צילום ליאור קפלן
צילום ליאור קפלן

עוד לא שמעת הכל: מאחורי פרשת השבוע, וזמני כניסת ויציאת שבת בהרצליה

כאשר אדם מתרחק מהתורה, גם התורה מתרחקת ממנו ונעשית מרוחקת וזרה לו. אתה התרחקת רק יום אחד, אבל המרחק ביניכם הוא כבר מהלך שני ימים

פורסם בתאריך: 7.8.20 12:44

כניסת השבת בהרצליה: 19:12

יציאת השבת בהרצליה: 20:11

עוד לא שמעת הכל: פרשת "עקב"

בפרשת עקב ממשיך משה בנאומו בפני בני ישראל. בפרשה מוזכרות גם מספר מצוות חשובות ופרשת והיה אם שמע תשמעו, הפרשיה השניה בקריאת שמע.
"וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם".

רש"י מתקשה בכפילות הלשון "שמע תשמעו", ומסביר: אם שמוע בישן, תשמע בחדש. אם תהגה ותחזור על הדברים הישנים שכבר שמעת ולמדת, אז תשמע בחדש – תבין ותשיג דברים חדשים. ההפריה ותובנות חדשות באות מתוך החזרה וההקשבה ללימוד הישן והמוכר.

וכן אם שכוח תשכח (דברים ח, יט). אם התחלת לשכוח את התורה, סופך שתשכח כולה, שכן כתוב במגילת חסידים: 'אם תעזבני יום – יומיים אעזבך'.
כאשר אדם מתרחק מהתורה, גם התורה מתרחקת ממנו ונעשת מרוחקת וזרה לו. אתה התרחקת רק יום אחד, אבל המרחק בניכם הוא כבר מהלך שני ימים..

לפעמים יש חולשה, לא רוצים להתחייב או שרוצים לתפוס קצת מרחק, אבל צריך לדעת את המשמעות והמחיר. לפעמים אי טיפוח והזנחת הקשר עלול ליצור ריחוק שמוביל לנתק…

לכן המשך הפסוק אומר "אשר אנכי מצוה אתכם היום…" שיהיו הדברים חדשים בעיניכם כאילו שמעתם אותם בו ביום. היחס הנפשי של אהבה מאפשר העמקה בישן כאילו ניתן היום ומביא להפריה כזו של שמיעת דברים חדשים בכל יום, כי כמה שלמדת – עוד לא שמעת הכל..

שבת שלום!

* מוקדש לעילוי נשמת הרב ישראל עדין שטיינזלץ והרב שמעון ביטון ז"ל – אשר זכו ללמוד וללמד, ומתוך לימוד בישן לשמוע בחדש ולזכות את הציבור הרחב בהבנות חדשות ונפלאות בתורה.

צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר