בית הכנסת ברחוב וינגייט 90 צילום יש עתיד הרצליה

בית הכנסת בווינגייט 90 ייסגר, ביקורת קשה על העירייה: "זלזול בוטה בחוק"

בשנה הקרובה, עד הסגירה המוחלטת, תותר פעילות מצומצמת. בהחלטה נכתב: "בכך שאישרה הוועדה המקומית את השימוש החורג יש כדי לעודד עבריינות בנייה". יו"ר הועדה המקומית הוא משה פדלון

פורסם בתאריך: 11.11.21 08:21

ועדת הערר המחוזית תל אביב קבעה אתמול (שלישי), כי בית הכנסת שפועל בבית פרטי ברחוב וינגייט 90 בהרצליה פיתוח, יפסיק לפעול בתוך כשנה. עד הסגירה המוחלטת תתאפשר פעילות בקומת הקרקע בלבד ואך ורק בשבתות ובמועדי ישראל. בכך הגיעה לקיצה הסאגה שנמשכת כבר יותר מעשר שנים. ועדת הערר העבירה ביקורת קשה על התנהלות עיריית הרצליה והעומד בראשה, ראש העירייה משה פדלון, וכתבה: "הנסיבות החמורות שנפרסו בפנינו, הצדיקו פעולות נחרצות הרבה יותר מצדה של הוועדה המקומית (לתכנון ובנייה, ג.ג), בפרט כאשר מדובר בשימוש שמטבעו אמור להיות זמני. אנו סבורים, כי בהתחשב בזלזול הבוטה והמתמשך בהוראות החוק, בהחלטות שיפוטיות, בגזרי דין ובשכנים המתגוררים ברחוב, החלטת הוועדה המקומית לא נתנה משקל מספיק לשיקול של שמירה על שלטון החוק. יש לזכור כי גם ההיתר הזמני לא הוצא על ידי מבקש ההיתר, בשל העובדה שלא עמד בתנאים להוצאתו, ואף על פי כן פעילות בית הכנסת נמשכה למעלה מעשור, כאשר בחלק מהתקופה נעשתה בנכס פעילות נוספת של מעין "מרכז קהילתי", הכוללת בין היתר עריכת אירועים רבי משתתפים המלווים במערכות הגברה, ובנוסף נחפרו בו מקוואות והוקמו סככות בשטחים נרחבים ללא היתר בבחינת "איש הישר בעיניו יעשה". עוד קבעה הוועדה, כי "בכך שאישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהרצליה את השימוש החורג בנסיבות המתוארות, יש בזה כדי לעודד עבריינות בנייה וזלזול בשלטון החוק".

עוד החליטה הוועדה, כי לפנים משורת הדין וכדי לאפשר לקהילת המתפללים מקום חלופי, תתאפשר המשך הפעילות בקומת הקרקע בלבד השנה הזו בשטח של 67 מ"ר בלבד כבית כנסת אך ורק בשבתות ובמועדי ישראל לשם קיום התפילות.

כזכור, הבית הפרטי פועל כבית כנסת המופעל על ידי עמותת "אהבת ישראל" מאז 2010, בניהולו של הרב דוד דהן. שנתיים לאחר מכן, נתנה ועדת המשנה לתכנון ובנייה אישור לשימוש חורג בחלק מקומת הקרקע של בית המגורים כבית כנסת, אך הגבילה אותו עד אפריל 2015, וכן לא אפשרה להפיק אישור להמשך השימוש החורג במקום מעבר לתקופה מוגבלת של שלוש שנים. על אף שהאישור פג, פעילויות בית הכנסת המשיכו כסדרן. תושבים המתגוררים בסמוך לבית הכנסת טענו, כי המקום משמש גם כמקווה, מרכז התכנסויות ומועברים בו שיעורי דת, ויש בו גם אירועים שמהווים מטרד עבורם בשל רעש, ויוצרים בעיות חניה באזור. בישיבת ועדת המשנה המקומית שהתקיימה ביוני 2019 הוחלט לדחות את בקשת המתפללים לאישור שימוש חורג וקבעה כי המבנה יישאר בשימוש של בית פרטי.

בסוף חודש נובמבר 2020 אישרה ועדת המשנה לתכנון ובניה הרצליה שימוש חורג לתקופה של שלוש שנים לבית הכנסת. זאת על מנת לאפשר התארגנות ומעבר למקום חלופי שיוכל לשמש כבית כנסת. החלטה זאת הגיעה לאחר תקופה ארוכה בה העירייה לא האריכה את ההיתר והודיעה לחברי הקהילה על הפסקת הפעילות של בית הכנסת במקום ולאחר נתק ארוך עם נציגי הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח.

בינואר 2021 הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהרצליה הפכה את החלטתה של ועדת המשנה, בנושא הארכת ההיתר בשלוש שנים,  והחליטה שלא תהיה הארכה נוספת של ההיתר והנושא יחזור לדיון נוסף בוועדת המשנה. פחות מחודש לאחר מכן, השתנתה ההחלטה שוב. בדיון שהתקיים בוועדת המשנה לתכנון ובנייה, הוחלט בהצבעה של חמישה בעד, שניים נגד ואחת שנמנעה, לתת למקום שימוש חורג לשנתיים נוספות.

בעמותת הרצליה חופשית, שליוותה את התושבים במאבקם, שמחים על החלטת ועדת הערר: "זהו ניצחון מוחץ של תושבי השכונה, שניהלו מאבק ארוך בוועדות התכנון ובתי המשפט וזאת אל מול אוזלת היד המחפירה של עיריית הרצלייה באכיפת חוק התכנון והבנייה. הסבלנות וההתמדה משתלמות. אנחנו מברכים את ועדת הערר המחוזית על החלטתה המקצועית והצודקת לשים סוף לפעילות בבית הכנסת הלא חוקי ברחוב וינגייט 90 ולמטרדים שנגרמו לתושבי האזור. הוועדה מתחה ביקורת קשה על התנהלות ראש העיר והוועדה המקומית שבהובלתו. עמותת הרצליה חופשית מצפה שהמסר החריף שהעבירה ועדת הערר יביא לשינוי מדיניות ביחס למקרים דומים בהרצליה ובפרט במערב העיר, ביניהם טיפול בעבירות הבנייה החמורות במבנה לשימור המשמש ככולל ברחוב נורדאו.

חברת מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וועדת המשנה, דנה אורן ינאי, אמרה: "אני שמחה מאוד על החלטת ועדת הערר וחשה בושה גדולה על הביקורת החריפה של הוועדה על מדיניות החלטורה של הנהלת העיר כנגד פולשים ופורעי חוק. התנהלות העירייה היא פגיעה אנושה באמון הציבור".

חבר מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, יריב פישר, אמר: "אני שמח שבית המשפט שם לזה סוף, תוך מתן ביקורת חריפה על פדלון. תתארו לכם שבוקר אחד הבית של השכן שלכם, דלת לדלת, הפך להיות מקום ציבורי שבו מבקרים מאות אנשים שבעה ימים בשבוע? בית המשפט העביר אתמול מסר חד לראש העירייה ולמפירי החוק שמובילים את העיר למדרון חלקלק. אני מבטיח שאנחנו נעמוד על המשמר ולא נאפשר לפדלון לנקוט פעולות שיאריכו את הפעלת המקום בניגוד גמור לחוק".

תגובת עו"ד אלי וילצ'יק, אשר מייצג את הרב דוד דהן: "הרב דוד דהן וקהילת בית הכנסת מצרים על כך שבמשך תקופה ארוכה שכנים בודדים מתנכלים לפעילות בית הכנסת, למרות שמדובר בפעילות שקטה. ועדת הערר הבינה את הצורך של ביה"כ לפעול עד מציאת מקום חלופי. מתקיים מזה תקופה ארוכה מו"מ מול עיריית הרצליה על מקום כזה, שלצערנו טרם נמצא. מקווים שיימצא כזה. נכבד כמובן את ההחלטה של ועדת הערר. אנחנו עדיין שוקלים אם לערער על ההחלטה".

תגובת עיריית הרצליה תובא כאן כשתתקבל.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר