מימין: תומר פרסטר, אלעד בר ורומי חיוט

המיזם של נכדו של אלי לנדאו יוצא לדרך: "סבא שלי חינך אותי למעורבות חברתית ולערכים"

אלעד בר מחטיבת סמדר יזם חידון בית ספרי בנושא דמוקרטיה, זכויות אדם היסטוריה של מדינת ישראל וגם של הרצליה. בשבוע הבא יחלו ההכנות. "המטרה היא שהילדים ירגישו שייכים למקום שהם חיים בו, לעודד אותם למעורבות", הוא אומר

פורסם בתאריך: 17.1.20 08:28

ביום ראשון בשבוע הבא יצא לראשונה לדרך מיזם "חידון סמדר" של תלמידי חטיבת הביניים סמדר במערב העיר. החידון, שמבוסס על הרעיון של "חידון הרצליה" הנהוג בבתי הספר היסודיים בהרצליה, כולל שאלות סביב הנושא של דמוקרטיה וערכים. הוא יעסוק בפעילי זכויות אדם, ארגונים חברתיים, מוסדות המדינה, אירועים ששינו את פני הדמוקרטיה הישראלית וגם בהיסטוריה של הרצליה ובית הספר. יזם הרעיון הוא אלעד בר, בן 12.5, תלמיד כיתה ז' וחבר מועצת התלמידים, שהעלה את הרעיון בפני חברי מועצת הנוער בבית הספר ויחד עם שני חבריו, תומר פרסטר ורומי חיוט, הם הכינו את מבנה החידון והשאלות.

אלעד הוא לא רק חובב היסטוריה ופוליטיקאי צעיר – חבר מועצת התלמידים וחבר מועצת הנוער העירוני (מענ"ה), הוא דור ההמשך של דור המייסדים של נתניה וראש העירייה הראשון של העיר עובד בן עמי ז"ל ונכדו של ראש עיריית הרצליה לשעבר אלי לנדאו ז"ל. "המשפחה שלי מאוד שזורה בהיסטוריה של נתניה ושל הרצליה. ב-1925 הצטרפה קבוצת בני בנימין לפיתוח ובניית הרצליה שמנתה אז רק כמה צריפים ואחד ממקימי התנועה של בני בנימין היה סבא רבא שלי, עובד בן עמי. הוא הקים את העיר נתניה והיה ראש העירייה הראשון שלה. אחרי 59 שנה סבא שלי אלי לנדאו היה ראש עיריית הרצליה במשך 15 שנה. למשל את הקשר של תנועת בני בנימין להרצליה לא ידעתי. את המידע הזה גיליתי כשהתחלנו לעבוד על השאלות לחידון וזה הוסיף לי מידע על ההיסטוריה של המשפחה שלי".

איך נולד הרעיון לקיים חידון כזה בחטיבה?

"לפני חודש חשבתי על בית הספר היסודי נוף ים שבו למדתי ונזכרתי בחידון הרצליה שבו השתתפתי עם חברים שלי לכיתה בשנתיים האחרונות. בשנה שעברה, בכיתה ו', זכינו במקום הראשון ולפני שנתיים, בכיתה ה', במקום השני. חשבתי לעצמי למה שלא נעשה חידון כזה גם בחטיבה. העליתי את הרעיון בישיבה של מועצת התלמידים בבית הספר והרוב התלהבו מהרעיון. חשבנו עוד קצת וכשהרעיון היה מוכן ומגובש הלכנו להנהלה לקבל אישור כדי שנוכל להוציא את התוכנית לפועל. פתחתי סקר שבאמצעותו בחרנו את הנושא שבו יעסוק החידון – דמוקרטיה וערכים. בחרנו בנושא הזה כי הוא נושא מאוד חשוב במיוחד בתקופה שאנחנו נמצאים בה עכשיו. לקחנו פורמט דומה לחידון הרצליה אך שינינו אותו קצת. החידון שלנו יכיל גם תכנים שקשורים להיסטוריה של הרצליה ושל בית הספר סמדר כדי שיהיה גם ערך מוסף. המטרה היא שהילדים בבית הספר ירגישו שייכים למקום שהם חיים בו, לעודד אותם למעורבות וגם ירכשו עוד ידע".

מי כתב את השאלות בחידון?

"אנחנו, התלמידים במועצת התלמידים. ישבנו וחשבנו מהם הדברים שאנחנו הכי רוצים שהנוער ילמד, יחשוב עליהם ויהיה לו ידע לעתיד וארכז כלים. חשבנו במה המצגת תתמקד ובתוך מושגים והגדרות בחרנו בנושא של דמוקרטיה, אחדות ואחידות וההבדל ביניהן וזכויות אדם וכבוד וכל הדברים הבסיסיים והחשובים. כדי לכסות את כל הנושא של דמוקרטיה וערכים. התייעצנו כמובן עם המורים. אני באופן אישי ישבתי עם המורה אורן אוריאלי וגם עם המנהלת. חשבנו איתם ביחד, העלנו רעיונות ושאלנו אותם אם יש משהו שהם רוצים להוסיף ושיתפנו אותם במצגת שלנו".

איך יתנהל החידון?

"ביום ראשון התלמידים ייחשפו לראשונה לרעיון של החידון בבית הספר. במשך שני שיעורים הם ילמדו עם המחנכים של הכיתה את החומר לחידון באמצעות מצגת, ואז כל מחנך או מחנכת יבחרו חמישה תלמידים פוטנציאליים שיכולים לייצג את הכיתה שלהם ויתנו להם בוחן על החומר. השלושה שיוציאו את הציון הגבוה ביותר הם אלה שייצגו את הכיתה בחידון הבית ספרי שיתקיים ב-23.2 בשעה 9:00 בבוקר במשך כ-45 דקות. בבית הספר יש 10 כיתות – שלוש כיתות ז', ארבע כיתות ח' ושלוש כיתות ט', כלומר ישתתפו בחידון 30 תלמידים. יש שלושה שלבים לחידון – בשלב הראשון תוצג מצגת בפני המשתתפים שבה יופיעו מספרים מ-1 עד 12, המשתתפים יצטרכו לבחור במספר השאלה ואז תיחשף בפניהם השאלה שבה תופיע אמירה של אדם כלשהו או פעילות שעשה והמשתתפים יצטרכו לענות בנכון או לא נכון. השלב השני הוא שאלות אמריקאיות ובשלב השלישי תופיע חלק מתמונה של פעיל לזכויות אדם או ארגון חברתי והמשתתפים יצטרכו לזהות במי מדובר. הכיתה שיהיה לה את הניקוד המצטבר הגבוה ביותר היא המנצחת בחידון והיא תקבל פרס מאוד יפה שקשור בדמוקרטיה".

אתם חושבים להפוך את החידון למסורת ולהפיץ אותו גם לבתי ספר אחרים?

"אנחנו רוצים לקיים אותו בבית הספר ולראות איך היה ולהסיק מסקנות. אנחנו החטיבה הראשונה בהרצליה שעושה חידון שכזה ואנחנו בשאיפה תמיד להתקדם ולהוציא את זה לעוד מקומות, לא רק בהרצליה".

יש לך חלום ללכת בעקבות קרובי המשפחה לפוליטיקה?

"תמיד יש לאן לשאוף ויש חלומות. גם סבא שלי וגם סבא רבא שלי עסקו בפוליטיקה. סבא שלי, אלי לנדאו, חינך אותי למעורבות חברתית ולערכים ואני חושב שאלה דברים שטבועים בי. אני עדיין ילד ויש לי את הזכות לבחור מה אני אהיה, אבל זה כן משהו שמאוד מעניין אותי מאז שאני קטן ואני חושב שזה כן משהו שארצה לעשות, משהו עם שליחות, משהו במגזר הציבורי. אולי משהו גדול כמו ראש ממשלה. בואי נראה".

אלי לנדאו. צילום עופר וקנין

חבר מועצת העיר הרצליה ומורה בסמדר אורן אוריאלי: "מדובר ביוזמה נהדרת של התלמיד שלי אלעד בר שראה לנכון ליצור פורמט של חידון הרצליה ולהעביר אותו בחטיבת סמדר. כשישבתי איתו על החידון נדהמתי מגודל ההשקעה, החשיבה המקורית והמקצועיות. מועצת התלמידים בראשות תומר פרסטר ובליווי איריס לביא נרתמה לעניין, המנהלת לילי חושן עודדה ותמכה ואני מזכיר גם את תרומתה הגדולה של תלמידתי רומי חיוט, יושבת ראש מועצת הנוער העירונית. אני שואף תמיד להנחיל בקרב הילדים סקרנות, חריצות ויוזמה – הנה זה מתממש וזה פשוט אדיר".

מנהלת חטיבת הביניים סמדר לילי חושן: "אצלנו בחטיבה מעודדים תלמידים ליזום ולקדם. חברי מועצת התלמידים ובראשם אלעד בר, בליווי המורה איריס לביא, הגו מיזם למידה ייחודי וחדשני במסגרתו התלמידים ישתתפו בחודש הקרוב בחידון מורכב ומושקע במתכונת של חידון הרצליה. אני מעודדת כל העת יוזמות מסוג זה וכל הצוות עומד לרשות התלמידים לטובת יישום מוצלח של היוזמה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר