רחוב בילינסון
רחוב בילינסון. צילום גוגל מפות

ועדת הערר תכריע: האם העירייה תחזיר מיליוני שקלים לתושב העיר בן 80?

התושב חוייב בהיטל השבחה גדול על עסקת נדל"ן שביצע לפני כעשור וערער על הסכום. בית המשפט קבע, לאור גילו של התושב והזמן הרב שחלף, שעל ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה לפנות לשמאי מייעץ כדי שיכריע במחלוקת

פורסם בתאריך: 15.10.20 08:09

תושב הרצליה, בן 80, שביצע עסקת נדל"ן לפני עשור ושילם בגינה היטל השבחה על סך מיליוני שקלים שבחישובו נעשתה לטענתו טעות, עדיין מחכה להחזר הכספי המגיע לו מעיריית הרצליה. בית המשפט לעניינים מנהליים במחוז תל אביב-יפו פסק לאחרונה פסיקה תקדימית כי ועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה במחוז תל אביב תצטרך לקבוע שמאי מייעץ ובתום תקופה קצובה לקבל החלטה בעניין.

בפברואר 2010 מכר בעל הנכס את הקרקע, ברחוב בילינסון בעיר, לקבוצת רכישה בכ-14 מיליון שקל כשזאת תכננה לבנות עליה בניין מגורים. ביולי 2010 הגישו הרוכשים בקשה להיתר בניה של בניין בן שמונה קומות עם 25 יחידות דיור מעל שני מרתפי חניה. כפועל יוצא בינואר 2011 שלחה עיריית הרצליה דרישה לתשלום היטל השבחה על סך 5.4 מיליון שקל על פי הערכה שערך שמאי המקרקעין אהרון בוץ. להערכת השמאי, שווי המקרקעין במצב הקודם עמד על סך של 11.5 מיליון שקל ושוויו במצב החדש – 22.18 מיליון שקל. שמאי מטעם בעל הקרקע פנה לוועדה בבקשה לתקן את השומה ולקבוע כי שווי המקרקעין במצב החדש לא יהיה שונה מהמחיר החוזי בעסקת המכר. על פי השומה מטעם בעל הקרקע, היטל ההשבחה צריך להסתכם ב-365 אלף שקל בלבד.

השמאי המכריע שמונה מטעם הוועדה לערר קבע כי שווי המקרקעין במצב הקודם עומד על סך של 13.355 מיליון שקל, 4.6 מיליון שקל יותר ממחיר העסקה, ואילו שוויו לפי המצב החדש עומד על סך של 18.9 מיליון שקל, כך שסכום היטל ההשבחה הוא כ-2.77 מיליון שקל. עוד קבע השמאי המכריע כי העסקה אינה חורגת בצורה קיצונית מיתר עסקאות ההשוואה.

המערער הגיש ערר על החלטת השמאי המכריע ועל אף שוועדת הערר החזירה את התיק לשמאי מספר פעמים הוא התבצר בעמדתו. הוועדה הציעה שלוש אפשרויות לסיום ההליך: מינוי שמאי אחר, פסיקה על דרך הפשרה והשלישית שהצדדים יגיעו להסכמה בטווח שהציעה. משלא הושגה הסכמה ביקש המערער שוועדת הערר תיתן את החלטתה בערר ותאמץ את העסקה שנערכה במקרקעין. ועדת הערר קבעה כי היא אינה יכולה להעריך את המקרקעין במקום השמאי המכריע ועל כן היא קובעת כי יש לבטל את השומה המכרעת ולמנות שמאי מכריע חדש שיכריע במחלוקת בין שני הצדדים. על החלטה זאת הוגש ערעור מנהלי בטענה שהמוכר לא מסכים לנהל את כל ההליך מחדש, שכן גם חלפו עשר שנים שבמהלכן החלק ששילם לעירייה נשאר בקופתה. בעקבות הערעור המנהלי התקיים דיון בבית המשפט שבו טענה הוועדה המקומית מצדה כי "על דיון הערעור להידחות על הסף בהיעדר זכות ערעור על החלטת ביניים של ועדת הערר".

בית המשפט המחוזי בתל אביב יפו קיבל את הערעור של בעל הקרקע באופן חלקי וקבע כי "לאור התמשכות ההליכים עד כדי עינוי דין ולאור גיל המערער שמגיע לגבורות, נראה כי בנסיבות המיוחדות של המקרה, תחת ביטול השומה המכרעת כולה, היה ראוי שוועדת הערר תפנה לשמאי שייעץ לה, כדי שיחווה דעתו בעניין המשקל שיש ליתן בנסיבות העניין למחיר העסקה, יבחן את עסקאות ההשוואה וההתאמות שנעשו, וכן יחווה דעתו בעניין המשקל שיש ליתן לעסקאות ההשוואה".

עו"ד צבי שוב, מומחה בתכנון ובניה ונדל"ן, המייצג את בעל הקרקע בתיק אמר: "מדובר בעיוות, אדם מוכר קעקע בשנת 2011 ובשנת 2020 עדיין לא הסתיים הטיפול בהיטל ההשבחה. מיליוני שקלים שוכבים עד היום בקופת העירייה שמתעקשת לעכב את ההליכים. למרות שהנישום מכר את הנכס ב-14 מיליון שקלים והעירייה קבעה ששוויו הוא כ-22 מיליון ולכן הבעלים היה צריך למכור אותו בסכום גבוה יותר ובהתאם, לשלם היטל השבחה גבוה יותר. השמאי המכריע קבע סכום ביניים שעדיין היה גבוה בהרבה ממה שבפועל הנישום צריך היה לשלם כהיטל השבחה. ועדת הערר החזירה את התיק לשמאי פעמים רבות והשמאי התבצר בעמדתו.

"כך, במקום לסגור את התיק ולקבוע עובדות, הוועדה ביטלה את השמאות וביקשה למנות שמאי חדש שיתחיל את כל התהליך מהתחלה. צריך להבין שמדובר באדם מבוגר ולכן, הליך נוסף שימשך שנים רבות הוא דבר לא הגיוני במקרה המדובר. על כך, פנינו לבית המשפט בטענה שצעד זה הוא איננו סביר, ואכן בית המשפט פסק שוועדת הערר תצטרך לקבוע שמאי מייעץ ובתום תקופה קצובה, לקבל את ההחלטה כדי לסגור את הסיפור. עד היום, בית המשפט מעולם לא קבע כפי שקבע בתיק הנ"ל, שגם בהליך של ערר על שמאי מכריע, ועדת הערר יכולה למנות שמאי מייעץ. בנוסף להחלטה התקדימית של ביהמ"ש, עיריית הרצליה התבצרה בעמדתה וטענה ארוכות כי העסקה בנכס לא משקפת את שווי השוק בהבדלים גדולים מאוד".

עו"ד צבי שוב. צילום ליאת מנדל

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "נכון להיום ובהתאם לפסק הדין, יש לערוך בירור נוסף של השומה באמצעות שמאי מייעץ לוועדת הערר. רק לאחר שוועדת הערר תקבל החלטה סופית, בהתאם לייעוץ שתקבל על ידי שמאי מייעץ, ניתן יהיה לדעת האם הבעלים זכאים להשבה של היטל השבחה, אם לאו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הגיע הזמן שבתי המשפט יקנסו באופן אישי פקידים האחראים לעוותים כאלה שישלמו הון מכיסם הפרטי קנסות עתק על יצירת סחבת חסרות הגיון כדי שלהבא ילמדו הם ודומיהם שלא סוחבים סיפורים כאלה שנים. כאתה בא מעמדת כוח כמו עיריה כל תושב "רגיל" הוא יתוש

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר