חוף הרצליה. צילום: עיריית הרצליה
חוף הרצליה. צילום: עיריית הרצליה

ברוב גדול: אושרה התוכנית להקמת שבעה שוברי גלים חדשים בהרצליה

חברי מליאת הוועדה המקומית של הרצליה הצביעו בעד תוכנית חזית חוף הים הכוללת את הקמת שוברי הגלים. להוראות התוכנית התווסף סעיף המאפשר למהנדסת העיר לבחון, טרם הוצאת היתר בנייה לשוברים, חלופה של הזנת חול בחופים כפי שדורשים המתנגדים. יונתן יעקובוביץ': "כל עשייתנו ופועלנו בקדנציה הקודמת נמחקו כלא היו"

פורסם בתאריך: 9.6.20 07:10

חברי מליאת הוועדה המקומית של הרצליה הצביעו אתמול (שני) בעד תוכנית חזית חוף הים, הכוללת גם הקמת שבעה שוברי גלים חדשים לאורך חופי הרצליה כפתרון לגריעה המתמשכת של החול מחופיה הצפוניים של העיר. אחד מסעיפי ההחלטה שאותה אישרו חברי הוועדה מוסיפה להוראות התוכנית אפשרות למהנדסת העיר לבחון, טרם הוצאת היתר בנייה לשוברי הגלים, חלופה של הזנת חול בחופי העיר כפי שדורשים המתנגדים להקמת השוברים. כמו כן, להוראות התוכנית התווסף סעיף לפיו טרם הוצאת היתרי בנייה להקמת שוברי הגלים "יש לתת את הדעת לנושא השפעתם על הזיהום הימי מול חופי אפולוניה" – כשהכוונה היא לכתם הצהוב שמול חוף נוף ים כשאחד מחששות המתנגדים הוא ששוברי הגלים "יכלאו" את הכתם מול החוף.


קראו עוד:

האם שבעה שוברי גלים חדשים ישנו לתמיד את חופי הים של הרצליה? הסיפור המלא


בעד התוכנית הצביעו ראש העירייה משה פדלון, סגניתו עפרה בל וחבר המועצה איתי צור (סיעת חזון וניסיון), משה ועקנין (ש"ס), אלעד צדיקוב (גשר), צבי וייס (הבית היהודי), דנה אורן-ינאי (דרך חדשה), עופר לוי ויונתן יסעור (מרצ), ירון עולמי (100% הרצליה) וחבר האופוזיציה יריב פישר (יש עתיד). התנגדו חברי המועצה מהאופוזיציה רונן וסרמן (יש עתיד), איל פביאן (החופש לבחור) ותמי גרוסמן ומאיה כץ (קהילה, צעירים וסביבה נטו).

פביאן אמר בתום הישיבה: "נעשתה טעות בקבלת החלטות הערב. ניתן היה להגיש את התכנית בלי שוברי הגלים ולהחליט במקביל לכך על ביצוע סקר מקצועי רציני של כמויות החול הנמצאות באיזור הרצליה ויכולות לשמש להזנת חול, ולבצע בשלוש השנים הבאות פיילוט רציני עם קריטריונים, ורק לאחר מכן לקבל החלטה סופית ומבוססת. ממילא הליך קידום התכנית החל ממחר יארך מספר שנים ולפחות חמש. העיר הרצליה קיימת עשרות שנים בלי שוברי גלים באזורים אלה של החוף, ויכלה להתקיים כך עוד מספר שנים לפחות ואולי עשרות שנים רבות גם כן. כמו כן, לא הוצגו כלל נתוני עלויות הקמת שוברי הגלים שיסתכמו בסכומים משמעותיים ביותר לא עלויות אחזקת שוברי הגלים לצורך השוואת חלופות כלכליות מלאה של האפשרויות השונות. גם נושא הכתם הצהוב הוא בעל משמעויות רציניות של בריאות הציבור ומחייב בדיקה וטיפול משמעותי לפני החלטה על הקמת שוברי גלים. מעולם לא בוצע בפועל בהרצליה פיילוט הזנת חול בהיקפים שהוצעו לביצוע הערב בשנים הקרובות".

חבר המועצה יונתן יעקובוביץ', מסיעת קהילה, צעירים וסביבה נטו, אחד המתנגדים הבולטים לתוכנית שוברי הגלים, מסר בתגובה: "תוכנית חזית חוף הים היא אחת התוכניות הגדולות והחשובות ביותר בקדנציה הזו ובזו הקודמת. לצערנו כל עשייתנו ופועלנו בקדנציה הקודמת נמחקו כלא היו ולא הצלחנו לשמור על חופי הים מתפקידנו באופוזיציה. חברי הקואליציה, ובראשותם ראש העירייה, בחרו באופציה הקלה ולאשר בניית שוברי גלים שיפגעו בכל הפעילות הימית, וגם לצערנו לא ישמרו על הסביבה החופית ובדגש על הפחתת טביעות בני האדם בים. ביקשנו, לפני שמאשרים את האופציה של בניית שוברי גלים, לבצע פיילוט של שלוש שנים בהזנת חול ולבחון את כל החלופות בטרם מאשרים את החלופה הכי פחות טובה, אך לצערנו בקשתנו נדחתה. זו אוזלת היד של ההנהגה הנוכחית ובעיקר זלזול וחוסר קשב לציבור הרחב של אוהבי החוף והים.

"את ההחלטה קיבלו מבלי שעשו אף אחד מהדברים הבאים: 1. סקר מעמיק לבדיקת כמויות החול שתקועות באזור המרינה ושוברי הגלים שיכולים להספיק לטובת הזנות חול. 2. מודל ימי בטכניון לבדיקת היתכנות הזנות חול מסיביות. 3. סקר אמיתי לבדיקת כמות הטביעות בקרבת שוברי גלים לעומת כמו הטביעות בחופים פתוחים והעלויות הצפויות מתביעות של בני משפחה של אלו שטבעו. 4. בדיקה כלכלית מה עלויות התחזוקה השוטפות של שוברי גלים בכל הקשור לניקוי הפסולת שהם צוברים ומחזירים לים בצורת מיקרו פלסטיק או אצות.

"כדי להניח את דעתנו הציעו כי חלופות אלו יבחנו לאחר אישור הוועדה על ידי מהנדסת העיר ולפי שיקול דעתה ובעצם מי שאמור להכריע בסוגיות בתחומי מדיניות העיר הם נבחרי הציבור, שלא יקחו חלק בהחלטה. קל מאוד להצהיר הצהרות טרם הבחירות ולהצטייר כאנשים שדואגים לים ולסביבה אבל ברגע האמת בו נבחרי ציבור צריכים לשמור על המדיניות שלהם, מדיניות שתושבי העיר בחרו בהם לבצע – נכשלו. צר לי על כך. אני אמשיך להילחם על החופים כי זו האידיאולוגיה שלי בניגוד לאנשים אחרים שרק מצהירים שהם סביבתיים או ירוקים".

יריב פישר, שתמך בתוכנית, אמר: "הזנת החול תעלה מינימום 30-25 מיליון שקלים בשנה הראשונה, ולפי כל המומחים לפחות חצי מהסכום מדי שנה. בנוסף, אמרתי בדיון שכמי שהקים את הצוות לפני כמעט עשור, הדגש הוא לא שוברי הגלים, אלא הנגשת החופים לכולם ודחיפת הרצליה לעיר תיירותית מובילה".

חברת המועצה דנה אורן-ינאי שגם היא תמכה בתוכנית, אמרה: "ההצלחה של התוכנית טמונה בכך שהיא מאזנת בין שמירה על אוצרות הטבע הייחודיים של הרצליה לבין האפשרות של הציבור להנות מחופים רחבים ואיכותיים. אני מודה לראש העיר, שקיבל את המלצתי שהעירייה תחל בניקיון רציף של שוברי הגלים. פעולה שתמנע הצטברות לכלוך שמגיע מהים להרצליה".

מעיריית הרצליה נמסר: "הדיון שהתקיים במליאה שיקף איזון עדין בין הצרכים של הקהילות השונות מהמשאב החשוב של הרצליה, חוף הים. בין היתר, ניתן בתכנית ובדיון בעקבותיה מקום לכלל הקולות והצרכים. בעקבות הדיון במליאה, קבעה המליאה הוספת שתי הוראות לקידום התכנית, הנוגעות להזנת החול ולכתם הצהוב. בהתאם להוראות אלו, מתן ההיתר יהיה לאחר בחינת תוצאות המחקרים העדכניים והטכנולוגיים בתחום הזנות החול והיתר לבניית השובר בחוף נוף ים, בו קיימת תופעת הופעת הכתם הצהוב, יינתן רק לאחר בדיקת ההשפעות על התפשטות הכתם. מהשוואת צילומי חופי הים של הרצליה כיום לאלו של המאה הקודמת – ניראית בבירור נסיגה מתמשכת של החול בחופים וקרבה מסוכנת של הים למצוקים – היוצרת סכנת התמוטטות. הפתרון היחיד, המוכח בישראל מזה כחמישים שנה והמאפשר שמירה על קו חוף רחב ויציב לטווח זמן ארוך, הוא הקמת שוברי גלים. פתרון זה הוא בר קיימא מבחינת השימוש במשאב הטבעי של החול הימי ומוסכם על אנשי סביבה שחקרו את הנושא בעולם, למניעת נסיגת החופים ושמירה על המצוקים. פתרון זה מאפשר לאורך זמן את הרחבת משטחי החול הצרים, מגן וממזער את תופעת כרסום הגלים במצוקים והתמוטטותם וגם מגדיל את בטיחות הרוחצים בים. על כן, בהתבסס על חוות הדעת המומחים לנושא וגורמי המדינה העוסקים בעניין, החליטה אמש מליאת הוועדה המקומית של עיריית הרצליה לאשר את התכנית לחזית חוף הים ולשיקום החול בחוף, התכנית כוללת הקמתם של שבעה שוברי גלים, בחלק המרכזי של רצועת החוף. כך נשמר את משאב הטבע החשוב ביותר שלנו – חוף הים – גם למען הדורות הבאים. בכוונת העירייה להשאיר רצועת חוף ללא שוברים – בכדי לאפשר פעילות גלישה וספורט ימי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. איתי הבנאי

    בווווז…. החלטה אומללה! מעבר לכל הבעיות הברורות שהיא הולכת ליצור, יש את עניין החופים הצפוניים להרצליה = געש-ארסוף. שם כבר לא יהיה חול בכלל, כלומר פשוט אומרים בהרצליה אנחנו פתרנו את הבעיה שלנו ואתם תלכו לחפש חול במקום אחר.
    הפתרון האחראי הינו לנסות ולתת לחול לזרום לאורך החופים (או במידת הצורך להעביר אותו מכנית) ולא להעצים את הבעיה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר