מאיה כץ. צילום עזרא לוי
מאיה כץ. צילום עזרא לוי

מאיה כץ, מיוזמות החוק לחיזוק מעמד חברי המועצה בישראל: "מתקשים למלא את תפקידנו"

על פי הצעת החוק הפרטית, בין השאר, יו"ר האופוזיציה יקבל לשכה, ישא דברים לאחר ראש הרשות בישיבת המועצה וחברי המועצה יקבלו גמול כלשהו והחזר הוצאות. יוזמי ההצעה מודים כי הופעלו עליהם לחצים כדי שזו לא תוגש

פורסם בתאריך: 12.8.20 07:58

שלשום (שני) הוגשה הצעת חוק לחיזוק מעמד חברי מועצה בישראל. אחת מיוזמי הצעת החוק היא יו"ר האופוזיציה בעיריית הרצליה, מאיה כץ. ההצעה הוגשה בכנסת על ידי חברת הכנסת תהילה פרידמן (כחול לבן) וחבר הכנסת ד"ר שלמה קרעי (הליכוד) בשיתוף חברי הפורום המוניציפלי: כץ עצמה, נילי אהרון (ירוחם), שי קינן (חולון), שלומי זינו (נשר), ועו"ד ימית ינאי מלול ואיתן טלמור מארגון לובי 99.

לפי הצעת החוק, יורחב ארגז הכלים העומד לרשות חברי המועצה. נכון לעכשיו, בשלטון המקומי קיים פער כוחות גדול בין ראש הרשות וסגניו, אשר מקבלים משכורת ונהנים מכלים משמעותיים, לבין חברי המועצה אשר פועלים בהתנדבות מלאה ומתקשים בפיקוח אפקטיבי על פעילות הרשות. כדי ליצור מנגנון פיקוח יעיל וחיזוק הדרג הנבחר בשלטון המקומי, מוצעים מספר תיקונים שיסייעו לחברי המועצה בביצוע תפקידם.

לובי 99, הוא מיזם חברתי-כלכלי ללא מטרת רווח הפועל במטרה לקדם אינטרסים של הציבור הרחב למול מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה. ממסמך שהגישו לשר המשפטים דאז, אמיר אוחנה, ביולי 2019, כתבו כי בשלטון המקומי קיים פער כוחות גדול בין ראש הרשות וסגניו, אשר מקבלים משכורת ונהנים מכלים משמעותיים, לבין חברי המועצה אשר פועלים בהתנדבות מלאה ומתקשים בפיקוח אפקטיבי על פעילות הרשות.

חברי הלובי קיימו עשרות פגישות עם ראשי רשויות, חברי מועצה וגורמי מקצוע ברשויות המקומיות בשלטון המקומי ובמשרד הפנים, בניסיון לאתר שינוי מבני שישפר את פעילותן של הרשויות ואת השירות לתושב. חלק מהמסקנות שהגיעו אליהם הן שיש לחזק את דרג חברי המועצה שנבחרו באופן דמוקרטי ומכירים את אתגרי היישוב וצרכי התושבים ושיש להם אינטרס להתמודד עם האתגרים הללו.

בפורום הציעו לקבע את מעמדו של יו"ר האופוזיציה ברשות המקומית – להקצות לו לשכה לקבלת קהל ושירותי מזכירות, הוא יישא דברים לאחר ראש הרשות המקומית בפתח ישיבת מועצה, הוא יכהן כראש וועדת הביקורת ויובטח ייצוג יחסי לאופוזיציה בוועדות סטטוטוריות ובחרות כלכליות עירוניות.

בלובי מבקשים שייעוץ המשפטי העירוני יסייע לחברי מועצה על בסיס המשאבים הקיימים, כולל פטור מאגרה לחברי מועצה שמגישים עתירה מנהלית הקשורה לפעילות הרשות המקומית. שינתן גמול כלשהו והחזרי הוצאות לחברי המועצה, שיורחב הזכות למידע של חברי המועצה לכל מסמך שנוגע לפעילות המועצה ואיננו באופי אישי – וכן שיוקנה לראש היחידה לחופש המידע במשרד המשפטים הזכות להטיל קנס על גורם המסרב או המשתהה במסירת המידע. בנוסף ישופרו התנאים הפיזיים של חברי המועצה – כלומר סביבת העבודה שלהם.

יוזמי החוק אומרים כי תקופה ארוכה שהם עמלים על ההצעה וכי הם נאלצו להיות זהירים בחשיפת מידע לאור הלחצים שהופעלו עליהם כדי שזו כלל לא תוגש. מבחינתם כמובן שזוהי רק ההתחלה. העברת הצעת חוק פרטית היא מסלול ארוך, ובכוונתם לצלוח את כולו עם קואליציה רחבה מכל קצוות הבית שיתמכו בה.

מאיה כץ אמרה בתגובה: ״מדובר בהצעת חוק שתשפיע על התנהלות נבחרי הציבור ברשויות המקומיות ותשנה את פניה במסגרת האיזונים והבלמים הנדרשים ברשות מקומית. לחברי המועצות המקומיות בישראל תפקיד מרכזי בניהול העיר מתוקף תפקידם החשוב לפקח על עבודת ראש הרשות וסגניו לצד התנהלות העירייה בכל הנוגע לחקיקת חוקי עזר, ניהול סוגיות הכספים, התכנון והבנייה, החינוך התרבות, איכות הסביבה והתחבורה אך לרוב אנו מתקשים למלא את תפקידנו ללא תמיכה מקצועית וללא שעומדים לרשותינו כלים או אמצעים שיאפשרו שירות טוב ואיכותי יותר לתושב, במטרה לחזק את אמון הציבור בנבחריו״.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שגיא

    לא מספיק עלוקות יש במדינה? צריכים עוד נהנתנים המחפשים לשכה וכבוד במקום לתרום?
    מגוחך שכחול לבן והליכוד אשר בנו את הממשלה הרחבה ביותר בעולם, ושמו את העסקנות הפוליטית מעל הדאגה לציבור, מנסים לדחוף עסקנים פוליטיים ולנפח תקציבים גם ברשויות על חשבון משלם המיסים.
    מן הראוי שגב׳ כץ תלך לעבוד ולא לחפש לחיות על חשבוננו!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר