התלמידים מפענחים את מידע שהגיע אליהם מחובבי רדיו שקלטו את הלוויין. צילום: מרכז המדעים הרצליה

דוכיפת 3 אינה עונה: הלוויין שוגר בהצלחה אבל עדיין לא נוצר איתו קשר. התלמידים לא מתרגשים

תלמידי מרכז המדעים יחכו לבוקר לניסיון נוסף ליצור קשר עם הלווין. רכזת המגמה שרון משאל: "השיגור היה מאוד מותח, מלחיץ ומרגש. היה לנו קשה לדבר. כולנו פה עם דופק בשמיים"

פורסם בתאריך: 11.12.19 11:35

קריאות שמחה מלוות בהתרגשות רבה נשמעו היום במרכז המדעים הרצליה בשעה 11:55 עת שוגר הלוויין "דוכיפת 3" מתחנת השיגור בצ'נאי שבהודו. בשעה 13:20 הציפייה רק גברה במרכז המדעים הרצליה כאשר הלוויין היה אמור לעבור מעל ישראל. התלמידים ניסו לתקשר איתו בפעם הראשונה, אך לא הצליחו, והם מחכים למועד הבא שיהיה אפשר לתקשר איתו, בשעה 6:00 מחר.

הלוויין, שפותח ונבנה במשך שנתיים וחצי על ידי תלמידי מרכז המדעים הרצליה ותלמידי שער הנגב, שוגר לגובה של 550 קילומטר עם עוד שמונה לוויינים מארצות הברית, איטליה ומיפן, והוא היחיד מתוכם שנבנה ופותח על ידי תלמידי תיכון. זהו פרויקט משותף של מרכז המדעים של עיריית הרצליה – בניהולו של ד"ר מאיר אריאל שהוא גם מנהל הפרויקט הארצי כולו, המועצה המקומית שער הנגב, סוכנות החלל הישראלית וקרן יק"א ועלותו 3 מיליון שקלים. גודלו של הלוויין הוא 30X10X10 ס"מ והוא שוקל 2.3 ק"ג והוא אמור להקיף את כדור הארץ מדי שעה וחצי במהירות של כ-8 קילומטר לשנייה. זהו לוויין חישה מרחוק, והמטרה שלו היא צילום כדור ארץ והוא נועד להוות פלטפורמה לתלמידים לביצוע מחקרים בתחומי אקולוגיה ומדעי כדור הארץ.

"השיגור היה מאוד מותח, מלחיץ ומרגש", מספרת שרון משאל, רכזת מגמת הלוויינים והפרויקט ומנהלת מעבדת הלוויינים והחלל במרכז המדעים הרצליה, "צפינו בטיל ההודי מתרומם בשידור חי מאתר השיגור שריהריקוטה. אחרי 20 דקות התחלנו לראות את הלוויינים נזרקים לחלל אחד אחרי השני ונכנסים למסלול. התלמידים היו בלחץ היסטרי, היה לנו קשה לדבר. כולנו פה עם דופק בשמיים. אחר כך בתחנת הקרקע ניסינו לתקשר איתו אך לא הצלחנו בגלל שהוא עבר בזווית שונה מהצפוי. מספיק שהיה שינוי קטן במסלול של הטיל שנשא את הלוויין והזריקה של הלוויינים ויכול להיות שהאנטנות שלנו לא היו מכוונות למקום הנכון. אמנם לא הצלחנו לקלוט אצלנו, אבל מצאנו אנשים שקלטו את הלוויין שלנו במרכז אמריקה, פנמה ופוארטו ריקו".

"את הנתונים על הלוויין קיבלנו דרך אתר אינטרנט Satnogs", מסביר התלמיד גפן אברהם, "זה ארגון בינלאומי של חובבי רדיו עם תחנות קרקע שעוקבים אחרי לוויינים בכל העולם באמצעות תחנות רובוטיות שאוטומטית עוקבים אחרי כל לוויין ומעלים את האינפורמציה שהם מקבלים ממנו לאינטרנט כך שכל אחד יכול לראות אותה. מיד אחרי השיגור, בערך חצי שעה לפני שהוא עבר מעל ישראל, הוא עבר מעל פנמה והתחנה שם התחילה לעקוב אחריו. ראינו סיגנל שמגיע מפנמה וממש כמה דקות אחרי זה הוא עבר מעל פורטו ריקו ששם ראינו כמה סיגנלים, ואז הוא עבר מעל יוון ככל הנראה ואז כבר הצלחנו לקבל ממנו אינפורמציה שחובב לוויין העלה לאתר".

ניקיטה וייל, מפתח המערכת לניהול הלוויין מהקרקע ותלמיד כיתה י"ב בהנדסאים, מוסיף: "השיגור היה מאוד מוצלח, מעורר התרגשות וגם קצת לחוץ. במעבר לא הצלחנו לקלוט אותו כמו שצריך מהתחנה שלנו אבל ראינו פאקטות (חבילות) מידע אחרות שנקלטו בכל מיני תחנות ברחבי העולם שהלוויין עבר מעליהן ופענחנו את זה. הלוויין חי ונושם והכל טוב אצלו. מחר יהיה מעבר אחר ב-6:00 בבוקר ואנשים יבואו לפה לאייש אותו. אני מחכה שלאט לאט יבדקו את תתי המערכות ונראה שהן דלוקות ועובדות לפי הסדר וברגע שנוכל לכוון את הלוויין כמו שצריך נוכל להתחיל לצלם. יש עוד רגע של התרגשות שאנחנו מחכים לו כאשר אנחנו נקלוט את הלוויין אצלו".

משאל מוסיפה: "קיבלנו את קבצי המידע שהם שלחו ופענחנו אותם ונראה שזה הלוויין שלנו. עושה רושם שהלוויין מתפקד וחי והאנטנות שלו נפרשו בחלל והוא מתחיל לפעול. הוא יעבור מעל ישראל פעמיים ביום ואנחנו ננסה מחר בשעה 6:00 בבוקר שוב. אנחנו נתחיל בתהליך של לייצב אותו ולכוון את המצלמה מעל ישראל ואז נתחיל לצלם תמונות. אני מאמינה שייקח כשבוע עד שהלוויין יהיה מוכן לצילום".

באירוע השיגור נכחו במרכז המדעים הרצליה גם שר המדע, הטכנולוגיה והחלל אופיר אקוניס, מנכ"ל המשרד רן בר וראש עיריית הרצליה משה פדלון.

אקוניס אמר באירוע: "היום הזה הוא יום מרגש ואני נרגש בו. ביום העצוב הזה מבחינה פוליטית יש יום משמח מבחינת המדינה משום שמה שנעשה כאן בהרצליה ובשער הנגב ובפריפריה ובכל היישובים שהיו שותפים לדוכיפת 1, 2 ו-3 ולתוכנית תבל. אנחנו צופים בגאונות הזאת ברצון העז הזה לא רק לבצר את עתידה של מדינת ישראל אלא להיות חלק ניכר ומוביל מהעובדה שבכל העולם מסתכלים בנו, במדינת ישראל ובכם, להיותה של ישראל מעצמה של מדע, טכנולוגיה, חדשנות וחלל. כל אזרחי ישראל צריכים להיות חלק מהפלא הזה. תהיו גאים במה שעשיתם. אתם העתיד הנפלא של המדינה שלנו לרוב אורכה של המאה ה-21 עם היזמות הנפלאה הזאת, עם המוחות המדהימים ועם היכולות האדירות שלכם שמשפיעות על כל העולם. התפקיד שלנו הוא לתמוך בכל יכולתנו באמצעים שיש לנו והייתי שמח לראות אמצעים יותר גדולים. אתם מסבים הנאה גדולה וגאווה גדולה לכולנו והעתיד שלנו בידיים שלכם".

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר: " דוכיפת 3 בגימטרייה זה 520 וזה אומר איך לעזור לעולם וזה אומר גם כל הטוב שבעולם. שיגור דוכיפת 3 כמו גם הפרויקטים של דוכיפת 1 ודוכיפת 2 מעידים הן על הצלחת ההשקעה העירונית הגבוהה שלנו בחינוך בכלל, ובחינוך המדעי בפרט, והן על הרמה הגבוהה של בני הנוער בהרצליה. אין לי ספק כי בכך אנו תורמים לקידום עתידה הטכנולוגי והמדעי של ישראל".

צפו בשיגור (החל מדקה 49:00): 

הצטרפו אלינו לשידור החי והחגיגי ממרכז המדעים בהרצליה של שיגור החללית " דוכיפת 3" #צעדקטןלחללצעדענקלהרצליה

Geplaatst door ‎עיריית הרצליה‎ op Woensdag 11 december 2019

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר