צילום ליאור קפלן
צילום ליאור קפלן

דרך ארוכה: מאחורי פרשת השבוע וכניסת ויציאת השבת בהרצליה

יש חשיבות להכרה בנו מצד אומות העולם. הסיבה היא שהייעוד שלנו כעם איננו לאומי בלבד, אלא אונברסלי. פרשת וישב

פורסם בתאריך: 11.12.20 07:56

כניסת השבת בהרצליה: 16:17

יציאת השבת בהרצליה: 17:17

דרך ארוכה | פרשת וישב

הפרשה שלנו פותחת בפסוק: "וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען: אלה תולדות יעקב יוסף בן שבע עשרה שנה..". מכאן הפסוקים מתחילים לספר את סיפור יוסף ואחיו.

כותב רש"י: וישב יעקב: "אחר שכתב לך ישובי עשיו ותולדותיו בדרך קצרה..(בלי אריכות ופירוט), פירש לך ישובי יעקב ותולדותיו בדרך ארוכה כל גלגולי סבתם לפי שהם חשובים לפני המקום (כינוי לאלוקים) להאריך בהם".

ליעקב היו חיים מורכבים וקשים כפי שראינו בפרשות הקודמות, וכפי שנראה בפרשה זו והבאות לאחריה. הדרך של יעקב היא ארוכה ומפותלת. דרכו של עם ישראל היא מאתגרת וקשה, אך עם הנצח אינו מפחד מדרך ארוכה. דרכו היא 'דרך רחוקה ובסופה אתה ניצב'.

היחס שלנו עם העמים סביבנו מעולם לא היו פשוטים (וגם בתוכנו כפי שרואים בפרשה). אנו מצד אחד "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב", אך מצד שני, ההכרה בנו מצד אומות העולם, יש לה חשיבות. הסיבה לכך היא – שהייעוד שלנו כעם איננו לאומי בלבד, אלא אונברסלי. יוסף צריך את ההכרה של אחיו, ובני ישראל צריכים את ההכרה של אומות העולם. זו חלק מהדרך הרחוקה – ארוכה שלנו.

הרב שאול ישראלי זצ"ל כתב בפרשת "וישב" בשנת תש"ח: "זכינו סוף סוף שיכירו בנו. זכינו סוף סוף להסכמה על כברת ארץ, כי תהא לנו הרשות להקים שומומותיה, כי תהיה לנו הרשות להקים בה את ארבע אמותינו, כי נוכל לסדר שם את אורח חיינו כאשר עם ליבנו. אחרים לא הוצרכו לשום הסכמות ולשום החלטות…אין זאת אלא שגם בנדון זה יש משהו מיוחד באומה הישראלית, אין זה אלא שהתפתחות מיוחדת במינה לנו, התפתחות איטית, התפתחות העוברת בדרך של מיני נסיונות ועינויים, בכדי להגיע לדרגה מיוחדת במינה של אומה, בכדי לקום כעם ה' בעולם".

וכמו בחנוכה, לפעמים דווקא מתוך החיכוך, הרדיפות והמאבקים בין ישראל לעמים – מתנוסס אור גדול.

שבת שלום וחנוכה שמח ומאיר!

צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר