מימין לשמאל: איתי גולדשטיין, עדי גלוסקא, יונתן יעקובוביץ וד"ר יוני קליין
מימין לשמאל: איתי גולדשטיין, עדי גלוסקא, יונתן יעקובוביץ וד"ר יוני קליין

הפגנה בחופים והפצת סרטונים: המאבק בשוברי הגלים החדשים בהרצליה תופס תאוצה

פעילים נגד תוכנית העירייה להקמת שוברי הגלים החלו לצלם סרטוני הסברה ומתכננים הפגנה עם פתיחת עונת הרחצה. "אם נצטרך נחסום את העבודות בגופנו", אומר אחד ממובילי המאבק חבר המועצה יונתן יעקובוביץ'. המתכנן הסביבתי דני עמיר: "החופים הפכו לצרים ושוברי הגלים הם הפתרון"

פורסם בתאריך: 25.2.20 08:05

המאבק בשוברי הגלים החדשים שמתכננת עיריית הרצליה להקים מול חופי הרצליה תופס תאוצה. קבוצה של מתנגדים לפרויקט החלה לצלם תכנים המסבירים את הבעיה בשוברי הגלים ותומכים בטענותיהם והצעתם החלופית. במקביל, מתכננים המתנגדים לקיים הפגנה בחופי העיר עם פתיחת עונת הרחצה. אחד ממובילי המאבק הוא חבר המועצה עו"ד יונתן יעקובוביץ מסיעת "קהילה, צעירים וסביבה נטו", שדוגל בהזנת חול בחופים כפתרון לגריעת החול והצרת החופים הצפוניים למרינה הרצליה, תהליך שנוצר כתוצאה מבנייתה בשנות ה-90.

התרשימים נחשפים: העירייה מתכננת להקים רצף צפוף של שוברי גלים לאורך חופי הרצליה

לפני כמה שבועות התכנסו כמה פעילים נגד שוברי הגלים – בהם יעקובוביץ, יוני קליין שהוא רופא וגולש בינלאומי, עדי גלוסקא, פיזיותרפיסט ולשעבר אלוף ישראל בגלישת גלים, איתי גולדשטיין, גולש ובעל חברה לצילום ולעריכת תוכן, גרג קופלס, עמרי ורדי, יניב רובין, יוני שהרבני ואביאל שמש – והחליטו להקים צוותי פעולה ולצאת למאבק בשוברי הגלים. לטענתם, שוברי הגלים יגרמו לפגיעה בחופים הצפוניים אליהם ולגריעת חול בהם ולסכנת מערבולות וטביעה בתפר שבין פתח השובר והים. כמו גם לפגיעה בפעילויות הספורט כמו שיט סירות וגלישת גלים שלא יכולים להתקיים במקום שיש שוברי גלים. דבר נוסף הוא הפסולת הרבה שמצטברת על שוברי הגלים.

ישיבה של צוותי הפעולה נגד שוברי הגלים בהרצליה. מימין לשמאל: אביאל שמש, יוני שהרבני, יניב רובין, עמרי ורדי, יונתן יעקובוביץ וגרג קופלס

ישיבה של צוות הפעולה נגד שוברי הגלים בהרצליה. מימין לשמאל: אביאל שמש, יוני שהרבני, יניב רובין, עמרי ורדי, יונתן יעקובוביץ וגרג קופלס

נזכיר שלפני כחודש וחצי פרסמה עיריית הרצליה תוכנית להקמת שישה שוברי גלים שמטרתם למנוע את התמוטטות המצוקים וגריעת החול בחופים שגורם להצרתם. שוברי הגלים המתוכננים אמורים להיות מוקמים מול חופי הים ולעומק רב יותר מאשר שלושת שוברי הגלים הוותיקים מול חופי אכדיה. לפי התוכנית קו החוף של הרצליה יהיה רצוף בשוברי גלים, החל מחופי אכדיה, שם יש היום שלושה שוברי גלים, ועד חוף סידנא עלי.

"אנחנו לא ניתן לשוברי הגלים לקום מול חופי הרצליה", אומר יעקובוביץ, "אם נצטרך נחסום את העבודות בגופנו – נעמוד על החוף בשרשרת אנושית ולא נאפשר לטרקטורים לבנות את שוברי הגלים. לפני כמה שבועות הקמנו צוות פעולה שמונה כמה עשרות אנשים שרובם מהרצליה וחילקנו תפקידים. אנחנו בונים עכשיו מעין נייר עמדה באמצעות הסרטונים שאנחנו מצלמים. אנחנו מתחילים לצלם עכשיו המון תכנים כדי להסביר את הבעיה בשוברי הגלים ולתת רעיונות אחרים ולהסביר מדוע הם טובים יותר. אנחנו נפגשים עם מומחים שונים מהטכניון בנוגע להזנות החול שנעשו בארץ וגם עם מומחים בקשר לפרויקט הגיאו טיוב (שובר גלים תת-מימי) באשקלון ובתל אביב. אנחנו גם מצלמים את העובדות בשטח – אם זה באשקלון ששם יש שוברי גלים כיום וששם נעשתה הזנת חול ואם זה שינוע החול מהמזח הדרומי במרינה באשדוד אל המזח הצפוני באמצעות דוברה וגם בקשר להזנות החול שבוצעו בקריית חיים. אנחנו נתחיל לגייס תרומות לפעילות שלנו באמצעות העמותה לקידום הגלישה בהרצליה שפועלת כמה שנים כדי לקדם את הספורט הימי ושימור של הסביבה החופית בעיר. אנחנו מתכוונים לקיים הפגנה נגד שוברי הגלים עם פתיחת עונת הרחצה – תהלוכה שתצא מחוף הצוק עד חוף סידנא עלי. זו תהיה גם תהלוכת מחאה וגם הסברה. אנחנו מקיימים קשר שוטף עם מספר גורמים מקצועיים בקשר לפתרון שאנחנו רוצים לקדם – הזנת חולות ואנחנו נמצאים בקשר עם העמותות שפועלות בתחום".

יעקובוביץ' מוסיף: "לאלה המתנגדים לפתרון שלנו שהוא הזנת חול יש שתי טענות עיקריות נגדה – העלות של התהליך ומקור החול. לבעיית העלויות הגבוהות של תהליך הזנת חול יש לי פתרון והוא להקצות לכך כסף מההכנסות של המרינה. לבעיה השנייה גם יש לי פתרון – בגלל שבנו את המרינה וחופי אכדיה כפי שבנו אותם נתקע שם המון חול. בסופו של דבר זה משחק סכום אפס – אם חסר גרגר של חול בסידנא עלי הוא נמצא במקום אחר, הוא לא נעלם, הוא נמצא בחוף אכדיה ובמרינה. אז למה לא להעביר מעודף החול שנצבר שם לחופים האחרים? מעניין אותי לשאול את המתכנן הסביבתי דני עמיר שהוא חלק מצוות התכנון של תוכנית החופים בעירייה האם הם אי פעם בדקו כמה חול נאגר במרינה ובשוברי הגלים מאז שבנו אותם. אני בטוח שהם לא בדקו את זה ושהתשובה היא מאות רבים של קובים".

המתכנן הסביבתי דני עמיר, שהינו חלק מצוות תכנון גדול בעירייה שעוסק בתוכנית החופים, מרכז את הנושאים הפיזיים והסביבתיים ועורך את תסקיר של ההשפעה של התוכנית על הסביבה, הסביר לפני כחודש וחצי לצומת השרון מדוע המליץ לעיריית הרצליה על הפתרון של שוברי גלים. "הרקע לתוכנית הוא שאחרי הקמת מרינה הרצליה בתחילת שנות ה-90 נוצרה גריעה גדולה מאוד בחופים הצפוניים של הרצליה והם נהיו מאוד צרים וחלק גדול מהחול נעלם ואחת המטרות של התוכנית היא לשקם את החופים. החופים שמצפון לשוברי הגלים של המרינה הפכו למאוד צרים ואי אפשר להנגיש אותם כמעט, אי אפשר ליצור בהם חופי רחצה מוכרזים ואי אפשר לתת שירותים לציבור. אי אפשר לייצר מענה לביקוש המאוד גדול של הציבור לחופי רחצה. בנוסף לזה, מכיוון שהחופים נהיו מאוד צרים הסינרגיה של הגלים עובדת הרבה יותר חזק על המצוק והסיכון להתמוטטות שלו והסיכון של נופשים בחוף הוא יותר גדול. זה אחד הנושאים שהתוכנית באה לתת להם מענה והפתרון שנבחר הוא שוברי גלים".

עוד מציין עמיר כי כשבונים שוברי גלים "יש מגוון גדול של שיקולים שצריך לאזן ביניהם ובזה למעשה עוסקת התוכנית. כמובן שיש גם שיקול מרכזי של שמירת טבע ושמירת המערכת האקולוגית. בעיקרון שוברי גלים יכולים ליצור הפרעה לגולשי גלים ויכולים גם ליצור הזדמנויות באיזורים מסוימים". לגבי הטענות ששוברי הגלים מגבירים את הטביעה של הרוחצים באיזור הוא אומר: "אני לא הצלחתי לזהות אמירה חד-משמעית שיש יותר טביעות בחופים עם שוברי גלים. זה יוצר במקומות מסוימים הפרעות אבל אין נתונים שמראים שיש יותר טביעות בחופים עם שוברי גלים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ישר כח כל הכבוד לא ניתן להרוס את חופי ישראל !

  2. אורי

    מר עמיר ושו"ת. כשהילדים והנכדים שלי ירדו לחוף הרצליה בערב קייצי כלשהו ביוני 2040 הם עדיין ייראו את השמש נעלמת באופק כחול ונקי – על אפכם, על חמתכם ועל שוברייכם ההזויים.

  3. יוסי ד.

    כשבנו את מגדלי עזריאלי קמה צעקה שיהיה פקק בלתי נסבל באיילון. לכן לא בנו את המגדל השלישי. לאחר זמן התברר שכל הצעקנים לא צדקו ואז בנו את המגדל השלישי.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר