קומפוסטרים בהרצליה צילום זוהר בן יהודה

מחצית מהאשפה הביתית: תושבים בגליל ים מפעילים קומפוסטרים

זוהר בן יהודה, שעבר לשכונה בקיץ האחרון מוביל את היוזמה ובקרוב תהיה עמדה מסודרת יותר עם מיכלים בעלי נפח גדול יותר. עם התערובת שנוצרת הם מדשנים עצים וצמחים ברחבי השכונה

פורסם בתאריך: 7.3.22 08:09

חושבים סביבה: יוזמה של תושבים בגליל ים להרחיב את השימוש הפרטי בקומפוסטרים. זוהר בר יהודה, תושב השכונה, עבר להרצליה בקיץ האחרון, הוא הספיק לרכוש שני מכלים כאלה מתושבים אחרים שלא עשו בכך שימוש, ומאז חודש נובמבר הוא ומשפחתו עושים שימוש קבוע בקומפוסטר אותו מיקמו בין רחוב תוף מרים 8 לגינת הכושר בפארק של השכונה. בנוסף למשפחתו, עוד כ-15 משפחות עושות שימוש במכלים. "במקום לזרוק זבל שיתסוס, השימוש בקומפוסטר חוסך שינוע זבל וגזים שנפלטים. אצלנו בשכונה יש הרבה משפחות צעירות ויש יותר עניין ומודעות לנושא", אומר זוהר. "גרנו בעבר בירושלים ביחידת דיור ובעלת הבית אמרה שהביאה קומפוסטר ומאז התחלנו להשתמש בזה. עם השנים הנושא תפס תאוצה", הוא מוסיף.

למי שטרם העיז וחושש להתחיל, זוהר מרגיע. "התחזוקה היא די מינימלית, וכוללת בעיקר איסוף עלים וחומר יבש לכיסוי הפסולת, ערבוב של הערימה מידי פעם ובדיקה תקופתית שהערימה מכוסה היטב. אנחנו התושבים הגענו לסידור שעובדי הגינון של הפארק הסמוך משאירים לנו דשא מכוסח בצמוד לעמדת הקומפוסטרים, ובנוסף יש כוונה לייצר כמה מוקדים ברחבי העיר בהם עובדי עירייה ישפכו גזם ועלים מעבודות גינון, לטובת התושבים שמשתמשים במכלים בעיר". ומה עושים עם התערובת, אתם שואלים? לדברי זוהר מפזרים אותה כדי לדשן את העצים והצמחייה ברחבי השכונה.

כיצד זה עובד ברמה ביתית?
"אנשים אוספים בבית, שמים קופסה ואוספים לקומפוסטר כל יום-יומיים. הפסולת האורגנית הולכת למיכל וככה הפח הרגיל כבר לא מסריח ויש גם הרבה פחות זבל. לנו יש פח קטן לכל הזבל שלא ממוחזר ועוד פח לקומפוסטר, ואין ריח מסריח כי אנחנו מקפידים לרוקן עד יומיים לכל המאוחר".

לדברי זוהר, נכון להיום אין תמריץ מיוחד לתושבים להשתמש בשירות, וקהל היעד מצומצם עדיין. "לדעתי, התמריץ האמיתי יהיה אם יתחילו לגבות עבור כמות הזבל שאתה משליך, אבל זה צריך להיות ברמה הארצית ואני לא רואה את זה קורה ב-10 או 20 שנים הקרובות, יש פה יותר עניין של מודעות סביבתית".

הוא מציין כי בקרוב הם יקבלו מיכלים גדולים יותר מהעירייה: "למיכלים החדשים נפח גדול יותר ואז נעשה השקה מחודשת עם כל האנשים בקבוצת וואטסאפ השכונתית. זו תהיה עמדה מעץ עם מקום באמצע לאיסוף העלים היבשים. אולי נמשיך להשתמש גם במכלים הקיימים. מילאנו את שני המכלים הקיימים תוך שלושה חודשים, יחסית מהר. במכלים החדשים אני מעריך שזה אפילו כחמישה חודשים עד שהקומפוסט יהיה מוכן. אם המיכלים הנוכחיים יכולים להכיל כל אחד יותר מ-400 ליטר, אז בחדשים התכולה תגיע אפילו ל-600 ליטר כ"א".

 

עפ"י נתוני המשרד להגנת הסביבה, תושב ישראלי זורק לפח האשפה 1.7 ק"ג זבל בכל יום. כ-40% מסך פסולת זו (0.7 ק"ג), מקורה בפסולת אורגנית ושאריות אוכל.
אז, מה זה קומפוסטר? מדובר במתקן מיחזור לפסולת אורגנית. ניתן להשליך אליו בכל יום את שאריות המזון שלנו שמהוות כ- 50% ממשקל האשפה שאנחנו מייצרים. עם הזמן הטבע יעשה את שלו ונקבל קומפוסט (דשן) טבעי שנוכל להשתמש בו לדישון צמחים. את הפסולת ניתן לערום בתוך מיכל, באזור מגודר או סתם כך בערמה בחצר. מיכל או גידור אינם הכרחיים, אך הם יסייעו לשמירת סדר וניקיון בסביבת הערימה, ימנעו פיזור של פסולת וכניסת בע"ח לא רצויים (כלבים, חתולים, עכברים וזבובים) ויאפשרו בניית ערימה גבוהה.

מה ניתן להכניס לקומפוסטר? חומר ירוק או חומר עשיר בחנקן, עלים, שאריות מזון – ירקות, פירות, קליפות, קליפות ביצים, שקיות תה, קפה, גזם ירוק, דשא ירוק, מומלץ לשים גללים של חיות צמחוניות אם יש, חומר חום או חומרים עשירים בפחמן – המתפרקים לאט, קרטונים כמו קופסאות קורנפלקס, ותבניות ביצים קרועים לחתיכות, נייר גרוס, מצעים של מכרסמים כגון ארנבונים או שרקנים – נסורת/קש, רסק של גזם – חתיכות קטנות של ענפים גזומים, עלים יבשים, דשא קצוץ מיובש.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר