הצילום מעורר המחלוקת של נתניהו. מתוך התערוכה "יש מצב". צילום אלכס ליבק
הצילום מעורר המחלוקת של נתניהו. מתוך התערוכה "יש מצב". צילום אלכס ליבק

אלכס ליבק מגיב על הצילום מעורר המחלוקת של נתניהו: "יש בישראל הלך רוח פשיסטי"

בין עבודותיו של הצלם זוכה פרס ישראל, שמוצגות בימים אלה בגלריה בסיס בהרצליה, גם אחת שבה מוצג ראש הממשלה כאילו הוא מצדיע במועל יד. ליבק: "כל התערוכה פוליטית ומדברת על איפה אנחנו נמצאים היום - על הכיבוש, על המסכנות שלנו, והתמונה משתלבת בה מאוד יפה"

פורסם בתאריך: 20.7.20 17:19

דווקא בהרצליה, בגלריה בסיס, גלריה קטנה יחסית שאינה נמצאת במרכז העניינים בתל אביב, החליט הצלם הנודע, חתן פרס ישראל, אלכס ליבק למקם את התערוכה הנוכחית שלו "יש מצב". גם הוא מגדיר אותה פוליטית, אבל בימים אלה של קורונה, כשהציבור ממילא לא צורך תרבות, הוא לא חשב שהיא תעורר רעש. אלא שתמונה אחת מהתערוכה, תמונה שהחליט להוציא מהבוידעם אחרי שגנז אותה למשך 28 שנה, הצליחה לעורר סערה. מדובר בתמונת ראש הממשלה בנימין נתניהו שמוצג בה כאילו הוא מצדיע במועל יד.

אתמול (ראשון), בכתבה שפורסמה בחדשות 12, התעכב עליה הכתב יונתן ריגר ועורר סער ברשת. דובר משפחת נתניהו עופר גולן כתב בטוויטר: "שום תירוץ מכובס לא יצדיק את יחסי הציבור שנתנו חדשות 12 לתמונה המזעזעת הזאת בפריים טיים. ככה נראית פרופוגנדה, הנדסת תודעה ומסגור מעוות של האמת. כך נראית הסתה שתיגמר ברצח ראש הממשלה". גם עיתונאים המזוהים עם הימין צייצו מילים כמו: "בחיים לא תנצחו ככה, איזה אפסים".

ליבק מגיב לראשונה לסערה בצומת השרון ואומר: "אני חושב שאם לא היו עושים מזה רעש, היו רואים את התערוכה לא יותר מ-300 איש. אבל הימין מחפש דברים כאלה בשביל להראות כמה הוא רדוף וכמה התקשורת מתנהגת אל הימין לא יפה. אף אחד לא מתעסק במה שהתמונה הזאת אומרת. האם ראש הממשלה הוא באמת בן אדם דמוקרטי? האם הוא חף מכל פאשיזם? התמונה הזאת אומרת משהו מסוים. יש בישראל הלך רוח פשיסטי. אבל אף אחד לא מדבר על זה, אלא מדברים על הנאצים. הימין קפץ על התמונה הזאת כמי שמוצא שלל רב. בעיניהם, שוב, השמאל מסית. הבעיה האמיתית היא שאנחנו הולכים ומתרחקים מהדמוקרטיה וראש הממשלה הוא אחד האחראים לזה".

למה גנזת את הצילום במשך שלושה עשורים?

"זה התפרסם בעיתון חדשות אבל הורדתי את זה כי אנשים העירו לי שזה לא מתאים, שזה יכול לפגוע ומשדר משהו שהוא לא קיים. זה היה עוד כשהוא היה חבר כנסת. התנצלתי בפני ביבי".

אז למה להוציא אותה עכשיו מהארון?

"עכשיו, אחרי 30 שנה, המציאות השתנתה וחשבתי שזה מתאים לפרסם שוב. לא ידעתי שזה יעשה רעש. לא חשבתי שאנשים יראו את זה. אבל כמו שאמרתי – היו מי שדאגו לפרסם את זה עוד יותר".

בסוף זו סתם פרובוקציה או חלק לגיטימי מהתערוכה?

"לך תראה את התערוכה ותראה שהתמונה היא חלק אינטגרלי ממנה. זה לא צץ משום מקום. כל התערוכה פוליטית ומדברת על איפה אנחנו נמצאים היום, על הכיבוש, על הקונפליקט, על המסכנות שלנו, על האומללות שלנו והתמונה משתלבת בה מאוד יפה. היא לא חריגה בנוף של התערוכה".

קו 300. מתוך התערוכה "יש מצב" של אלכס ליבק

מתוך התערוכה "יש מצב" של אלכס ליבק


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אי

    נבזות של הצלם ושל האוצרת של התערוכה. בראיון עם הצלם הוא ידע שזה לא בסדר להציג את הצילום השקרי.
    בושה הרצלינית

  2. יאיר רגב

    פרסום התמונה של ביבי כאילו הוא מצדיע במועל יד מהווה עבירה על החוק שדינה מאסר
    זו עבירה פלילית על "איסור שימוש בסמל נאצי" ו-איסור פגיעה והעלבה של אדם הצגתו כמי שתומך בנאציזם, עפ"י חוק איסור השימוש בסמלים ובכינויים נאציים, התשס”א-2001
    "סמל נאצי" – ציור, צילום, שירטוט, פיסול וכיוצא בזה של צלב הקרס או של כל דבר אחר המצביע באופן ברור על שייכות לנאציזם.
    הסמל הידוע ביותר של הנאציזם הוא צלב קרס, אך ידועים גם סמלים וסימני זיהוי נוספים כגון דמותו של העיט הגרמני והצדעה במועל יד…

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר