חלק מהעצים בתוואי שביל החוף, צילום פרטי, באדיבות התושבים

בזכות התושבים בוטלה כריתת עשרות עצים לטובת שביל אופניים בהרצליה

עינת גרא, אחת ממגישות ההשגה על רישיון הכריתה, אמרה: "שביל אופניים הוא מיזם חשוב אך ראוי כי יתקיים תוך התחשבות בערכי שימור של סביבה וטבע"

פורסם בתאריך: 12.4.22 08:41

הישג. בזכות השגה שהוגשה על ידי מספר תושבות מהרצליה, ניצלו עשרות עצים מכריתה במסגרת פרויקט אופנידן בהרצליה במקטע "שביל החוף". ההשגה שהוגשה ב-15.3, בין היתר, על ידי עינת גרא ויעל אלפסי, הובאה לידי פקיד היערות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ד"ר ארז ברקאי, שקבע השבוע: "אני מקבל את ההשגה ומורה על המשך הקפאתו של רישיון הכריתה. יש להציג תכנון חדש, אשר לוקח בחשבון את שימור העצים המפורטים במסמך זה. יש לערוך מחדש את סקר העצים ואת התשריטים, ולהציגם מחדש, כך שיכללו את כלל העצים בתוואי העבודות ואת סימונם העדכני, בהתאם להחלטה זו".

הרקע להחלטה: אגף יער ואילנות במשרד החקלאות קיבל לטיפולו השגה בגין מתן רישיון לכריתת 40 עצים בוגרים, והעתקת 4 עצים בוגרים נוספים, הנטועים לאורך רחובות יוסף נבו, אייבי נתן וז'בוטינסקי בהרצליה במסגרת "שביל החוף", כאשר בתחום העבודות מתוכננת סלילה של שביל אופניים דו נתיבי לאורך רחובות אלו. בתחום העבודות נסקרו 305 עצים בוגרים. מתוכם, יועדו לכריתה 67 עצים, 4 להעתקה, ו–234 עצים לשימור. פקיד היערות האזורי בקק"ל בחן את בקשת הכריתה, אישר אותה והנפיק בתאריך 1.3.22 רישיון כריתה. מידע אודות רישיון הכריתה פורסם כמתחייב באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר. במהלך תקופת הפרסום, ובטרם נכנס הרישיון לתוקף, הוגשה כאמור ההשגה והוקפא רישיון הכריתה.

בבואו לדון בהשגה, עמדה לפני פקיד היערות, בין היתר, בקשת רישיון כריתה מטעם עיריית הרצליה. ד"ר ברקאי הסביר את שיקולי החלטתו: "העצים המיועדים לכריתה הינם עצים בוגרים בעלי ערכיות גבוהה. יש לשמור על מירב העצים בתוואי העבודות, להשקיע בשימור העצים הבוגרים במקום לחשוב על נטיעת עצים חדשים וצעירים וכן לשקול מחדש את נתיב האופניים על מנת שהפגיעה בעצים תצומצם".

בנוסף, טען פקיד היערות במשרד החקלאות: "אני מורה על שימורם של עצים רבים בשטח העבודות, מאחר כריתת עצים כה רבה בשל שביל האופניים אינה מידתית, ואינה עומדת בקנה אחד עם הצורך בשימור עצים בעידן של שינוי אקלים. על אחת כמה וכמה הדבר נכון לאור העובדה שמדובר בסלילת שביל אופניים שהינה תשתית קלה, אשר ניתנת לשינוי, ביחס לתשתיות כבישים או רכבות למשל. בשלושת תשריטי הפיתוח שהונחו בפניי, לא מסומנים 40 עצים לכריתה אלא רק 20. לא ברור היכן ממוקמים שאר העצים המיועדים לכריתה. נראה כי ניתנו רישיונות כריתה לעצים ללא כל צורך, וניתן לתכנן מחדש את שביל האופניים כך שיישמרו עצים נוספים".

 

 

במסגרת פרויקט אופנידן ייסללו כ-100 קילומטרים של שבילי אופניים בינעירוניים רחבים שיחברו בין ערי גוש דן, מראשון לציון בדרום ועד להרצליה בצפון. מבין שבילי הפרויקט, סך הכל שבעה במספר, "שביל החוף" נסלל באורך של 14 ק"מ ומחבר את הערים הרצליה, רמת השרון ותל אביב – יפו. השביל מתחיל באוניברסיטת רייכמן (הבינתחומי) בהרצליה ומגיע עד תחנת הרכבת סבידור מרכז בתל אביב. העבודות ברחובות ז'בוטינסקי ויוסף נבו בהרצליה צפויות לצאת לביצוע ברבעון השני של 2022 וצפויות להסתיים ברבעון האחרון השנה. סיום העבודות לאורך השביל כולו צפוי ברבעון הראשון של 2024. יש לציין, כי העבודות על מקטע "שביל השרון" שאמורות לחבר בין דרך ירושלים בהרצליה לרחוב הנצח ברמת השרון, שהיו אמורות לצאת לדרך כבר ב-10.3, התעכבו בעקבות התקוממות תושבי הרצליה הצעירה, והחלו רק לפני כשבוע.

עינת גרא, אחת ממגישות ההשגה, אמרה: "פקיד היערות בחן ברצינות רבה את תוכניות שביל האופניים וסקר העצים שנעשה על תוואי השביל. החלטתו למנוע כריתה של 18 עצים מתוך 40 העצים ולשנות את תוואי השביל בהתאם ראויה לציון. ערכם וחשיבותם של עצים בוגרים גבוה לאדם ולסביבה, ונטיעה של עצים חדשים במקום אלה שנכרתו אינה הפתרון הראוי. שביל אופניים הוא מיזם חשוב לתושבים ובעל ערכים חשובים של בריאות, נופש ופנאי, אך ראוי ודרוש כי יתקיים במקביל תוך התחשבות בערכי שימור של סביבה וטבע ככל שניתן לרווחת התושבים".

מעיריית הרצליה נמסר: "עיריית הרצליה פועלת רבות למען שימור העצים ולתגבור הנטיעות ברחבי העיר. סלילת השבילים מתבצעת על ידי אופנידן ואנו קיבלנו רק כעת, דרך אופנידן, את החלטת הערר של פקיד היערות. אנו נלמד את עמדתו ונחליט כיצד לפעול בהמשך. ככלל, התכנון רגיש מאוד לכל הנושאים הקשורים בכריתת עצים ודרישות השימור בעירייה מחמירות. יחד עם זאת, יש להבין כי לצורך שיפור השירות העירוני, כולל שבילי אופניים, יש צורך מדי פעם בכריתות או העתקות עצים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. גרין

    שביל אופניים יתרום הרבה יותר לאכות הסביבה מאשר מאה עצים. חבל שמעכבים אותו וכולם משלמים ברעש פיח וזיהום אויר

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר