סופרים ציפורים. צילום: Sandra Lipcen
סופרים ציפורים. צילום: Sandra Lipcen

הספירה הגדולה: אתם מוזמנים לסוף שבוע של ספירת ציפורים בפארק הרצליה

משפחות, ילדים, חובבי טבע ולא רק מוזמנים לשני סיורים של זיהוי וספירת ציפורים שיתקיים בשישי-שבת בהרצליה. שלומית ליפשיץ שתעביר את ההדרכה מסבירה איך זה יעבוד

פורסם בתאריך: 15.1.20 08:22

אוהבים ציפורים ורוצים לתרום למחקר הבינלאומי עליהן? בסוף השבוע הקרוב תוכלו להצטרף לשני סיורים של ספירת ציפורים בפארק הרצליה שייערכו על ידי מדריכים מהמרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר ובגינה. הסיור הראשון יתקיים ביום שישי, 17.1, בשעה 7:30 בבוקר (בכל תנאי מזג האוויר) ובו תתקיים ספירה של עופות מים במשך כשעה, כחלק ממפקד עופות מים שהוא מיזם ארצי שמנוהל על ידי רשות הטבע והגנים שנעשה בכל שנה זה עשרות שנים באמצע ינואר על ידי מומחים שמתפרשים על פני מקווי המים בכל הארץ וסופרים את עופות המים. המידע שנאסף נשלח לרשות הטבע והגנים והם מעבדים אותו ולמדים ממנו איך משתנה מצב עופות המים בישראל בהשוואה לשנים קודמות, במטרה לשמור על הטבע.

הסיור השני יתקיים ביום שבת, 18.1. בשעה 9:00 בבוקר, והמשתתפים ייפגשו ליד בית הקפה בפארק, בתנאי שתנאי מזג האוויר יאפשרו זאת (ניתן להתעדכן במוקד העירוני). כחלק מהסיור תתקיים הדרכה לזיהוי ציפורים ממגוון מינים וספירתם בחצרות. סיור זה הוא חלק ממיזם מדע אזרחי ארצי של ספירת ציפורי הבר הארצית שנעשה זו השנה ה-15 ברציפות. הספירה מתחילה השנה ביום חמישי הקרוב, 16.1, ותימשך במשך 11 ימים, עד 26.1. ההשתתפות בסיורים היא ללא תשלום וניתן לשאול משקפות בפארק.

דוכיפת. צילם איתן קאופמן

"בתקופה זו של החורף עופות המים נמצאים בארץ", מסבירה שלומית ליפשיץ, מנהלת שותפה של יוזמת ספירת ציפורי הבר בחצר שגם מדריכה את הסיור, מדוע ספירת עופות המים נעשית בעיתוי זה, "רוב עופות המים הם עופות חורפים – ברווזים, אנפות, חופמאים, קורמורנים, שחפים ועוד, שבאים אלינו במהלך החורף מאירופה ורובם עוזבים באביב, מתחילים סביב תחילת מרץ, חזרה לאירופה".

בנוגע לסיור שיתקיים ביום שבת ובו ילמדו המשתתפים לזהות ציפורים ממגוון מינים וכיצד לספור אותן מסבירה ליפשיץ: "המטרה של הסיור היא להכשיר חובבי טבע וכל מי שמעוניין לספור ציפורים בחצרות ובגינות כחלק מהמיזם הארצי לספירת ציפורי הבר בחצרות. אותם אנשים מתבקשים לצאת במשך 10 דקות, מומלץ בשעות הבוקר בין 7:00 ל-10:00 – שעות בהן הציפורים פעילות בחיפוש אחר מזון, להתבונן בציפורים ברדיוס של עד 100 מטר מסביבנו, לזהות את המינים, לספור כמה ציפורים יש מכל מין ולדווח דרך האפליקציה או אתר האינטרנט ebird ישראל. זה מיזם בלתי רגיל שהוא יוזמה של המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר בשיתוף המרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע וכדאי מאוד להשתתף בו. ניתן להיעזר באפליקציות לזיהוי וכן בחומרי העזר באתר החברה להגנת הטבע, למשל בעלון עם תמונות הניתן להורדה ולהדפסה שאותו אפשר גם להשיג ממני".

שלומית ליפשיץ

כמה אנשים התנדבו בשנים האחרונות לקחת חלק במיזם ולספור ציפורים?

"אנחנו עושים את זה כבר כמה שנים וכל שנה משתתפים מאות רבות של אנשים במיזם הזה, בהם גם גני ילדים ובתי ספר. בשנים קודמות השתתפו בין 700 ל-800 איש מכל הארץ, משפחות עם ילדים קטנים, מבוגרים ופנסיונרים שאוהבים טבע ומחפשים בילוי איכותי. מה שהיה מעניין הוא שמספר הטפסים היה יותר מכפול ממספר האנשים, כלומר רבים מהם ביצעו יותר מתצפית אחת. ברגע שהם מתחילים הם נהנים מזה ועורכים את התצפית שוב ושוב. אפשר במהלך 11 הימים האלה לערוך מספר תצפיות – למשל פעם אחת בבית, פעם אחת בפארק, פעם אחת אצל הסבא והסבתא ופעם אצל הנכדים. אפילו מישהו שיושב בתחנת אוטובוס ובזמן שהוא מחכה לו ומשתעמם הוא יכול לספור ציפורים. אנחנו מקווים שישתתפו במיזם יותר ויותר אנשים".

מה עושים עם המידע שנאסף?

"בעזרת המידע אנחנו יכולים לדעת על מצב הציפורים בישראל. כל המידע שמדווח במהלך הספירה מגיע לאוניברסיטה האמריקאית קורנל שהם אוספים נתוני ספירה מכל העולם ומי שמשתתף במיזם הזה משתתף במיזם של מדע אזרחי אותנטי שהוא כמובן נותן מידע לחוקרים וגם עוזר לשמור על הציפורים. לפני כשלושה שבועות התפרסם מחקר על ידי חוקר מהטכניון, פרופ' משנה (לשעבר מרצה בכיר) אסף שוורץ וד"ר אגת קולאוני מהטכניון ובסיוע רשות הטבע והגנים, בכתב העת Biological Conservation. החוקרים לקחו בין השאר את הנתונים של ספירת הציפורים המבוססים על תצפיות של תושבים וגילו כי אוכלוסיות של ציפורים מקומיות הולכות ומתמעטות ברחבי הארץ בכלל ובפרט באזורים עירוניים שאליהם פלשו מינים פולשים, כמו המיינה, התוכי הנזירי והדררה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר