צילום אילוסטרציה

פיילוט בהרצליה: תלמידים ידווחו על כלבים משוטטים ויעבירו הסברות בנושא איסוף גללים

בעקבות יוזמה של חבר המועצה איתי צור התלמידים יעברו קורס מיוחד ויוכשרו כ"נאמני בעלי חיים". צור: "הקמת מאגר די.אן.איי של כלבים יקרה ובעייתית מבחינה משפטית"

פורסם בתאריך: 26.1.20 08:23

נתקלתם לא פעם בפוסט בפייסבוק או בוואטסאפ השכונתי עם תמונה של כלב והשאלה של מי הכלב הזה? בקרוב ייצא לדרך הפרויקט שעשוי לפתור את בעיית הכלבים המשוטטים בהרצליה ולהפחית את תופעת צואת הכלבים ברחובות. חבר מועצת העיר איתי צור (חזון וניסיון), שמונה לטפל בבעיית הכלבים המשוטטים בעיר וצואת הכלבים ברחוב, יזם פרויקט שבו תלמידים בכיתות י' ו-י"א יעסקו במסגרת מחויבות חברתית בהסברה לתושבים על איסוף צואת הכלבים וחשיבותה וידווחו לווטרינר העירייה על כלבים משוטטים בעזרת קריאת הצ'יפ של הכלבים. בחודשים הקרובים אמור לצאת לדרך פיילוט שבו ישתתפו ככל הנראה שני בתי ספר בעיר. כעת עובדים בעירייה על בניית קורס שיכשיר את התלמידים בהסברה לתושבים וכיצד לגשת לכלבים משוטטים ולדווח עליהם.

"התקבלה החלטה לפני כארבעה חודשים במועצת העיר שאני אעמוד בראש צוות שיטפל בתופעות של צואת כלבים ברחובות והכלבים המשוטטים", מספר צור, "הקמתי צוות מקצועי שכולל עובדים של המחלקה המשפטית בעירייה, מחלקת הפיקוח והאכיפה, מחלקת דוברות, אגף שאיפ"ה, משרד הווטרינר העירוני, נציגי הקהילה ועוזרת ראש העירייה וניסינו לגבש סט של פעולות ואנחנו עדיין בתהליך עצמו. הבנו שהבעיה מתחלקת לשתי סוגיות: בעיה אחת היא של האנשים שלא אוספים את הצואה של הכלבים שלהם, זה כרוך בהסברה ואכיפה שנעשית על ידי פקחים מטעם העירייה. הבעיה השנייה והעיקרית היא הכלבים המשוטטים שבעליהם משחררים אותם והם מסתובבים לבד ברחובות. העניין הזה נמצא באחריות של הווטרינר העירוני".

איך נעשית עכשיו האכיפה של אי איסוף צואת כלבים?

"תהליך האכיפה כמעט בלתי אפשרי ומצריך משאבים רבים. כדי לתת קנס למישהו החוק מגדיר שיהיו שני פקחים – אחד יושב במארב על אזרחי ואחד על ידו במדים. זה אומר שצריך להושיב שני אנשים במארב כדי לתפוס בן אדם שאולי לא אסף אחרי הכלב שלו. זה הזוי".

איתי צור. צילום אסנת רום

ואיך אתם מתכוונים לטפל בזה?

"המענה לבעיית האיסוף הוא הסברה של בני הנוער במרכזים המסחריים ובגינות ומבצעים נקודתיים רחבים של אגף הביטחון של העירייה. יצאו מהמחלקה 50 פקחים במכה ויחלקו דוחות. נעשו בחודשים האחרונים שני מבצעי אכיפה גדולים שבהם יצאו כלל עובדי אגף ביטחון והתפרסו בכ-20 נקודות בעייתיות ברחבי העיר. בנוסף, נעשו עוד מספר של פעולות יותר נקודתיות בשכונות. זה היה מאוד מוצלח וחולקו מספר לא מבוטל של דוחות. ראינו שיחסית לחוק המורכב זה מענה סביר. הסוגייה המרכזית היא של הכלבים המשוטטים שאנשים משחררים את הכלבים שלהם. זה לא רק עניין בריאותי, זה כלב שיכול לתקוף, זה מפחיד ומלחיץ. צריך גם להביא למודעות של בעלי הכלבים שזה בעייתי לשחרר את הכלבים ללא השגחה".

מה הפתרון שמצאתם לבעיית הכלבים המשוטטים?

"החלטנו לצאת בפרויקט שבו תלמידי כיתות י' וי"א יעברו הכשרה של שישה-שבעה מפגשים שתהפוך אותך ל'נאמני בעלי חיים' כחלק מהמחויבות החברתית שלהם. הם יסתובבו בעיר ויעשו הסברה לתושבים בעניין איסוף צואת הכלבים ויעלו למודעות גם את הבעייתיות של שחרור כלבים ללא השגחה ברחובות. בנוסף, הם יצוידו בקוראי צ'יפים וברגע שיפגשו כלב משוטט הם יוכלו לקרוא את הצ'יפ שלו, לתעד אותו ולדווח לווטרינר העירוני שיוכל להגיע למקום, לאתר את הבעלים ולחלק דוחות. זה ייתן מענה מאוד משמעותי לתופעה. בנוסף, הפרויקט ייתרום אלפי שעות של אנשים שיסתובבו בשטח ויעשו הסברה על חשיבות הניקיון והמחלות שיכולות להיגרם כתוצאה מאי איסוף הצואה ויחלקו פליירים. ההסברה היא חלק חשוב כי היא מביאה למודעות של התושבים שאם רואים כלב משוטט יש לצלם ולפתוח קריאה ב-106 והווטרינר מגיע ונותן מענה. יש לו רכב מיוחד והוא מגיע יחסית מהר, אוסף כלבים ומאתר את הבעלים. חשוב שהתושבים ידעו שגם הם השליחים שלנו. כרגע אנחנו עובדים על הקורס ובונים אותו בעזרת נציג מהמשרד להגנת הסביבה, הווטרינר וכל מיני מומחים ומאלפי כלבים. אנחנו נצא בקרוב עם פיילוט בבית ספר אחד או שניים בהרצליה ונראה איך זה עובד. המטרה היא להרחיב את זה לכל בתי הספר בעיר. אני מאוד מקווה שהפרויקט עם בני הנוער עם כל המעטפת הנוספת של הפיקוח ייתן מענה לבעיות ויהווה בשורה לערים אחרות. אני מקווה שהישועה תבוא מהרצליה. ממש עשיתי על זה דוקטורט ולא האמנתי כמה הסוגייה הזאת מורכבת".

בדקתם פתרונות אחרים?

"בדקנו מספר לא מבוטל של פתרונות, לדוגמה הקמת מאגר די.אן.איי של כלבים כדי לאתר כלבים שהצואה שלהם לא נאספה ולקנוס את בעליהם. ראינו שהטכנולוגיה הקיימת לא מספיק בשלה וזה גם עסק יקר. גם אם נשים את העלות בצד, יש שם מגבלה שלא ניתן להפריד בין אחים, כלומר הנתונים יהיו זהים לגבי כלבים אחים ולא יהיה ניתן לדעת בוודאות באיזה כלב מדובר. ברמה המשפטית יש בעיה עם המהלך הזה ולכן זה עוד לא בשל כדי להביא את זה לרמת היישום. בהתחלה חיפשתי מתנדב שיקים צוות כמו משמר שכונה רק משמר לבעלי חיים. לא מצאתי מישהו שייקח את זה על עצמו. בהחלט אם יצוץ מישהו כזה ויגיד שהוא רוצה להקים צוות כזה באחת השכונות אני הכי אשמח בעולם ואני מקווה שזה יקרה. אני מקווה שנקבל פניות רבות מתושבים ונוכל לפתוח קורסים ולהכשיר כמה שיותר נאמנים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. המוכיח בשער

    הרצליה ,עיר ללא רחמים
    בכניסות לגן ההולנדי ברחוב שטורמן יש שילוט מטעם העיריה, האוסר על כניסת כלבים. בעלי כלבים נכנסים לגינה למרות האיסור, עם כלבים משוחררים, וגם לא אוספים גמלים
    מיותר לציין שעל ההערות שלי לבעלי הכלבים, אני חוטף איומים מרומזים

  2. לנדמן

    כלבים גדולים משוטטים ללא רצועה וללא מחסום. הערות לא מתקבלות ולא נשמעות. המון צואה של כלבים שאף אחד לא מנקה. בבקשות לקשור את הכלב ולא לשחרר לבד אומרים שכבר עשו טובה שלקחו לאימוץ וזה דבר הכי טוב בחיים שעשו ובגלל זה יהיו בגן עדן.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר