איתי מרלוב ואנלמה שמשית

איתי מרלוב בן ה-15, חובב מטאורים, מבקש: החשיכו את העיר הלילה לשעה

לקראת מטר המטאורים שצפוי הלילה, מרלוב פנה אל גורמים שונים כדי שגם מי שלא יכול להגיע בלילה לדרום יוכל ליהנות מהמראה המיוחד

פורסם בתאריך: 12.8.21 08:01

בכל שנה בקיץ בחודשי יולי אוגוסט מגיע מטר המטאורים הפרסאידים. הקהילה האסטרונומית בישראל, שמונה בערך 15,000 איש, נאלצת לנסוע לעיתים שעות וקילומטרים רבים רק כדי לצפות בו. לאחר מספר שנים של תשוקה לצפייה במטר, החליט איתי מרלוב בן ה-15, שעולה לכיתה י' בתיכון "ראשונים" בהרצליה, כי נמאס לו והחליט לעשות מעשה. הוא פנה לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בבקשה להחשיך את הערים ברחבי הארץ כדי לזכות ולראות את מטר המטאורים המרשים, ועל הדרך לחסוך באנרגיה. בנוסף, מעדכן מרלוב, גם המרכז לשלטון מקומי נרתם לעניין תחת היוזמה "מכסים את האור בשביל המטאור" – כולנו מחשיכים אורות ונותנים לכולם ליהנות.

אנלמה שמשית של איתי מרלוב

מרלוב מספר: "פניתי לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג לפני כשבוע בבקשה להחשכה ולו לשעה קלה בליל שיא המטר בין ה-12 ל-13 באוגוסט (בין חמישי לשישי), כדי שכולם יוכלו ליהנות ממנו בלי זיהום אור גם מהבית. היועצת של השרה, לב ים גונן, הודיעה לי שמדובר במשהו שיותר נוגע לרשויות המקומיות, אבל העבירה את הבקשה לשרה עצמה. בנוסף, פניתי לראש עיריית הרצליה משה פדלון. שלחתי הודעה בנושא גם לשרת האנרגיה קארין אלהרר".
מה זה מטאורים פרסאידים?
"זהו מטר מטאורים שחוזר על עצמו כל שנה ביולי-אוגוסט. מטר מטאורים זה מה שקורה כשכדור הארץ עובר דרך שובל החלקיקים שכוכב שביט השאיר אחריו – כשהחלקיקים האלה נופלים באטמוספירה הם נשרפים ואנחנו רואים 'כוכבים נופלים'. המטר מתחיל בסביבות ה-17 ביולי, ולאט לאט כמות המטאורים בשעה גדלה, עד השיא בסביבות ה-12 באוגוסט (בין חמישי לשישי הזה השנה) בו אפשר לראות מעל 100 מטאורים בשעה בתנאים אופטימליים, ואז יש ירידה עד בערך ה-24 באוגוסט".

איתי מרלוב

איתי מרלוב

מאיפה האהבה שלך לנושא?
"אני לא יודע איך להסביר את זה, תמיד אהבתי אסטרונומיה. כבר עכשיו אני הכי צעיר בעולם שאי פעם יצר אנלמה שמשית – מצלמים את השמש בדיוק מאותו מקום בדיוק באותה שעה כל שבוע במשך שנה כדי ליצור דיאגרמה של מיקום השמש במשך שנה שלמה. רק שישה בעולם חוץ ממני עשו את זה באופן מדויק".

אפרת מרלוב, אמו של איתי, מספרת: "איתי מגיל צעיר מאוד התעניין במדעים ואסטרונומיה. בשנים האחרונות העניין באסטרונומיה התעצם והוא החל ללמוד באופן עצמאי, במיוחד את יחסי כדור הארץ עם שאר מערכת השמש. היוזמה נולדה בעקבות הבנת הקושי בצפייה במטר המטאורים מהאזורים השונים בארץ עבור חובבי התחום שאין ביכולתם להגיע לדרום הארץ. אנחנו מאוד גאים באיתי ותומכים בעניין ובהשקעה שלו, הן בלמידה והן באכפתיות ואהבת הזולת שלו".

איתי, אתה מאמין שהבקשה שלך להחשכה תתקבל?
"לא ממש, אבל אני לא יכול לא לנסות. גם להעלות מודעות להשפעות של כל האור המלאכותי שאנחנו משתמשים בלי צורך זה חשוב. זיהום אור נובע מתאורה מלאכותית לקויה שאינה ממוקדת במטרתה בלבד וגורמת להפצת אור מיותר (ובכך גם לבזבוז אנרגיה), כגון שלטי פרסומות, אזורי תעשייה, תאורת מגרשי ספורט וכדומה. זיהום האור בולט ובעייתי במיוחד באזורים עירוניים בכל מדינה מתועשת או מרוכז באוכלוסייתה, ופוגם משמעותית ביכולת לצפות בגרמי שמיים. זיהום האור הקשה בכמעט כל מקום בארץ מביא לכך שכל שנה מי שרוצה לראות את המטר בתנאים אופטימליים צריך להתרחק עשרות ואף מאות קילומטרים מהבית".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. ציפי מהרצליה .

    גאה בך שאתה דואג שגם אחרים יוכלו לראות במטר הכוכבים .בטח עוד נשמע עליך בעתיד כמדען בתחום. תודה רבה לך איתי .👏👏👏🌹🌷🇮🇱

  2. מיקי

    ברוב הערים במרכז יש חלקים שמוארים מדי. זה נקרא זיהום אור. זה גם בזבוז אנרגיה מיותר.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר