צילום ליאור קפלן
צילום ליאור קפלן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בהרצליה ופרשת השבוע

הרמב"ם אומר: "אין הבדל בין צער האדם וצער שאר בעלי החיים". הרמב"ן מסביר שגם בשימוש לצורכינו המותר לנו, יש לתת את הדעת ולנהוג ברחמנות. פרשת אמור

פורסם בתאריך: 8.5.20 09:57

כניסת השבת בהרצליה: 19:07

יציאת השבת בהרצליה: 20:06

מפגש מרגש: פרשת אמור

הפרשה שלנו, "אמור", עוסקת במספר נושאים: ציוויים לגבי כשרות הכוהנים ועבודתם, מומים הפוסלים בהמות להקרבה, סקירת כל מועדי השנה, מצוות לחם הפנים ומסיימת בפרשת המקלל.

משפחתה של סבתי ז"ל מצד אימי התגוררה ברומניה. בזמן מלחמת העולם השניה גורשו היהודים ורוכזו בעיר מחוז. כל משפחה לקחה עימה מה שיכלה. משפחתה של סבתי לקחה גם עגל קטן, את הפרה נאלצו להשאיר גועה מצער ברפת בעיירה ממנה גורשו. לאחר מספר ימים הופתעו לגלות בפתח החצר את הפרה שעברה ק"מ רבים בחיפוש אחר העגל הקטן שלה. אמא יש רק אחת.

בפרשה שלנו מופיע האיסור: "וְשׁוֹר אוֹ שֶׂה אֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ לֹא תִשְׁחֲטוּ בְּיוֹם אֶחָד". חכמים למדו שמדובר דווקא על פרה (נקבה) והעגל/ה שלה.

ישנה מחלוקת גדולה מאוד בין חכמים האם יש וצריך לחפש אחר טעמי המצוות. ביחס לאיסור שחיטת אם ובנה ביום אחד כותב הרמב"ם בספרו מורה נבוכים (ג, מח): "וכן נאסר לשחוט אותו ואת בנו ביום אחד, סייג והרחקה, שמא ישחט מהם הבן בפני האם, כי צער בעלי החיים בכך גדול מאוד, כי אין הבדל בין צער האדם בכך וצער שאר בעלי החיים, כי אהבת האם וחנינתה על הבן אינו תוצאה של הגיון, אלא פעולת הכח המדמה המצוי ברוב בעלי החיים כמציאותו באדם..". כלומר, מצווה זו נועדה למנוע צער בעלי חיים.

הרמב"ן חולק על דברי הרמב"ם, וסובר שמצווה זו באה להרחיק את האדם השוחט ממידת האכזריות. "להדריכנו בנתיבות הרחמים גם בעת השחיטה.. ללמד אותנו מידת הרחמנות ושלא נתאכזר..". ההדרכה היא שגם בשימוש לצורכינו המותר לנו, יש לתת את הדעת ולנהוג ברחמנות.

שבת שלום

צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר