הדק ליד מסעדת פלורה ביץ'
הדק ליד מסעדת פלורה ביץ'

הנכים יפגינו: העירייה דורשת לפרק דק של מסעדה שמאפשר להם גישה לחוף. אבל הסיפור מורכב יותר

בעלי המסעדה, אסף קצין, עומד בראש התארגנות של בעלי עסקים בחוף שדורשים מהעירייה הקלות בעקבות הקורונה. ביום חמישי דרשו ממנו פקחים לפרק את הדק ועמודי תאורה וחשמל. יו"ר החברה לפיתוח תיירות עפרה בל: "מנסים לסחוט מהחברה התנהלות לא חוקית". קצין: "בל מסרבת לשבת איתנו ולפתור את המשבר"

פורסם בתאריך: 18.11.20 08:25

היום (רביעי) בשעה 12:00 בצהריים מתכוננת להתקיים הפגנה של ארגון "הנכים הופכים לפנתרים" בחוף אכדיה בהרצליה, בעקבות דרישתה של עיריית הרצליה לפנות את הדק שמשמש גישה לנכים למסעדת פלורה ביץ' ולחוף. את הדק הקים לפני כשנתיים וחצי, על חשבונו, אסף קצין, שמחזיק בזיכיון בשתי מסעדות בחוף הים של הרצליה – פלורה ביץ' ודנה פוינט. בעירייה אומרים כי הדק הוקם בניגוד לחוק וללא ההיתרים המתאימים אך קצין אומר מנגד כי בעלי מוגבלויות רבים, המבקשים לרדת אל החוף מסתייעים בנגישות הרחבה, כך שפינויה ימנע מהם להגיע אל החוף. עם זאת, קצין אומר שאין לו קשר להפגנה המתוכננת.

אבל הסיפור מורכב יותר. בעלי העסקים בחוף, השוכרים את המבנים מהחברה לפיתוח תיירות בהרצליה ועסקיהם סגורים מעל ל-150 יום בשל משבר הקורונה והנחיות הממשלה, פנו לחברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה כדי שתבוא לקראתם בתקופה זו. הם ביקשו פטור מתשלום השכירות בתקופת הסגר או הקלות אחרות וביקשו להגיע להסדר עם החברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה בקשר להארכת תקופת הזיכיון שלהם. לטענתם, החברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה עדיין לא הציגה פתרון עסקי משמעותי, מעבר להקלות הכלליות שניתנו על ידי המדינה. מי שעומד בראש ההתארגנות של בעלי העסקים הוא קצין. ביום חמישי שעבר, הגיע פקח של העירייה למסעדה הסגורה שלו ודרש ממנו לפנות את הדק וכן עמודי חשמל וציוד חשמל שנמצאים במקום.

"צריך להבין שלכל מגזר יש התנהלות שונה", אומר קצין, "אי אפשר להשוות בין מסעדות חוף, לדוגמה, שהפעילות שבהן היא עונתית, אבל הן משלמות היטלים במהלך כל השנה, לחנות סידקית במרכז העיר. אנחנו רוצים שיבחנו כל מגזר בצורה אובייקטיבית ובנפש חפצה. אנחנו מרגישים שאין היענות מצד העירייה וזה פוגע. צריך להבין שאנחנו עומדים מול משבר שמעולם לא היה כדוגמתו ובמקום שראש העירייה יבוא וישמע אותנו, הוא מתחיל לדבר על כמה אנחנו לוקחים על מים או גלידה. זה לא רציני. ממש כאב לי לראות איך העירייה שלי מתייחסת אליי ואל חבריי. אנחנו לא מבקשים תרומות. אנחנו קוראים לראש העירייה להתעשת ולהבין שהעסקים הקטנים מהווים את עמוד השדרה של העיר. לא יכול להיות שאני, כאיש עסקים שבנה את עסקיו בעיר, מחנך בעיר את ילדיי ורוצה להמשיך ולתרום לעיר – רואה איך העירייה בעצם מגרשת אותי ואת חלום חיי. מבחינתנו, זה להיות או לחדול ואנחנו לא נפסיק להיאבק על כך שהעירייה תשמע אותנו".

אסף קצין

בעלי העסקים באיזור מפנים את עיקר הטענות לסגנית ראש העירייה עפרה בל שעומדת בראש דירקטוריון החברה לפיתוח התיירות בהרצליה שאחראית על הזיכיונות של העסקים באיזור החוף. הם טוענים כי היא לא היתה מוכנה להיפגש איתם ולהקשיב לטענותיהם ואף לא הסכימה לבחון פעולות שנעשו ברשויות אחרות על מנת לסייע לעסקים. הם אף הפיצו פליירים שחולקו בשבוע שעבר לפני ישיבת מועצת העיר שבה דנו בשאילתה של חבר המועצה ודירקטור בחברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה איל פביאן בנושא פעילותם של העסקים השוכרים נכסים מהחברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה. "האם תוקם בדירקטוריון החברה לפיתוח תיירות ועדה שתעסוק בעניין זה של בעלי העסקים ובמציאת פתרון מתאים לו?", ביקש פביאן לדעת והוסיף: "מה הפתרונות שעיריית הרצליה והחברה מתכוונות להציע לבעלי עסקים אלה במסגרת נורמות עסקיות וציבוריות הוגנות?".

בעירייה ענו לו: "עיריית הרצליה הקימה צוות בנושא שקיים דיונים בסוגיה והחברה פועלת לפי מתווה העירייה. אם וכאשר העסקים שנדרשו להמציא לחברה מסמכים יעבירו אותם , נדון בנפרד בכל בקשה". בנוגע לפתרונות שהעירייה מציעה לעסקים ענתה העירייה כי "החברה העירונית העניקה לבעלי העסקים הטבות בהתאם למדיניות העירייה, תוך שבעלי העסקים בחוף הים קיבלו פטור מתשלום של חודשיים ימים (בכדי להעמיד דברים על דיוקם יצוין, כי בעלי עסקים אחרים קיבלו פטור בן חודש אחד בלבד). עם זאת, כאמור, בין הצדדים מתקיימים מגעים – באמצעות עורכי דין".

קצין מספר כי הדרישה לפנות את הדק הגיעה לפני כמה חודשים לראשונה. הוא טוען כי לאחר ששיגר מכתב לחברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה הוא לא שמע מהם בעניין עד לפני כמה ימים, לאחר ישיבת המועצה האחרונה שבה היה דיון בנושא ולאחר שפנה בעניין לחברי מועצה מהקואליציה ומהאופוזיציה. "מאז התחלתי במאבק מול העירייה להצלת העסקים הקטנים בעיר, החל מסע הכפשות נרחב נגדי ונגד העסקים אותם אני מפעיל", אומר קצין, "העסקים בעיר סגורים למעלה מ-150 ימים, ועד עכשיו, לא העירייה ולא עפרה בל העומדת בראש החברה העירונית בעלת הזיכיונות – לא מצאו זמן לשבת עם בעלי העסקים הקטנים בעיר, שנאנקים תחת הקורונה. רשויות אחרות הבינו את המצב והציעו פתרונות שונים, בין השאר הארכת הזיכיון, בתשלום, למפעילים השונים".

לפי החברה לפיתוח התיירות בהרצליה, הזיכיון של קצין להפעלת שני קיוסקים בחוף אכדיה דרום ובחוף אכדיה מרכז החל במאי 2017 למשך שלוש שנים עם אופציה להארכה שמומשה לעוד שנתיים עד תחילת שנת 2022. בחברה לפיתוח התיירות בהרצליה מסבירים כי קצין ביקש לאחרונה לחתום על חוזה חדש אחרי תום תקופת הזיכיון השנייה שיפוג ב-2022 לעוד שלוש שנים בין מאי 2022 עד מאי 2025 באופן אוטומטי וללא מכרז ודבר זה אינו אפשרי ואינו חוקי. הם טוענים כי "המאבק שמנהל אסף קצין אינו לגיטימי".

"לא יקום ולא יהיה דבר כזה", אומרת בל לצומת השרון, "אני לא אאשר דבר כזה לא עכשיו ולא אף פעם. יש עוד אנשים שרוצים להפעיל עסקים במקום וגם להם מגיעה הזכות הזאת שכרוכה בהשתתפות במכרז. לפיכך, בסוף 2021 תערך החברה לצאת למכרז מסודר. בינתיים, אין הצדקה להכפשות נגד החברה ולהפעלת לחצים מתגברים באמצעות ערוצים שונים כדי לסחוט מהחברה התנהלות לא חוקית. שום לחץ, בשום ערוץ, לא ישפיע על הנהלת החברה לסטות מהחוק".

עפרה בל. צילום איציק בו דוסא

בל מספרת כי בשבועות האחרונים היא חווה התקפות אישיות מצד קצין ושלוחיו. "אין לדבר הזה אח ורע", היא אומרת, "דורשים ממני לעשות דברים לא חוקיים ומפעילים עלי לחץ מטורף. אין בעל סמכות במדינת ישראל שלא פנו אליו בנושא ושלחו אותו אלי. פונים אלי בכל יום בכל מקום אנשים ומבקשים שאעזור ואטפל בעניין הזה. גם לראש העיר פנו בעניין ומפעילים גם עליו לחץ".

על כך אומר קצין: "אם לנסות ולהציל את העסק שלי, שבניתי בעשר אצבעות ומפרנס מאות אנשים, נקרא 'לחצים כבדים', אז מודה באשמה. אני, כמו עשרות בעלי עסקים בעיר, נלחמים על הפרנסה שלנו. חבל שעפרה בל בוחרת להשמיץ אותנו בתקשורת, במקום לשבת איתנו ולפתור את המשבר".

בעניין ההטבות מהעירייה אומרת בל כי "הן ניתנות לבעלי העסקים שעומדים בתנאים ומגישים את הדוחות הכספיים השנתיים הנדרשים מהם ולצערנו קצין לא הגיש את הנדרש". בנוגע לדק שהעירייה הודיעה כי יש לפרקו אומרת בל: "הוא בנה דק לא חוקי מבלי שקיבל אישור מאגף ההנדסה לבנות אותו. פנו אליו מספר פעמים מאגף ההנדסה בעירייה שיסדיר את הדק או שיפרקו והוא לא עשה את זה. אם חלילה קורה משהו על הדק שלא עבר אישור מהעירייה אנחנו בעירייה נצטרך לתת על זה את הדין ולקחת אחריות ואנחנו לא מוכנים לזה. יש בחוף אכדיה שלושה דקים שמובילים אל הים שהעירייה בנתה ומשרתים את קהילת הנכים. דיברתי עם יו"ר ארגון 'הנכים הופכים לפנתרים' אייל כהן והסברתי לו את העניין. הצעתי לו להיפגש ועד עכשיו הוא לא חזר אלי בעניין הזה".

מהחברה לפיתוח תיירות נמסר בתגובה: "אין שום רצון או כוונה לפגוע בתשתיות לנכים בטיילת החוף ובקו המים. בניגוד לנטען, הדרישה מהעירייה ומהחברה לפיתוח התיירות הרצליה לא לפרק את רצפת הדקים של קיוסקים בחוף ועמודי תאורה בסמוך להם, אשר נבנו שלא כחוק, ובלי היתרי בנייה, בתואנת שווא, כאילו מדובר בפגיעה בנכים, היא שקרית ומטעה. מדובר בסכסוך משפטי שעניינו דרישת העירייה ממספר בעלי קיוסקים על חוף הים, לנהוג על פי חוק, לאחר שהם בנו רצפת דקים באופן עצמאי בשטח התפעול שלהם על חול הים הציבורי, ללא היתרי בנייה. כעת, הדרישה מהם היא לפרק את מה שנבנה ללא היתר, בין היתר כי חובת העירייה לדאוג לבטיחות הציבור ולתפעול הגון בשטחים הציבוריים, בלי לאפשר לבעלי עסקים מסוימים לחרוג ממסגרת החוק. השימוש בנכים כקלף מיקוח בסכסוך משפטי זה מקומם ואינו ראוי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מר קצין הנכבד, בניתי בלי רשיון ? הקמת תשתית חשמל בלי היתרים? תפנה . עברת על החוק וגיד תודה שעוד לא הביאו דחפורים כדי להרוס לך הכל ולחיבי אות בכלויות ההריסה ובקנסות מצטברים. לפי המתואר עשית בניה לא חוקית ללא רשיון ללא היתר .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר