רחוב סוקולוב. צילום אבי ציפסר
רחוב סוקולוב. צילום אבי ציפסר

חברי מועצה לפדלון: "אשר הלוואות עירוניות לעסקים הקטנים". העירייה: "אין לנו סמכות או אפשרות כזו"

חבר המועצה אורן אוריאלי מציע לראש העירייה ולמנכ"ל להקים קרן הלוואות עירונית כדי לסייע לבעלי העסקים, ויש לו גם רעיונות אחרים. חברי האופוזיציה שלחו לפדלון מכתב ברוח דומה. העירייה בתגובה: "מאז פרוץ המשבר אנו עושים ככל הניתן כדי לסייע לעסקים בעיר. אין לעירייה סמכות לתת סיוע מיוחד או הלוואות"

פורסם בתאריך: 27.4.20 08:43

חבר מועצת עיריית הרצליה אורן אוריאלי, מסיעת דרך החינוך, קורא לראש העירייה משה פדלון ולמנכ"ל העירייה יהודה בן עזרא לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים בעיר ומציע, בין השאר, להקים קרן הלוואות עירונית כדי לתמוך באותם בעלי עסקים שנקלעו למשבר בעקבות סגירת רוב המסחר בעיר עם התפשטות נגיף הקורונה.

בתוך כך, שלחו חברי סיעות האופוזיציה במועצת העיר, בהם יריב פישר, רונן וסרמן, איל פביאן, מאיה כץ, תמי גרוסמן, גרי גוזלן ויונתן יעקובוביץ' מכתב ברוח דומה לפדלון. "הסיוע לעסקים יכול לבוא לידי ביטוי במגוון אמצעים עם קריטריונים מתאימים, כגון מתן ייעוץ ותמיכה לעסקים בקריסה, מתן הלוואה אד הוק, גיוס תרומות על ידי קרן עירונית, סל פרסום וקידום העסק בערוצי הדיגיטל, עידוד צריכה מקומית בתוך העיר, יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בעלי אינטרסים משותפים, גישור בין בעלי הנכסים והשוכרים ועוד", כתבו והמליצו על הקמת צוות מיוחד בראשות מנכ"ל העירייה, חברי מועצה ובכירים נוספים שידון בנושא ו"יפגש עם נציגי העסקים בעיר, עם גורמים בתחום הבנקאות ועוד, על מנת לגבש תוכנית סדורה לטיפול בעסקים בעיר". הם מבקשים להקים את הצוות עד 3 במאי, ולהביא את המלצותיו לאישור מועצת העיר עד 13 במאי.

בעיריית הרצליה אומרים בתגובה כי "אין לעירייה סמכות או אפשרות לתת סיוע מיוחד או הלוואות" וכי הוקמה ועדה בראשות מנכ"ל העירייה כדי לגבש את דרכי הפעולה עם סיום משבר הקורונה, "במטרה לתכנן את התקציב העירוני, לאור אובדן ההכנסות הצפוי ולהביא את העיר, תושביה ובעלי העסקים בה להבראה מטבית, כלכלית ובכלל", לשון העירייה (התגובה המלאה בהמשך הידיעה).

"העת הזו הביאה עמה פורענות חסרת תקדים מולה מתמודדים מאות ואלפי עסקים קטנים ובינוניים בהרצליה", כותב אוריאלי לשניים, "נכון לעכשיו, עושה רושם כי הפתרונות הממשלתיים המוצעים לציבור לא יהא בהם די כדי להביא להתאוששות אמיתית של העסקים וקולות מהשטח אף מספרים על קושי גדול במיוחד לקבל הלוואות בתמיכה ממשלתית, ונכון לעכשיו אחוזי הענקת הלוואות אלו נמוכים במיוחד. כמו כן, מתן פטור של שלושה חודשים לעסקים איננו מהווה פתרון מספק ולו במעט לעסקים אלו.

"לעיריית הרצליה היכולת הכלכלית לתת גב לעסקים קטנים ובינוניים המצויים בתחומה. הדבר יכול להתבצע באמצעות הקמת קרן הלוואות עירונית או שיתוף פעולה עם קרן שכבר פועלת, שימוש במנגנון תקציב התמיכות שמעניקה עיריית הרצליה באופן סדיר, שיתוף פעולה עם גורמים רלוונטיים במשק ובטח עם חברות מסחריות גדולות בעיר, שימוש במנגנונים של מלגות והטבות (יש תקדימים), השתלבות ביוזמות פיננסיות שנועדו להקל עם העסקים ושימוש בעודפי תקציב שהתפנו לנוכח המצב (יום העצמאות, עדלאידע, טקסים, פעילויות בחגים עד סוף השנה ויוזמות עירוניות אחרות שמידת הדחיפות שלהן מתבטלת לנוכח צוק העתים)".

אורן אוריאלי. צילום דוברות דרך החינוך

עוד כותב אוריאלי כי "חוקי הרשויות המקומיות אף מאפשרות לשר הפנים בנסיבות מסוימות להתיר שימוש בתקציב הבלתי רגיל למטרות אחרות מאשר פיתוח ובנייה. סבורני כי בשעה זו כדאי וצריך לדחות תכניות שאינן דחופות כגון הקמת מרכז תרבות בעיר, סינמטק בבניין העירייה ודוגמאות נוספות. אציין כי ישנם גם תקדימים לפיהם העניקה העירייה בעבר הלוואות לתאגידים עירוניים".

אוריאלי לצומת השרון: "המצוקה של העסקים הקטנים והבינוניים קשה. קולות רבים מהשטח מעידים על כך שהאמצעים שננקטים על ידי הממשלה אינם מספקים, בלשון המעטה, בטח שלא פטור מארנונה לשלושה חודשים. הדבר חמור במיוחד בנושא ההלוואות שכביכול עומדות לרשות ציבור העצמאיים – אחוזי קבלת ההלוואה נמוכים במיוחד וככה זה כשהממשלה "מבקשת" מהבנקים להתחשב בציבור. מסעדות למשל, שלא קיבלו קו אשראי מהבנקים לפני כן, בוודאי שלא יקבלו כזה עכשיו. הסיטואציה הנוכחית מחייבת אותנו לצאת מגדרנו, להפעיל מחשבה חדה, יצירתיות ולהיעזר במביני עניין. אין מדובר ברשימה סגורה של רעיונות ואני קורא לכל מי שאוחז\ת בידע בנושא לקום ולהשמיע קול. כרגע יותר חשוב לדאוג שכל איש ואישה יביאו פרנסה מכובדת לביתם מאשר לתקצב הקמת מבני ציבור חדשים. אני רוצה להאמין שבקשתי תיפול על אוזניים קשובות. יכול להיות שלא נצליח, אבל לא ייתכן שלא ננסה".

משה פדלון. צילום עזרא לוי

בעיריית הרצליה, כאמור, אומרים שאין באפשרותם לתת הלוואות לעסקים בעיר. "מאז פרוץ המשבר עיריית הרצליה עושה ככל הניתן כדי לסייע לעסקים בעיר, מתוך הבנה שחוסנה של העיר נשען, בין היתר, על הכלכלה המקומית שלה", מסרה העירייה בתגובה, "בין היתר, ניתנו לבעלי העסקים פטור מארנונה לשלושה חודשים, לצד הקדמת תשלומים לספקים, עידוד רכישה וצריכת שירותים מעסקים מקומיים, סיוע והדרכה לעסקים קטנים בשיווק ופרסום דגיטלי, פרסום בערוצים העירוניים ועוד. יש להבין כי הכנסות העירייה מארנונה לעסקים והאגרות השונות הן שמאפשרות לה להחזירן בחזרה לתושבים ולעסקים ולממן את השירותים העירוניים, כגון: תשתיות, ניקיון, פינוי אשפה, חינוך ועוד. בעת הזו, היקף ההכנסות השנתי של העירייה נמצא בירידה, בעוד הוצאות החירום נמצאות בעלייה משמעותית, בשל פעולות הסיוע שהעירייה מספקת, בין היתר למאות קשישים, ניצולי שואה ומשפחות הזקוקות לסיוע מערכת הרווחה.

"כידוע, השתתפות המדינה בתקציבים העירוניים היא מועטה מאוד ובמרבית המקרים רק העירייה היא שממנת שירותים משמעותיים, במקום הממשלה. עיריית הרצליה היתה עד כה רשות איתנה וחוסנה הכלכלי, המתאפשר גם בעת הזו, הינו תוצאה של ניהול כספי חכם ושקול, עם זאת, העירייה כפופה לחוק ואין לה סמכות או אפשרות לתת סיוע מיוחד או הלוואות. לכן, בימים אלו, הקימה העירייה ועדה מקצועית ייעודית, בראשות מנכ"ל העירייה, שתגבש את דרכי הפעולה "ליום שאחרי" במטרה לתכנן את התקציב העירוני, לאור אובדן ההכנסות הצפוי, ולהביא את העיר, תושביה ובעלי העסקים בה להבראה מיטבית – כלכלית ובכלל".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר