פרויקט התמ"א בקק"ל 1 הרצליה. צילום באדיבות רוכשי הדירות
פרויקט התמ"א בקק"ל 1 הרצליה. צילום באדיבות רוכשי הדירות

קרינה ורוכשים מתוסכלים: איכלוס הדירות בפרויקט בהרצליה מתעכב כבר שלוש שנים

הרוכשים היו אמורים לאכלס את הדירות החדשות בפרויקט שברחוב קק"ל 1 לכל המאוחר בינואר 2018. הם מלאים בטענות כלפי היזם והעירייה, במיוחד לאחר שהתגלה שעמוד חשמל סמוך לפרויקט פולט מזה שנים קרינה מסוכנת. היזם דוחה את הטענות

פורסם בתאריך: 22.10.20 07:58

ארבעה רוכשי דירות בפרויקט תמ"א 38 בפינת הרחובות קק"ל וארלוזורוב בהרצליה מחכים כבר כמעט שלוש שנים לקבל את המפתחות לדירות שלהם. הפרויקט, שהחל בסוף שנת 2016 על ידי היזם "הבית ברחוב קק"ל 1 הרצליה בע"מ", בניהול יוראי כהן, כולל עבודות חיזוק וחידוש של 12 דירות קיימות והוספת חמש דירות יוקרה חדשות. לפי הדיירים, מועד הכניסה לדירות על פי ההסכמים הוא דצמבר 2017 או ינואר 2018 ועל פי הקבוע בחוק המכר היזם מחויב לממן את שכירות הדיירים מרגע אי העמידה במועד מסירת הדירות. לטענתם, לפני כחודשיים הפסיק היזם לשלם את שכר הדירה שלהם באופן חד צדדי. במייל ששיגר אליהם מנהל החברה ב-17.9.20 הוא טוען כי הוא נקלע לקשיים כספיים בתזרים המזומנים בשל משבר הקורונה ובשל אי הצלחה למכור את הדירה האחרונה בפרויקט, ולכן הוא נאלץ לדחות את תשלומי השכירות ולהשתמש בכסף כעת לתשלומים לספקים, קבלנים וכדומה כדי להשלים את הפרויקט. לדברי הרוכשים, כששאלו את היזם מה פשר העיכוב הוא טען כי נתקל בבירוקרטיה קשה  מצד עיריית הרצליה, שלטענתו מערימה בפניו קשיים ומוסיפה בפניו דרישות שונות כדי לקבל את האישורים.

הדיירים הנואשים החליטו לפנות לעיריית הרצליה, ובעקבות תשובת העירייה הם גילו דבר מפתיע – פרט לחוסר הקריטי באישור כיבוי האש שמעכב את סיום הפרויקט נמצאה בעיית קרינה בבניין. מנהל אגף רישוי בניה במינהל ההנדסה בעיריית הרצליה, ישי ולנסי, עונה לפניית התושבים וכותב: "הפרויקט המדובר מוכר לנו ומטופל על ידי צוותי העירייה השונים. כפי שציינתם, אכן התהליך מתנהל כבר מספר שנים, וממשיך להתארך שלא לצורך. נעשו מאמצים על ידי הצוותים לפתור סוגיות תכנוניות והנדסיות שונות בשלבים השונים של הליכי הרישוי וכעת בשלבי הבנייה ולקראת האיכלוס, לרבות מאמצים של הח"מ ביניהם שיחות טלפוניות רבות עם היזם וצוותו, התכתבויות רבות וסיורים בשטח. מקורן של חלק לא מבוטל של הסוגיות שעלו וממשיכות לעלות אינו בבירוקרטיה כפי שציינת, אלא דווקא מסיבות אחרות. מציע לכם הדיירים לבחון את הדברים לעומקם מול היזם".

עוד ציין ולנסי כי "סטטוס הפרויקט נכון להיום: הסתיימו הליכי הרישוי מול הוועדה המקומית לתכנון והבנייה – היתר הבנייה העדכני נמסר לפני כשלושה חודשים; החל התהליך מול אגף הפיקוח על הבנייה לצורך הוצאת תעודת גמר לפרויקט, אשר במסגרתו על היזם להשלים מסמכים ואישורים מגורמים שונים, אשר הכרחיים לצורך איכלוס המבנה; מבין החוסרים, החוסרים המשמעותיים והקריטיים הם אלו של רשות הכבאות ושל היחידה לאיכות הסביבה (כשבעניין זה, עלתה בעיית קרינה בבנייה שבוצעה, אשר חשוב שתיפתר טרם האיכלוס לשמירה על בריאות דיירי המקום)".

פרויקט התמ"א בקק"ל 1 הרצליה. צילום באדיבות רוכשי הדירות

"רכשנו דירה מהיזם ברחוב קק"ל 1 בעיר לפני כארבע שנים עם הבטחה חוזית לקבל את הדירה ב-1.12.2017 או 1.1.2018", מספר רונן שרון, אחד מהדיירים העתידיים החדשים בבניין שמיוצגים על ידי עו"ד עמית הורוביץ, "אנו הולכים ומתקרבים לשלוש שנים של עיכוב במסירת הדירה, שהכריחו אותנו כבר לפנות את דירתנו הקודמת בעיר ולהתגלגל בין דירות שכורות ועם עלויות כספיות לא מתוכננות.

"הבנו מהיזם כי הוא נתקל בקירות של בירוקרטיה בעירייה, מערימים בפניו קשיים ומוסיפים בפניו דרישות מדרישות שונות כדי לקבל אישורי עירייה. הבנו כי קיים עיכוב באישור העירייה בשל נושאים הקשורים לאיכות הסביבה, עמוד חשמל קרוב לבניין ככל הנראה, אך נושא זה הועלה בפני היזם רק לאחרונה עקב 'שינויים ברגולציה'. כשפנינו לעירייה נמסר לנו כי העיכוב כרגע נובע משני ליקויים מהותיים – אישור כיבוי אש ואישור איכות הסביבה. בנושא איכות הסביבה הסתבר לנו כי מדובר בקרינה של גופי חשמל בבניין עצמו ובסביבתו. בבניין גרים 12 דיירים ותיקים ובבירור קצר שערכתי עם חלקם עולה כי אף אחד לא טרח לעדכן אותם על הקרינה. כיצד ייתכן שדיירים בבניין חשופים לקרינה מהותית ומסוכנת ואין הם יודעים על כך? כיצד ייתכן שתושבי הבניין בקק"ל 1 מופקרים לקרינה מסוכנת מבלי שעיריית הרצליה עושה מעשה ומגדירה לוחות זמנים מחמירים לסיום תיקון הליקויים, שאם לא כן תמנה העירייה איש מקצוע מטעמה וכל העלויות יחולו על היזם? בעיניי זהו מחדל של העירייה לא פחות משזהו מחדל של היזם. תפקידה של העירייה להגן על אזרחיה במקרים כאלו. עד עכשיו למרות בקשתנו לקבל מידע מהעירייה על כל הליקויים כולל בעיית הקרינה, טרם קיבלנו את המידע.

"לצערנו הרב, היזם ומנכ"ל החברה יוראי כהן מסתירים מאיתנו מידע, לא מספרים לנו את כל האמת וגם נמנעים מלשלם לנו את שכר הדירה המלא המגיע לנו על פי חוק המכר בשל קשיים פיננסיים בתזרים המזומנים. היזם לא הכריז על פשיטת רגל, לא מונה לו כונס נכסים, והוא לא מוגדר כחדל פירעון ולכן לא ניתן לממש ערבויות חוק המכר של הבנק המלווה. על אף שפנינו אליו בעניין הפסקת תשלום שכר הדירה לא קיבלנו ממנו תגובה ומאז נוצר נתק בקשר בינינו. אנו רוכשי הדירות מוחזקים כבני ערובה בין היזם לבין דרישות העירייה ולבטח איננו אשמים במצב".

סגן יו"ר חברת קליפורניה ישראל ומנהל "הבית ברחוב קק"ל 1 הרצליה בע"מ", יוראי כהן, שלח את מכתבו לעירייה כתגובה לבקשתנו להגיב על טענות הרוכשים. במכתב הוא טוען כי חלק ניכר מהאיחור בהשלמת הפרויקט נעוץ בהתעקשות של העירייה להתייחס לבקשה להיתר שינויים בפרויקט כבקשה חדשה להיתר, אף כי כבר בעת הגשת הבקשה הסתיימו כמעט כל העבודות בפרויקט. לטענתו, נדרש היזם לעמוד בדרישות חדשות אשר כלל לא היוו חלק מתנאי ההיתר המקורי וכן להמציא מסמכים רבים ושונים אשר חלקם כבר היו מצויים בידי העירייה או אשר כלל לא היו דרושים להוצאת ההיתר המקורי. הוא טוען כי על אף התראות חוזרות ונשנות מצד היזם בדבר הצורך בקידום דחוף של הבקשה להיתר שינויים וטופס 4 בשל מצבו של הפרויקט ומצבם של רוכשי הדירות, טיפול העירייה בבקשה להיתר שינויים התנהל בעצלתיים ובאיטיות משוועת.

לטענת היזם, כיום, נותרו ארבעה אישורים בלבד המעכבים קבלת טופס 4 לפרויקט – מחלקת כיבוי אש, אגף שאיפ"ה, האגף לאיכות הסביבה ומחלקת הפיקוח. בעניין אישור מחלקת כיבוי אש, פנה היזם לעיריית הרצליה וביקש את האישור שביקשו מרשות הכבאות אך לאחר שלושה שבועות שלא קיבל אותו מהעירייה ולטענתו עד היום הוא מצא פתרון אחר לקיום הביקורת גם ללא אישור העירייה בכתב.

בעניין אישור מחלקת איכות הסביבה טוען היזם כי קו המתח הנמוך אשר בשל קרבתו לבניין קיימת בעיית קרינה לכאורה, מצוי בקרבת הבניין מזה עשרות שנים ובכך לא חל כל שינוי עקב עבודות הפרויקט, והקרינה לכאורה רלוונטית לחלק מצומצם ביותר מהבניין ואין בה כדי למנוע את אכלוס דירות היזם בבניין.

"באופן לא ברור וברשלנות רבתי, מר ולנסי כותב בהודעתו, כי קיימת בעיית קרינה בבניה שבוצעה", כותב היזם לעירייה, "הניסוח הקלוקל והרשלני מעלה לכאורה חשש כי איזה מהפעולות שבוצעו על ידי החברה יצרו בעיית קרינה בבניין. אין מדובר בחשש בעלמא, כי אם בחשש שהתממש, כך הבינו את ההודעה של מר ולנסי, חלק מרוכשי דירות החברה. מדובר בקביעה שגויה על פניה ונראה שכל תכליתה ניסיון של העירייה להרחיק ממנה את האחריות ארוכת השנים למחדל הקרינה, ככל שאכן קיימת בעיית קרינה בבניין, קביעה שהמומחים מטעמנו חולקים עליה בתוקף".

עוד טוען היזם כי באישור להיתר הבניה המקורי משנת 2015 לא נדרשו ממנו דרישות כלשהן בנושא קרינה ורק באמצע 2020, לטענתו, כשביקש לקדם את הטופס 4 בטרם קבלת היתר השינויים, שבקשה אליו הוגשה באוגוסט 2018, הוצגה לראשונה דרישה בנושא קרינה. כחלק ממדיניות העירייה להתייחס לבקשה להיתר שינויים כאל בקשה להיתר חדש, נדרש היזם על ידי מחלקת איכות הסביבה להמציא דו"ח ערכי קרינה תיאורטיים. רק לאחר התערבות יועץ קרינה מטעם היזם, הסכימה מחלקת איכות הסביבה להמיר את הדו"ח בדו"ח "לאחר בניה" – "דו"ח מדידות שדה מגנטי מרשת החשמל". המפקח במחלקת איכות הסביבה דחה את ממצאי הדו"ח מטעם היזם ופנה לבצע בדיקה נפרדת באמצעות יועץ שהופעל על ידי העירייה. לטענת היזם, כל פניותיו לעירייה לקיום פגישת עבודה בין הגורמים המקצועיים בנושא הקרינה לא נענו כלל ועד היום.

היזם כותב: "העיכובים המתמשכים בהוצאת היתר השינויים וטופס 4 לפרויקט, בשל התנהלות העירייה, מכלים את המשאבים העומדים לרשות הפרויקט ומסבים נזק בלתי נתפס לרוכשי הדירות והיזם. הודעות העירייה אף מערערות את מערכת היחסים בין היזם לרוכשי הדירות. לאור האמור, ברור למעלה מכל ספק, כי בניגוד למצגים הרשלניים של העירייה, אם ישנה בעיית קרינה הרי שהינה מתקיימת מזה עשרות שנים, לכל אורך רחוב ארלוזורוב וזאת בשל מחדליה לכאורה של העירייה ולא בשל הבנייה שבוצעה על ידי היזם".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "בפרויקט קק"ל 1 ישנו עמוד קו מתח נמוך צמוד לדירה מספר 4  היוצר קרינה אלקטרומגנטית מסוכנת בסך 4 מ"ג, וזה עוד בטרם איכלוס הדירות החדשות ובטרם איכלוס הבניין הצמוד. הנושא התגלה לאחר בדיקה שגרתית של היחידה בעת סיור בבניין וחשד שהעלה המתכנן הסביבתי. עמדת היחידה הסביבתית קיבלה תוקף מהמשרד להגנת הסביבה, מר ארתור קולגנייב, ממונה קרינה בלתי מייננת-מתקני חשמל ופרופ' סטיליאן גלברג-ראש אגף מניעת רעש וקרינה. היחידה עירבה את חברת חשמל משראינו כי היזם לא פועל בנידון (גב' אדווה בלזר מהמחלקה לאסדרה סביבתית). הגיעה מהם דרישה לבצע ניטור רציף למשך 72 שעות אשר יבוצע ביום הראשון הקרוב ועד לשלישי (18.10-20.10) ולהעביר אליהם את תוצאות הדו"ח. לאחר קבלת הדו"ח ישנן שתי אופציות אשר תעמודנה על הפרק: אם מדובר ברמת קרינה בגדר התקין נאשר טופס איכלוס עם תנאי למדידה חוזרת לאחר איכלוס הדירות החדשות. אם מדובר ברמת קרינה שאינה בגדר התקין נאשר טופס איכלוס רק לצד התחייבות מצד חברת החשמל כי הבעיה תיפתר, כולל הגשת הפתרון המוצע. לעניין כיבוי אש – נושא זה לא תלוי בעירייה כלל, אלא ביזם ובכיבוי אש".

מדוברות כבאות והצלה נמסר: "לאחר ביקורת שהתקיימה בפרויקט ב-14.10.20 נמצאו ליקויים רבים ולכן הביקורת הופסקה. הבניין לא קיבל אישור לאיכלוס. הפונים קיבלו סטטוס ליקויים. אנחנו ממתינים להשלמתם ובתום השלמת הליקויים תיקבע ביקורת נוספת".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אז כל השנים גרו בדירה 4 עם קרינה מופרזת ולעיריה לא היה מושג….?? ורק בגלל פרוייקט בניה חדש בדקו. אולי הגיע הזמן לבדוק ולגלות כמה אלפי דירות חשופות לקרינה ברחבי העיר בגלל מחדלים של חבתר חשמל ולגלות כמה צרות החברה הזו עושה עד שהיא מואילה להזיז עמודים ממקומם הישן

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר