אתר פסולת פיראטית
אתר הפסולת. צילום עופר וקנין

נדחתה הבקשה להכשיר את הפעלת אתר הפסולת הפיראטי הסמוך לשכונת גליל ים

האתר, שבו מטופלים מדי יום כאלף טון פסולת, פועל מזה שנים ללא היתרים ובלי רישיון עסק. ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה דחתה את בקשת החברה המפעילה אותו למתן היתר לשימוש חורג בשטח המיועד לתעסוקה, מסחר ובילוי

פורסם בתאריך: 5.11.20 07:23

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובניה מחוז תל אביב דחתה את הערר שהוגש בעניין מתן היתר לשימוש חורג להפעלת אתר למיחזור פסולת בניין הסמוך למחלף הסירה ומרוחק כמה מאות מטרים משכונת גליל ים בהרצליה. המערערות הן חברת בני וצביקה בע"מ שמפעילה את האתר כבר 13 שנה וחברת גלילות מיחזור פסולת בע"מ שמשכירה לה את המקום ופועלת בו כ-25 שנה. האתר ממוקם בשטח של רמת השרון בין נתיבי איילון לכביש מספר 2 ומתנהל כבר מספר שנים ללא היתר ובניגוד לחוק. האתר כולל תחנת מעבר ומתחם טיפול בפסולת בניין, שבו מטפלים בכל יום בכאלף טונה פסולת בניין, וכן מפעל לייצור תערובות בטון. בנוסף לכך, בארבע השנים האחרונות האתר פועל גם ללא רישיון עסק.

נציין כי הערר הוגש על ידי החברות בני וצביקה וגלילות מיחזור פסולת לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ובניה רמת השרון דחתה את בקשתן להיתר וקיבלה את ההתנגדויות שהוגשו נגדה בדיון שהתקיים בינואר 2019. ההתנגדויות הוגשו על ידי עמותת שומרי הסף, עמותת תושבי גליל ים, זוכים בתוכנית מחיר למשתכן בשכונת גליל ים בהרצליה ותשתיות נפט ואנרגיה בע"מ (תש"ן).

המערערות, שהגישו את הבקשה לשימוש חורג במרץ 2018, מבקשות להמשיך ולהפעיל את האתר למיחזור פסולת באופן זמני לתקופת ביניים בלבד עד לכינונו של אתר חלופי באיזור מחלף גלילות הסמוך או במקום אחר. נטען כי נפל פגם בדיון בפני הוועדה המקומית לתכנון ובניה רמת השרון כי הן לא הוזמנו לדיון וכלל לא ידעו על קיומו ולא ניתנה להן הזדמנות להגיש התייחסות בכתב ובכך נפגעה זכות הטיעון שלהן. כמו כן, הן טוענות כי לא הובאה לעיונן ההתנגדות שהוגשה לבקשה. לטענת חברת בני וצביקה בע"מ, האתר הוא הראשון מסוגו בארץ והוא מספק פתרון למיחזור פסולת באיזור השרון והמרכז בהיקפים גדולים והפסקת פעילותו עלולה לגרום לשפיכת פסולת במקומות שאינם מיועדים לכך ולגרום לזיהום קרקעות ונזקים סביבתיים וכן לאיבוד מקור פרנסה של כמאה עובדים.

הטיעונים העיקריים שאותן מעלות המתנגדות ובהן מצדדת ועדת הערר לאי מתן ההיתר, הם כי האתר פועל בניגוד גמור להוראות התב"ע (תוכנית בניין עיר), המתירה שימוש בקרקע לצורך תעסוקה, מסחר ובילוי בלבד ואוסרת על הפעלת מפעלים לטיפול בפסולת. כמו כן, האתר אינו עומד בהוראות תוכנית המתאר הארצית לפסולת מוצקה ולא קיימת תוכנית מפורטת כפי שנדרש להקמת אתר פסולת. כמו כן נטען בוועדה כי מדובר בניסיון להכשרת עבירות בנייה ושימושים חורגים קיימים המבוצעים על ידי גלילות מיחזור פסולת במשך שנים רבות ויש לשמור על שלטון החוק ועיקרון אי עידוד עבריינות בניה.

מצד תש"ן נטען כי מפעל הפסולת פועל בשטח הסמוך לרצועת הדלק ובמהלך שנות ההפעלה נערמו מעת לעת בשטח הרים של פסולת בניין, אבנים ועפר ובעבר גם הוקמה גדר פח ובלוקים מבטון בסמוך לקווי הדלק וכן משרד על קו הדלק באופן שסיכן אותם ומנע מתש"ן גישה.

אתר הפסולת. צילום עופר וקנין

כמו כן, נטען על ידי המתנגדים כי הפעילות באתר יוצרת מפגעים סביבתיים שונים ומפגע בטיחותי וסביבתי ובכך יידרש כבר כיום שיקום משמעותי של החלקה לצורך שימוש בה על פי ייעודה. עוד נטען כי המשך פעילות האתר מהווה איום ממשי למימוש שימושים מותרים וסיכול התוכנית המאושרת. בשנת 2021 אמורים רוכשי הדירות בתוכנית מחיר למשתכן בשכונת גליל ים לאכלס את הבניינים, הנמצאים כמה מאות מטרים מהאתר. לפי חוות דעת שהוציא מנהל מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה, מרבית השנה נושבות בשעות הפעילות של האתר רוחות שמעיפות חומר חלקיקי הנפלט מהאתר לעבר פרויקט המגורים בגליל ים וכי מרחק מבני המגורים המערביים ביותר בפרויקט הוא כ-200 מטר מהאתר. המשרד להגנת הסביבה ממליץ כי התחנה תסיים את פעילותה לחלוטין, לא יאוחר ממועד אכלוס שכונות המגורים הממוקמות מזרחית לתחנה.

ועדת הערר טענה כי הבקשה הוגשה באופן שלא ניתן לאשרה, שכן היא מתייחסת לחלקה אחת מתוך שלוש שבהן היא מבקשת להשתמש ולבנות וכוללת בינוי המהווה סטייה ניכרת מחוץ לקווי הבניין ואף מחוץ למגרשים. "מכאן שמי שהגיש את המבקשה הגיש אותה מראש באופן שברור היה שלא ניתן לאשר אותה", נכתב בהחלטת הוועדה.

הוועדה נימקה את ההחלטה: "האינטרס הציבורי מחייב הקמה והפעלה של אתרי פסולת העומדים בהוראות ובהנחיות של תמ"א/4/16 – ולא המשך הפעלה של אתרי פסולת ללא היתר שעומדים בסתירה להוראותיה. על הגורמים המוסמכים לדאוג ולפעול למתן מענה לצורך זה. מחסור באתרי פסולת אינו יכול להצדיק מתן היתר שיכשיר פעילות של אתר הפסולת העומד בניגוד מוחלט לתוכניות התקפות ושפועל במקום למעלה מ-25 שנה ללא היתר מתאים. הכשרת הפעילות בהיתר לשימוש חורג במצב דברים זה היא לטעמנו עיוות של הדין".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נו, אז החליטו. מה קורה שטח? שום דבר. במדינה נורמלית היו חוסמים את הגישה לאתר , עוצרים את העבריינים ושולחים אותם למשפט זריז עם קנסות עתק ומעלים על המקום דחפורים להרוס תוך יום יומיים את כל העסק. אב בישראל 2020 ימשיכו להפעיל את המקום עוד שנים עד שיסלקו אותם.

  2. דודי

    יפה מאוד שהחליטו לדחות, אבל מתי יעשו משהו בשטח? צריך לקנוס כל משאית שפורקת שם

  3. אחד שבאמת אכפת לו

    אנשים טיפשים ובורים כל האדם אשר לא מבין שיש פה יזמים סביבתיים על טהרתם מדינת ישראל עד לפני כמה שנים בכלל לא תיכננה או הסדירה את נושא הפסולת בישראל עולים רוצים לבנות שכונות ללא פתרון לפסולת כאשר מדינת ישראל והרשויות בה פשוט מזהמות את הסביבה במשך שנים היום יש הסדרה וזה נהדר מן הסתם חשוב לעזור לחברות כאלו להמשיך בדרך סדירה עם קצת סבלנות ולא לקרוא להם עבריינים בכל מפעל מחזור פסולת הבניין הראשון ובאמת מקום שעושה הליך מדהים ירוק ומביא פתרונות רבים לבעיית פסולת הבניין

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה שערוריתי לחלוטין שהעיריה לא סוגרת ומפנה את האתר הפירטי הזה באופן מיידי… אתם נותנים פרס לפורעי חוק ???

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר