סלעים ואדמה שהתמוטטו באזור אפולוניה. צילום אורי שלום

סכנה, מפולת: תושבים מתריעים על התמוטטות מצוק הכורכר באזור אפולוניה

תושב שכונת נוף ים, אורי שלום, תיעד את מפולות האדמה והסלעים מהמצוק שאירעו בשבועות האחרונים. "אנשים מטיילים לרגלי המצוק, וגם ישנים שם, כמו גם על המצוק המתפורר", הוא אומר. העירייה: "גידרנו את המצוק הדרומי ואנו נערכים לגידור המצוק הצפוני"

פורסם בתאריך: 29.11.20 07:41

בשבועות האחרונים התרחשו מספר מפולות של סלעים ואדמה מהמצוק מדרום למתחם אפולוניה בהרצליה, בשטח שבו פעלו בעבר מפעלי התעשיה הצבאית (תעש). גם ממתחם אפולוניה הסמוך מתמוטטים חלקים מהמצודה ואלה מדרדרים לים ולרגלי המצוק. תושב שכונת נוף ים בהרצליה, אורי שלום, נוהג לטייל באיזור שטחי תעש והמצוק והוא אינו היחיד. הוא מזהיר מפני חלקי העתיקות שנופלים ומהמצוק שאינו יציב ולכן מתרחשות מפולות של סלעים ואדמה המהוות סכנת נפשות.

"בשבועות האחרונים, וכן בימים האחרונים, היו מפולות של סלעים ואדמה מהמצוק", מספר שלום, "זה קורה לעתים תכופות. פעם התמוטטות קטנה ופעם גדולה יותר. לאחרונה נערמה אדמה לרגלי המצוק שצבעה שונה מהאדמה במקום ורואים שהיא טרייה. נוצרה ערימה ענקית בין המצוק לים שחוסמת את הדרך וקו החוף נקטע על ידה. בשביל להמשיך ללכת לאורך החוף צריך לטפס עליה או לשחות. יש שם גם מצבור חדש של סלעים שנפלו מהמצוק.

שלט המתריע מפני מפולת באזור אפולוניה. צילום אורי שלום

"בנוסף, חלקים מהמצודה הצלבנית הקדומה שבאפולוניה מתמוטטת אל תוך הים. יש הרבה קירות וחומות שתלויים על בלימה ממש. באחד המקומות ניתן לראות את הרצפה של החומה מלמטה, ממש מרחפת, וידוע שהיסודות צריכים להיות בתוך האדמה. לפני כעשור הניחו במקום שורה של בולדרים (סלעים ענקיים) כדי למגן את רגלי המצוק של מתחם אפולוניה ולמנוע קריסה של המצוק לים. בדיוק היכן שהמיגון הזה נגמר התרחשו בשבועות האחרונים מפולות. איפה שיש מיגון אין התמוטטויות של אדמה וסלעים ואם יש אז הן מינוריות. יש בעיקר התמוטטויות של חלקים מהמבנים העתיקים באפולוניה, אבל איפה שנגמר המיגון יש התמוטטויות רבתי. אפילו שביל ישראל הוסט עקב הסכנה הזאת.

"אנשים יושבים ומטיילים לרגלי המצוק, וגם ישנים שם, כמו גם על המצוק המתפורר", ממשיך שלום, "גם חתונות מקיימים על המצוק הזה. רק לפני כחודש היתה שם חתונה. אמנם יש שם שלטים שמזהירים מפני מפולת אבל אחד מהם כבר מחוק. חייבים לשים יותר שילוט לרגלי המצוק, לשים שילוט גם על המצוק עצמו למעלה ולהמשיך למגן את המצוק. במיוחד שמרבית הגדר על המצוק היא שכובה ולא קיימת. אנשים לא יודעים שיש שם סכנה של מפולת. כדאי שאנשים יהיו מודעים לסכנה וייזהרו ולא ישנו לרגלי המצוק. זו ממש סכנת נפשות. גם אלה שמטיילים על המצוק בשטחי תעש, בדיוק על מקום ההתמוטטות, צריכים לדעת שהמצוק אינו איתן והוא עלול להתמוטט לים".

חלק מהמצודה הצלבנית באפלוניה תלוי על בלימה. צילום אורי שלום

מהעירייה נמסר בתגובה: "העירייה מקדמת פתרונות לטיפול במצוק, במקביל מבצעת עבודות בטיחות על ידי גידור. לאחרונה סיימנו את גידור המצוק הדרומי לכל אורכו עד הגבול עם תל אביב. בימים אלו נערכים לגידור המצוק הצפוני בנקודות הרגישות. בשונה מהגידור במצוק הדרומי, שנעשה באופן מאסיבי בכדי למנוע מעבר כלי רכב, במצוק הצפוני הגידור יהיה מחבלים, כאזהרה בלבד, כדי לאפשר ולשמר את הפתיחות לנוף הימי. כבר עתה יש גידור בעמודונים עם חבלים בטיילת בין סידנא עלי לאפולוניה. אזור תעש נוף ים אסור בכניסה ומשולט באזהרות, אולם העירייה לא יכולה למנוע כניסה. לגבי איזור המבצר, השטח הינו באחריות רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "שטח מפעל תע"ש אינו בתחום האחריות של רשות הטבע והגנים, הוא אינו חלק מגן לאומי אפולוניה ועל כן יש לברר סוגיה זו עם רשות מקרקעי ישראל. לגבי שרידי המבצר, החל משנת 2009 מבוצעות עבודות חפירה ארכיאולוגיות וכן פעולות שימור לייצוב שרידי הקירות. בפעולה זו המשותפת לרשות הטבע והגנים ואוניברסיטת תל אביב הורדו מרום המצוק מאות טונות של עפר ושרידי קירות, עם זאת עדיין לא הוסרו כל גורמי הסיכון הנושא ממשיך להיות מטופל. המעבר מתחת למבצר אסור ומסכן חיי אדם".

מרשות העתיקות נמסר: "האתר מנוהל על ידי רשות הטבע והגנים. בעשור האחרון מנהלות רשות הטבע והגנים ואוניברסיטת תל אביב חפירות ארכיאולוגיות ועבודות שימור במטרה למנוע את המשך התמוטטות המצוק, בתיאום עם רשות העתיקות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אורי

    מדוע אין גדר ביטחון צפונית לשירותים ועד כפר הדיגים אנשים יושבים מתח למצוקים לגדר ומיידי כמו בחלק הצפוני

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר