השלט ברחוב יבניאלי
השלט ברחוב יבניאלי

מיזם הקומפוסט השכונתי של רועי למדני מקרב בין תושבי הרחוב. כך הוא עושה זאת

למדני העביר את הקומפוסט שלו לקדמת החצר ברחוב יבניאלי והחל לגייס את התושבים לפרויקט. "גם בגלל הקורונה וגם בגלל שזאת תקופה שבה אנשים לא מסכימים אחד עם השני על שום דבר, רציתי לעשות את הפעולה ההפוכה", הוא אומר

פורסם בתאריך: 12.11.20 14:26

המילה קומפוסט הפכה למאוד פופולרית ברחוב יבניאלי במרכז העיר הרצליה בחודש האחרון, בעקבות מיזם תושב הרחוב רועי למדני. למדני, בן 28, סטודנט לרפואה הוליסטית, החליט לפני כחודש וחצי להרים פרויקט חברתי כדי לאחד את הקהילה בתקופה הזאת של הקורונה שמתאפיינת בריחוק חברתי ובלא מעט מתח ופילוג. הוא הכין סל רשת גדול לאיסוף קומפוסט (קומפוסטר) והניח אותו בחצר בקדמת ביתו לצד שלט הקורא לתושבים לזרוק לסל את האשפה האורגנית שלהם, שממנה ייווצר הקומפוסט בעוד כמה חודשים. קומפוסט, ובעברית דְּשוֹנֶת, הוא דשן עשיר שנוצר מזבל אורגני, שמורכב לרוב משיירי צמחים ומזון, שהתפרק ואפשר להחזירו לקרקע ולטייב אותה.

"מאז שהתחילה מגפת הקורונה אנשים מאוד התרחקו אחד מהשני", אומר למדני, "גם בגלל הריחוק החברתי וגם בגלל שאנשים חושבים שהשכנים שלהם עלולים לגרום להם לחלות. זאת תקופה כזאת שאנשים לא מסכימים אחד עם השני על שום דבר וכל המצב הזה גורם לאנשים לשנוא זה את זה. התקופה הזאת היתה לי מאוד קשה ורציתי לעשות את הפעולה ההפוכה ולקרב בין אנשים. חשוב לי שאנשים ימצאו את הקהילתיות ואת הדבר המשותף. מעבר לזה אני מאוד מאמין בקיימות ומיחזור וחקלאות תמיד היתה קרובה ללבי. אני מכין קומפוסט כבר שש-שבע שנים בעצמי וזה היה נראה לי הפרויקט הנכון לעשות. שילוב של הדברים גרם לי להעביר את הקומפוסט שלי לקדמת החצר ביבניאלי 12 ולגייס את כל מי שגר מסביבי לפרויקט".

רועי למדני והקומפוסטר

איך השכנים הגיבו לפרויקט שלך?

"הרבה אנשים שעברו ברחוב שמים לב לשלט ואומרים 'וואוו כל הכבוד'. יש פרגון מאוד ברור מהסביבה. זה עושה אותי ממש מאושר. אפילו אנשים שלא מבינים שום דבר בקיימות ומה הם דברים אורגניים אומרים שהם יקחו בזה חלק. בעיניי זה דבר מדהים. היתה לזה היענות יפה בלי שום קשר לפוליטיקה. אנשים מבינים שהם יכולים לזרוק את החומר האורגני שלהם לתוך הקומפוסטר ובסופו של דבר לדשן את העציצים שלהם. זה לא בשמיים".

ספר על הקומפוסט.

"לקומפוסטר, שהרכבתי מרשת לולים ושאריות של צינורות, אפשר לזרוק את כל שאריות האוכל שחיידקים יכולים לגדול עליהן, למעט שאריות מן החי כמו בשר ועצמות. זה לא מתקבל כי זה גם גורם לחתולים להשתגע מזה בשכונה וגם כי זה יוצר תסיסה מאוד ריחנית. את זה אני מכסה בחומר יבש – עשבייה ועלים למשל. פעם בכמה זמן אני מטפל בזה, מכסה לפחות פעם בשבוע את כל השאריות עם חומר יבש ופעם בכמה זמן הופך את החומר כדי לאוורר את כולו כחלק מהתהליך. עוד חודשיים אני אסגור את זה ואתן לו זמן להרקיב. אני מניח שהקומפוסט יהיה מוכן בעוד כחצי שנה, תלוי בכמה אנשים משתפים עם זה פעולה וכמה זבל אורגני יצטבר".

מה תעשה כשהקומפוסט יהיה מוכן?

"אני מתכנן לחלק אותו לכל מי שלקח חלק בפרויקט כדי שידשן את העציצים שלו בבית. יש לי רעיון להקים ברחוב גינה קהילתית ואני מקווה לקדם את זה בקרוב".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר