תחנת אוטובוס בגליל ים צילום פרטי
תחנת אוטובוס בגליל ים צילום פרטי

אכזבה לציבור החילוני: נפלה הצעת האופוזיציה לתחבורה ציבורית בשבת בהרצליה

הצעה שהגישה האופוזיציה נפלה בשוויון קולות במועצה. הצביעו נגד: חברי הקואליציה, כולל נציגי מרצ. מאיה כץ: "הקואליציה פשוט מזלזלת בצורך הזה". העירייה: "ההחלטה בידי הממשלה"

פורסם בתאריך: 16.1.22 17:26

תקוות תושבי הרצליה לתחבורה ציבורית בשבת נגוזו לעת עתה, לאחר שהצעה לסדר שהעלו חברי סיעות האופוזיציה להפעלתה נדחתה. הצבעה שנערכה שלשום במועצת העיר בנושא הסתיימה בשוויון 8:8. במצב שכזה אין רוב ואז ההצבעה אינה עוברת. ראש העירייה משה פדלון, וסגנו ויו"ר מרצ עופר לוי, הצביעו נגד ההצעה. זאת התפלגות ההצבעה – בעד: חברי האופוזיציה מאיה כץ, פזית בכר, דורון דבי, יונתן יעקובוביץ, יריב פישר, רונן וסרמן, איל פביאן, דנה אורן ינאי. נגד: ראש העירייה משה פדלון, עופר לוי, איה פרישקולניק, עפרה בל, איתי צור, ירון עולמי, משה ועקנין, צבי וייס. שני נציגי סיעת מרצ הנוספים בקואליציה, דניאל אייזנברג צדיקים ודרור בן עמי לא נכחו בישיבה, כאשר האחרון שהה בבידוד.

באופוזיציה לא הסתירו את אכזבתם והביעו ביקורת כנגד ראש העירייה בטענה כי הוא מתעלם מהצורך של התושבים. מי שספגה ביקורת קשה באופן צפוי היא סיעת מרצ, כאשר כחפי חבריה נטען כי הם מעדיפים להיצמד לכיסא מאשר ללכת על פי הערכים ועקרונות המפלגה. יו"ר מרצ עופר לוי הגן על עמדתו ואמר כי ברגע שהתקנה אותה מנסה לקדם שרת התחבורה תעבור הוא ומרצ יהיו הראשונים ליישמה, וכי כרגע ההצעה לסדר אינה רלוונטית.

זאת תמצית ההצעה לסדר שהוגשה למועצת העיר: "שרת התחבורה מרב מיכאלי, הודיעה כי היא תאפשר לעיריות להפעיל תחבורה ציבורית בסופי שבוע, זאת על בסיס העברת סמכויות לרשויות המקומיות בסוגיית הפעלת התחבורה, ובכך לאפשר לרשויות שירצו בכך לקבוע בעצמן את המדיניות בתוך הערים. תחבורה ציבורית בשבת היא ערך שוויוני וחברתי ממעלה ראשונה. הרצליה היא עיר חילונית וגאה, ההרצלייניים רוצים ודורשים הפעלת אוטובוסים בשבת, ופדלון נכנע פעם אחר פעם לדתיים, והכל בשביל הסכמים פוליטיים. התחבורה הציבורית חייבת להיות זמינה ונגישה 7/24, גם בשבת. התחנות צריכות להיות במרחק נח לכל המשתמשים, במסלול יעיל וקצר, בתדירות גבוהה. יש פה פספוס של המטרה האמיתית – להילחם בפקקי התנועה, לשמור על איכות הסביבה, לאפשר כלכלה מתפקדת – להציע לתושבים שרות מיטבי ואלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי. הצעתנו היא, בשל האמור לעיל, עיריית הרצליה מחליטה בזאת לפעול מול משרד התחבורה להפעלת תחבורה ציבורית, מהירה יעילה וצודקת במיידי".

יש לציין, כי כיום ישנם שני שאטלים (הסעים) קווים 201 ו-202 חינמיים, שעוברים מהרצליה לתל אביב ועוברים בין היתר במקומות מרכזיים בהרצליה כגון קניון שבעת הכוכבים, אזור התעסוקה, המרינה ועד לנמל תל אבי ובחזרה, בתדירות של פעם בשעה בשבת בין 9:00 בבוקר ל-4:00 בלילה ובשישי בין 18:00 ל-1:00 בלילה.

עוד נציין כי שרת התחבורה, מרב מיכאלי, פרסמה לאחרונה טיוטת תקנות להערות הציבור שיאפשרו, בין היתר, הפעלה של מערכי תחבורה שיתופית-פרטית המאפשרת גביית עלות הנסיעה מכל נוסעת או נוסע, דבר שלא התאפשר עד היום. מדובר במערכי נסיעה שאינם מסובסדים על ידי המדינה, אלא יוזמות פרטיות וככאלה, הפעלתם תתאפשר בכל ימות השבוע. התקנות צפויות להיכנס לתוקף בקרוב, זאת לאחר שלפני כשבועיים הסתיים פרק הזמן שהוקצב להערות הציבור, והן הועברו למחלקה המשפטית במשרד ומשם יגיעו לחתימת השרה.

 

 

יריב פישר יו"ר יש עתיד הרצליה, חבר באופזיציה, שמוביל במשך שנים מהלך לקדם את נושא התחבורה הציבורית במועצה, מסר: ״הרצליה עיר חילונית, שחייבת להוביל את המהלך הכל כך חשוב של תחבורה ציבורית חברתית בשבת. אנחנו נאבקים להעביר את ההחלטה כבר מעל שמונה שנים, בזמן שפדלון ביטל את הבג"צ, הכל כך צודק שהגישה יעל גרמן בנושא, אך ורק כי פדלון מפחד מהדתיים. ההצעה יכולה הייתה לעבור ונפלה על חודו של קול אחד, הקול של מרצ, ששוב העדיפו את הכיסאולוגיה על פני הערכים".

מאיה כץ, יו"ר האופוזיציה, אמרה: "מדיניות הממשלה השתנתה ואיתה לראשונה גם ההזדמנות כן לקחת חלק ולהוביל תהליך של תחבורה ציבורית-חברתית בשבת. היינו צריכים להיות עיר חלוצה בנושא, אבל לצערי משה פדלון לא חושב ככה וזה משקף בדיוק את תוצאות ההצבעה. הקואליציה היום פשוט מזלזלת בצורך הזה וזה משתקף היטב בתוצאות ההצבעה".

חברת המועצה מהאופוזיציה, דנה אורן ינאי: "ראש עיר, שמתעלם מהצורך האמיתי של התושבים לתחבורה ציבורית בשבת – מנותק מהתושבים, מצרכיהם וממצוקותיהם. תחבורה ציבורית בשבת היא הדבר הנכון חברתית וסביבתית, ואפשר לעשות זאת, מבלי לפגוע ברגשות תושבי העיר הדתיים".

חבר האופוזיציה, איל פביאן: "היה מביך ועצוב לראות את עופר לוי , ראש סיעת מר"צ במועצת העיר, מצביע נגד הצעות לסדר בנושא תחבורה ציבורית בשבת. מדובר על צורך חברתי וציבורי אמיתי שחיוני לממש אותו, בין היתר, על מנת לאפשר מעבר של הציבור מרכב פרטי לתחבורה ציבורית כל ימות השנה".

יו"ר מרצ וסגן ראש העירייה, עופר לוי, אמר: "מרצ התנועה הירוקה בראשותי הובילה בקדנציה הנוכחית יחד עם ראש העירייה להרחבת שירותי התחבורה העירוניים בשבת , בשאטלים שמגיעים לתל אביב, לרצועת החוף וגם למוקדי הבילויים והתרבות בעיר. תדירות ההסעים התרחבה ומעל 13,000 תושבות ותושבים עלו ונסעו בחינם בשאטלים שסיפקנו ושנתנו מענה ושירות טוב בתקציב עירוני. כרגע שרת התחבורה הביעה רצון לקדם תקנה שתאפשר להפעיל תחבורה מוסדרת בשבת, במתכונת גמישה, בשילוב אפליקציה ובתשלום מצד הנוסעים. בשלב זה אנו לומדים מה נדרש במידה והתקנה תעבור, כרגע התקנה בגדר חלום של השרה. ביום שתתקבל החלטה – מרצ ואני נהיה בחזית המאמץ ליישם ולאמץ את השינוי. כרגע ההצעה לסדר לא רלוונטית ואני מציע להוריד אותה מסדר היום. מבטיח שכשהנושא יהיה רלוונטי, כאמור, אהיה הראשון ליישם".

דרור בן עמי, חבר סיעת מרצ והתנועה הירוקה: "לא הייתי נוכח בגלל בידוד קורונה (ואי אפשר להצביע בזום). אני מגבה באופן מלא את התשובה של עופר לוי יו״ר הסיעה".
דניאל אייזנברג צדיקים, חברת מרצ והתנועה הירוקה בחרה שלא להגיב.

מעיריית הרצליה נמסר: "בעיר הרצליה פועלים שירותי הסעות בשבת ללא עלות – "קווי החוף" העוברים בשכונות העיר, דרך הפארק, אזורי הבילוי במערב ומגיעים עד חופי הים, מתחברים עד רמת השרון ותל אביב. הקווים שירתו עשרות אלפי משתמשים מאז תחילת הפעלתם. כידוע, ההחלטה על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת הינה בידי ממשלת ישראל – שטרם אישרה זו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר