חברי המשלחת ההומניטרית של עמותת יד עזר לחבר ונציגי השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים באוקראינה (צילום מירב בן שלום ודוד סבג)

יותר מחודשיים למלחמה באוקראינה: מתנדבי "יד עזר לחבר" ממשיכים בחילוץ ניצולי שואה

הערב (שלישי, החל מ-21:00) ב"רשת 13" - משדר התרמה מיוחד לעמותת "יד עזר לחבר". מנכ"ל ומייסד העמותה, שמעון סבג: "זה ערב מרגש של הדור שלנו לדור השואה וגם הושטת יד לעזרה. את השירים בחרו ניצולי השואה, דיירי 'הבית החם' של העמותה. למשדר התגייסו בהתנדבות מיטב אמני ישראל

פורסם בתאריך: 26.4.22 17:21

אחרי מסע תלאות ארוך ומפרך, תחת הפגזות ואש כבדה ובדרכים לא דרכים, ממשיכים חברי המשלחת ההומניטרית של עמותת "יד עזר לחבר" – בראשותו של מנהל המשלחת, מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג ובשיתוף עם "השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים" – לחלץ עשרות ניצולי שואה, בני 80 ויותר מאזורי הלחימה, שיעלו ב-48-24 השעות הקרובות לישראל, ויגיעו ממש ביום השואה אל "הבית החם" של ניצולי השואה בקריית החסד של העמותה בחיפה.

היום (שלישי, 26 באפריל) הוא היום ה-65 לפלישה הרוסית וללחימה הקשה באוקראינה. עמותת "יד עזר לחבר" ממשיכה לחלץ במבצעים מסוכנים ומורכבים בחירוף נפש ותחת הפגזות אש כבדות עשרות ניצולי שואה מהתופת, כשעד עתה חילצה יותר מ-100 ניצולי שואה קשישים, חלקם נושקים לגיל 100. לעיתים קרובות, ניצולי השואה מחולצים מהתופת, תחת האש הכבדה, ביחד עם בני משפחותיהם.

מנהל המשלחת, מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג (צילום: מירב בן שלום ודוד סבג)

מנהל המשלחת, מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג (צילום: מירב בן שלום ודוד סבג)

הערים בוצ'ה ואירפין הפכו לסמלי המלחמה והברוטליות הרוסית. הותקפו בהן אזורים אזרחיים תוך גרימת נזק עצום לבתים לרכוש. רבים נהרגו ונפצעו. הגשר המוביל מקייב לעיר הונצח בתחילת המלחמה אחרי שפוצץ בידי הכוחות האוקראיניים ובתוך החורבות שלו הלכו כאמור עשרות אלפי פליטים במנוסה מהתופת.

בוצ'ה הייתה אחד ממעוזי הקרבות בפרברי קייב. כ-37 אלף בני אדם גרו בעיר לפני המלחמה, חלק מהם נמלט עוד בתחילתה, כשהדבר היה עדיין אפשרי. אחרים, ביניהם ניצולי שואה וקשישים שלא יכלו לעזוב, בני משפחותיהם שדאגו להם או אנשים שהחליטו לנסות לעבור את המלחמה במרתף או בביתם, היו לכודים במשך יותר מחודש וחצי, חשופים לאלימות קשה מצד הצבא הרוסי ולתנאים קשים, ללא חימום, חשמל, תקשורת ואספקת מזון.

באירפין הותקפו אזורים אזרחיים, נהרגו בה רבים ובתים ורכוש נהרסו. הגשר המוביל מקייב לאירפין פוצץ בתחילת המלחמה על ידי הכוחות האוקראיניים, ובתוך החורבות שלו צעדו עשרות אלפי פליטים בניסיון להימלט מהתופת.

הן בבוצ'ה והן באירפין ביצעו הרוסים "פשעי מלחמה", כשהרגו אזרחים חפים מפשע שניסו לברוח מאזורי הקרבות, כולל נשים וילדים. כמו כן, דווחו מקרים של אונס נשים וביזה בקנה מידה נרחב, כולל פריצה שיטתית לדירות ולחנויות. ההערכה היא שיותר מ-300 גופות נאספו מרחובות בוצ'ה אחרי הנסיגה הרוסית. המתים נקברו בקבר אחים שנחפר במהירות.

המשלחת ההומניטרית של עמותת "יד עזר לחבר", שנערכה מבעוד מועד לפלישת הרוסים לאוקראינה, ממשיכה גם ברגעים אלה לעזור ולסייע ללא לאות ומסביב לשעון בחילוצם של ניצולי שואה מהתופת באוקראינה.

 

 

מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג: "רק בשבוע האחרון, כשבישראל חגגו את חג הפסח, מתנדבי העמותה של המשלחת ההומניטרית של עמותת 'יד עזר חבר' חילצה כ-50 ניצולי שואה. למען האמת, לא ציפיתי, לא חלמתי ולא העליתי על דעתי שאגיע למצב כזה, שאעשה זאת תחת הפגזות אש כבדות ורצופות ובנסיעות עקלקלות ובדרכים לא דרכים. המראות שנגלים לעיניי ולעיני חברי המשלחת של העמותה מחרידים ומזעזעים. אני נעזר בכלי רכב של מתנדבי העמותה ובאמבולנסים שגייסתי לצורך מבצעים מורכבים אלה. בשל גילם המופלג של ניצולי השואה, הם יוצאים מאזורי התופת המופגזים, כשהם בקשיי הליכה. הם מועברים אל הרכבים בנסיעה של יותר מ-45 שעות ואל האמבולנסים של העמותה ומשם אל מעבר הגבול של אוקראינה ופולין. משם הם מועברים לוורשה, בירת פולין, ומשם באמצעות מטוסים לישראל. חלקם יגיע אל 'הבית החם של ניצולי השואה' שבקריית החסד של העמותה בחיפה".

סבג הוסיף: "חווינו באוקראינה המון רגעים קשים ומטלטלים ביותר. אלה מראות שהעולם חייב לראות. אי אפשר להישאר אדיש אל מול התמונות המחרידות שהתגלו בבוצ'ה, אחרי שהצבא הרוסי עזב את המקום. פגיעה מכוונת באוכלוסייה אזרחית היא פשע מלחמה ואני מגנה אותה נחרצות. קשה לי לראות את ניצולי השואה הקשישים, בערוב ימיהם, עוזבים את בתיהם ואת המקום שבו נולדו וגדלו, כאשר הם יודעים שככל הנראה כבר לא יחזרו לשם. רוב ניצולי השואה הזילו דמעה כשהגענו לחלץ אותם מהתופת. רובם לא האמינו בכלל שמישהו מישראל יגיע לחלץ אותם. מנגד עליי לציין, כי אני גם אני מזיל דמעה. זה אושר גדול לראות את ניצולי השואה נוחתים ב בארץ ישראל. אנחנו ב'יד עזר לחבר' לא נסגור לעולם את שערינו וגם לא את ליבנו בפני ניצולי שואה ופליטים, יהודים או לא יהודים, שחרב עליהם עולמם.

"אין לי מילים איך להודות לשגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים, בראשותו של יורגן בולר, על כל הירתמותה למען ניצולי השואה, וכן לכל המתנדבים שלנו שלא נחים לרגע ועושים לילות כימים בעבודת קודש זאת. כל מבצע חילוץ של ניצול שואה הוא מורכב ומסובך מקודמו".

משדר התרמה מיוחד

היום (שלישי) החל מהשעה 21:00, ב"רשת 13" – משדר ההתרמה המיוחד של עמותת "יד עזר לחבר" למען ניצולי השואה.

סבג: "זהו ערב הצדעה מרגש של הדור שלנו לדור השואה וגם הושטת יד לעזרה. את השירים בחרו ניצולי השואה, דיירי 'הבית החם' של העמותה. למשדר התגייסו בהתנדבות מיטב אמני ישראל: דני רובס, גלי עטרי, בניה ברבי, אילנית, יובל דיין, קורין אלאל, נורית גלרון, אליעד ועוד. כולי תקווה שהציבור הישראלי, הידוע בליבו הרחב, יתגייס לטובת ניצולי השואה ויתרום כפי יכולתו, כדי שנוכל להמשיך לעזור ולסייע להם וכמה שיותר. ניצולי השואה הם הגיבורים האמיתיים של כולנו, ובזכותם אנחנו כאן היום".


לתרומות לפני, במהלך המשדר ולאחריו, טל': 8602* או באמצעות אפליקציית Paybox ובאתר >>> 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר