עיריית הרצליה. צילום דוברות העירייה
בניין עיריית הרצליה. צילום דוברות העירייה

תקציב אופטימי ל-2021: בתי ספר חדשים, גנים וגם עדלאידע

בתקציב החדש שאישרה אמש מועצת עיריית הרצליה תוקצבו גם הקמת אודיטוריום חדש בתיכון הראשונים, אולם ספורט חדש בחטיבת הנגיד ומתנ"ס בנווה ישראל. העירייה: "התקציב מתוכנן כתקציב אופטימי, אם עולים צרכים מיוחדים נערכות הזזות תקציביות"

פורסם בתאריך: 28.12.20 08:21

מועצת עיריית הרצליה אישרה אתמול, ברוב חברי סיעות הקואליציה, את התקציב העירוני לשנת 2021, כשכל חברי האופוזיציה שנכחו בישיבה התנגדו לו. התקציב הרגיל שאושר עומד על סכום של 1.03 מיליארד שקלים, גידול של כ-30 מיליון שקלים לעומת אשתקד. התקציב הבלתי רגיל (תב"ר, שהוא תקציב הפיתוח) עומד על 455.89 מיליון שקלים, פיחות של 47 מיליון שקלים לעומת השנה שעברה.

תקציב החינוך (כולל בריאות) לשנת 2021 הוא 352 מיליון שקל, שהם 36.9 אחוז מהתקציב הכולל. תקציב הרווחה 115 מיליון שקלים (12.1 אחוז מהתקציב); שיפור פני העיר ואיכות הסביבה 110 מיליון שקלים (11.5 אחוז מהתקציב); תרבות, נוער וספורט (כולל קליטה) 73 מיליון שקלים (7.7 אחוז מהתקציב). 57.6 מיליון שקלים מיועדים להקצבות, פנסיה ו"שונות" (להוציא חינוך ורווחה). מינהל כללי 53.9 מיליון שקלים; תב"ל (תחזוקה, ביטחון ולוגיסטיקה) 51 מיליון שקלים; מינהל כספי כ-38 מיליון שקלים; ביטחון, פיקוח וסדר ציבורי 30.7 מיליון שקלים; תקציב מינהל הנדסה 26 מיליון שקל; רשות החופים 18.9 מיליון שקל; תקשוב ומערכות מידע 15.7 מיליון שקלים; תקציב דוברות ואירועים 5.4 מיליון שקלים; תקציב משאבי אנוש 5.5 מיליון שקלים. חלק מהתקציב הרגיל הוא פירעון הלוואות בסך 13 מיליון שקלים.

אחד הדברים המפתיעים בתקציב הוא היעדרו של תקציב לטיפול במשבר הקורונה, למעט שלושה מיליון שקלים המיועדים לסיוע בארוחות חמות למשפחות במצוקה. הסעיפים נעדרי התקציב הם: שכר תגבור פיקוח, שתוקצב בשנת 2020 ב-90 אלף שקל; שכר תגבור מוקד, שתוקצב בשנת 2020 ב-46 אלף שקל; שכר מתשאלים רשותיים, שתוקצב בשנת 2020 ב-20 אלף שקל; הסברה ופרסום, שתוקצב בשנת 2020 ב-82 אלף שקל; וציוד מיגון והצטיידות, שתוקצב בשנת 2020 ב-82 אלף שקל. מפתיע עוד יותר הוא התקציב לעדלאידע שעומד על 1.5 מיליון שקל כשהיא צפויה להתקיים בסוף חודש פברואר, זמן לא רב אחרי סיום הסגר השלישי.

סעיפים נוספים בתקציב התב"ר נותרו ללא תקציב בשנת 2021, בהם נטיעת עצים ברחבי העיר (התקציב לנטיעת עצים ב-2020 עמד על 400 אלף שקל) ושכר הסייעת השנייה של החופש גדול בגני ילדים שעמד על 260 אלף שקל ב-2020. כך גם תקציב הוצאות לפעולות – פרויקט הלוויינים במרכז המדעים יורד לאפס בשנת 2021 לעומת 89 אלף שקל בשנת 2020 ו-97 אלף שקל בשנת 2019. ישנם גם תקציבים שירדו משמעותית ביחס לשנת 2020 כמו תקציב הפעלת בתי ספר של החופש הגדול שיורד בשנת 2021 ל-1.027 מיליון שקל לעומת תקציב של 5.044 מיליון שקל בשנת 2020.

בין הפרויקטים העירוניים שתוקצבו השנה בתקציב התב"ר נמצאים 34 גני ילדים חדשים (מתוכם ארבע כיתות גן במתחם זרובבל, שלוש כיתות גן בגליל ים, שתי כיתות גן בסמטת סמדר, שש כיתות גן במתחם ויצמן ושבע כיתות גן במתחם דוד השמעוני). 7.8 מיליון שקל תוקצבו עבור בניית בית ספר זמני עבור תושבי גליל ים בפארק הרצליה שצפוי להפתח ב-2021, ובמקביל תוקצב תכנון בית הספר הקבוע בגליל ים במיליון שקל ובנייתו הכוללת 18 כיתות וחמש כיתות גן בכ-22 מיליון בנוסף לכ-18 מיליון שקל שמשקיע משרד החינוך.

בנוסף, 17.1 מיליון שקל תוקצבו עבור בניית בית ספר יסודי משה בהרצליה הצעירה. 20 מיליון שקל תוקצבו עבור מרכז מדעים וקהילה בעל שש קומות באלתרמן. בנוסף, מיליון שקל תוקצבו למען בדיקת היתכנות להקמת בית ספר דמוקרטי ומיליון שקל עבור תכנון חטיבת ביניים חדשה באלתרמן. תיכון הראשונים קיבל תקציב של שמונה מיליון שקל לשנת 2021 לטובת בניית אודיטוריום, תוספת של שש כיתות, שני ממ"דים ושיפוץ כללי. גם חטיבת הביניים הנגיד קיבלה תקציב של 1.9 מיליון לטובת הקמת אולם ספורט והריסת אולמות ומקלט קיימים.

לתקציב התווספו הסינמטק החדש בבניין העירייה שהכשרתו תוקצבה במיליון שקל, שיפוץ בית ההורים העירוני ברחוב אנה פרנק בעלות של 2.6 מיליון ו-20 מיליון שקל עבור תכנון הקמת חניון "מרינה לי" בשטח ציבורי פתוח במתחם מרינה לי וכ-25 מיליון שקל עבור מתנ"ס בשכונת נווה ישראל. החברה לפיתוח הרצליה היא שתבצע את כל הפרויקטים האלה.

מעיריית הרצליה נמסר כי "בתקציב הרגיל ההכנסות העצמיות מהוות כ-73 אחוז מכלל תקציב ההכנסות. אחוז גבוה זה מעיד על עצמאות כלכלית, ואכן עיריית הרצליה מדורגת על ידי חברת Standard & poor's הבינלאומית, בדירוג הגבוה ביותר בישראל AAA כאחד הגופים האיתנים במשק הישראלי".

לגבי היעדר תקציב ייעודי להתמודדות עם משבר הקורונה מסרה העירייה: "התקציב מתוכנן כתקציב אופטימי, הכולל בתוכו את כלל הפעילויות המתוכננות בשגרה, כגון אירועים, פעילויות ועוד. עם זאת, התקציב בנוי כך שהעירייה יכולה לתת מענה מיטבי גם לאירועים בלתי מתוכננים ו/או מצבי חירום. התקציב והביצועים נבחנים לאורך השנה ונערכות הזזות תקציביות במידה ועולים צרכים מיוחדים, והכסף הזה מתועל לפעילות בלתי מתוכננת".

ראש העירייה משה פדלון אמר: "במיוחד בשנה המאתגרת שלפנינו, תקציב 2021 נותן ביטוי לרצון שלנו להמשיך להעניק לתושבים את מיטב השירותים, תוך שאנחנו מקצים רזרבות לצרכים מיוחדים וכן קיצצנו היכן שניתן. כל זה מתאפשר הודות לניהול הכלכלי הזהיר שלנו". מנכ"ל העירייה יהודה בן עזרא ציין כי "התקציב הוא פרי עבודה מושקעת ומקצועית, הלוקחת בחשבון את האתגרים המצפים לנו השנה, יחד עם שיתוף פעולה טוב בין כל אגפי העירייה. אני מודה למנהל הכספים של העירייה, לאנשי המינהל הכספי, למנהלים ולחשבות על העבודה המוקפדת והמקצועית".

מנגד, באופוזיציה מתחו ביקורת על התקציב. "התקציב הזה כולל עליית ארנונה ב-1 לינואר 2021 שהיא מיותרת לחלוטין בתום שנה שבה נשאר  אפילו עודף בתקציב", אומר חבר המועצה איל פביאן, "התקציב הזה אופטימי ביחס למצב הקורונה ומצב העיר במידה רבה, דוגמה בולטת לכך היא תקצוב עדלאידע בפברואר 2021 בתקציב של יותר ממיליון שקלים כאשר אנו נכנסים בתחילת ינואר לסגר, כמו גם הצגת תקציב אפס בסעיפי "ההוצאות לשעת חירום קורונה": פיקוח, מוקד, מתשאלים רשותיים, הסברה, פרסום, ציוד מיגון והצטיידות. יש בתקציב סעיפים בהם ניתן בתקופה כזו לחסוך כגון דוברות ואירועים או מיתוג ויחסי ציבור לעיר, ומנגד חסר בו תקצוב בסעיפים שונים לטעמנו כגון סיוע לעסקים בעיר ועוד. תקציב משקף מדיניות עירונית, וכאשר תקציב היחידה להגנת הסביבה הוא כ-2.1 מיליון שקלים מתוך כמיליארד שקלים נמוך לטעמנו, יש ירידות בתקציבי רזרבות והפעלות יוזמות ופרוייקטים פדגוגיים שונים, תקציב מינהל הנשים לא גדל משמעותית, אין גידול בתקציבים הקשורים בבעלי חיים כגון עיקור וסירוס חתולי רחוב וכד' ומתוקצבת הקמת גינת כלבים אחת בלבד. איננו שלמים עם תקציבי הניקוז ותקציב נטיעות העצים בעיר לא ברור כלל ונראה כאפסי מחוץ לנטיעות בפרוייקטים חדשים. פיתוח מבנה משכן אמנים לא מתוקצב לשנה הקרובה, כמו גם הקמת מרכז שליטה ובקרה עירוני".

יו"ר האופוזיציה מאיה כץ אמרה: "תקציב העירייה הרגיל נשען על אחוז גבוה של משכורות למול תקציב הפעולות. ניתן לראות שהמאבק שלנו להורדת הארנונה בתקופת הקורונה הוא מאבק צודק לאור העובדה שהעירייה סיימה את התקציב עם עודפים של כמה עשרות מיליוני שקלים. התקציב לא הכיל בתוכו נושאים מאוד חשובים כמו בניית בית ספר לילדים עם צרכים מיוחדים במקום שימצאו את עצמם נוסעים ללמוד מחוץ לעיר, גם בית הספר הדמוקרטי שמתוקצב הוא מספר כיתות בתוך בית ספר סמדר במקום להקים בית ספר דמוקרטי שעומד בפני עצמו בדיוק כפי שעשו בבית ספר נבון. חסרה תוכנית ניקוז כוללת לעיר וכולנו ראינו את השטפונות האחרונים שפקדו את העיר לאחרונה. גם תקצוב תחום איכות הסביבה אינו עומד בהלימה אחת לאמירות הגדולות. אין תקצוב הולם לתוספות של פקחים עירוניים לשמירה על הסדר הציבורי, הניקיון ושימור חופי הים, תקציבי הפעולות בחינוך ירדו, צריך להגדיל את תקציב תנועות הנוער והפעילות הבלתי פורמאלית בשנה הזו. בתקציב הספורט ניתן בדגש על קבוצות הבוגרים במקום תעדוף לנוער ולילדים – אי אפשר לעלות את מחירי החוגים בבני הרצליה, לטעון שיש גרעון ואז ברגע האמת לבחור להשקיע בקבוצות הבוגרים סכומי עתק ולא להשקיע את התקציב בפעילות רחבת ההיקף של הילדים בעיר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר