדים, שם הם קוראים תהילים, משחקים, מקבלים פרסים, מקיימים שיעורים ושרים. יש לבית הכנסת אולם אירועים מקורה ומרחבי גן, והוא משמש גם כמתחם שמחות ואירועים מיוחדים. כמו כן מתקיימים בבית הכנסת באופן קבוע שיעורי תורה, הרצאות מרצים בנושא פרשת השבוע ועוד".

מה קורה בחגים: "כל אחד משלם באופן חד-פעמי 300 שקל עבור כיסא בראש השנה וביום כיפור. עוד כ-200 כיסאות נוספים בחגים. בשמחת תורה, האירוע של ההקפות השניות יהיה מאוד גדול עם להקות בחוץ, עם מוזיקה ועם רבנים מכל הארץ. זה משהו מטורף. כל השכונה תבוא ויהיו פעילויות לכל הילדים. כל ספרי התורה יוצאים החוצה עם מוזיקה וכולם ירקדו וישמחו. בקהילה שלנו יש כ-700 איש ואני מאמין שיהיו כ-1,500 איש באירוע. האירוע מתקיים בשיתוף חבר המועצה צבי וייס וראש העיר. הם מאוד תומכים ועוזרים לקהילה".

מה נמכר בסכום הכי גבוה בכיפור: "אצלנו קונים את הנעילה של יום כיפור בסביבות ה-30 אלף שקל".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר