המרכז הבינתחומי. צילום עופר וקנין

הקיצוץ בשכר המרצים וההכרזה על סכסוך עבודה: האם שנת הלימודים בבינתחומי תפתח כסדרה?

חברי סגל המרצים החיצוני נדרשו להסכים לקיצוץ עשרה אחוז בשכרם, בניגוד לחברי הסגל הקבוע, והתאגדו תחת ארגון כוח לעובדים. הבינתחומי: "ההכרזה על שביתה מטעם ארגון כוח לעובדים היא צעד בלתי חוקי וחסר אחריות. שנת הלימודים תפתח כמתוכנן"

פורסם בתאריך: 6.10.20 15:00

הסגל החיצוני במרכז הבינתחומי הרצליה הכריז בתחילת השבוע על סכסוך עבודה עם הנהלת המוסד לאחר שלטענתם אלה מסרבים להכיר בוועד העובדים המאוגד בכוח לעובדים. אם ההנהלה והוועד לא יגיעו להסכמה ביניהם בשבועיים הקרובים, יוכל הוועד להחליט על השבתת הלימודים, כששנת הלימודים אמורה להיפתח בעוד כשלושה שבועות, ב-25 באוקטובר. בשנת הלימודים תשפ"א הבינתחומי ערוך ללמד באופן היברידי, המשלב מפגשים בקמפוס עם למידה מרחוק בטכנולוגיות מתקדמות. זאת, בכפוף להנחיות הממשלה בנושא הקורונה.

נציין כי חברי הסגל החיצוני החלו להתאגד לאחר שבמרץ האחרון פנתה הנהלת הבינתחומי לעובדיו וביקשה את הסכמתם להפחתת של עשרה אחוזים בשכרם, כשלטענת הוועד חברי הסגל הקבוע נתבקשו להסכים לקיצוץ נמוך בהרבה ומהמוסד לא נימקו את המהלך. לאחר התארגנות העובדים והתנגדותם לקיצוץ במרץ באמצעות עצומה שעליה חתמו מאות מחברי הסגל החיצוני, נדחה הקיצוץ לתחילת שנת הלימודים הקרובה. חברי הסגל החיצוני יצרו קשר עם כוח לעובדים ובשלהי יוני הוא הפך לארגון היציג שלהם.

"זה תמוה בעיני שמקום שרוצה להיתפס כאוניברסיטה לא מאפשר ולא תומך בקיום של ועד עובדים, שקיים בכל אוניברסיטה", אומרת רחלי יובל, חברת ההנהגה בוועד ומיוזמי הקמתו ומתרגלת בבית הספר למדעי המחשב, "זה גם אינטרס שלהם שתהיה נציגות מסודרת של המרצים שתתנהל מולה במוסד מכובד ששואף להיות אוניברסיטה ושהסטודנטים בו מקבלים את רמת ההוראה אולי הכי טובה בארץ. יש לנו כ-400 חברי סגל חיצוני שמילאו טפסים ומיוצגים על ידי הוועד מתוך כ-900 עובדי סגל חיצוני שלימדו במרכז בסמסטר ב' בשנת הלימודים הקודמת, בזמן שהגשנו את הבקשה ליציגות. לפי דיני העבודה כדי לייצג את הסגל החיצוני אנחנו צריכים ששליש ממנו יהיו חברים של הארגון ולפי מה שידוע לנו על עובדי הסגל החיצוני אנחנו עונים על הדרישה. הבינתחומי מבקש שאנחנו נספור לצורך היציגות לא רק את העובדים שעבדו ברגע שהגשנו את המכתב על היציגות, אלא גם את אלה שעבדו בסמסטר א' ואת אלה שיעבדו בסמסטר א' בשנת הלימודים הקרובה. אנחנו מבקשים מהמרכז לדעת כמה חברי סגל חיצוני היו בסמסטר א' כי יש גם הרבה עובדים זמניים שהיו אז ובטח שאנחנו לא יכולים לחזות את העתיד ולדעת כמה חברי סגל ילמדו בסמסטר א' הקרוב והוא לא מספק לנו את הנתונים".

למה עד עכשיו לא התאגדתם והקמתם ועד?

"עד היום לא היה כנראה משהו שהתסיס כל כך את השטח וגרם להתרעמות בקרב הסגל החיצוני, שמהווה את מרבית סגל ההוראה של המוסד, כמו הקיצוץ הלא אחיד בשכר לסגל החיצוני ולסגל הפנימי והקבוע, שאצלם הקיצוץ בשכר הוא הרבה יותר מינורי. בתחילת מרץ, שבוע לאחר תחילת הסמסטר, קיבלנו במחטף הודעה מההנהלה על הקיצוצים הצפויים בשכר שלנו מסמסטר ב'. יזמתי עצומה וכעבור יומיים בלבד חתמו 230 מרצים ולאחר מכן החליטה ההנהלה לדחות את הקיצוץ לשנת הלימודים הבאה. במאי שלחו לי באישון לילה, בערב חג השבועות, הודעות שכוללות בשורות מאוד לא נעימות בדבר הקיצוץ בשכר בלי אפשרות לבחור ומציגים את זה כמשהו שהוא וולונטרי. הדיקנים טילפנו למרצים מהסגל החיצוני כדי לדבר איתם על הקיצוץ הצפוי בשכרם בשנת הלימודים הקרובה ולקבל מהם הסכמה בעל פה. בלית ברירה רוב המרצים הסכימו לקיצוץ כשחרב מונחת על צווארם ומי שסירב זומן לשימוע לפני פיטורים ולאחר מכן הסתיימה העסקתו.

"כמובן שבתקופה כזאת קשה כולנו רוצים לסייע ולהיכנס מתחת לאלונקה ואין שום ספק שאף לא אחד היה מתנגד לקיצוץ אם היה מוצע קיצוץ אחיד לכל סוגי הסגלים. אנחנו הפנים של הבינתחומי ואנחנו הרוב המוחלט של סגל ההוראה ואין שום סיבה שאנחנו נקבל תנאים פחות טובים מהסגל הפנימי והקבוע. בעקבות הקורונה גם נוספו הרבה דרישות ללא שכר נוסף כמו לקיים מועדי ג', שכל מרצה צריך לכתוב מבחן אחד יותר בלי שמתגמלים אותו על זה, וזה כולל גם נוכחות ביותר מבחנים ובדיקה שלהם והכל ללא תשלום נוסף. אנחנו עומדים מול שוקת שבורה ומנסים ללמד ולתת את המקסימום לסטודנטים שלנו ומצד אחד לא מתגמלים אותנו על עודף העבודה ומצד שני מקצצים מאתנו יותר ממה שמקצצים מהסגל הפנימי. הסיבה שאנחנו מקימים ועד היא גם בשביל העתיד שלנו ולא רק כדי לטפל בעניין הקיצוץ בשכר בזמן הקורונה וההסדרה של התנהלות בזמן זה. קורונה באה והולכת אבל התנאים המופחתים שלנו היו מאז ומעולם".

מתנהלים מגעים עם ההנהלה?

"אנחנו מחודש יוני בתכתובות עם ההנהלה וכרגע אין מגעים בינינו והמכתבים שלנו זוכים לתשובות לא אינפורמטיביות והם טוענים שאנחנו לא יציגים אבל לא מביאים סימוכין לראיות שלהם ולא מוכנים לשבת איתנו. זו תחושה של אכזבה ועלבון. הגענו למבוי סתום. כרגע נראה שהטענות שלנו על עניין היציגות זה כדי לעכב אותנו עד שהעניין יתמסמס. זה מוסד שבהרבה מקרים מאוד מעריך את העובדים שלו והולך לקראתם וציפינו שגם פה יהיה שיתוף פעולה ואנחנו עדיין מקווים שכך יהיה. זה שפתחנו בסכסוך עבודה זה לא אומר בהכרח שתהיה שביתה בתחילת הסמסטר. אנחנו מקווים שזה יעורר אותם לשיח ונוכל לצאת מזה בלי שביתה".

מהמרכז הבינתחומי נמסר בתגובה: "טענת ארגון כח לעובדים למעמד של ארגון יציג של חברי הסגל החיצוני במרכז נבדקה ביסודיות, ונדחתה במענה מפורט שנשלח לארגון כבר לפני חודשים. הארגון רחוק מלעמוד בדרישת השליש הקבועה בחוק ואינו ארגון יציג. בהתאם לכך, ההכרזה על שביתה מטעם ארגון כוח לעובדים היא צעד בלתי חוקי וחסר אחריות. מרבית חברות וחברי הסגל הנלווה בבינתחומי חתמו על חוזי העסקה לשנת הלימודים תשפ"א. חברי הסגל התגייסו להפעלת המרכז הבינתחומי בתקופת הקורונה תוך גילוי אחריות בתקופה מורכבת זו, שבה הבינתחומי מגויס כולו לקיום הלימודים כסדרם לטובת הסטודנטיות והסטודנטים. שנת הלימודים תשפ"א תפתח כסדרה וכמתוכנן".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר