מימין לשמאל: מאי, אריאל, אלה ועומרי אקוניס
מימין לשמאל: מאי, אריאל, אלה ועומרי אקוניס

כדורסל או כדורגל? הספר החדש של עומרי אקוניס, אח של אופיר, ילמד את הילדים שלכם על דמוקרטיה

גיבורי הספר של אקוניס - בעבר יועצו של ראש הממשלה ומנהל מרכז הצעירים של הרצליה, מתווכחים באיזה משחק לשחק והגננת ישראלה מציעה לערוך בחירות עם תעמולה וקלפי. ומה חושב הסופר על האפשרות לבחירות רביעיות בעולם המבוגרים?

פורסם בתאריך: 2.3.20 14:54

יש מי שדווקא מערכות הבחירות החוזרות בשנה האחרונה היוו לו השראה לכתוב ספר לילדים על דמוקרטיה. אותו אדם הוא עומרי אקוניס שבימים אלה השיק את ספרו "דמוקרטיית הילדים" בהוצאת ספרי ניב. אקוניס, בן 35, נשוי למאי ואב לאריאל, בת 3, ואלה, בת שנה וחצי, גדל בתל אביב, התגורר עד הקיץ האחרון בהרצליה ועכשיו הוא מתגורר בכפר שמריהו. אם שם משפחתו מצלצל לכם מוכר זה לא מקרי כי הוא אחיו של שר המדע והטכנולוגיה לשעבר ושר הרווחה בחודשיים האחרונים אופיר אקוניס.

עומרי היה במגזר הציבורי במשך שנים רבות, היה רכז צעירי הליכוד, יועץ פוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשך כשנתיים עד סוף מושב הקיץ של 2018 ואף התמודד לרשימת הליכוד לכנסת בפריימריז של מפלגת הליכוד לקראת מערכת הבחירות הראשונה שהיתה באפריל האחרון. הוא גם היה מנהל מרכז הצעירים של עיריית הרצליה – "המרפסת" במשך ארבע שנים וחצי וכיום הוא מקדם את ספר הביכורים שלו.

אקוניס מספר כי לא חלם להיות סופר ואף פעם לא כתב למגירה אך בהשראת חינוך בנותיו, עולמו הפוליטי והניסיון במגזר הציבורי הוא החליט לכתוב ספר חינוכי ערכי ללא שיוך פוליטי שכל אחד בישראל יוכל להתחבר אליו. "באוקטובר האחרון, כמדי בוקר, נסעתי ברכב ושמעתי ברדיו תוכנית אקטואליה שבה התקיים ראיון עם הסופרת גלילה רון-פדר-עמית שגדלתי על ספריה", מספר אקוניס, "בדיוק מלאו לה 70 שנה והיא סיפרה על הספרים שלה, הכתיבה שלה והרעיונות שלה. הראיון ריתק אותי והשאיר בי רושם עז של כתיבה לגיל צעיר. במשך כל היום הראיון הדהד לי בראש וכשהגעתי בערב הביתה פתחתי את המחשב והתחלתי לכתוב את שהיה בראשי. כבר אז הבנו שהבחירות שוב לא הוכרעו ואולי יהיו עוד בחירות וזה מאוד העסיק אותי וחשבתי להשתמש בזה למטרה חינוכית. הכתיבה מאוד זרמה לי. באופן טבעי חיברתי את עולם התוכן שלי, ההיכרות העמוקה שלי עם דמוקרטיה, בחירות והמגזר הציבורי פוליטי בישראל, עם עולם התוכן של הבנות שלי, שהן והחינוך שלהן הפכו לחלק עיקרי וחשוב בחיי בשנים האחרונות, תוך כדי שאני משלב מושגים מעולם המבוגרים עם מושגים ושפה מעולם הילדים כשבסיפור משולבים גם חרוזים. הדמויות מבוססות מציאות והשמות של הילדים הם השמות של הבנות שלי והאחיינים שלי. יש אלמנטים בספר שנלקחו מבנותיי ובעיקר מבתי הבכורה אריאל – גן הילדים והפעילות היצירתית והחווייתית שעושים שם וארמון הזהב שבגן. בחרתי גם באלמנטים ישראלים של המדינה, בגן צבר ובגננת ישראלה בהשראת אהבת המולדת והציונות".

עומרי אקוניס

עומרי אקוניס והספר

מהי עלילת הספר?

"הספר מגולל את סיפורם של דור ודורון, חברים ותלמידים בגן צבר, שפותחים את השבוע החדש בוויכוח קטן – באיזה משחק לשחק, כדורגל או כדורסל? ישראלה הגננת ערה לוויכוח בפינת הכדורים ומציעה להם לפתור את הבעיה 'כמו הגדולים', באמצעות הצבעה דמוקרטית והליך בחירות, כולל תעמולת בחירות וקלפי מאחורי פרגוד. בבחירות ישתתפו כל חברות וחברי הגן, החל משלב ההכנות, דרך ההצבעה בקלפי ועד למציאת הפתרון היצירתי שסופו באחדות מכיוון שגם כאן כמו בשתי מערכות הבחירות הקודמות בארץ – אין הכרעה. הספר מסביר בשפה של הילדים על עולם הדמוקרטיה ומהן בחירות, חברות, עבודת צוות, פשרה, קבלת רצון האחר, קבלת החלטות תוך שיתוף פעולה בין הילדים, אחדות והתנדבות. מטרתו העיקרית היא להקנות לילדים כלים חינוכיים ולהנגיש להם את המושג דמוקרטיה ואת העיקרון הראשי בה – בחירות חופשיות בהן הרוב קובע".

מתי החלטת להוציא לאור את הספר?

"באותו סוף השבוע שיתפתי את הטקסט עם חברים וקרובי משפחה ממעגלים מאוד קרובים והם אמרו שיש לו פוטנציאל. לאחר מכן שיפרתי את הטקסט וכשהרגשתי שהוא מוכן, אחרי שבוע-עשרה ימים, החלטתי לגשת להוצאות ספרים ולבדוק עם גורמים מקצועיים ומוסמכים האם הטקסט הזה טוב ולבחון את האפשרות להוציא לאור את הטקסט כספר ילדים. כשהגעתי להוצאת ספרי ניב מהרגע הראשון הרגשתי שנכנסתי למשפחה. בנוסף, זאת ההוצאה לאור הגדולה בארץ במימון המחבר, המוציאה כ-350 כותרים בשנה שחלקם הפכו לרבי מכר. אני מאוד מאמין בספר מודפס ולא דיגיטלי. זו חוויה אחרת ואני חושב שצריך להיות קצת נתק מהמסכים שכולנו מחוברים אליהם. עשיתי גם ניסוי כלים על הבת הגדולה שלי אריאל. הקראתי לה את הספר לפני שיצא לאור וכשראיתי שזה מעניין אותה אמרתי לעצמי שיש לאן להתקדם עם קהל היעד האמיתי. היום היא כבר מצטטת משפטים מהספר, מראה לי איך מצביעים וממש חיה אותו.

"כולם יכולים להתחבר לספר ללא קשר לעמדה הפוליטית שלהם מכיוון שכולם חיים את הפוליטיקה בצורה זו או אחרת. הספר מיועד לבני שנתיים עד שמונה שנים ואני חושב שהוא מתאים לילדים מהרגע שהם מתחילים להבין את השפה העברית ולעשות חיבורים בין דברים. אמנם מודעות פוליטית מפתחים עם השנים אבל מודעות לדמוקרטיה ובחירות מתחילה בגיל מאוד צעיר ואנו חיים אותה בכל יום דרך אלמנטים שונים בחיים – הרוב קובע וגם המפסידים לוקחים חלק במשחק ולכל אחד יש קול שווה".

אני מבינה שאתה מתכוון להציע את הספר למשרד החינוך כדי שיהיה חלק מתוכנית הלימודים. 

"אם אכן יש מחסור בספר שמסביר לילדים על מושגי היסוד של הדמוקרטיה כמו בחירות אז הספר יכול לסייע מאוד למערכת החינוך הרשמית, להורים ולבני משפחה להסביר את הדבר שאנחנו נמצאים בו עכשיו ובכלל. הרעיון להוציא את הספר לאור גם נולד מתוך שיחה שלי עם חבר טוב שהוא מורה במערכת החינוך ואמר שיש לספר פוטנציאל רב. אחת המטרות שלי היא להציג בפני גורמים מקצועיים במשרד החינוך את הספר ולנסות להכניסו למערכת החינוך ובכלל להכניסו לכל פלטפורמה חינוכית שהיא כדי שיגיע לכל ילדי ישראל. אני מקווה שאני אצליח בזה. אני מתכנן כמובן גם סדנאות והרצאות ולשלב את הספר והתוכן שבו עם תכנים חינוכיים שמעבר לספר".

מה אחיך אופיר חושב על הספר?

"הוא מאוד תומך. הוא, כמו כל המשפחה, חושב שהספר ממש טוב והוא התלהב מהתוכן, מהאיורים ומהרעיון של ללכת עם הספר בפרונט ולהוציא לאור ספר ילדים שהמטרה שלו חינוכית".

האם יש לך כבר תכנון לעוד ספר?

"לא כרגע, בניגוד לרוב הסופרים אין לי תכנון כזה. אם הספר הזה יצליח, יכול להיות שאגע בתחומים אחרים מעולם המבוגרים במטרה להנגיש אותם לילדים".

מה החלום שלך?

"חלום רחוק שלי הוא שהספר יראה אור בשפות אחרות במדינות כמו אנגליה וצרפת, שבהן מערכת הבחירות היא דומה לשלנו. החלום הגדול שלי הוא להמשיך לעשות טוב לציבור בישראל בדרכים שלי".

אתה חושב שיהיו בחירות רביעיות?

"אני לא נביא אבל אני מסתכל על הנתונים כמו כולם ונראה שרוב הציבור נשאר בעמדותיו ולכן קיים סיכוי שכזה שיהיו בחירות רביעיות. אני מסכים עם רוב הציבור בישראל שהיו יותר מדי מערכות בחירות בשנה האחרונה ומקווה שבכל זאת תהיה הכרעה הפעם. ביום הבחירות אני אלך עם הבנות ועם הספר שלי לקלפי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר