נרות שבת. צילום זאב שטרן

בלעם כש"ץ (שליח ציבור) | מאחורי פרשת השבוע וכניסת ויציאת השבת

פורסם בתאריך: 25.6.21 09:39

כניסת השבת: 19:32

יציאת השבת: 20:33

צחי וייס על פרשת השבוע, פרשת בלק

צחי וייס מנכ"ל עמותת גרעין תורני הרצליה

דמיינו ציטוט של הצורר הנאצי פותח את סידור התפילה, ורבבות עמך בית ישראל פותחים בו כל יום בכניסתם לבית הכנסת.

"מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל" ( במדבר כ"ד, ה')
– הפסוק הזה שנאמר על ידי שונא ישראל הגדול הראשון מאז הפכנו לעם (לפי חז"ל הוא שימש גם כיועץ לפרעה כנגד בני ישראל ב"הבה נתחכמה לו"), נקבע בראש סידור התפילה של ישראל.
"וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה.."
חכמינו אמרו: בישראל לא קם, אך באומות העולם קם.
ואיזה זה? בלעם.
קשה להבין את התופעה הזו, את המפגש בין משה וישראל לבין נביא אומות העולם בלעם. מסתבר שהיה אדם גדול, וכפי שהגדירו הרב צבי יהודה קוק זצ"ל -" גאון ברשעות ובשנאתו לישראל".
בכל מקרה, נבואותיו ביחס לישראל מופיעות בתורה ומשם נלקחו ונכנסו לתוך סידור התפילה שלנו. מתוך עומק השנאה והתפרצות של התפעלות מצד בלעם אנו למדים על מהות עם ישראל.
"מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל"
קורא בלעם, ומגלה לנו בכך את הקשר העמוק והמיוחד שקיים בישראל בין הקדושה, הצניעות ועדינות הבית הפרטי, המשפחתי שבישראל – "אהליך יעקב",
ובין קדושת בתי הכנסיות ובתי המדרשות – "משכנתיך ישראל". לא מספיקה נבואה, גאונות, סופרים והוגי דעות.
אלו יכולים להצמיח חיים עליונים ומרוממים רק כאשר הם קשורים ונבנים על בסיס קדושת המשפחה, ישרות ועדינות המידות שבכל בית בישראל.

אהלי יעקב ומשכנות ישראל
יוצרים יחד את האפשרות למימוש היעוד:
"הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב".

שבת שלום!


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר