בית אבות בית יוליאנה. צילום ניר קידר

תשעה דיירים בבית אבות בהרצליה נדבקו בקורונה. המשפחות נאלצות לממן אחות צמודה

משרד הבריאות דורש מבית יוליאנה להציב אחות צמודה לחולים, ואם לא הם יפונו לבית חולים או לבית אבות שבו פועלת מחלקת קורונה. בית האבות מתקשה לממן את הסכום ובינתיים כל משפחה משלמת 700 שקל ביום

פורסם בתאריך: 5.10.20 08:45

תשעה דיירים במחלקה הסיעודית לתשושי נפש בבית ההורים יוליאנה שברחוב דוד רזיאל בהרצליה התגלו בערב יום כיפור כחולים בקורונה, לאחר שהיו במגע עם אחות שהתגלתה כחולה מאומתת. לדברי מנהלת בית ההורים שושנה נש, הם נדרשו על ידי משרד הבריאות להקים מחלקת קורונה במוסד שבו חייבת להיות אחות צמודה 24 שעות, שבעה ימים בשבוע, או להעביר את החולים לאחת ממחלקות הקורונה בבתי החולים או בבתי האבות.

לדברי נש, לאחר כמה ימים שבהם בית ההורים סיפק את שירותי האחות והתקשה להמשיך לספק אותם, הם פנו למשפחות ושאלו אם היו רוצות שהדיירים ימשיכו להיות בבית ההורים או יעברו למקום אחר. משענו המשפחות כי הן מעוניינות שהדיירים יישארו בבית ההורים הוסבר להם שיהיו צריכים לשאת בשכרה של האחות הפרטית. לדברי המשפחות, העניין של גיוס אחות הפרטית נודע להם רק ביום שישי, כך שלא היה להם זמן להתארגן או לחפש חלופות ולכן נאלצו להסכים להצעה שלפיה הם נדרשים לשלם כ-6,000 שקל ליממה, כלומר כ-700 שקל ליממה למשפחה, כ-20 אלף שקל לחודש. לטענתם, מדובר בעלות גבוהה מאוד שיתקשו לעמוד בה והן מבקשות להפחית מהסכום. אחד מבני המשפחות של אחת הדיירות החל לחפש בעצמו אחיות בעלות נמוכה יותר ומצא אחיות פרטיות ששכרן לשעה הוא כ-70 שקל והעביר את הפרטים לידי בית ההורים שבודק את הצעותיו.

"ביום שישי נאלצנו לקחת החלטה אם להביא אחות פרטית במימון של משפחות הדיירים או להוציא את כל הדיירים המאובחנים בקורונה לבית החולים", אומר משה שוורץ, שאמו מתגוררת בבית ההורים יוליאנה, "מדובר בדיירים שהם תשושי נפש וזה מורכב להעביר אותם ממקום למקום והעברתם לבית החולים כרוכה בסיכון נוסף. לכן אנחנו המשפחות נלחמות על כך שהן יישארו בבית האבות. איך דרישה כזאת נפלה ביום שישי כשהתחילו להתקבל תוצאות חיוביות כבר ביום ראשון? מדוע לא ניתן זמן למשפחות להתארגן קצת יותר מאשר מעכשיו לעכשיו? זה השאיר אותנו במצב שלא היתה לנו ברירה ואישרנו את זה כרגע לסוף השבוע. זה סכום של כ-700 שקל ביום למשפחה וכ-20 אלף שקל בחודש – זה סכום לא מבוטל. רוב המשפחות לא יכולות לעמוד בסכומים כאלה. לא ייתכן שאנחנו נישא בהוצאות כאלה ושמשרד הבריאות שהנחית עלינו את ההנחיה הזאת לא יישא בעלויות ובהסדרים בעת שהם נדבקו במוסד. כדי לנסות למזער נזקים, לקחתי על עצמי לחפש אלטרנטיבה וחיפשתי אחיות בשכר סביר יותר. מצאתי כמה שלוקחות 75-70 שקל לשעה, שזה חיסכון משמעותי. העברתי את הפרטים למוסד וכרגע הם בודקים את האפשרויות. אני חייב לציין שזה מוסד טוב שנותן שירותים טובים ואנחנו מאוד מרוצים ממנו. אני מאוד מקווה שיימצא פתרון הגיוני ומיידי".

"בכל העולם וגם בארץ אנחנו מתמודדים כבר שמונה חודשים עם הקורונה ורק עכשיו היה לנו את החולה המאומת הראשון בבית יוליאנה", אומרת לצומת השרון מנהלת בית ההורים מזה 14 שנה, שושנה נש, "זה הישג לא רע בכלל וכל הכבוד לצוות שלנו שהצליח למנוע את זה עד עכשיו. אנחנו גאים בזה שזה רק הגיע עכשיו כי יש גל ענק בתוך כל הדיור המוגן ובתי האבות. בערב יום כיפור נודע לנו שיש לנו תשעה חולים מאומתים במחלקה הסיעודית לתשושי נפש, שרובם בני 90 ומעלה. בדרך הכלל הנוהל ממשרד הבריאות ברגע שיש דייר מאומת במחלקה הסיעודית הוא לפנות אותו למקום אחר שבו יש מחלקת קורונה וזה יכול להיות בכל הארץ. מדובר פה בדיירים תשושי נפש במחלקה סיעודית ולצערנו אין בחוץ פתרון לתשושי נפש שזקוקים להשגחה צמודה כדי שלא ייצאו מהמקום ולשמור על ביטחונם ובריאותם. אצלנו הם משוחררים ואילו במקומות אחרים יצטרכו לקשור אותם וזה ממש לא מה שהיינו רוצים בשבילם. דווקא עכשיו, ברגע שהם הכי צריכים אותנו נשלח אותם למקום אחר?".

אז מה עשיתם ברגע שגיליתם שיש דיירים מאומתים לנגיף?

"התחלנו יחד עם משרד הבריאות לחשוב ולהתארגן והפכנו את המחלקה של תשושי הנפש שלנו למחלקת קורונה לכל דבר. פה מכירים אותם ויש לנו צוות צמוד של מטפלות ואחיות שנותן להם את הטיפול הכי איכותי שאפשר. אחת מהדרישות של משרד הבריאות היא שתהיה לקבוצה אחות צמודה 24/7 למקרה שאחד הדיירים לא ירגיש טוב ומצבו ידרדר במהירות. לפני כן היו לי שתי אחיות על כל המחלקה הסיעודית שבה יש 36 דיירים ועכשיו אני צריכה אחות אחת רק לחולי הקורונה. אנחנו לא בנויים על מספר אחיות בהתאם למספר הדיירים ולא אחות לתשעה דיירים בלבד. התחלנו בחיפוש מאוד אינטנסיבי של אחיות שמוכנות לעבוד במחלקת קורונה וזה לא פשוט. אנחנו כבר תשעה ימים אחרי והדיירים מרגישים טוב והם יציבים ואני מקווה שימשיך כך. כרגע אנחנו מצליחים לשמור עליהם אצלנו ולתת להם את הטיפול הכי טוב ונכון. אנחנו צריכים עזרה בחיפוש אחיות וצוות כדי להמשיך כך. נשמח לקבל כל אחד שמוכן לעבוד כמטפל במחלקה הסיעודית, ולא בהכרח בקורונה, וניתן לו אצלנו הכשרה מתאימה. כשמגפת הקורונה פרצה, פרסמתי כמה פעמים מודעות שאנחנו מחפשים עובדים ולא היתה היענות. אני מקווה שעכשיו זה יהיה שונה".

למה זה נעשה ברגע האחרון ביום שישי?

"בהתחלה ניסינו להסתדר עם הצוות שיש לנו, אבל באיזשהו שלב זה היה בלתי אפשרי. ביום שישי היינו בבעיה גדולה שהיינו חייבים למצוא לה פתרון מיידי שהיא אחות פרטית וזה עולה בהתאם. התקציב שלנו מבוסס על מספר האנשים שיש כרגע בצוות וכשיש צורך באחות פרטית זה בעייתי. שאלנו את המשפחות אם היו רוצות שנשאיר פה את הדיירים ונגייס צוות פרטי למשך כמה ימים עד שנסתדר והם ישתתפו בעלות של זה. כולם השיבו שכן. כל פעם כשאין לי אחות למשמרת אני חייבת לחפש אחות פרטית. אנחנו מחלקים את הסכום בין המשפחות כמובן. בינתיים אנחנו מחפשים כל מיני פתרונות ומהיום אנחנו עובדים בשילוב, כלומר חלק מהמשמרות עושות אחיות מכוח אדם וחלק על ידי אחות פרטית".

אילו פתרונות?

"למשל לגייס אחות דרך כוח אדם ולא רק באופן פרטי ואז העלות היא נמוכה יותר. גם בית יוליאנה בעצמו מוכן להשתתף בעלות. אנחנו גוף פרטי לא מסחרי ואין לנו כרגע שום עזרה – לא ממשרד הרווחה, לא ממשרד הבריאות ולא מהעירייה. יוליאנה קפץ למים העמוקים והוא שוחה אבל נשמח לקבל קצת תמיכה ועזרה של כל מיני גורמים שיכולים לעזור. גם אם אנחנו היינו שולחים את הדייר למקום אחר, המקום היה מקבל עבורו כסף, אבל אני שמרתי עליהם פה אז אני צריכה להתמודד עם זה".

פניתם למשרד הבריאות ולגורמים נוספים לעזרה?

"ביקשנו ציוד מגן ממשרד הבריאות וקיבלנו, אבל לבקשה שלנו לסיוע עם אחות טרם קיבלנו תשובה והעבירו אותי מאדם לאדם. דיברנו עם כמה אנשים אבל אף אחד לא פתח את הארנק שלו. אם יש דרישה של עוד אחות אז אני חושבת שצריכים לעזור לנו בזה. זה גם אינטרס של כל המערכת שהדיירים יישארו פה. שמשרד הבריאות יתעורר ויעזור קצת ושעיריית הרצליה תיתן למשל הנחה בארנונה. אנחנו עכשיו בתהליכים לפנות לעירייה לעזרה".

תגובת משרד הבריאות: "לאחרונה נמצאה התפרצות במוסד עם תשעה מטופלים ידועים. יש לציין שלאור מבנה המוסד באשכולות, סוכם בשיתוף עם רופאת המחוז ד"ר רבקה שפר, גריאטרית המחוז ד"ר בת שבע כץ וראש אגף גריאטריה ד"ר אירית לקסר, לאפשר למטופלים מאומתי קרונה להישאר ובלבד שיהיה הקפדה על: צוות טיפולי נפרד וקיום אחות מוסמכת כל היממה וכוננות של רופא המוסד; הפרדה פיזית נאותה משאר המוסד; צוות מטפל מספיק לתת מענה לשאר דיירי המוסד. חשוב לציין שמובן שיש צורך בהתארגנות אחרת של הצוות אם בקליטת כח אדם חדש או מעבר לעבודת 12\12. לא דרשנו כוח אדם מעבר לנדרש אלא אם רוצים להשאיר מטופלים מאומתים וקיימת חובת מעקב אחר התדרדרות קלינית שאכן קרתה (חולים עם תסמינים ושתי פטירות). כעת אנו שוקלים להעביר חלק או רובם למחלקות קורונה במערך גריאטרי למעקב וטיפול תואם יותר. משרד הבריאות סמוך ובטוח כי הנהלת המקום וגם בני המשפחות רוצים טיפול נאות בהתאם להעדפות המטופלים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר