צילום אילוסטרציה אילן אסייג
צילום אילוסטרציה אילן אסייג

חברי המועצה יכריעו: האם העירייה תאפשר לזוגות מאותו מין לקבל הכרה עירונית כמשפחה?

הצעה משותפת של שלוש סיעות האופוזיציה לקראת ישיבת המועצה מחר קוראת לעירייה להנפיק "תעודת משפחה" שתעניק הכרה ברמה העירונית למשפחות מסוגים והרכבים שונים. הצעה דומה עברה לאחרונה ברמת השרון. מה הסיכוי שגם הרצליה תאמץ את המודל?

פורסם בתאריך: 13.7.20 09:06

כשבעה חודשים אחרי שמועצת עיריית הרצליה דחתה את הצעתם לסדר של חברי המועצה איל פביאן (החופש לבחור) ורונן וסרמן (יש עתיד) להפעיל שירות רישום זוגיות עירוני, שיהיה למעשה מודל מסוים של נישואים אזרחיים, הוגשה הצעה לסדר לישיבת מועצת העיר שתתקיים מחר (שלישי) בשם שלוש סיעות אופוזיציה (יחד עם "קהילה, צעירים וסביבה נטו") בנושא "תעודת משפחה" עירונית לתושבי הרצליה. על פי ההצעה הרצליה תאפשר למשפחות בכל מבנה (מסורתי או אחר) המתגוררות בעיר להירשם ולקבל הכרה כ"משפחה". הרישום כמשפחה ילווה בהנפקת "תעודת משפחה" עירונית.

בהצעה נכתב: "בישראל מתגוררות משפחות במבנים והרכבים מגוונים. לצד משפחות במבנה המסורתי, ישנן משפחות בהן הורה יחיד וילדים, בני זוג בני אותו מין (עם או בלי ילדים), וכן משפחות בהן קיימת הורות משותפת של יותר משני הורים. כך, לאחרונה הכיר בית המשפט לענייני משפחה במשפחה בהרכב של אם לתאומים ושני אבות. לעיתים קרובות משפחות אלו אינן מוכרות על ידי המדינה ככאלה, אף שהן מתנהלות כיחידות משפחתיות שחבריה מתגוררים יחד תוך מחויבות ותמיכה הדדית, ורואים עצמם כמשפחה לכל דבר ועניין. בעת האחרונה קמו גופים המערערים על הלגיטימיות של משפחות מחוץ למבנה המסורתי, תוך הצגתן באור שלילי".

לפיכך מועצת העיר מתבקשת לאשר הנפקת "תעודת משפחה" שתאפשר לבני ובנות המשפחה להיחשב כשייכים לאותה יחידה משפחתית, בהקשרים שונים ביחסים בינם לבין מוסדות העירייה, ובקבלת שירותים עירוניים שונים. "בני זוג מאותו מין אשר ירשמו כמשפחה יוכלו, למשל, להיחשב בני זוג לצורך שימוש במתקני העירייה (בריכה, מתנ"ס, חוגים), ולצורך קבלת שירותים עירוניים שונים המוענקים לתושבים באמצעות העיריה ישירות, או יחידות נלוות (בני הרצליה, החברה למרכזים קהילתיים וכיוצא בזה)", נכתב בהצעה, "על מנת להיות מוכרים כמשפחה, על כל בני המשפחה (למעט ילדים בוגרים) להתגורר בהרצליה. העירייה תנפיק את 'תעודת המשפחה' באמצעות לשכת ראש העירייה, או מי שראש העירייה יקבע או יסמיך לכך".

על פי ההצעה, לשם קבלת הכרה עירונית במשפחה, ניתן יהיה להתבסס על מספר מקורות חיצוניים הכוללים: תעודות רשמיות מטעם המדינה, תעודה מטעם המוסד לביטוח לאומי או משרד השיכון על היותם של בני זוג "ידועים בציבור", פסק דין של בית משפט לענייני משפחה המכיר בבני המשפחה ככאלה, תעודת זוגיות של ארגון "משפחה חדשה", ו/או תעודת נישואים או זוגיות מטעם רב של קהילה שאינו מוכר כרושם נישואים (רב רפורמי או קונסרבטיבי).

לחילופין, ניתן יהיה לקבל הכרה עירונית במשפחה על ידי התקיימות התנאים הבאים במצטבר: הצהרה של בני הזוג שאינם נשואים לאדם אחר, הצהרה בנוסח שייקבע על היות בני הזוג ידועים בציבור והצהרה של אדם אחד המכיר את בני המשפחה כמשפחה. ההצהרות יחתמו בנוכחות עורך דין. למעוניינים, ניתן יהיה לחתום על הצהרה שכזו בפני עורך דין שיהיה במחלקה מתאימה ב"חברה למרכזים קהילתיים הרצליה" או במשרדי העירייה/תאגיד עירוני אחר מטעם העירייה או בהמלצתה, כשירות לתושבים.

בסיעות האופוזיציה מסבירים שתעודת המשפחה שתנפיק העירייה תהיה קבילה אך ורק ביחסים בין התושב לבין השירות העירוני. בכל הקשור למעמד שאיננו שירות עירוני, יחולו הדינים הכלליים החלים בתחומים הרלבנטיים.

רונן וסרמן

רונן וסרמן

האם יש אפשרות שההצעה הזאת תעבור במועצת העיר כפי שעברה אך לאחרונה ברמת השרון? במועצת העיר יש רוב חילוני מוחלט. מתוך 21 חברים ישנם 18 חילונים. די בחמישה חברי מועצה שיחברו לשבעת חברי האופוזיציה כדי שההצעה תעבור. אם סיעת מרצ שבקואליציה, על שלושת חבריה, שחרטה על דגלה שוויון מגדרי וליברלי תצטרף וגם עוד חבר אחד או שניים מהסיעות האחרות, ההצעה עשויה לעבור.

איל פביאן. צילום דני שביט

איל פביאן. צילום דני שביט

"ההצעה שלנו לא עברה בינואר כי פדלון מטיל משמעת קואליציונית גם על הלא דתיים", אומר פביאן לצומת השרון. "אז ראש העירייה אמר שאנחנו פופוליסטיים ושההצעה לא ישימה ושזה לא נושא לעיריות אלא לחקיקה בכנסת. הפעם השתמשנו באותו הניסוח שעבר ברמת השרון עם התאמות מינימליות להרצליה ואחנו מעלים אותה שוב בגלל חודש הגאווה שהיה בחודש שעבר ומפני שערים נוספות בארץ העבירו הצעות כאלה. יהיה מעניין לגלות מה יהיה השבוע. מה יהיה לו לומר על כך שזה עבר בעיר השכינה שלו. גם להם יש יועצים משפטיים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מאוכזב טוטלית

    עוד ראש עיריה כז – ואבדנו . גם כך העיר הזו מדדרת מאז שיעל גרמן עזבה. מזלו של םדלוןש היא השאירה עיריה מנוהלת היטב

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר