צילום ליאור קפלן
צילום ליאור קפלן

קנאה ושלום: מאחורי פרשת השבוע, וזמני כניסת ויציאת השבת בהרצליה

בזמן שיש מי שמחריב את קדושת מחנה ישראל, ומהעבר השני יש את העדה שבוכה מיאוש בפתח אוהל מועד, מופיעה "חוצפה קדושה", הקנאות, וקוראת תיגר כנגד שני הצדדים

פורסם בתאריך: 10.7.20 14:04

כניסת השבת בהרצליה: 19:30

יציאת השבת בהרצליה: 20:31

קנאה ושלום: פרשת פנחס

בפתח הפרשה שלנו, פרשת פנחס, ישנה הבטחה לפנחס ולזרעו לכהונת עולם. בזכות מעשה הקנאות אשר קראנו עליו בסוף הפרשה הקודמת (פרשת בלק) זוכה פנחס לברכה : "לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם תַּחַת אֲשֶׁר קִנֵּא לֵאלֹהָיו וַיְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". (במדבר כ"ה י"ב)

כיצד קנאה ושלום מתחברים יחד? אפשרות אחת היא להסביר שבגלל הקנאות שהופיעה במעשהו של פנחס, ה' מברכו במידת השלום על מנת למתן ולעדן את נטייתו לקנאות.

אפשרות אחרת היא להסביר שדווקא הקנאה היא שיכולה להוביל לשלום. בזמן שיש מי שמחריב את קדושת מחנה ישראל, ומהעבר השני יש את העדה שבוכה מיאוש בפתח אוהל מועד אל מול גדולי ישראל אשר בזמן אמת נתעלמה הלכה מהם, אז מופיעה "חוצפה קדושה", הקנאות, וקוראת תיגר כנגד שני הצדדים.

דווקא דרך פורצת דרך זו, היא שהחזירה את האיזון למחנה ישראל – ולכן היא דרך השלום. וכך, הנכד פנחס שנקט בדרך שונה משל סבו הגדול אהרן, שהיה אוהב שלום ורודף שלום, מביא לשיווי משקל – "הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם", ועל כן זוכה בברכת הכהונה והשלום לו ולזרעו לעולם.

* בסיס הרעיון מתוך דברי הרב שאול ישראלי זצ"ל.

שבת שלום!

צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר