משה פדלון. צילום עזרא לוי

העסקים שבמשבר, הביקורת על הממשלה והמסר לתושבים: משה פדלון בראיון חג מיוחד

ראש עיריית הרצליה מדבר על על התוכניות שנעצרו, על מכונות ההנשמה שהצליח לגייס בסיוע התושבים ועל היום שאחרי הקורונה. "חישבו חיובי והיו אופטימיים. יחד נעבור את זה", הוא אומר

פורסם בתאריך: 7.4.20 08:27

בהרצליה יותר מ-80 חולי קורונה מאומתים ומאות תושבים נמצאים בבידוד. רובם המוחלט של העסקים הפרטיים בעיר סגור, ואחוזי האבטלה בעיר זינקו בחודש מרץ ליותר מ-19 אחוז. ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, מתמודד בימים אלה עם אחד האתגרים הגדולים ביותר שידעה העיר מאז ומעולם. בראיון מיוחד לקראת החג הוא מספר על ההתמודדות שלו עם המצב המורכב.

"לפני כשלושה שבועות, עם תחילת משבר הקורונה, חזיתי את הנולד וזיהיתי את הבעיה והצרכים שצפויים בעיר וכתבתי אצלי את הכל בגדול על הלוח שבמשרדי", מספר פדלון, "הגעתי עד לרמה של קריסה של בתי האבות בעיר. כשהיתה עליית מדרגה שחררתי את החבל ואת כל המערכות לעבודה. החלטתי להפוך את העירייה למרכז שליטה עירוני שיהיו בו חמישה מכלולים: רווחה, בריאות, ביטחון, תחזוקה וניקיון, חינוך פורמלי וחינוך בלתי פורמלי. גם הגדרתי לכל גופי העירייה 13 משימות שהייתי רוצה שבהן נתמקד, בהן שמירה על שגרת הביטחון, רציפות הסדר והניקיון, דאגה לשלומם של קשישים וחלוקת מזון מבושל ומוצרי מזון יבשים".

החשש הגדול שלך הוא על בתי האבות בעיר?

"כן. מתחילת המשבר לא נתנו לבתי האבות בעיר לקרוס. דאגנו לציוד מיגון לא רק לעובדי עירייה, אלא גם ב-20 מוסדות ציבוריים ופרטיים המשמשים כבתי אבות, דיון מוגן וכמעון לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. אנחנו כל יום מתקשרים אליהם ובודקים אם הם זקוקים לציוד מיגון – מסכות, כפפות, חומר חיטוי ומדי חום. ברגע שאנחנו מזהים מצוקה של ציוד מיגון תוך שעה הציוד מגיע אליהם. יש לנו במלאי מספיק כדי לתת לכולם. בנוסף, לפי הנחייתי, אנחנו מתקנים לתושבים אסלות שנשברו, נותנים מענה לאנשים מבוגרים שהחשמל בביתם נפל בלילה, רכשנו עשרות בקבוקי חמצן לתושבים שזקוקים לחמצן. פתחנו גם חמישה גני ילדים לילדי הצוותים הרפואיים בבתי החולים. אנחנו גם ממשיכים לדאוג לפעילות הלמידה מרחוק של החינוך הפורמלי וכן לפעילות של החינוך הבלתי פורמלי, כמו משאית השמחה שמגיעה לשכונות. דבר נוסף שאני עושה כל ערב זה שאני שולח הודעות עם ברכה ומדבר עם ילדים שיש להם יום הולדת ובר מצווה. במשך שלושה ימים בשבוע אנחנו מחלקים לקשישים מנות חמות, שקית עם מצות ועם ירקות ופירות. חילקנו בשבוע שעבר 6,000 מנות חמות וביום שלישי נחלק עוד 3,000 מנות. ביום רביעי שעבר חילקנו עשרה טון של מצרכים יבשים. בנוסף, חילקנו יותר מ-700 תלושים על סך מאות שקלים לכל משפחה לקנייה של מצרכים במרכולים".

אתם דואגים גם למי שלא רשום ברווחה ונמצא במצוקה?

"בסוף השבוע האחרון ביקשתי מראש אגף החינוך להתקשר לכל המנהלים של בתי הספר שיזהו מצוקות אצל תלמידים ואכן זיהינו מצוקות קשות אצל כ-250 תלמידים נכון לעכשיו. אנחנו דואגים לשלוח להם חבילות ותלושים לקניות בסופר. בנוסף, אספנו דרך הרשתות החברתיות שמות של תושבים שמדווחים על מצוקות. נכון לעכשיו הגיעו לידי 76 שמות של אנשים שנזקקים לעזרה עם פרטי התקשרות והרווחה בודקת שאין כפילויות ובמידה שהם זכאים גם נדאג להם. חשוב לי להודות לעובדי העירייה וגם ל-420 המתנדבים שנמצאים במאגר של מחלקת ההתנדבות ועושים עבודת קודש, גם בחלוקת חבילות, מנות חמות ותלושים והבאת תרופות לקשישים. אנחנו עושים מאות פעולות ביום מול המתנדבים".

אתה נעזר בקהילה לדברים נוספים?

"עם הלחץ שיש לי פניתי בשבוע שעבר לקהילה ההרצליינית וביקשתי לגייס כסף לרכישת חמש מכונות הנשמה משוכללות לבית החולים מאיר בכפר סבא והקהילה הרימה את זה בשמחה ובמהירות. גייסנו כבר תרומות על סך 350 אלף שקל, כאשר כל מכונה עולה 80 אלף שקל. הכסף הועבר לעמותת הידידים של בית החולים מאיר. כעת יש לנו כסף לארבע מכונות ואנחנו בדרך לגייס את כל הסכום למכונה החמישית. אני רוצה להודות מקרב לב לצוותים הרפואיים של בתי החולים שעושים עבודת קודש וגם למד"א ולהודות גם לעובדי העירייה ולמתנדבים שעושים עבודה פנטסטית".

מה היית רוצה שישתנה מבחינת התנהלות הממשלה ורשויות אחרות?

"יש לי הרבה לומר אבל אנחנו באמצע הקרב ואני מציע שאת זה נשאיר לסוף. יש לי ספר שלום לכתוב על זה. בואי נאמר בגדול שמדובר בניהול לא מודרני, קיבעון מחשבתי וניהול של שנות ה-50. המבין יבין. זה לא סוד שאני גם מסייע לרשויות אחרות במצוקה, בהן רשויות בצפון שהן במצוקה גדולה מאוד. אני מתארגן עכשיו עם ראשי עיריות נוספות לסייע לבני ברק".

איך אתה מתמודד מבחינה אישית עם המצב, הריחוק מהמשפחה והעבודה סביב השעון?

"מבחינה אישית אני מרגיש מצוין, אני חושב חיובי ואני אופטימי. אני לא רואה את הילדים והנכדים שלי ואני מאוד מתגעגע כמובן, אבל אנחנו עושים שיחות בוואטסאפ ובזום. אני מעודד אותם ויש הרבה צחוקים וגם הילדים שלי והנכדים אופטימיים ומקווים לטוב. אני עובד מהבית, בחמ"ל, אני עושה עבודה של עשרה מנהלים ועובדים, אני מוציא מברקים עם הנחיות לביצוע, יש לי ערמה שיכולה כבר להפוך לכרך של אנציקלופדיה, ויש לי גם אולפן טלוויזיה פה. אני עושה את זה מכל הלב למען בריאות התושבים וכל מה שעומד לעיני זה בריאות התושבים, בדגש על הגיל השלישי וניצולי שואה בודדים ואותם אנחנו מחבקים. אנחנו פותרים את כל הבעיות עד לרמת הסיכה הבודדת. המטרה שלנו כעת היא להציל אנשים. אני גם מתערב ומסייע למשפחות בהרצליה כדי שיעברו בדיקות לקורונה במד"א כמה שיותר מהר וגם זה נעשה בהצלחה".

מה לגבי תוכניות העירייה לסיוע לבעלי עסקים שסגרו, לילדים עם צרכים מיוחדים?

"אני לא דן בסיוע לבעלי עסקים ברגע זה. כשנקבל הנחיות ברורות מהממשלה נטפל בזה ונבצע מה שהממשלה תגיד לנו. עד לרגע זה לא קיבלנו הנחיות ברורות. עכשיו אני עוסק יותר בהצלחת חיים ובפעולות מנע שהן הכרחיות. אחרי שנקבל את ההנחיות נעשה סיעור מוחות לגבי הנחות ונבחן את כל המערכות מסביב. יחד עם זאת, העירייה תומכת בעסקים המקומיים. העברנו החלטה במועצת העיר לדחות תשלומי ארנונה לחודשים מרץ ואפריל, פתחנו עמוד פייסבוק ייעודי בו רשומים מעל 2,500 עסקים מקומיים, עלינו בקמפיין פרסום והסברה לעידוד קנייה בעיר הרצליה וכמובן – אנו תומכים ומלווים מקרוב עסקים מקומיים באמצעות היחידה העירונית לפיתוח עסקי בכדי להתאים עצמם למציאות המשתנה".

מה לגבי מערכת החינוך?

"נצטרך לראות איך מתארגנים עם זה שאנחנו לא מקימים עכשיו כיתות לימוד נוספות ובתי ספר חדשים. כבר הקמתי צוותים ייעודיים שיחשבו איך אנחנו מתחילים את שנת הלימודים הבאה ב-1 בספטמבר כשלא בנינו כיתות. נצטרך להשתמש במתנ"סים, בספריות ובבתי התרבות שלנו. זה מה שמעסיק אותי כעת. בנוגע לילדים עם צרכים מיוחדים, ברגעים אלה מגיעים ההורים עם הילדים לספורטק ומחכים להם מדריכים שעושים איתם פעילות גופנית. גם למרכז פסג"ה מגיעה כל חצי שעה משפחה ומקבלת טיפול פארארפואי שמתאים לילד. הייתי שמח לפתוח עוד מקומות על הרצף אבל אני כפוף להנחיות הממשלה. מה שיגידו לנו נעשה. אני מקבל מסרים ויודע שהמשפחות במצוקה גדולה מאוד. עכשיו אני צריך לשבת על תיעדוף. צריך לקבוע סדרי עדיפויות אחרים, מה שהיה לפני זה לא מה שיהיה אחריו. אני מעריך שהממשלה לא תסייע לנו ולא תזרים כספים. בנוסף לכך הרבה מאוד בעלי עסקים הפסיקו מיוזמתם את הוראות הקבע לעירייה, מה שהולך מאוד להקשות עלינו. צריך לעשות הערכת מצב כלכלית מחודשת עם כל המשמעויות".

יש תוכנית ליום שאחרי הקורונה?

"בוודאי שיש. הקמתי מספר צוותים שיושבים על המדוכה ומעבירים אלי המלצות בנושא הזה, אבל זה עדיין מוקדם לבוא ולתת חותמות. אנחנו לא יודעים מתי התלמידים יחזרו ללימודים ואנחנו נמצאים במצב של אי ודאות ובמלחמה שאין לה הפסקת אש נכון לעכשיו".

מה המסר שלך לתושבים בתקופה הזאת ולקראת החג יוצא הדופן?

"קודם כל, שימרו על הוראות משרד הבריאות וכוחות הביטחון. דבר שני – חישבו חיובי והיו אופטימיים. כוחנו באחדותנו ויחד נעבור את המשבר הזה. אני רוצה לאחל לקראת חג הפסח למשפחות חג פסח שמח ככל שניתן, שיהיו להם חיים טובים ושמחים, כיף והנאה עם המשפחה ושתהיה לנו בריאות איתנה ושנשמע רק דברים טובים בעתיד".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אחד

    את הבנייה בתוך אזורים עירונים מאוכלסים ראש העיר לא עצר .אנחנו תושבי הרצליה יושבים בבתים סובלים מרעש כל הזמן אבק וליכלוך .ככה זה שאתה ראש עיר חובב קבלנים . מרכז העיר נראה רע מאוד מטונף מוזנח שנים .היית יכול לנצל חודש עוצר הזה לנקות הריצוף יסודי לשנות לצבוע לשפץ . אתה ראש עיר שרק מדבר .

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פדלון רעש וצלצולים
    לא קונה אף מילה ממה שהוא אומר

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר