שרון מישקובסקי ואביב. צילום עזרא לוי
שרון מישקובסקי ובנה אביב. צילום עזרא לוי

המאבק של אמא של אביב: תנו לכלבים הטיפוליים לנצח

היא אמא של אביב שעל הספקטרום האוטיסטי והקימה את קבוצת הורים מיוחדים הרצליה. עכשיו לשרון מישקובסקי יש מטרה חדשה: לקבל הכרה מהמדינה בזכותם של ילדים עם צרכים מיוחדים לסבסוד עבור כלבים טיפוליים. ראיון

פורסם בתאריך: 21.2.20 08:40

מגיל שש היא חלמה להיות וטרינרית, תמיד היו כלבים בסביבתה, היא דאגה לכל חתול עזוב וגידלה כמה חתולים במסתור כי לא הרשו לה להכניסם הביתה, הגנה על שיירות של נמלים בגופה מפני גלגלי האופניים של ילדי השכונה והשיבה חלזונות לשיח מבטחים, פן יירמסו במגפי החורף של אחד הילדים. לאחר כ-40 שנה שרון מישקובסקי, בת 48, אמא לנער אוטיסט ויזמית חברתית בתחום הצרכים המיוחדים, מגשימה את החלום שלה לשלב בין אנשים עם צרכים מיוחדים לבין בעלי חיים. לפני כחודשיים היא הצטרפה למיזם “כלבים שעושים טוב”, שבו מכשירים כלבים טיפוליים כדי לסייע לאנשים וילדים עם צרכים מיוחדים להתמודד עם קשיים מגוונים. תפקידה במיזם הוא ניהול קהילה ופיתוח משאבים והיא שואפת לקדם את הכלבנות הטיפולית כצורך מוכר ומסובסד על ידי המדינה, כפי שקורה במדינות אחרות בעולם, ובכך לעשות שינוי חברתי אמיתי שיקל על החיים של בעלי צרכים מיוחדים הרוויים בקשיים.

“תמיד בעלי חיים ליוו את חיי ובעיקר כלבים”, מספרת מישקובסקי, “רציתי להיות וטרינרית אבל זה לא צלח לצערי כי לא יכולתי להרשות לעצמי מבחינה כלכלית. לא היה לי גב כלכלי ומימנתי לעצמי את הלימודים והמעונות ולימודי רפואה הם תובעניים מכדי שאפשר יהיה לעבוד בהיקף גדול מספיק כדי לממן את שכר הלימוד והמחייה. החלטתי לוותר ובמקום זה עשיתי תואר ראשון במדעי בעלי החיים בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, שני תארים שניים – אחד בביוכימיה מאוניברסיטת תל אביב ואחד במינהל עסקים מאוניברסיטת באר שבע ודוקטורט במדעים באוניברסיטת תל אביב שאותו לא סיימתי. אולי זה יצא לטובה כי לפעמים כרופא וטרינר אתה נדרש לעשות דברים שמכאיבים לחיה ולבוא במגע עם בעלים שלא מטפלים כראוי בחיות שלהם. מאוד קשה לי עם זה כאוהבת חיות”.

מה שינה את הכיוון שלך בחיים?

“כשהייתי בת 35 נולד בני הבכור אביב, כיום בן 15.5. רק כעבור שנתיים הוא אובחן על הספקטרום האוטיסטי. ניסיתי מאוד להיאחז בחיים שהיו לי עד האבחון, המשכתי בדוקטורט שלי במדעים ולמרות שהחיים סבבו סביב הטיפולים של אביב נלחמתי להמשיך לנהל את החיים כרגיל. ההתעסקות שלי עם העולם של הצרכים המיוחדים נולדה עם לידתו של הבן שלי איתמר, כיום בן 11. אחרי שאיתמר נולד עזבתי את הדוקטורט שלי ולאט לאט חלחל אצלי האבחון של אביב. בהתחלה ניסיתי להתאים אותו אלינו, אבל מהר מאוד הבנתי שזה לא עובד ושאם אני רוצה להיות חלק מהעולם שלו אני צריכה להתאים את עצמי ואת העולם שלנו אליו ולכל בעלי המוגבלויות. אחרי שאביב היה מסודר במסגרת ובטיפולים התחלתי לחשוב מה אני רוצה לעשות עם אירוע החיים שקרה לי. התחלתי להעמיק את הידע שלי בתחום הצרכים המיוחדים, הלכתי להרצאות וכנסים והייתי מסכמת אותם ומפיצה להורים אחרים כדי שגם להם יהיה את הידע הזה. לפני שמונה שנים הקמתי את קבוצת הורים מיוחדים הרצליה, התנדבתי באלו”ט ובארגון קשר ועשיתי קורס סיוע טיפולי בעזרת בעלי חיים. כך נכנסתי בעצם לעולם שאני מאוד מתחברת אליו – העולם של האנשים עם צרכים מיוחדים והמשפחות שלהם. כיום אני מנחה קבוצות ומעבירה הרצאות וסדנאות עבור משפחות שבהן יש בעלי צרכים מיוחדים ומתנדבת ב’כלבים שעושים טוב’”.

איך התגלגלת למיזם “כלבים שעושים טוב”?

“לפני כמה שנים השתתפתי בסדנה של ‘כלבים שעושים טוב’ שבה למדנו כיצד לאלף את הכלב המשפחתי לטובת צורכי הילד עם הצרכים המיוחדים והמשפחה שלו, סדנה שנערכה עבור הורים מיוחדים הרצליה. אני זוכרת שאמרתי לעצמי ‘איזה כיף להם. הם חיים את החלום’. גם כלבים וגם אנשים עם מוגבלויות. בדיוק הייתי בשלבי סיום של לימודי טיפול בעזרת בעלי חיים ועוד לא ידעתי מה אני עושה עם זה אז. לפני כמה חודשים חברה אמרה שאני חייבת להכיר את האנשים מאחורי המיזם וגם להם אמרה שהם חייבים להכיר אותי. היא בעצם עשתה שידוך ולפני כחודשיים היא סידרה לנו בליינד דייט והיה קליק ממבט ראשון והתחברנו. אני זאת שמובילה בהתנדבות את תחום הקהילה והמשפחות בתוך הארגון ובונה את הקהילה שמתעניינת בזה ורוצה להתנסות, להתפתח ולהכיר את התחום הזה”.

גייסת את הכלבה המשפחתית כדי לטפל בבן שלך?

“למדתי בסדנה איך לאלף את הכלבה שלנו טולה בשביל לתת תמיכה לאביב. לצערי, לאביב יש בעיה תחושתית ולא נעים לו לגעת בפרווה של כלב. מפריע לו הרוק שלהם אז פחות הלך לנו עם זה. הכלבה שלנו יודעת ללכת עם אביב לטיול בקצב שלו, בלי הכשרה מיוחדת, ואביב למד בזכותה להיות רגיש לצרכים שלה ואם היא נעצרת להסתכל על משהו, הוא מסתכל ומחכה לה וזה יוצר אצלו קשב לאחר”.

אביב. צילום עזרא לוי

אביב. צילום עזרא לוי

אז מה זה בעצם המיזם הזה?

“המיזם ‘כלבים שעושים טוב’ מאפשר לכלב להיות לילד עם צרכים מיוחדים הרבה יותר מחבר. הוא מציע התערבויות טיפוליות הנעזרות בכלבים בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים בדגש על הספקטרום האוטיסטי. אנו מציעים שלוש תוכניות של התערבות טיפולית שנעזרת בכלבים שנותנות מענה לצרכים השונים של ילדים מיוחדים ובני משפחותיהם. הראשונה היא תוכנית ‘כלבי שירות’, שבדומה לכלבי נחיה לעיוורים, מלווים את הילד לאורך כל שעות היממה והוכשרו כדי לסייע לו בסוגיות הנוגעות למגבלתו הספציפית, אם זה יצירת וקבלת מגע, עידוד תקשורת והיות הכלב סוכן חיברות, סיוע לבניית ביטחון עצמי, עידוד שליטה עצמית וצמצום התנהגויות מאתגרות, הפגת בדידות, מניעת ניסיונות התאבדות, תמיכה בטיפול בדיכאון ובהתקפי חרדה. בקרב ילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי הכלב גם שומר על ביטחון הילד ומונע ממנו לברוח או לשוטט. הצוות המקצועי עוזר למשפחה לבחור גור בהתאם לצורך של הילד ולצרכיה, לאחר מכן הכלב עובר אימון וכך גם הצמד כלב-ילד וההורה המנחה. תהליך ההכשרה אורך כשנה וחצי-שנתיים.

“אך לא כל ילד זקוק לכלב שירות, גם לכלבי משפחה יש תרומה אדירה לילדים על הספקטרום. כלבי משפחה הם זמינים, נגישים יותר וההכשרה שלהם פשוטה, זולה, קלה יחסית ויכולה להתבצע על ידי ההורים ולא על ידי מאלפים או גופים אחרים. הכלבים מסייעים לילד בעצם נוכחותם ובאמצעות אימון קל בלבד הם יכולים לייצר שינוי משמעותי ולהקל על הסימפטומים של הילד על הספקטרום. מתוך ההבנה הזאת נולדה התוכנית השנייה ‘כלבי משפחה’ המיועדת למשפחות שבבעלותן כלב ורוצות להתאימו לצורכי הילד ולצורכיהן או כאלו השוקלות לאמץ כלב. למשפחות המעוניינות לאמץ כלב הצוות המקצועי שלנו מסייע בתהליך מציאת כלב המתאים לצורכי המשפחה והילד הספציפי, אם זה דרך עמותות המוסרות כלבים לאימוץ או רכישת כלב, למשל כלב שנפל מתוכנית ההכשרה של בית עובד שמכשירים כלבי נחיה. כחלק מהתוכנית אנו מציעים סדנה המורכבת משלושה מפגשים של שלוש שעות, הכוללים הדרכה פרונטלית, דיונים והתנסות עם הכלבים שלנו – פיפא ובילי מסוג בורדר קולי. הסדנה, המבוססת על תוכנית PAWS של העמותה הבריטית ‘Dogs For Good’, מנחה ומלווה משפחות עם ילדים אוטיסטים בגילאי 16-3 באילוף הכלב הפרטי שלהם והתאמתו לצורכי הילד והמשפחה. בני המשפחה לומדים בסדנה איך כלב יכול להקל על הסימפטומים של ילד על הספקטרום האוטיסטי, כיצד מגדלים ודואגים לבריאות ורווחת הכלב, כיצד מאמנים כלב בהתאמה לצרכים של הילד וכיצד בוחרים כלב המתאים למשפחה עם ילד על הספקטרום האוטיסטי. בתום הסדנה מתאפשר המשך הדרכה וליווי פרטניים על ידי הצוות. יש גם אפשרות להשאיר את הכלב בפנסיון הצמוד למקום שלנו במושב עדנים הסמוך להוד השרון ואנחנו מכשירים אותו באופן אינטנסיבי במשך חודש לפחות, או שהמשפחה מגיעה איתו כמה פעמים בשבוע להכשרה לתקופה ארוכה יותר. התהליך הוא מודולרי שמותאם למשפחה ולצרכיה כמו גם לאחים של אותו הילד שחשוב שיהיה להם חיבור טוב עם הכלב.

“התוכנית השלישית היא ‘כלבי תרפיה’ שמכשירה כלבים במטרה לסייע לאיש טיפול כגון פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק ועוד. אנו מציעים שילוב כלב תרפיה במפגשים טיפוליים המונחים על ידי אנשי מקצוע טיפולי. זוהי אופציה המתאימה למשפחות שאינן מעוניינות להחזיק כלב בבית או לא בטוחות אם כלב ישתלב בחיי המשפחה והילד ולכן רוצות להתנסות באופן הדרגתי בחשיפה לכלב. הצוות המקצועי שלנו השתתף בכנס וסדנה מטעם ‘מרכז סילבר’ בזאגרב שבקרואטיה ועבר הכשרה בטיפול ייחודי בשילוב כלבים ב—SPD (Sensory Processing Disorder) קושי בויסות חושי המאפיין בין היתר ילדים על הספקטרום”.

איך נולד המיזם?

“המיזם נולד לפני ארבע שנים וחצי והוא בדרך להפוך לעמותה. הוא החל במערכת יחסים מיוחדת ומפתיעה בין ד”ר יוכי בן-נון ז”ל, פסיכולוגית רפואית והתפתחותית בכירה ואמה של אלה בן-נון שהיא ממייסדי המיזם וכיום המנכ”לית שלו, לבין ג’יני, כלבתה של אלה. יוכי חששה מאוד מכלבים ולא היתה מוכנה לשום צורה של מגע איתם עד שפגשה את ג’יני, כלבת ג’ק ראסל מעורבת שהיתה אז בת שנה, חרדתית ובעלת עבר קשה שכלל התעללות והזנחה. אז החל ביניהן סיפור אהבה מהסרטים. אלה צפתה בשינוי העצום שחל באמה בעקבות הקשר עם הכלבה והבינה את הכוח הטיפולי הרב שיש לכלבים על בני אדם. כך, יחד עם אמה, החלה אלה לחקור את התחום באופן מקצועי, לקרוא מחקרים אקדמיים ולהכיר יוזמות שונות המתקיימות בנושא זה במקומות שונים בעולם, דבר שהוביל להיכרות ולמיסוד שיתוף פעולה עם עמותת ‘Dogs for Good’. יוכי נפטרה לפני מספר שנים ואלה המשיכה את המיזם בלעדיה וגייסה לשורותיו, בהתנדבות, צוות מולטידיסיפלינרי של חברים שהכירו את יוכי והזדהו עם רצונה של אלה להנציח בדרך זו את פועלה ומורשתה של אמה: ד”ר עופר צדוק – וטרינר ותיק, בעל המרכז הוטרינרי ברעננה, אסף ברלר – מדריך כלבנות טיפולית, כלבי עזר ומאלף טיפולי, בוגר יחידת “עוקץ”, עינת הרף-כשדאי שהיא פסיכולוגית התפתחותית, מדריכה, פסיכולוגית אחראית המכון להתפתחות הילד בבית החולים מאיר, שהחליפה את יוכי עם פרישתה ואני, אחראית על ניהול הקהילה ופיתוח משאבים”.

בשורה העליונה, מימין: ד"ר עופר צדוק, אסף ברלר, ד"ר עינת הרף כשדאי. בשורה התחתונה, מימין: אלה בן-נון ושרון מישקובסקי. הכלבים (מימין): ג'יני, פיפא, בילי וטולה

בשורה העליונה, מימין: ד"ר עופר צדוק, אסף ברלר, ד"ר עינת הרף כשדאי. בשורה התחתונה, מימין: אלה בן-נון ושרון מישקובסקי.
הכלבים (מימין): ג'יני, פיפא, בילי וטולה

מה החדשנות של המיזם?

“’כלבים שעושים טוב’ רואה בהורים את סוכן הטיפול העיקרי והמשמעותי ביותר עבור בנם או בתם. באמצעות תוכנית המדריכה את ההורים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים בתחומי טיפול שונים, הללו יכולים לפתח את יכולתם לקדם את ילדם לכדי מימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בו. כך, להתערבות טיפולית בעזרת כלבים עם ילדים מיוחדים יש היבטים ייחודיים באספקט ההורי והמשפחתי: היא מייצרת העצמה הורית בעקבות השתתפות פעילה של ההורים בתהליך הטיפולי ומגדילה את תחושת השליטה שלהם במצב ובכך מגבירה חוסן אישי ומשפחתי. בנוסף, בימים אלו אנחנו עומדים בפתחו של מחקר רפואי ייחודי ופורץ דרך ברמה העולמית בשיתוף ובמימון מכבי שירותי בריאות המבוסס על תוכנית כלבי המשפחה. המחקר, שייעשה בשיתוף אוניברסיטת חיפה, יעסוק בהשפעת שינה עם כלב על דפוסי השינה הפיזיולוגים של ילדים על הספקטרום האוטיסטי”.

מה החזון שלכם?

“החזון שלנו הוא הטמעת תחום כלבי התרפיה, השירות והמשפחה במערכי הטיפול המוכרים על ידי הממסד הרפואי והטיפולי בישראל לפי מודלים קיימים במדינות כמו ארצות הברית ואנגליה. בישראל כיום רק כלבי נחיה לעיוורים מעל גיל 18 זוכים להכרה ולסבסוד על ידי הממסד הן ברכישת הכלב ובאילופו והן בהחזקתו. עלות הכלב, אילופו והכשרתו יכולה להגיע למאות אלפי שקלים. לצערנו, בעלי מוגבלויות אחרות ובכלל ילדים לא זוכים להכרה הזאת ויש פה אפליה. על פי מחקרים בעולם, כלבי שירות, תרפיה ומשפחה מסייעים לילדים על הספקטרום האוטיסטי בעצם נוכחותם, מקלים על הסימפטומים שלהם, משפרים את תפקוד ואיכות החיים שלהם ושל משפחתם. לצערנו, כל תחום ההתערבות הטיפולית בעזרת כלבים בארץ עדיין בחיתוליו, בפיגור אדיר בהשוואה לשאר העולם המערבי. מעבר לשירותים שאנחנו נותנים מטרתנו היא לקדם חקיקה והכרה של המדינה בכלבנות טיפולית עבור בעלי צרכים מיוחדים”.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר